کد خبر: 7775
1400/04/21 - 10:29


صدای زنجان از سیل کالاهای تقلبی در بازار گزارش می‌دهد؛

همه چیز هست، البته تقلبی

بازارهای مختلف استان بنابر گفته فعالان آن‌ها مملو از اجناس تقلبی است اما مسئولان استان حاضر به اظهار نظر در این باره نیستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌ها از افزایش اجناس تقلبی به ویژه در بازار قطعات خودرو، لوازم خانگی و برخی از اقلام غذایی حکایت دارد، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان مدعی است مسئولان از وضعیت بازار اطلاع دقیقی دارند اما با توجه به ممنوعیت واردات برخی اقلام از برخی کشورها، احتمالا سیاست‌ها به‌گونه‌ای است که سخت‌گیری‌ها در ورود قانونی اجناس تقلبی و قاچاق به کشور و تولید زیرزمینی اجناس در داخل افزایش زیاد باشد تا به هر قیمتی که شده نیاز داخل تامین شود!

بر اساس گزارش مسئولان و فعالان صنفی، همانند سایر نقاط کشور اجناس تقلبی و چند سالی است که وارد بازار زنجان شده و سال به سال نیز افزایش می‌یابد.

بازار لوازم یدکی در سیطره اجناس تقلبی!

تعدادی از شهروندان با اشاره به خسارت مالی وارده پس از استفاده از قطعات خودرو که ظاهرا تقلبی بوده است، گفتند که قطعات خودرو را به قیمت بالا و با این تصور که اصل است خریداری و روی خودرو نصب می‌کنند اما بعد از حدود یک ماه خودرو صدمه دیده و قابل راه‌اندازی هم نیست!

آنها با اشاره به تبعات استفاده از قطعات تقلبی در خودرو اعلام کردند: این قطعات علاوه بر خسارت مالی می‌توانند خسارت جانی نیز به مردم بزنند در نتیجه ضروری است مسئولان به موقع ورود کنند.

سیدتقی ترابی، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: کل لوازم یدکی بُنجول شده است! قبلا می‌گفتیم اجناس چینی‌اند، حداقل این قطعات شناسنامه‌دار بودند و می‌دانستیم کشور تولیدکننده آن کجاست! الان در ایران ساخت لوازم یدکی زیرزمینی و زیرپله‌ای گرفتارمان کرده است! کسی هم نیست با آن مقابله کند!

وی با اشاره به نقش مهم مسئولان کشور در برخورد با قطعات یدکی تقلبی تاکید می‌کند: برخی از این اجناس از گمرک‌های مجاز وارد کشور شده‌اند، از حدود 5 سال پیش بازار تحت سیطره اجناس تقلبی است و روز به روز هم بدتر می‌شود و ما هم از این وضعیت گلایه‌مندیم!

ترابی که دلیل این وضعیت را افزایش قیمت قطعات اصلی می‌داند، معتقد است: در بازار هر چه جنس گران باشد میزان تقلب هم بالا می‌رود. امسال نسبت به سال قبل قیمت لوازم یدکی حدود 50 الی 60 درصد افزایش داشته است. به طور مثال سرسیلندر پژو (اصل) اگر در سال قبل 120 هزار تومان بود الان در بازار به 280 الی 300 هزار تومان به فروش می‌رسد البته مشخص نیست جنس تقلبی است یا اصلی!

ترابی با اشاره به همراهی تعدادی از فروشندگان لوازم یدکی با متخلفان ساخت و عرضه لوازم یدکی تقلبی عنوان می‌کند: متاسفانه در بازار فروش لوازم یدکی تعدادی هستند که سودجو بوده و به دنبال منافع شخصی‌اند و این قطعات را از متخلفان خریداری کرده و به مشتریان می‌فروشند!

وی با اشاره به ورود روغن‌های تقلبی به بازار که با گازوئیل و سایر ترکیبات ناشناخته اختلاط یافته و در ظروف استاندارد و تائید شده در سطح وسیعی در سطح شهر توزیع شده‌اند، می‌گوید: شاید 50 درصد روغن‌های موتور موجود مربوط به این دست از روغن‌ها باشند که بعدها منجر به خسارت به راننده می‌شوند!

اثبات تقلبی بودن اجناس به همین راحتی‌ها نیست!

ترابی بیان می‌کند: برخی از متخلفان قطعات دست دوم را در کارگاه‌های زیرزمینی دست‌کاری و نه بازسازی، می‌کنند که نتیجه آن خسارت مالی و بدتر از همه خسارت جانی به مردم است.

ترابی در رابطه با بازرسی‌های اتحادیه از صنف زیرمجموعه به منظور شناسایی به موقع قطعات و اقلام تقلبی به صدای زنجان می‌گوید: خودمان هم در شناخت قطعات تقلبی مانده‌ایم! اصلا قابل تشخیص نیستند! این اجناس در ظاهر استاندارد هستند اما در واقعیت و وقتی در خودرو استفاده می‌شود مشخص می‌شود تقلبی بوده است! آزمایشگاه نداریم که بررسی کنیم! اگر این قطعات مربوط به موتور، گیربکس و دیفرانسیل باشد خسارت مالی وارد می‌کند اما قطعات مربوط به جلوبندی و لاستیک‌ها علاوه بر خسارت مالی خسارت جانی هم وارد می‌کند! اتحادیه قدرت چندانی در برخورد با عاملان این تخلف ندارد باید به دستگاه‌های نظارتی گزارش کند که روند رسیدگی نیز مراحل خاص خود را دارد و تا به نتیجه برسد کار از کار گذشته است! از سوی دیگر باید اثبات کنیم این اجناس تقلبی‌اند، اما همانطور که گفتم در ظاهر اصلا قابل تشخیص نیستند!

فروش بخش اعظمی از لوازم خانگی تقلبی در بستر فضای مجازی!

علاوه بر قطعات خودرو، بازار لوازم خانگی در حدود 3 سال گذشته نیز به دنبال افزایش قیمت ارز و خروج دو تولیدکننده معروف لوازم خانگی کره‌ای بعد از اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران همواره یکی از بازارهای پرتلاطم و پرتنش بوده است، به طوری که این مدت، هر چند وقت یکبار به دلایل مختلف خبرساز می‌شود، مدتی بحث کمبود و نایاب بودن برخی لوازم خانگی مطرح می‌شود، مدتی دیگر بحث گرانی افسار گسیخته، مدتی هم بحث رکود، قاچاق و غیره مطرح می شود، این روزها هم موضوع فروش کالای تقلبی در کارتن‌های لوازم خانگی خارجی معروف با چند برابر قیمت کالای اصلی مطرح است که از سوی برخی فروشندگان عنوان می‌شود.

بر این اساس فروشندگان متقلب با قراردادن کالای تقلبی یا به قول معروف فیک در کارتن‌های لوازم خانگی خارجی و تغییر دادن برند با چند برابر قیمت به جای کالای اصلی می فروشند و چندین میلیون تومان نیز از این فروش، سود می‌برند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: فروش بخش اعظمی از  لوازم خانگی تقلبی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود و درصد ناچیزی از این فروش‌ها ممکن است از طریق اصناف انجام شود.

او تاکید می‌کند که فروش کالاهای تقلبی توسط اصناف و کاسبان مجاز و دارای جواز و پروانه کسب انجام نمی‌شود و این تخلفات و تقلب‌ها توسط کسبه بدون جواز کسب انجام می‌شود.

استقبال از لوازم خانگی قاچاق فاقد ضمانت معتبر!

این فعال صنفی معتقد است: سودجویی عامل اصلی ایجاد چنین فعالیت‌هایی است اما از حدود 3 سال گذشته با افزایش قیمت ارز، بازار لوازم خانگی دستخوش تغییراتی شد، به طوری که واردات لوازم خانگی ممنوع شد و  تولید کنندگان لوازم خانگی خارجی نیز پیرو تحریم‌های آمریکا از ایران خارج شدند، از این رو لوازم خانگی خارجی در بازار کمیاب شد. با این وجود هنوز هم برخی از مردم تمایل به خرید لوازم خانگی خارجی دارند و لوازم خانگی خارجی را به داخلی ترجیح می‌دهند!

این در حالی است که با توجه به ممنوعیت‌های وارداتی، اغلب لوازم خانگی خارجی موجود در بازار از طریق قاچاق وارد می‌شود و خریداران این کالاها از ضمانت معتبری نیز برخوردار نیستند، اما  با توجه به تقاضای خرید کالای خارجی، برخی از این فرصت سوء‌استفاده کرده و با فروش کالای تقلبی سود هنگفتی نصیب خود می‌کنند.

عرضه موادغذایی تقلبی در شهرها و روستاها را رد نمی‌کنیم

علاوه بر این مورد، گفته می‌شود بخشی از تقلب، مربوط به صنایع غذایی است و در مقابل قانونی که بتواند جرایم در حوزه مواد غذایی را متوقف کند، چندان بازدارنده و قوی نیست.

البته جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که برندهای معروف، کالای تقلبی ندارند و این موضوع بیشتر در رابطه با برخی از شوینده‌های تولید شده در برخی استان‌ها و ادویه‌جاتی نظیر زعفران که علت اصلی آن بالا بودن قیمت اجناس اصلی در بازار است صحت دارد که آن هم بیشتر مربوط به حاشیه شهرها و روستاها است. علت عرضه این محصولات بی‌کیفیت نیز قیمت پائین و ارزان بودن آن است.

علی‌محمدی با بیان اینکه خوشبختانه صاحبان سوپرمارکت‌ها و واحدهای صنفی کالاهای تقلبی را می‌شناسند و چنین اجناسی را جهت عرضه خریداری نمی‌کنند، عنوان می‌کند: معاونت غذا و دارو و اتاق اصناف نیز کالاهای تقلبی فاقد پروانه ساخت را به اتحادیه معرفی کرده و ما نیز اطلاع‌رسانی‌های گسترده را در کنار بازرسی‌های‌مان انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اهمیت بازرسی جدی از واحدهای صنفی و روند خرید و فروش اقلام تصریح می‌کند: وجود کالای قاچاق، تقلبی و حتی خارجی در بازار را رد نمی‌کنیم که برای رصد دقیق و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده باید ارگان‌های ذیربط اعم از تعزیرات و صنعت، معدن و تجارت در کنار یکدیگر با این موراد مبارزه کنند.

عدم برخورد با عاملان اجناس تقلبی عمدی است؟

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان نیز در واکنش به وضعیت بازار و وجود اجناس تقلبی به ویژه لوازم یدکی، اقلام غذایی و وسایل خانگی در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: مسئولان ما کاملا در جریان وضعیت بازار هستند اما احتمالا وضعیت به گونه‌ای است که نمی‌توانند کالای اصلی را وارد کشور کنند از این رو با اجناس تقلبی (ورود و تولید موقتی) مشکلی ندارند! تعداد کالاهای تقلبی در بازار زیاد شده و شرکت‌های فعال در این امر نیز زیاد شده است، مسئولان خودشان نظارت کافی ندارند شاید هم این کار را عمدی می‌کنند که بازار از اجناس (حتی تقلبی) تامین شود تا کمبودی پیش نیاید!

یوسفی‌امیری با بیان اینکه هزینه اجناس تقلبی موجود در بازار از جیب مردم تامین می‌شود و این مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود، تاکید می‌کند: منابع ورود و تولید کالاهای تقلبی قابل شناسایی است و مسئولان می‌توانند با این پدیده مقابله کنند اما همانطور که عرض کردم اراده‌ای برای این کار ندارند!

وی با اشاره به ثبت شکایت‌های مردمی از قطعات و روغن موتور تقلبی می‌گوید: در بررسی‌ها متوجه می‌شویم اکثر این خودروها معاینه فنی دارند اما بعد از یک مدت استفاده از روغن، موتور خودرو دچار آسیب شدیدی شده است.

یوسفی‌امیری با اشاره به خسارت مالی ناشی از استفاده از ترمز، لنت و تسمه‌تایم تقلبی در خودرو تصریح می‌کند: انتظار می‌رود که قطعات تقلبی در مقایسه با اجناس اصل قیمت پائینی داشته باشند اما در حال حاضر قیمت اجناس تقلبی بیش تر از کالاهای اصلی است! مصرف‌کننده با این تصور که مبلغ بالایی برای خرید این قطعات پرداخته، از خریدش رضایت دارد اما پس مدتی آثار مخرب آن را می‌بیند! متاسفانه در ستاد تنظیم بازار کشور مسئولان می‌دانند در بازار اجناس تقلبی چه خبر است اما یا اراده‌ای برای مقابله با آن ندارند یا توانایی مبارزه با متخلفان را ندارند!

وی با بیان اینکه تنظیم بازار از بالادست مشکل دارد، یادآور می‌شود: یک روز بازار لوازم یدکی، مرغ، لوازم خانگی و روز دیگر مواد شوینده و غیره! این مهم حاکی از اشتباه بودن سیاست و ساختار موجود کشور است. فرصت‌طلبان نیز از این خلا استفاده کرده و بازار را با مشکل جدی مواجه می‌کنند و کسی هم پاسخگو نیست.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان قدرت اجرایی ندارد و منابعش محدود است، متولی بازار را وزارت صمت و در استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده و می‌گوید: متاسفانه عملکرد این دستگاه در بحث مبارزه با کالاهای تقلبی رضایت‌بخش نبوده است.

صدای زنجان به منظور اقدامات انجام گرفته در راستای مبارزه با اجناس تقلبی و جعلی موجود در بازار و تعداد افراد معرفی شده به مراجع ذی‌صلاح، موضوع را از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با او میسر نشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار زنجانجنس تقلبیصنعت و معدن
sedayezanjannews.ir/nx7775


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»