کد خبر: 4609
1399/07/24 - 9:38


نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان در واکنش به اعلام بررسی قضایی عملکرد دو سال گذشته این اتحادیه اعلام کرد:

به اتحادیه مرغداران بهتان می‌زنند

علی پرویزی: اتحادیه مرغداران نقشی در توزیع نهاده‌ها ندارد، آنهایی که بهتان می‌زنند با مستندات به مرجع رسیدگی‌کننده بیایند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال بروز مشکلات در بازار مرغ و تخم‌مرغ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان از بررسی قضایی عملکرد دو سال گذشته اتحادیه مرغداران استان در میزان نهاده تحویلی و میزان تخصیص آن به مرغداری‌ها خبر داد اما نایب‌رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان در واکنش به این اظهارات، با بیان اینکه طی دو سال گذشته اختلاف قیمتی بین نهاده ب دولتی و آزاد وجود نداشت تا تخلفی صورت گیرد، گفت: گروهی قصد تشکیل اتحادیه کشاورزی تحت نظر سازمان تعاون روستایی استان را دارد و به دلیل یارگیری و عضوگیری از بین مرغداران چنین جوی را علیه مرغداران استان راه انداخته‌ است.

علی پرویزی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با تاکید بر اینکه تامین نهاده یک مشکل ملی بوده و صرفا استانی نیست، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، هیچ تفاوتی حتی یک ریال، بین نرخ دولتی و آزاد نهاده‌های طیور وجود نداشت. در آن سال‌ها که اختلاف قیمتی بین نرخ آزاد و دولتی نهاده وجود نداشت بسیاری از تولیدکننده‌ها شرکت‌های واردکننده را برای دریافت نهاده مورد نیاز انتخاب می‌کردند و از شرکت پشتیبانی دام خریداری نمی‌کردند. مشکل نهاده‌ها و اختلاف فاحش بین نرخ مصوب دولتی و بازار آزاد از اواخر سال 98 و ابتدای سال 99 آغاز شد. پس هرگونه ادعای تخلف اتحادیه مرغداری‌ استان در حوزه توزیع نهاده به مرغداری‌ها غیرقابل قبول است.

تخلفی نکرده‌ایم

وی ادامه داد: اتحادیه مرغداران استان همه سهمیه نهاده‌ای زنجان را دریافت و بی‌آنکه نقشی در توزیع داشته باشد، تحویل تعاونی‌ها می‌داد تا نهاده‌ها زیرنظر سازمان جهاد کشاورزی و طبق سهمیه‌های محاسبه شده این دستگاه توسط تعاونی‌ها بین مرغداری‌های شهرستان‌های استان زنجان توزیع شود. اگر خدایی نکرده تخلفی صورت گرفته باشد در اتحادیه مرغداری‌ استان صورت نگرفته و ممکن است به توزیع نهاده‌ها توسط تعاونی‌ها برگردد هر چند این را هم قابل قبول نمی‌دانم و امیدوارم چنین اتفاقی نیفتاده باشد.

پرویزی با بیان اینکه توضیحات لازم به معاون محترم استاندار ارائه شده است، تصریح کرد: به‌تازگی گروهی قصد تشکیل اتحادیه کشاورزی تحت نظر سازمان تعاون روستایی استان را دارد و به دلیل یارگیری و عضوگیری از بین مرغداران چنین جوی را علیه مرغداران استان راه انداخته‌اند. اگر واقعا این افراد قصد کمک به بخش تولید و کشاورزی را دارند به جای تشکیل اتحادیه مشابه اتحادیه مرغداران که کارهای موازی با هم دارند، تصمیم بر تقویت اتحادیه مرغداران گرفته و برای ارتقای ان در انتخابات شرکت کنند. به نظرم روش سمپاشی علیه اتحادیه مرغداران استان کار درستی نیست و درخواست برای بررسی قضایی عملکرد اتحادیه طی دو سال گذشته نشات گرفته از احساسات آن‌ها است. وقتی چنین تشکیلاتی (اتحادیه مرغداران استان) وجود دارد باید همه در کنار هم و زیر یک چتر فعالیت کنند. نمی‌دانم چه اصراری برای تشکیل شرکت مشابه اتحادیه تعاونی مرغداران استان دارند!

اسناد و فایل‌های مالی اتحادیه سالانه حسابرسی می‌شود

وی گفت: فایل‌های مالی اتحادیه مرغداران استان زنجان با هزینه خود اتحادیه، هر ساله توسط کارشناسان دستگاه مربوطه حسابرسی می‌شود. اینکه عده‌ای بیایند و ادعا کنند تخلفی صورت گرفته باید برای بهتان و افترایی که دارند مستندات‌شان را هم در اختیار دستگاه قضا قرار دهند تا برای مردم شفاف باشد. این افراد باید حرف‌هایشان دارای حساب و کتاب و همراه با سند باشد.

با فعالیت سامانه بازارگاه، رانت نیز از بین می‌رود

پرویزی با اشاره به تصمیم‌های مسئولان برای حل مشکلات واحدهای مرغداری در تحویل نهاده‌ها و اختصاص نهاده برای هر مرغدار در سامانه بازارگاه ابراز کرد: این تصمیم در جلوگیری از نشت‌های موجود در چرخه توزیع نهاده که سبب ایجاد رانت می‌شود، مؤثر است. در حال حاضر 30درصد نهاده‌ها به نرخ دولتی و 70درصد نیز از طریق بازار آزاد تامین می‌شود. این 70درصد در اصل وارد کشور می‌شود اما به نرخ دولتی دست مرغداران نمی‌رسید.

وی با اشاره به مشکلات سامانه بازارگاه گفت: مهرماه هیچ سهمیه‌ای به واحدهای مرغ تخم‌گذار استان زنجان تعلق نگرفته است زیرا سهمیه‌ای که از شرکت امور پشتیبانی دام در اختیار واحد قرار می‌گرفت قطع شده و قرار است از طریق سامانه بازارگاه این روال انجام شود اما برخی‌ها هنوز 25 روز است نتوانسته‌اند نهاده موردنیاز خود را از این طریق دریافت کنند. اسامی برخی‌ از مرغداران هنوز وارد سامانه نشده، تعدادی هم موفق به خرید نهاده نشده‌اند، آنهایی هم که خریدند با گذشت بیش از 20 روز نهاده را تحویل نگرفته‌اند.

بازگشت آرامش به بازار تخم‌مرغ

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فروکش کردن قیمت تخم‌مرغ در بازار زنجان و کاهش چشمگیر اختلاف قیمتی بین نرخ مصوب و آزاد تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت تخم‌مرغ در بازار آزاد 15 هزار تا 15 هزار و 500 تومان است. در رایزنی‌های انجام شده با مسئولان مربوطه، قرار شد معیار فروش در بازار آزاد این قیمت باشد و برخورد تعزیراتی نیز صورت نگیرد.

به گفته پرویزی هم‌اکنون قیمت تخم مرغ (درب مرغداری) 13 هزار تومان است و این مهم را مسئولان نیز پذیرفته‌اند. تخم مرغ تنظیم بازاری 3 روز در زنجان اجرا شد و قیمت این کالا به دست بازار فعلی (بازار آزاد) سپرده شده چرا که قیمت‌ها کاهش یافته و به سطح قیمت مصوب رسیده است.

وی با بیان اینکه مشکل بازار تخم‌مرغ زنجان روز دوشنبه (21 مهرماه) حل شد، اضافه کرد: اگر 30درصد نهاده به قیمت دولتی و 70درصد به نرخ آزاد تامین شود، قیمت تمام شده تخم‌مرغ برای مرغدار بیشتر از قیمت مصوب 14 هزار و 500 تومانی می‌شود. طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی، قیمت تمام شده تخم‌مرغ 16 تا 16 هزار و 500 تومان بوده و قیمت مصوب اعلامی به هیچ عنوان منطقی نیست.

مرغداران همچنان متضررند

پرویزی با اشاره به قطع صادرات قیمت تخم‌مرغ عنوان کرد: قیمت تخم‌مرغ روز به روز کاهش می‌یابد و مرغداران پای ضرر هستند.

این فعال اقتصادی با اشاره به سوءبرداشت‌های صورت گرفته از نتایج یک جلسه در رابطه با توزیع نهاده‌ها به نرخ دولتی با هدف کنترل بازار تخم‌مرغ گفت: طی جلسات برگزار شده در تهران، قرار شد دولت 100درصد نهاده‌ها تامین و در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا قیمت تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده 14 هزار و 500 تومان محسابه شود. متاسفانه مسئولان زنجان این صورت‌جلسه را به درستی مطالعه نکرده بودند و تاکید داشتند مرغداران 30درصد دان دولتی 4200 تومانی را دریافت و 30درصد تخم‌مرغ را به قیمت مصوب یعنی 12 هزار تومان درب مرغداری‌ها و 14 هزار و 500 تومان برای مصرف‌کننده تامین کنند.

مشکلات در بازار نهاده و عدم نقدینگی 10 واحد مرغ تخم‌گذار در زنجان را به تعطیلی کشاند

وی با بیان اینکه 19 واحد مرغ تخم‌گذار در استان زنجان وجود دارد که 9 مورد آن فعال و 10 مورد آن غیرفعال است، تصریح کرد: تامین نشدن نقدینگی سبب شد تا پولت‌ریزی مجدد (پولت، جوجه 3 ماهه بوده که پس از مصرف دان در 5 ماهگی به مرحله تخم‌گذاری می‌رسد) در واحدها انجام نشود. مشکلات مربوط به عدم تامین سرمایه در گردش و بالا رفتن هزینه پرورش سبب شد تا تعدادی از واحدها مرغ‌های سن بالا را تحویل کشتارگاه داده و مجددا اقدام به پولت‌ریزی نکنند چراکه مرغداران به برنامه‌ریزی‌های مسئولان برای تامین نهاده موردنیاز هیچ اعتمادی نداشتند. این تعطیلی‌ها مربوط به سال جاری بود.

به گفته پرویزی، در حال حاضر 9 واحد فعال مرغ تخم‌گذار، توانایی تامین روزانه 20 تا 21 تن مرغ (سهم 1.4 درصدی از تولید کشور) را داشته و مابقی آن از خارج از استان تامین می‌شود. میزان مصرف روزانه زنجانی‌ها حدود 45 تن است. اگر 10 واحدی که امسال تاب مشکلات مربوط به نهاده‌ها را نیاورده و تصمیم به تعطیلی گرفتند در مدار تولید قرار داشتند حدود 90 درصد بازار نیاز استان در داخل تامین می‌شد و درصد ناچیزی از استان‌های دیگر وارد می‌شد.

گفتنی است فتح‌اله حقیقی یکشنبه هفته جاری (20 مهرماه) در جلسه ستاد تنظیم بازار استان خطاب به مسئولان مربوطه در مورد حل معضل کمبود مرغ و تخم‌مرغ در زنجان اظهار کرد: امروز مشکل تخم مرغ و مرغ به هر نحوی شده باید برطرف شود و جهادکشاورزی، سازمان صمت و شرکت پشتیبانی امور دام استان در رفع این معضل مسئول بوده و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

این مسئول با تأکید بر این‌که اجناس ضروری مردم زمانی که وارد استان می‌شود باید نظارت‌های کافی بر توزیع عادلانه آن و چند نرخی نبودن اعمال شود، تصریح کرد: این وظیفه مسئولان است که تلاش کنند تا اجناس وارد شده به استان قیمت‌‌های متفاوتی در مناطق مختلف شهر نداشته باشند.

حقیقی ضمن اشاره به این موضوع که آنچه از ارزاق عمومی وارد استان می‌شود باید کنترل و نظارت لازم از سوی مسئولان مربوطه اعمال شده و مسئولان این وظیفه را به هم پاس ندهند، یادآور شد: وقتی کالایی وارد استان می‌شود کسی نباید جرأت به هم زدن آن را داشته باشد.

وی با بیان این‌که اصناف شرایط فعلی را درک کرده و همراهی لازم را با دستگاه‌های و مردم داشته باشند، تصریح کرد: اصناف باید خود کنترلی داشته و دستگاه‌ها نیز اقدام قاطع قانونی در برابر بی‌عدالتی‌ها اعمال کنند.

وی از مسئول مربوطه خواست تا نامه‌ای به خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نوشته شود مبنی بر این‌که استان زنجان به شرطی قیمت‌ را کنترل می‌کند که استان‌های دیگر نیز همانگونه کنترل قیمت را اعمال کنند در ثانی وقتی زنجان قیمت مرغ را کنترل کرده در ارائه نهاده‌ها زنجان باید در اولویت قرار داده شود.

 پس از پایان این جلسه پرحاشیه، محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از بررسی قضایی عملکرد اتحادیه مرغداران استان زنجان طی ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر نهاده‌های دامی براساس تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خریداری‌شده است لازم است میزان عملکرد و نحوه مصرف این نهاده موردبررسی قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: عملکرد اتحادیه مرغداران استان زنجان در خصوص میزان نهاده تحویلی و میزان تخصیص این نهاده به مرغداری های سطح استان مورد ارزیابی و از طریق مقام قضائی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتحادیه مرغداران زنجانتوزیع نهاده های مرغیعلی پرویزی
sedayezanjannews.ir/nx4609


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»