کد خبر: 7694
1400/03/23 - 16:19


صدای زنجان از نارضایتی‌ها نسبت به تعدد سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها در شهر گزارش می‌دهد؛

تپه‌هایِ سرعت‌گیر

راننده‌ها: به برکت سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها، زنجان بهشت جلوبندی‌سازهاست!/ رئیس اداره برنامه ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری زنجان: زنجان بیش از 300 سرعت‌کاه و سرعت‌گیر دارد/ عضو نظام مهندسی ساختمان استان: طراحی بیشتر سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های زنجان اصولی نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از راننده‌ها در تماس با دفتر صدای زنجان ضمن انتقاد از خسارت سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های غیراصولی سطح شهر به خودروی آن‌ها و ایجاد ترافیک و حتی خطر تصادف به طنز خطاب به مسئولان می‌گویند وقتی شهر پر از چاله و ناهمواری است دیگر چه نیازی به دست‌انداز هست؟

سرعت‌کاه که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده معمولا برای محدوده سرعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر به کار می‌رود. این مانع معمولا در خیابان‌های محلی و جاده‌های فرعی به کار می‌رود، یعنی مکان‌هایی که سرعت ماشین‌ها معمولا کم بوده اما در صورت افزایش آن موجب خطر می‌شود که در اطراف مدارس و زمین‌های بازی معمولا از سرعت‌کاه استفاده می‌شود.

در صورتی که راننده بیش از سرعت اعلام شده حرکت کند، سرعت‌کاه احساس تکان ملایمی به ماشین وارد می‌کند. در شرایطی که خودرو با سرعت خطرناک از روی سرعت کاه عبور کند، مانع تکان شدیدی به ماشین وارد می‌کند که موجب اذیت سرنشینان و حتی شکستن محموله خودرو می‌گردد. سرعت کاه معمولا تمام عرض مسیر را پوشش داده و به همین دلیل وسایل نقلیه با هر دو چرخ از روی آن عبور می‌کنند و کمی از تکان وارده بر خودرو می‌کاهد.

این مانع عمودی برای جاده‌های اصلی، خیابان‌های پهن و مسیرهایی که راننده با رفتن به شانه‌های خاکی از مانع عبور نمی‌کند چندان مناسب نیست. به همین دلیل سرعت‌کاه معمولا در نقاط شهری دارای پیاده رو و باریک نصب می‌شود.

آیا سرعت‌کاه و سرعت‌گیرهای شهر زنجان استاندارد هستند؟

اما یکی از راننده‌ها در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در سطح شهر سرعت‌کاه‌ها و حتی سرعت‌گیرها به طور اصولی نصب نشده‌اند، می‌گوید: لازم نیست کارشناس فنی باشید، این موانع با هدف کاهش سرعت و جلوگیری از خطر تصادف و آسیب به خودرو و راننده‌ها استقرار می‌یابد اما واقعیت این است که هر بار با خودرو از روی این موانع عبور می‌کنیم، می‌دانیم چه خسارتی به خود وارد می‌کنیم. با کمی دقت به سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های سطح شهر زنجان متوجه می‌شویم که تقریبا در هیچ جای دنیا نمونه‌اش پیدا نمی‌شود! برخی از این دست‌اندازها شبیه تپه است و بعضی هم در وسط خیابان و حتی جاده روییده‌اند، بدون هیچ علامت و تابلویی!

رضا با اشاره به نصب سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها با فاصله کم در برخی معابر زنجان تصریح می‌کند: حتی اگر راننده ماهری باشید و با دقت و احتیاط هم رانندگی کنید هر روز با سرعت‌گیرها روبه‌رو شده و برای‌تان مشکل‌ساز نیز شده است، دست‌اندازها معمولا استاندارد نیستند یا آن‌قدر نزدیک به هم نصب شده‌اند که تصور می‌کنیم مسئولان و طراحان این شیوه از نصب، قصد توقف خودرو در وسط خیابان‌ها را داشته‌اند!

طراحی بیشتر سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های زنجان اصولی نبوده است!

«مهدی محبی»، عضو نظام مهندسی ساختمان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه سرعت‌کاه‌ها باید در معابر فرعی تعبیه شوند نه در مرکز شهر می‌گوید: وقتی اتوبان تمام می‌شود و راننده وارد بافت شهری می‌شود باید سرعت‌کاه نصب شود، بهترین نقطه برای استقرار این مانع‌ها مسیر ورود از کمربندی‌ها به تقاطع‌هاست مثل محل نزدیک شدن از کمربندی جنوبی به تقاطع و سایر نقاط! سعدی‌شمالی چه نیازی به سرعت‌کاه دارد! در برخی از خیابان‌های شهرک کارمندان سرعت‌کاه نصب شده است که طبق قاعده یاد شده نباید مستقر می‌شد اما نباید به مسئولان شهری هم خرده گرفت چرا که برخی از شهروندان در آن نقطه مانور سرعت انجام می‌دهند، پس مسئولان مجبورند که نسبت به استقرار سرعت‌کاه اقدام کنند، البته به شکل اصولی نه غیراصولی!

محبی ضمن انتقاد از ایجاد سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرهای متعدد در شهر زنجان که بین شهروندان نارضایتی ایجاد کرده است، می‌گوید: بیشتر این سرعت‌گیرها طراحی اصولی ندارند! به نظرم بهتر است مدیران شهری در جلسات خود کارشناسان فنی را هم دعوت کرده و از نظر آن‌ها استفاده کرده و طرح آن‌ها را مدیریت کنند تا شاهد اجرای پروژه‌های فنی باشیم.

زنجان؛ بهشت جلوبندی‌سازها

بدون شک شکل سرعت‌گیرها هم بر روی عملکرد خودروها تاثیر منفی دارد. جلوبندی، شاسی و اتاق خودروها آسیب جدی می بینند. به علاوه نامناسب بودن آسفالت خیابان‌ها و تعداد زیاد دست‌اندازها به تسریع روند فرسودگی خودروها کمک می‌کند.

علی یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: به برکت سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها که شبیه به تپه است، زنجان بهشت جلوبندی‌سازها شده! با این همه چاله‌هایی که در سطح معابر هست دیگر چه نیازی به نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه داریم؟ همین چاله‌ها نقش سرعت‌گیر و سرعت‌کاه را ایفا می‌کنند! در شرایط کنونی سخت اقتصادی هر چند ماه یکبار باید خودروی‌مان را به جلوبندی‌ساز ببریم تا تعمیرات لازم را انجام دهد.

رابطه سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها با گران‌شدن قطعات خودرو، لاستیک و لوازم یدکی

اما سیدتقی ترابی، رئیس اتحادیه مكانیسین‌های اتومبیل زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با رد این اظهارات تاکید می‌کند: جلوبندی‌سازها بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه نسبت به خدمات‌سانی اقدام می‌کنند، آن‌ها حتی ریالی بیش از نرخ اعلامی حق دریافت دستمزد ندارند. متاسفانه بی‌توجهی به اصول فنی در نصب سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌های سطح شهر سبب شده تا هزینه قطعات خودرو و لوازم یدکی بالا برود.

وی عنوان می‌کند: تمامی سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌های سطح شهر زنجان بدون علائم‌اند! سرعت‌کاه نیز تقریبا اصولی‌اند و بدون علائم که باز هم قابل قبول نیست. متاسفانه‌ سرعت‌گیرهایی که تعبیه شده است بدون علائم بوده و اکثر خودروهایی که در ساعات شب تردد دارند، پرش می‌کنند، این مورد به ویژه برای راننده‌های که با خیابان آشنایی ندارند بیشتر اتفاق می‌افتد که برای راننده به منزله هزینه‌تراشی است!

به گفته رئیس اتحادیه مكانیسین‌های اتومبیل زنجان رینگ، کمک فنر، اتاق، شیشه، پنجره و در خودرو و غیره از بخش‌هایی هستند که در اثر تردد ماشین‌ها از سرعت‌کاه و سرعت‌گیرهای غیراصولی صدمه دیده و نیاز به تعمیرات توسط صنعتگران می‌شود.

راننده‌ای که روزانه 30 الی 40 کیلومتر در شهر تردد می‌کند باید هر 6 ماه یکبار به جلوبندسازی‌ها مراجعه کرده و برای تعمیر اساسی خودرو (پراید) به طور متوسط مبلغ 1.5 میلیون تومان هزینه کند. این مبلغ برای خوردوهای خارجی و لوکس سالانه 10 میلیون تومان می‌شود!

مهدی محبی، عضو نظام مهندسی ساختمان استان زنجان هم در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به هزینه‌های تحمیلی جلوبندی به شهروندان ناشی از استقرار سرعت‌گیرها و سرعتکاه‌هایی که در آن اصول فنی رعایت نشده است، تصریح می‌کند: سرعت‌گیر و سرعت‌کاه الزاماتی دارد، قرار نیست هر جایی احساس کردیم به چهارراه نزدیک می‌شویم، سرعت‌گیر که بیشتر شبیه تپه است، نصب کنیم! شهروندان به علت این کاستی‌ها ماهانه مبلغی را برای تعمیرات جلوبندی خودروهایشان پرداخت می‌کنند که باید مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان شهری باشد!

عضو نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نصب تابلو و علائم هشداردهنده، 200 متر قبل از سرعت‌کاه، نصب چراغ در محل سرعت‌کاه، نصب چراغ احتیاط چشمک‌زن زرد 100 متر قبل از سرعت‌کاه را از اصول مورد توجه اعلام کرده و می‌گوید: در مکان‌هایی که خودروها مجوز تردد با سرعت 60 کیلومتر را دارند باید 2 تابلوی هشدار دهنده مبنی بر نزدیک شدن به سرعت‌کاه در فاصله 500 و 600 متر قبل از رسیدن به مانع نصب شود. تا جایی که امکان دارد بهتر است از سرعت‌کاه بتنی استفاده نشود اما در صورت استفاده به منظور جلوگیری از تصادف، باید در کف آن شبرنگ فلزی تعبیه کرد.

لزوم ایجاد سرعت‌کاه‌ها به صورت باسکولی در زنجان

تعدادی از شهروندان نزدیک بودن سرعت‌گیرها را عاملی برای افزایش بار ترافیک شهری می‌دانند. علاوه براین سرعت‌گیرهایی هم هستند که به خودی خود مشکلی ندارند، اما سطح یک‌دست آنها بدون هیچ علامت ورنگ مشخص شده هست و حتی قبل‌ از آنها هیچ تابلویی وجود ندارد تا به شما اطلاع دهد که به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید، همه این‌ها ضعف است و خود به خود عاملی برای ایجاد یک حادثه تلخ!

محبی در این رابطه با تائید اظهارات شهروندان می‌گوید: در حال حاضر در برخی نقاط سطح شهر زنجان در هر 50 متر، شاهد نصب سرعت‌گیر هستیم که به نظرم اصلا اصولی نیست.

وی سرعت‌کاه‌های نیم‌متری که به شکل تپه اجرا می‌شود را غیراصولی‌ترین سرعت‌کاه‌ها دانسته و می‌گوید: ما نیازمند استقرار سرعت‌کاه‌هایی با طول حداقل 2.5 متری هستیم، در حال حاضر طول سرعت‌کاه‌های موجود در شهر اصلا مشخص نیست، البته سرعت‌کاه‌های پلاستیکی نسبت به سرعت‌کاه‌های دیگر (آسفالتی) قابل قبول است! ما نیازمند سرعت‌کاه‌ها که به صورت باسکولی‌اند هستیم که در آن خودرو با شیب 20 الی 25 درجه بلند شده و در مسیر صاف به مساحتی 2.5 تا 3 متر حرکت کرده و سپس با درجه 15 الی 20 درجه پائین بیاید.

نصب بیش از 300 سرعت‌کاه و سرعت‌گیر در شهر زنجان

به گفته علیرضا حیدرگویان، رئیس اداره برنامه ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری زنجان تعداد سرعت‌کاه و سرعت‌گیرهای موجود در شهر زنجان به ترتیب 250 تا 300 و 15 تا 20 مورد است که البته یکسری از سرعت‌کاه‌ها اجرایی نشده است. سرعت‌گیرها نیز در سنوات گذشته اجرا شده‌اند که مشهودترین آن در خیابان خیام واقع شده است.

رئیس اداره برنامه ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری زنجان هرگونه حذف یا نصب سرعت‌گیر و سرعت‌کاه در نقاط مختلف شهر را منوط به نظر شورای ترافیک دانسته و می‌گوید: نگهداری سرعت‌کاه و سرعت‌گیر برای شهرداری هزینه است، اگر مصوبه شورای ترافیک باشد برای حذف سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها مشکلی نداریم.

حیدرگویان با تاکید بر اینکه هرگونه نصب سرعت‌کاه و سرعت‌گیر بر اساس مصوبه شورای ترافیک انجام می‌شود، عنوان می‌کند: شورای ترافیک بنا به درخواست‌های مردم و بر اساس آمارهای تصادفات و اظهارات پلیس راهور، ماهانه مراتب را به دبیر شورای ترافیک شهرستان زنجان (فرمانداری) اطلاع و بازدیدهای مربوطه را انجام و نتیجه را جهت تصویب در شورای ترافیک استان ارجاع می‌دهد، بعد از تائید نیز جهت اجرا به شهرداری‌های مناطق ارسال می‌گردد.

حیدرگویان با بیان اینکه اکثر سرعت‌کاه‌های نصب شده در سطح شهر زنجان آسفالت است و در نظر داریم تا به تدریج تمامی سرعت‌کاه‌ها آسفالتی شوند، در مورد پاک‌شدن رنگ‌‌آمیزی‌های آن که بسیاری از راننده‌ها به علت بی‌اطلاعی و نداشتن دید کافی به ناچار ترمز ناگهانی می‌کنند که می‌تواند خطراتی نظیر تصادف و آسیب به خودرو را به همراه داشته باشد، تاکید می‌کند: پس از نصب سرعت‌کاه چند روز زمان لازم است تا محل را رنگ کنیم. در این مدت نیز به همکاران عمرانی در مناطق اعلام کرده‌ایم که سرعت‌کاه‌ها را با پاشیدن پودر خاک‌سنگ مشخص کنند. البته چند متر قبل از رسیدن به سرعت‌کاه تابلوهای لازم نصب شده و به رانندگان اطلاعات لازم داده شده است.

شهرداری در نصب سرعت‌کاه‌ها و سرعت‌گیرها مستقیما عمل نمی‌کند

محسن مهرپویا، مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری زنجان نیز با بیان اینکه شهرداری در نصب سرعت‌کاه‌ها و سرعتگیرها مستقیما عمل نمی‌کند، تاکید می‌کند: پس از بررسی پیشنهادات ارائه شده بابت حذف و نصب سرعت‌کاه و سرعتگیرها در کمیته فنی فرمانداری و تصویب آن در شورای ترافیک، طرح مربوطه لازم‌الاجرا می‌شود.

مهرپویا با تاکید بر اینکه سرعت‌گیرهای پلاستیکی منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد هرگونه اجرای غیراصولی سرعتگیرها و سرعتکاه‌ها را رد کرد و گفت: این مراحل توسط تیم کارشناسی و بر اساس بررسی نهایی ناظران فنی عملیاتی می‌شود. برخی نیز به سرعت‌گیرهایی که به شکل تپه‌اند ناراضی‌اند که در سال‌های قبل اجرا شده است، ما بر اساس معیارهای فنی و با در نظر گرفتن تمامی اصول از چند سال اخیر نسبت به اجرای سرعت‌گیر در سطح شهر اقدام می‌کنیم.

در اجرای پروژه استقرار سرعت‌کاه و سرعت‌گیرها تابع مصوبه شورای ترافیک استان هستیم

عباس راشاد، رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان هم با تاکید بر اینکه مجموعه شهری در رابطه با نحوه استقرار سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها تابع مصوبات شورای ترافیک استان است، می‌گوید: جزئیات فنی و ویژگی‌هایی که باید در اجرای پروژه لحاظ شود توسط همین مجموعه به ما ابلاغ می‌شود.

راشاد در پاسخ به علت عدم نصب تابلو چند متر قبل از محل سرعت‌کاه‌های شهر زنجان و یا کمرنگ شدن تدریجی رنگ استفاده شده بر این موانع تصریح می‌کند: ما نظرمان این نیست که چند متر قبل از رسیدن به سرعت‌کاه‌ها، تابلوهای هشدار نصب کنیم معتقدیم استفاده از سنگ‌های سفیدرنگ با شکل خاص در حدود 2 متر از عرض خیابان در محل اجرای سرعت‌کاه‌ها می‌تواند در هوشیاری راننده‌ها و اطلاع‌شان از استقرار آن‌ها مؤثر باشد. موضوع یاد شده را در قالب پیشنهاد به شورای ترافیک استان ارائه کرده‌ایم.

سرعت‌کاه و سرعت‌گیرها برای ایمنی شهروندان نصب شده‌اند

محمود نقیلو، دبیر شورای هماهنگی ترافیک شهرستان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به بررسی درخواست‌های مربوط به نصب یا برچیده شدن سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها که از سوی مردم، پلیس راهور و ارگان‌ها به فرمانداری یا شهرداری ارسال می‌شود، می‌گوید: در اسرع وقت طی جلسه‌ای با کارشناسان فنی ترافیک نسبت به بازدید میدانی از محل اقدام و نتایج را برای تصویب یا عدم تصویب پیشنهادات ارائه شده، به شورای ترافیک شهرستان ارائه می‌دهیم. البته هر گونه تصمیم نهایی نیز با شورای ترافیک استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه شورای فنی ترافیک متشکل از پلیس راهور، کارشناس ترافیک شهرداری و نماینده فرماندار بوده که در راستای کاهش ترافیک و تصادفات هر هفته نسبت به بازدید از معابر سطح شهر بازدید می‌کنند، عنوان می‌کند: مواردی که نیازی به وجود سرعت‌گیر در برخی مناطق نباشد بررسی و نسبت به برچیده شدن آن در اسرع وقت اقدام می‌شود. تعدد سرعت‌گیرها در برخی نقاط نیز در اسرع وقت مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر سرعت‌گیرها غیرضروری باشند نیز حذف می‌شوند.

نقیلو در رابطه با تعدد سرعت‌گیر و سرعت‌کاه‌ها و ادعای عدم توجه به اصول فنی در نصب این موانع که منجر به تحمیل هزینه به آن‌ها می‌شود نیز می‌گوید: سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها با هدف ارتقای سلامت جامعه به ویژه پیاده‌روها معابر و خیابان‌های سطح شهر نصب می‌شود. در استقرار این موانع، اصول فنی و کارشناسی رعایت شده و اگر نیازی به وجود آن‌ها نباشد نیز برچیده می‌شود. ما معتقدیم سرعتگیر و سرعت‌کاه در کاهش تصادفات و آمار جرحی  فوتی نقش بسزایی دارد.

دبیر شورای هماهنگی ترافیک شهرستان زنجان هر گونه عدم نصب تابلو و رنگ‌نکردن روی سرعت‌گیر با رنگ مشخص به طوری که توسط راننده قابل دید باشد را رد کرده و تاکید می‌کند: 20 متر قبل از سرعت‌گیر و سرعت‌کاه تابلو نصب می‌شود، رانندگان اگر به سمت راست توجه داشته باشند متوجه این تابلوها می‌شوند. رنگ‌آمیزی روی سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها نیز با حساسیت توسط شهرداری صورت می‌گیرد.

گفتنی است، هرچند سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌ها باعث ناراحتی و رنجش رانندگان می‌شود، اما عابران پیاده به همان نسبت از دست‌اندازها استقبال و سعی می‌کنند از نزدیکی سرعت‌گیرها عبور‌کنند تا خطر کمتری آنها را تهدید کند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرعت گیرشهرداری زنجانشورای ترافیک زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7694


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»