کد خبر: 7927
1400/06/11 - 13:33


صدای زنجان از تلاطم بازار برنج ایرانی و خارجی گزارش می‌دهد؛

طوفان برنج در راه است؟

گزارش‌ها از افزایش بالای قیمت انواع برنج ایرانی در بازار حکایت دارد و از طرفی برای کنترل بازار اقدام به توزیع برنج خارجی تنظیم بازاری شده است که بازاریان این اقدام و میزان توزیع را کافی نمی‌دانند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بازدیدهای میدانی از بازار، حاکی از افزایش قیمت برنج ایرانی تا 45 هزار تومان در کیلو است. هر چند قیمت برنج خارجی نسبت به روزهای گذشته افزایش محسوسی نداشته اما فروشندگان می‌گویند، با توجه به افزایش قیمت ارز تا 28 هزار تومان باید در ماه‌های آتی منتظر افزایش قیمت برنج خارجی تا 25 هزار تومان در کیلو و حتی بیشتر هم باشیم مگر اینکه دولت برای کنترل بازار، وارد عمل شده و این کالا را با ارز دولتی وارد کند!

انواع برنج ایرانی چهارشنبه (10 شهریورماه جاری) در شمال کشور به قیمت 42 تا 45 هزار تومان معامله شد که با احتساب هزینه حمل، سهم بنکدار و خرده‌فروش، این کالا به قیمت حدود 43 تا 46 هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان زنجانی می‌رسد!

خیز قیمت برنج ایرانی!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار زنجان با اشاره به خیز قیمتی برنج ایرانی طی روزهای اخیر و ضمن تائید قیمت‌های مذکور، افزایش 2 برابری هزینه‌های تولید را از دلایل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی اعلام کرده و معتقد است: من متخصص بخش کشاورزی نیستم، اما هر یک از صنوف و بخش‌ها با افزایش هزینه تولید مواجهند که قطعا کشاورزی نیز از آن مستثنی نیست.

احتمال افزایش قیمت برنج خارجی تحت تاثیر نرخ ارز!

بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که قیمت برنج خارجی تغییرات آن‌چنانی نداشته است اما صنف مربوطه معتقد است در صورت عدم برنامه‌ریزی دولت برای کنترل بازار، قیمت این محصول تحت تاثیر نرخ ارز قطعا افزایش می‌یابد!

علی‌محمدی در مورد احتمال افزایش قیمت برنج‌های خارجی به صدای زنجان می‌گوید: قیمت برنج خارجی تفاوت چندانی با برنج‌های تنظیم‌بازاری ندارد و بسته به نوع، کیفیت و درجه‌بندی به قیمت 18 هزار و 500 تا 19 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

علی‌محمدی با اشاره به ارتباط مستقیم قیمت برنج خارجی با نرخ ارز عنوان می‌کند: نرخ ارز به حدود 28 هزار تومان رسیده است که در افزایش قیمت برنج خارجی تاثیرگذار است، به نظرم اگر دولت وارد نشود این کالا در ماه‌های آتی در بازار روند افزایشی به خود می‌گیرد.

او با بیان اینکه هر گونه تغییر قیمت در بازار برنج خارجی به دولت و واردکنندگان بستگی دارد، عنوان می‌کند: 50 درصد برنج موردنیاز کشور با اختصاص ارز دولتی از کانال دولت و 50 درصد نیز به صورت آزاد وارد کشور می‌شود که در نهایت محصول وارد شده با هم میکس شده و قیمت نهایی آن 18 الی 19 هزار تومان اعلام و برای تامین نیاز مصرف‌کننده روانه بازار می‌شود.

یکی از بنکداران به صدای زنجان می‌گوید: سال گذشته بنکداران هر کیلو برنج ایرانی را از کشاورزان شمال کشور 28 هزار تومان می‌خریدند این در حالی است که امسال قیمت برنج با افزایش حدود 60 درصدی به کیلویی 45 هزار تومان رسیده است. البته امسال ممکن است تعدادی که تمایل به فروش برنج داشتند، کاسته شده باشد که همین کاهش عرضه به افزایش بیشتر قیمت برنج دامن بزند!

بنکداران زنجانی با اشاره به برند پرطرفدار برنج خارجی نظیر خاطره و مژده از افزایش قیمت‌های این محصولات تا 23 هزار تومان در روزهای پیش رو خبر می‌دهند.

آنها معتقدند: با توجه به رسیدن ارز به نزدیک 28 هزار تومان باید در ماه‌های آتی منتظر افزایش قیمت برنج خارجی تا 25 هزار تومان و حتی بیشتر هم باشیم مگر اینکه دولت برای کنترل بازار، وارد عمل شده و این کالا را با ارز دولتی وارد کند!

مشکلی در تامین کالاهای استراتژیک از جمله برنج نداریم!

به گفته ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان این مجموعه 3 هزار و 200 تن در انبارهای خود انواع برنج خارجی از پاکستانی گرفته تا تایلندی موجودی دارد که مرتبا برای تامین نیاز بازار از طریق مباشر آن را به دست خانوارها و هیئت‌های مذهبی می‌رساند.

قیمت این برنج‌ها (نظیر برنج هندی 1121) حدود 17 هزار تومان به دست مباشر می‌رسد که با احتساب هزینه حمل و غیره این کالا به قیمت 18 تا 18 هزار و 500 تومان به مصرف‌کننده اصلی عرضه می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه 14 استان زنجان با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین کالاهای استراتژیک اعم از گندم، آرد، برنج و شکر نداریم، عنوان می‌کند: به منظور تامین نیاز مصرف‌کنندگان همچنان محموله برنج خارجی جهت توزیع در بازار، به مقصد انبارهای اداره کل غله استان حمل می‌شود.

توزیع برنج تنظیم‌بازاری در زنجان محدود است!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار زنجان ضمن قدردانی از توزیع برنج تنظیم‌بازاری در استان می‌گوید: این توزیع محدود است، احتمالا مسئولان برای تامین ذخائر استان زنجان با احتیاط این محصول را در سطح استان توزیع می‌کنند! که در حدود 19 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

علی‌محمدی با اشاره به اینکه هر واحد صنفی هفته‌ای 200 تا 300 کیلو برنج تنظیم‌بازاری جهت توزیع بین مصرف‌کنندگان از عوامل توزیع تحویل می‌گیرد، می‌گوید: 300 کیلو برنج یعنی 30 گونی برنج 10 کیلویی! در حال حاضر هر خانواده با توجه به نابسامانی بازار و مشخص نبودن وضعیت قیمتی طی روزهای آتی، ترجیح می‌دهد 2 الی 3 کیسه برنج 10 کیلویی را خریداری کند. به نظرم این میزان توزیع شده برای هر مغازه آن هم هفته‌ای یکبار، کم است.

یکی از فروشندگان منطقه گلشهر نیز به صدای زنجان می‌گوید: توزیع برنج تنظیم‌بازاری محدود است و جوابگوی نیاز ساکنان گلشهر که دارای انبوهی از جمعیت است، نیست و مسئولان باید فکری برای دسترسی آسان مردم به کالای استراتژیک مردم که در سبد غذایی مردم پس از نان جایگاه ویژه‌ای دارد، بکنند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت برنجتورمتنظیم بازار
sedayezanjannews.ir/nx7927


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»