کد خبر: 7753
1400/04/12 - 15:24


صدای زنجان از روزهای به‌ظاهر آرام مرغداران گزارش می‌دهد؛

مرغ تا نیمه مرداد آرام است!

تولیدکنندگان: چرا باید برای فروش مرغ در صف انتظار باشیم؟/ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان: مشکلات حل نشود بحران در بازار مرغ نهایتا تا یک ماه آینده نمایان می‌شود/ معاون جهاد کشاورزی استان: منکر مشکلات مرغداران نیستیم اما بازار مرغ تا اواسط مردادماه، بحرانی نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مشکلات مرغداران در تامین نهاده طیور و جوجه یک‌روزه، حمل‌ونقل و قطعی‌های برق که گفته می‌شود بخش قابل توجهی از آن در سایه بی‌برنامگی‌ها اتفاق افتاده سبب شده تا نگرانی‌ها برای نابسامانی در بازار مرغ طی ماه آتی، افزایش یابد هر چند معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به رشد 35 درصدی جوجه‌ریزی‌ها هرگونه تلاطم در بازار حداقل تا اواسط مردادماه سال جاری را به شدت رد می‌کند.

تولیدکنندگان با اشاره به نرخ دولتی جوجه یک روزه به قیمت 4200 تومان می‌گویند: این نرخ با افزایش تقاضای جوجه یک‌روزه در بازار بالارفته و فعالان این حوزه را دچار مشکل کرده است.

البته با وجود اینکه برخی از تولیدکنندگان از قیمت جوجه یک‌روزه ناراضی هستند، تعدادی از این فعالان به صدای زنجان می‌گویند: قیمت جوجه یک‌روزه بین 5 هزار تا 5 هزار و 700 تومان ثابت شده است، از فروردین ماه امسال قیمت‌ها تا حدود قابل قبولی مدیریت شده و مشکل خاصی در مورد قیمت جوجه نیست!

این رضایت نسبی در شرایطی است که قیمت نرخ دولتی جوجه یک روزه 4 هزار و 200 تومان است که به گفته دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه، به قیمت 5 هزار و 700 تومان به فروش می‌رسد!

افزایش تقاضا برای جوجه‌ریزی؟

برخی‌ها مدعی‌اند میزان تقاضای تولیدکنندگان جهت جوجه‌ریزی افزایش یافته و بیشتر آن‌ها تولیدات خود را در صف کشتار قرار داده‌اند که یکی از دلایل آن به صرفه بودن تولید می‌تواند باشد، اما عمده تولیدکنندگان زنجانی با رد این موضوع می‌گویند قیمت جوجه یک روزه و نهاده‌های تولید بالاست و آنها در هر کیلو حداقل 2 هزار و 500 تومان ضرر می‌کنند.

تولیدکنندگان می‌گویند که دولت سال گذشته قیمت مرغ را به کیلویی 24 هزار و 900 تومان افزایش داد بدون اینکه قیمت جوجه یک روزه را اصلاح کند و به دلیل سودآوری که تولید مرغ داشت تقاضا برای جوجه‌ریزی بیشتر شد و چون تولید جوجه هم ثابت بود این مهم سبب افزایش قیمت شد.

گفته می‌شود پس از افزایش قیمت مرغ به 24 هزار و 900 تومان تقاضا برای جوجه‌ریزی بیشتر شده که نشان از سودآور بودن تولید برای مرغداران است که البته این مهم از سوی صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز تائید می‌شود.

حتی یکی از مرغداران زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان اتحادیه مرغداران از تولیدکنندگان می‌خواهند از دو روز قبل با اتحادیه جهت رزرو حدودی در تماس باشند و حداکثر تا ساعت 11 صبح روز کشتار به اتحادیه اطلاع دهند تا برنامه‌ریزی صحیح قطعی صورت گرفته و مجوز مورد نیاز اخذ شود. یعنی من مرغدار اختیار فروش و زمان کشتار مرغی که تولید کرده‌ام را ندارم؟ چند روز قبل به اتحادیه مراجعه کرده‌ام مسئولان گفته‌اند که ظرفیت کشتار تکمیل شده است! چرا باید برای فروش مرغ در صف انتظار باشیم؟

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در پاسخ به این نارضایتی‌ها می‌گوید: این اقدام اتحادیه مرغداران استان زنجان در راستای خواسته ستاد تنظیم بازار استان و انجام فرآیند کشتار به صورت خطی است تا از معطلی مرغداران بکاهد. به نظرم این روش عیب نیست و حسن است و برنامه‌ریزی درستی است!

گفتنی است، محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: کشوری که صادرکننده بود اکنون به واردات مرغ منجمد و تخم‌مرغ نطفه‌دار روی آورده است. بنابراین نباید سیاست‌ها طوری باشد که تولیدکننده ضرر کند.

حدود هشت درصد این جوجه‌ها از نژاد آرین است که بنا به اظهارات این مسئول و طبق گفته تا پایان امسال به 50 درصد می‌رسد.

قیمت جوجه یکروزه به 9 هزار تومان رسید!

بازار مرغ حدود یک سالی است که از شرایط ثبات خارج شده است. تولیدکنندگان مرغ دلیل عمده را به گرانی جوجه یک روزه مربوط دانسته و معتقدند برخلاف اینکه نرخ جوجه یک روزه 4 هزار و 200 تومان است اما این نرخ از 7 هزار و حتی 9 هزار تومان هم به فروش می‌رود.

مجتبی ناصریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان هم به صدای زنجان می‌گوید: یک ماه قبل که جوجه‌ریزی صورت گرفت، قیمت جوجه یکروزه 9 تا 10 هزار تومان بود این در حالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت این نهاده را 4200 تومان اعلام کرده بود! از ابتدای سال جاری شاهد کمبود جوجه یکروزه بوده‌ایم که همین امر سبب افزایش قیمت آن شده است و هم‌اکنون در بازار (پایان هفته قبل) به بالای 7 هزار و 500 تا 8 هزار و 500 تومان رسیده است!

این مسئول قاچاق جوجه یکروزه، مشکلات مرغداران در تامین نهاده و امکانات، تحریم نژاد «راس» (انگلیس) و «کاپ» (آمریکا) و معدوم‌سازی جوجه‌ها (ابتدای سال قبل) را از مشکلات فعلی مرغداران اعلام کرده و در رابطه با جبران کمبود نژاد «کاپ» و «راس» با نژاد ایرانی «آرین» به صدای زنجان می‌گوید: نژاد آرین که از نژادهای محلی است هرگز راندمانش مثل جوجه‌های «کاپ» و «راس» نمی‌شود و ضریب تبدیل آن بالاست و مقرون به صرفه هم نیست از این رو مرغداران تمایل چندانی برای خرید آن ندارند. از سوی دیگر میزان تولید این نژاد کم است و کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد.

تولیدکنندگان، جوجه وارداتی 4200 تومانی را از شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کنند!

اما سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با رد هرگونه نایاب و یا کمیابی جوجه یک‌روزه به صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر جوجه به اندازه کافی تولید می‌شود، درست است که جوجه‌ها به قیمت بالاتر از نرخ مصوب (4200 تومان) در بازار عرضه می‌شود اما به هر حال این نهاده در بازار هست!

صادقی که به هیچ عنوان نرخ جوجه یکروزه 9 هزار تومانی را قبول ندارد، تاکید می‌کند: شاید قبلا 2 تا 3 هفته این نرخ به 9 هزار تومان رسید اما بعدها نزولی شد و تا 6 هزار تومان هم رسید. هم‌اکنون جوجه یکروزه به قیمت 7 هزار تا 7200 تومان در بازار موجود است. 

این مسئول با اشاره به تحویل جوجه‌های وارداتی جوجه‌کشی شده 4200 تومانی به تولیدکنندگان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام می‌گوید: هر یک از تولیدکنندگان در صورت خرید می‌توانند به شرکت مذکور مراجعه کنند، بعلاوه اینکه این شرکت خرید تضمینی را نیز در اولویت قرار داده است.

انتظار چند هفته‌ای مرغداران برای دریافت خرید نهاده‌های دولتی!

گفته می‌شود به علت حضور کامیون‌داران در فرآیند خرید تضمینی گندم، نهاده‌های خریداری شده از طریق بازارگاه به موقع به دست تولیدکنندگان و مرغداران نرسیده و تعدادی از آن‌ها پس از گذشت بیش از 40 روز به ناچار از بازار آزاد نسبت به خرید نهاده‌ها به میزان 2 برابر قیمت نهاده دولتی و حتی بیشتر اقدام کرده‌اند!

مجتبی ناصریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان و یکی از تولیدکنندگان زنجانی که 42 روز است در انتظار دریافت سویاست به صدای زنجان می‌گوید: درخواستم را در سامانه بازارگاه ثبت کرده‌ام اما تا امروز (پایان هفته قبل) یک کیلو سویا تحویلم نداده‌اند! به ناچار سویای 3 هزار تومانی (به نرخ دولتی) را به قیمت 6 تا 7 هزار تومان از بازار آزاد خریداری کرده‌ام! نرخ نهاده‌ها در بازار آزاد متفاوت است و بستگی به تیغ دلال دارد. اگر ببیند زیادی لنگ نهاده‌ای قیمتش را بالا برده و بیشتر تیغت می‌زند! ما سال قبل سویا را در بازار آزاد به قیمت 16 هزار تومان خریدیم!

مشکل در سیستم حمل‌ونقل است، مانعی در خرید نهاده نیست!

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در رابطه با طولانی شدن فرآیند تحویل نهاده‌های دولتی به مرغداران می‌گوید: میزان خرید نهاده‌ها در سامانه بازارگاه به صورت ماهانه و هفتگی به‌روزرسانی می‌شود، این تولیدکنندگان نیز نهاده‌ها را از طریق بازارگاه خریداری کرده‌اند اما به دلیل مشکلات موجود در سیستم حمل، به دستشان نرسیده است.

تلفات بالا در مرغداری‌های زنجان

با تداوم مشکلات مرغداران در تامین نهاده موردنیاز، تولیدکنندگان استان زنجان از تلاطم در بازار مرغ طی ماه آتی خبر داده و از مسئولان می‌خواهند تا برای کنترل وضعیت در اسرع وقت دست به کار شوند.

مجتبی ناصریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان با اشاره به عدم تمایل تولیدکنندگان برای جوجه‌ریزی به علت عدم رفع موانع پیش روی تولید از سوی مسئولان می‌گوید: مسئولان می‌بینند که مرغدار جوجه یک‌روزه را به قیمت 9 هزار تومان خریداری می‌کند، نرخ کرایه‌ها در سال جاری 2 بار افزایش یافته، قیمت دارو، ویتامین و واکسن نیز بالاست از سویی دیگر کیفیت قابل قبول را ندارد، در حال حاضر تلفات در مرغداری‌ها بالاست، تلفات 30 الی 40 درصدی برای مرغدار عادی شده است! این مسائل قطعا در تصمیم تولیدکننده برای جوجه‌ریزی تاثیرگذار است.

ناصریان هشدار می‌دهد: در صورت عدم تمایل تولیدکنندگان برای جوجه‌ریزی، بحران در بازار مرغ ادامه یافته و این وضعیت حداکثر تا یک ماه آتی نمایان می‌شود.

رشد 35 درصدی جوجه‌ریزی در زنجان

اما سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با رد هرگونه نابسامانی در بازار مرغ طی ماه آتی تاکید می‌کند: همانطور که عرض کردم جوجه یک‌روزه به میزان کافی در سطح کشور تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در زمینه جوجه‌ریزی نیز افت نداشته‌ایم که هیچ، رشد جوجه‌ریزی را شاهد بوده‌ایم! میزان جوجه‌ریزی در 3 ماهه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 35 درصدی داشته است. این آمار حکایت از آن دارد که جوجه یکروزه موجود بوده و خرید نیز انجام شده است. تصور می‌کنم حداقل تا اواسط مردادماه سال جاری هیچ مشکلی در بازار مرغ ایجاد نشود.

صادقی این را هم می‌گوید که افزایش هزینه‌های تولید نگران‌کننده است و جوجه یکروزه 4200 تومانی به قیمت 7 هزار تومان به دست تولیدکننده می‌رسد نمونه بارز این افزایش هزینه‌هاست!

مرغدار «دزد» نیست!

مجتبی ناصریان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان زنجان نیز در ادامه می‌گوید: وقتی هزینه تولید بالا می‌رود، مرغدار که بانک نیست تا بتواند سریعا هزینه‌ها را تامین کند. مرغ را می‌فروشد تا سالن را برای ادامه تولید آماده‌سازی کند در این فاصله 20 درصد قیمت‌ها بالا می‌رود! ما امنیت شغلی نداریم! مسئولان به جای اینکه کمک‌مان کنند، وضعیت‌مان را درک نمی‌کنند!

این تولیدکننده با اشاره به قطعی‌های برق و خسارت جبران‌ناپذیر وارده به فعالان این عرصه می‌گوید: قطعی‌های 10 تا 15 دقیقه‌ای برای مرغداران فاجعه است چه برسد قطعی یک الی 2 ساعته! با این شرایط 50 درصد سرمایه مرغداران از بین می‌رود! ما در این وضعیت و با دلی شکسته کار می‌کنیم و به امر تولید مشغولیم، مردم حق دارند بگویند چرا مرغ گران شده اما باور کنید مرغداران هم با بدترین شرایط کار می‌کنند و مسئولی برای رفع مشکلات آنها گام عملی برنمی‌دارد!

ناصریان با بیان اینکه در جنگ اقتصادی تولیدکنندگان سرباز این کشورند، ضمن گلایه از برخی مسئولان تاکید می‌کند: متاسفانه در این مدت مسئولان با زبان تشویق با تولیدکنندگان حرف نزده‌اند و همیشه جریمه‌مان کرده‌اند و برخورد تعزیراتی داشته‌اند! هر سوء‌مدیریت و کم‌کاری هم بوده به تولیدکننده نسبت داده‌اند و در این مدت به چشم یک «دزد» به ما نگاه کرده‌اند! ما نمی‌دانیم صبح که از خواب بیدار می‌شویم «واجب‌الدصدقه» ایم یا «واجب‌الذکات»!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمرغداران زنجانیبازار مرغجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7753


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»