کد خبر: 7604
1400/02/26 - 12:4


صدای زنجان از انتقادها نسبت به عدم حمایت کافی از ووشکاران گزارش می‌دهد

گاردهای بسته

ورزشکاران: مشکلات مالی امان‌مان را بریده است!/ عضو اسبق تیم‌ ملی ووشو: به عمل که می‌رسد اسم زنجان از آخر اول است!/ رئیس هیئت ووشوی استان: کارخانه‌های بزرگ، حمایت مالی از ورزش نکرده‌اند فقط دود و دَم‌شان به زنجانی‌ها رسید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- دوستداران و اهالی ورزش ووشو معتقدند زنجان با وجود ورزشکاران مستعد و تلاش مربیان لقب «چین ایران» را گرفته اما واقعیت این است که به علت مشکلات مالی که بخش اعظمی از آن به عدم حمایت مسئولان و برنامه‌ریزان برمی‌گردد، در وضعیت نابسامانی قرار دارد و در بحث حمایت جزو استان‌های آخر محسوب می‌شود!

اهالی ورزش ووشو با اشاره به انزوای قهرمانان ملی زنجان و تیره‌وتار بودن چشم‌انداز این رشته می‌گویند: ووشوكاران با علاقه به سراغ اين رشته می‌آيند، ولی پس از اينكه چندين دوره كسب افتخار كرده و مورد بی‌مهری قرار می‌گيرند، خود به خود اين ورزش را كنار می‌گذارند و به جمع ووشوكاران فراموش شده اضافه می‌شوند.

یکی از ورزشکاران به صدای زنجان می‌گوید: ما در بسياری از مسابقات به لحاظ مشكلات مالی از تغذيه مناسبی استفاده نمی‌كنيم و اين موارد در روحيه بچه‌ها تأثير بدی می‌گذارد، بنابراين نتيجه مطلوب به سختی به دست می‌آيد. مواقعی هست (قبل از کرونا) كه ما به مسابقات كشوری اعزام می‌شويم و مقام نيز كسب می‌كنيم، ولی انگار نه انگار كه گروهی به مسابقات رفتند و مقام آوردند و يا بهتر بگويم كسی نيست كه بگويد كجا رفتيد و از كجا آمديد.

او معتقد است که در زنجان از نظر مربی و داور ووشو كمبود نداريم. در واقع ووشوی زنجان كه طی سال‌های گذشته جزو استان‌های برتر بود، با بي‌توجهي‌های مسئولان هم اكنون در حال منزوی شدن است!

ریزش علاقه‌مندان ووشو؟

مربیان نیز با تائید اظهارات شاگردان خود می‌گویند: عدم برنامه‌ریزی مسئولان باعث شده است بسیاری از ورزشكاران این رشته ریزش كنند و انگیزه ادامه دادن آن را نداشته باشند. استعدادهای زنجانی‌ها در این رشته زیاد است اما وقتی حمایتی در كار نباشد شكوفا نمی‌شود.

امیر اسماعیلی، عضو اسبق تیم‌های ملی کونگ‌فو، کیک‌بوکسینگ، ووشو و موی‌تای است، او شاید از معدود ورزشکارانی باشد که در کارنامه خود به صورت رسمی از چهار فدراسیون به مسابقات برون‌مرزی اعزام و صاحب مدال نیز شده باشد.

این ورزشکار می‌گوید: سال 90-89 بود که تصمیم گرفتم وارد رشته «ووشو» شوم چرا که در رشته‌های ورزشی «کیک‌بوکس» و « کونک‌فو» با وجود کسب مدال‌های طلا و نقره در سطح مسابقات بین‌المللی چیزی عایدم نشده بود!

اسماعیلی سال 91 ورزش ووشو را با امید و آرزو آغاز کرد تا شاید بتواند به اهدافی که داشت نزدیک‌تر شود. همتش آنقدر بالا بود که در سالی که این رشته را آغاز کرد توانست در مسابقات کشوری، مقام دوم را کسب کند.

در سال 92 در مسابقات انتخابی آسیایی «اینچوان» در ردیف نخست قرار گرفت اما به علت پاره‌گی رباط صلیبی از حضور در این دوره از بازی‌ها جا ماند.

این ورزشکار در سال 96 در مسابقات کاپ جهانی ووشوی ارمنستان که همه ساله برگزار می‌شود با حضور در سکوی مبارزه با اقتدار در جایگاه نخست ایستاد.

مسئولان ما ورزشکاران را فقط برای دوران افتخارآفرینی می‌خواهند

امیر اسماعیلی که در حال حاضر بازی‌های حرفه‌ای انجام می‌دهد در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن قدردانی از استاد خود آقای علی اسماعیلی و همراهی مهدی امینی از ورزشکاران ملی با اشاره به جایگاه زنجان در رشته ووشو می‌گوید: «علی محمدی» از ورزشکاران مستعد زنجانی توانست در بخش ساندا در بازی‌های آسیایی (رده جوانان) به جایگاه قهرمانی برسد. 10 سال بود که هیچ ورزشکار ایرانی نتوانسته بود این جایگاه را تصاحب کند (سال 2017). سال بعد نیز (2018) «ابراهیم اصلانی» توانست برای اولین بار در تاریخ ووشوی ایران، در مسابقات قهرمانی برزیل به مقام نخست دست یابد.

اسماعیلی با اشاره به ناکافی بودن حمایت‌های مادی از ورزشکاران حرفه‌ای عنوان می‌کند: متاسفانه با وجود استعدادهایی که در استان به ویژه شهر زنجان در رشته ووشو وجود دارد مسئولان هیئت‌ ووشو توجه قابل قبولی به ارتقا این هنر رزمی نکرده‌اند.

اسماعیلی که معتقد است هیئت برای حفظ جایگاه ووشو باید تمامی ورزشکاران در رده‌های مختلف باید برنامه‌ریزی درستی داشته و در پرورش این استعدادها دغدغه داشته باشد، تصریح می‌کند: متاسفانه مسئولان ما تصور می‌کنند در قبال فقط یک ورزشکار یا چندین نفر که دارای مدال جهانی هستند مسئولیت دارند و از سایر ورزشکاران غافل می‌شوند.

این باشگاه‌دار و مربی رشته ووشو با اشاره به حضور ورزشکاران زنجانی در اردوی تیم ملی ووشو عنوان می‌کند: آقایان «امیرحسین محمدی»، «پدرام محمدعظیمی»، «محمدجواد حسنی»، «سعید خوئینی» و «امیرمحمد نوری» از ورزشکارانی هستند که در دقایق آخر اسامی‌شان از لیست حضور در تیم ملی خط خورده است! این‌ها استعدادهای زنجان هستند که مسئولان باید به این ظرفیت توجه کرده و برای ارتقا آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. متاسفانه مسئولان ما ورزشکاران را فقط برای دوران افتخارآفرینی می‌خواهند و بعد از این که از سکو پائین آمدند دیگر هیچ کس این ورزشکاران را نمی‌شناسد!

سکوهای کرونایی

اسماعیلی با بیان اینکه ورزشکار حرفه‌ای برای رسیدن به سکوها نیازمند تمرین سخت همراه با تغذیه مناسب هستند، به شرایط نامطلوب ورزشکاران در دوران کرونایی اشاره کرده و می‌گوید: کرونا به طبقه متوسط به پائین خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است، تمامی قهرمانان ووشوی زنجان از قشر پایین جامعه هستند که به علت کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، آن‌ها در تهیه مکمل‌های ورزشی مجاز که باید برای تقویت بدنشان استفاده کنند دچار مشکل هستند، مسئولان ما نباید آن‌ها را در شرایط فعلی تنها بگذارند. ما مربیان نمی‌گوئیم در جلسات مسئولان شرکت کنیم اما از دست‌اندرکاران می‌خواهیم تا طی جلسه‌ای پای حرف قهرمانان ووشوی استان بنشینند.

عضو اسبق تیم ملی در رشته‌های رزمی ضمن انتقاد از برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان در مواجهه با ووشوکاران تصریح می‌کند: هدف ووشوکاران اهتزاز پرچم ایران در میادین بین‌المللی است، این بچه‌ها حق دارند به صورت حرفه‌ای این ورزش را ادامه داده و تامین شوند. متاسفانه گاهی مسیر را اشتباه می‌رویم! این بی‌تفاوتی برخی مسئولان سبب می‌شود تا ورزشکاران به تدریج از سالن‌های ورزشی فاصله گرفته و به سمت نابهنجاری‌ها گرایش یابند!

استعدادهای مفغول

اسماعیلی «نبود اسپانسر» را مشکلی اصلی ورزش ووشو دانسته و می‌گوید: زنجان را چین ایران می‌نامیم اما در این مدت چین ایران هیچ تیمی نداشته تا در لیگ (رده بزرگسالان) شرکت کند! البته از سال قبل تیمی از شهر قیدار در لیگ شرکت می‌کند! بروید ببینید چند نفر از سانداکاران در مسابقات شرکت کرده‌اند! تعداد آن‌ها به 2 نفر هم نمی‌رسید! این در حالی است که فقط در باشگاهی که من مربیگری می‌کنم 4 نفر از سانداکاران حرفه‌ای زنجان که در تیم‌های اول و دوم بازی می‌کنند، هستند! متاسفانه به عمل که می‌رسد اسم زنجان از آخر اول است! ووشوی زنجان در ایران و دنیا شناخته شده است اما اسپانسری نیست که بتواند ما را برای حضور در لیگ حمایت کند!

این مربی با تاکید بر اینکه هر کسی نمی‌تواند مشکل اسپانسر در ورزش را حل کند نباید سمت ریاست هیئت را بر عهده بگیرد، می‌گوید: چندین سال است با مشکل اسپانسر مواجهیم و تا به الان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ورزشکاران حرفه‌ای زنجان برای سایر تیم‌های کشور از جمله مازندران بالای سکو می‌روند!

اسماعیلی با بیان اینکه با همکاری دلسوزانه مسئولان باشگاه مقاومت زنجان در لیگ (رده جوانان) حضوری مستمر دارد، از مسئولان هیئت می‌خواهد تا برای حفظ ورزشکاران به ویژه رده جوانان و بزرگسال برنامه‌ریزی کنند.

حمایت از ووشکاران و پیگیری حقوق آن‌ها را وظیفه خود می‌دانیم

علی الماسی، رئیس هیئت ووشوی استان زنجان که حدود 2 ماه قبل این سمت را در اختیار گرفته است در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به برنامه‌های حمایتی خود از ورزشکاران زنجانی در سطح استان و کشور در رابطه با خط خوردن تعدادی از ووشوکاران زنجانی از لیست تیم ملی بدون دلیل منطقی می‌گوید: در این مدت که این سمت را عهده‌دار شده‌ام اردویی تشکیل نشده است. حمایت از ورزشکار زنجانی از اولویت‌های اساسی هیئت ووشوی استان است، ما پشتیبانی از ورزشکاران را وظیفه خود دانسته و هر گونه حذف ورزشکاران بدون دلیل منطقی و قانع‌کننده را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

رئیس هیئت ووشوی استان زنجان نبود اسپانسر را از مشکلات اصلی ووشوی استان دانسته و عنوان می‌کند: متاسفانه ووشوی زنجان در سطح کشور و دنیا مطرح است اما با این وجود همچنان در جذب اسپانسر مواجهیم. هیئت در دوره‌هیا قبل نیز با این مسئله مواجه بود و با واریزی‌هایی که از اداره کل ورزش و جوانان، اداره شده و در حد توان از ورزشکاران حمایت می‌کرد. کارخانجات بزرگی در زنجام مستقر هستند اما به جز دود و دمشان چیزی به مردم این شهر نرسیده است و علاقه‌ای به حمایت مالی از تیم‌‌های ووشو ندارند! الان هم که با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات اقتصادی، کارخانه‌های استان و کشور در اسپانسرشدن با مشکل مواجه‌اند.

الماسی در پاسخ به منتقدان در رابطه با عدم حضور زنجان در لیگ با وجود قهرمانان ملی و بین‌المللی تصریح می‌کند: این انتقاد به جاست اما با توجه به مشکلاتی که در حوزه اسپانسر گفتم به نظر می‌رسد مسئولان استانی نیز وارد عمل شوند، متاسفانه برخی از ورزشکاران مستعد ما برای تامین مالی برای تیم‌های سایر کشورها روی سکو رفته و افتخارآفرینی می‌کنند چون چاره‌ای ندارند! البته تیم قیدار در سوپرلیگ حضور داشته و تا جایی که اطلاع دارم اسپانسر هزینه‌های یک دوره را پرداخت کرده است اما باید برای حفظ استعدادها و ورزشکاران توانمندمان مسئولان ارشد استانی نیز وارد عمل شوند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانووشوی زنجاناسماعیلیالماسی
sedayezanjannews.ir/nx7604


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»