کد خبر: 7910
1400/06/09 - 9:53


گزارشی از تبدیل اراضی کشاورزی به باغشهر به علت مشکلات مالی کشاورزان؛

نابودی به‌بهانه بی‌پولی

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان: شاهد دلالی زمین هستیم! ارزش افزوده اراضی در مجاورت شهرها، اتوبان و راه‌ها بیش از تولید یا فروش محصولات کشاورزی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نبود متولی صفر تا صد برای بخش کشاورزی و عدم حمایت کافی از کشاورزان سبب شده تا در چند سال اخیر، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید اراضی کشاورزی آن هم به قیمت پائین کرده و به بهانه نبود فضای سبز کافی در شهر، اقدام به ایجاد باغشهر کنند! مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند: از تبعات منفی ساخت‌وسازها که بگذریم، بیشتر نگران خردشدن اراضی و به مخاطره افتادن امنیت غذایی هستیم!

تعدادی از شهروندان در تماس با صدای زنجان با اشاره به وضعیت خشکسالی و عطش تدریجی در باغات و اراضی کشاورزی استان، بار دیگر از مسئولان خواستند تا موضوع برخورد با عاملان ایجاد باغشهر که با خرد کردن اراضی کشاورزی و به بهانه نبود فضای سبز کافی، برای خود تفرجگاه درست کرده و مسبب نابودی تدریجی منابع ملی نظیر زمین‌های بکر شده‌اند، برخورد کنند.

قصه‌ ادامه‌دار باغشهر!

باغ‌شهرها رشته دراز یک قصه بی‌سروته هستند، قصه‌ای که از هر طرفش آغاز کنیم نشان از سهل‌انگاری متولیانی دارد که در مقاطع مختلف با دادن مجوز باعث شدند تا چهار گوشه استان زنجان با این معضل مواجه شوند.

در زنجان دو باغشهر با متراژ بالا وجود دارد و مابقی در متراژ پائین و به گفته صاحبان آن‌ها، بناها در حد آلونک هستند. سال قبل در 48 باغشهر موجود در زنجان، 12 الی 13 مورد ساخت‌وساز انجام شد اما وقتی با استناد به مصوبه اخیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال مربوط (شهریورماه سال 98) گفته شد مجوز ساخت داده می‌شود، همه به سمت ساخت‌وساز رفتند به‌طوری که در ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش شدید ساخت‌وساز غیرمجاز بودیم! صاحبان این بناها به این بهانه که در این مدت به قانون تمکین کرده و ساخت‌وسازی نداشته‌اند، ساخت‌وساز را حق خود دانسته و آستین‌ها را بالا زدند! که البته با واکنش تند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مواجه شد.

تاراسی که از مراجعه صاحبان باغشهرها به این سازمان گلایه داشت در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد: تنها بحث قوه قضائیه، نمایندگان مجلس، مجموعه جهاد کشاورزی و تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان، ویلاهای برخی از آقایان شده است! در حالی که جهاد کشاورزی وظیفه مهم‌تری هم دارد، ما موظفیم در حوزه تولید برنامه‌های تدوین شده خودمان در حوزه توسعه گلخانه‌ها، دامداری‌ها و واحدهای دامی جهت تامین گوشت و سایر محصولات موردنیاز مردم را جهت اجرا، پیگیری کرده و پاسخگوی کشاورزان و رفع مشکلات آن‌ها باشیم اما حالا باید به دغدغه ساخت‌وساز صاحبان باغشهر گوش داده و توجیه‌شان را بشنویم!

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به حضور یک سال و چند ماه خود در این سمت خطاب به متقاضیان صدور مجوز باغشهر گفته بود: در مدت ریاستم انرژی مجموعه جهاد کشاورزی استان زنجان صرف موضوع ویلاسازی و باغشهرها شده است. این موضوع را کی می‌خواهید تمام کنید؟

اما با توجه به تماس‌های شهروندان زنجانی ظاهرا قرار نیست، طبیعت استان و مردم روی آرامش را ببینند! و با توجه به محدودیت در منابع آبی که با بروز خشکسالی‌ها تشدید شده است، این بار باید بیش از پیش شاهد تبعات ایجاد چنین بناهایی در جای جای زنجان باشیم! 

یکی از شهروندان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر زمین‌های زراعی به قیمت‌های پایین از روستاییان خریداری و با تقسیم‌کردن این زمین‌ها به قطعات کوچک‌تر بین کارکنان دولت و سایر اشخاص توزیع شد، عنوان می‌کند: متاسفانه دستگاه‌هایی که امروز ادعای برخورد با عاملان ایجاد باغشهر را دارند و مدام از تخریب این باغ‌ها سخن می‌گویند، جزو اولین کسانی بودند که در این مجموعه‌ها صاحب قطعه شدند و به مرور با سخت‌تر شدن اوضاع با فروش و واگذاری قطعات خود از مجموعه‌ها خارج شدند، هر چند تعدادی از آن‌ها هنوز در این باغ‌ها حضور دارند. ما از مسئولان قضایی می‌خواهیم با جدیت موضوع را بررسی کنند!

او با اشاره به چالش کم‌آبی در بخش کشاورزی می‌گوید: بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور نقش بسزایی دارد، در شرایطی که کشاورزان و مردم، آبی برای پرورش محصولات‌شان و حتی مصرف خانوار ندارند، آقایان در باغشهرها که در مجاورت اراضی کشاورزی هستند بدون هیچ مشکلی آب تامین می‌کنند!

فروش اراضی کشاورزی برای تبدیل به باغشهر به علت بازار نامتعادل محصولات!

یکی از ساکنان روستای «دواسب» نیز با اشاره به مشکلات تامین آب شرب و استحمام در این منطقه به ویژه بخش شهرک‌نشینان عنوان می‌کند: برخی‌ها در پوشش طرح‌های اقتصاد مقاومتی و به بهانه ساخت گلخانه و یا كاشت گیاهان دارویی و غیره دنبال ایجاد خانه‌باغ، باغشهر و تعرض به اراضی ملی و یا تغییر كاربری اراضی زراعی و باغی و تقسیم و خردكردن اراضی هستند، مسئولان نباید چنین اجازه‌ای را به آن‌ها بدهند!

یک باغدار ابهری هم به صدای زنجان می‌گوید: به علت متعادل نبودن وضعیت بازار محصولات کشاورزی، به ناچار بخشی از زمینم را فروختم، خریدار زمینم را به باغ تبدیل کرد و هر از گاهی با خانواده به آنجا سر می‌زند، مسبب این وضعیت اگر دولت نیست چه کسی است؟

ریشه دلالی زمین، نبود متولی صفر تا صد برای بخش کشاورزی است؟

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان که دغدغه تبعات منفی ویلاسازی‌ها و از بین رفتن تدریجی منابع طبیعی و از همه مهم‌تر به مخاطره افتادن امنیت غذایی به دنبال خرد شدن اراضی را دارد، معتقد است: تغییر کاربری غیرمجاز قطعا در آینده تهدید بزرگی برای امنیت غذایی است که بسیار خطرناک است، برخی‌ها با تغییر کاربری‌ها به نان و نوا می‌رسند اما برای مردم عادی و تولیدکننده اصلی (کشاورز) مشکل ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آن امنیت غذایی است، تهدید دیگر نیز نشانه گرفتن آب و خاک است که قلب امنیت غذایی محسوب می‌شود، واقعا در این زمینه چه کسی پاسخگوست؟

تاراسی که یکی از دلایل اصلی و مهم خرد شدن اراضی کشاورزی در شهرهای زنجان، سلطانیه، خرم‌دره و ابهر را «ویلاسازی» می‌داند، می‌گوید: سرمایه‌گذاران برای دستیابی به تفرجگاه‌ها اقدام به خرید اراضی کشاورزی از روستائیان و تبدیل آن به ویلا و باغشهر کرده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه روستائیان به علت عدم حمایت مسئولان از بخش کشاورزی به ناچار دست به فروش اراضی‌شان کرده و منجر به خرد شدن اراضی شده‌اند، تاکید می‌کند: واقعیت این است که اگر ما در بازار محصولات کشاورزی که طی چند سال اخیر از حالت ثبات و پویایی بهره نبرده است، برنامه‌های عملیاتی داشتیم، اصلا کشاورز علاقه‌ای برای فروش ملکش به سرمایه‌گذاران نداشت تا آن را به باغشهر تبدیل کند!

تاراسی در رابطه با نقش جهاد کشاورزی در فروش اجباری زمین‌های زراعی به سرمایه‌گذاران به صدای زنجان می‌گوید: قانون بازار از ابتدا دست وزارت جهاد کشاورزی نبوده است، تخصص ما طبق ضوابط تعیین شده فقط معطوف به حوزه تولید بوده است! متاسفانه این وزارتخانه اجازه ورود به بازار را نداشته است! به نظرم ریشه دلالی زمین نیز به همین موضوع برمی‌گردد زیرا ارزش افزوده اراضی در مجاورت شهرها، اتوبان و راه‌ها بیش از تولید یا فروش محصولات کشاورزی است!

ایجاد تفرجگاه به بهانه نبود فضای سبز کافی!

در کنار دیدگاه «خردشدن زمین به علت محدودیت منابع آبی و یا مشکلات مالی و تبدیل آن به باغشهر» و «ایجاد باغشهر و دست درازی به منابع طبیعی نظیر آب و نفوذ به برخی ادارات از سوی صاحبان باغشهرها»، دیدگاه دیگری نیز وجود دارد، برخی معتقدند نبود فضای سبز کافی در شهرها یکی از دلایل ترغیب برخی از سرمایه‌گذاران و حتی افراد عادی برای خرید اراضی کشاورزی و تبدیل آن به باغشهر و ایجاد فضای تفرج‌گاهی شده است.

یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: یکی از مولفه‌های شهرهای توسعه یافته وجود فضای سبزی است که نقش اکولوژیکی ایجاد کند اما ظاهرا در زنجان به این مهم توجه آن‌چنانی نشده و همین امر سبب شده تا بسیاری از باغ‌ها و اراضی کشاورزی در زنجان فدای توسعه شود! توسعه ناموزون محصولی جز شرایط فعلی نداشته و از بین رفتن باغ‌ها و افزایش ساختمان‌سازی را موجب می‌شود!

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز که این موضوع را رد نمی‌کند معتقد است مسئولان ذیربط باید در حوزه توسعه فضای سبز برای گذراندن اوقات فراغت مردم، اقدامات لازم را داشته باشند.

تاراسی بار دیگر بر لزوم برخورد با خاطیان و عوامل ایجاد باغشهر تاکید کرده و می‌گوید: جهاد کشاورزی مسئول و حافظ منابع ملی است و بر اساس قانون در اجرای وظایفش در مواجهه با متخلفان مصمم و جدی است!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانباغشهرجهاد کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx7910


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»