کد خبر: 8249
1400/09/23 - 15:16


تحقیقات یک گروه در دانشگاه زنجان به ثمر رسید؛

افزایش جوجه‌درآوری با اعمال جیره غذایی متفاوت

روش جدید در تغذیه مرغان مادر گوشتی در شرایط عملی مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی با استفاده از تغذیه مواد ارگانیک گیاهی در خروس‌های مادر گوشتی برای افزایش تعداد جوجه‌های یک‌روزه از سوی محققان گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان ایجاد شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که «محمدرضا صدیق‌پور» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در مصاحبه با رسانه‌ها به این موضوع اشاره می‌کند که در حال حاضر سن ۴۴ درصد از گله‌های مرغ مادری موجود بیش از ۶۴ هفته بوده و از سن اقتصادی آنها عبور کرده است، گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر محمدحسین شهیر، دانشیار دانشگاه زنجان در قالب یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد موفق شدند درصد جوجه‌در‌آوری را که کلیدی‌ترین شاخص در پرورش مرغ مادر و جوجه‌کشی است به صورت میانگین ۴ درصد افزایش دهند.

روش جدید در تغذیه مرغان مادر گوشتی در شرایط عملی مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی با استفاده از تغذیه مواد ارگانیک گیاهی در خروس‌های مادر گوشتی برای افزایش تعداد جوجه‌های یک‌روزه از سوی محققان گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان ایجاد شده است.

در این خصوص محمدحسین شهیر، دانشیار دانشگاه زنجان و سرپرست این گروه تحقیقاتی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در واقع گله‌های مرغ گوشتی کشور در سطح کشور پیر شده‌اند و سن آنها بالا رفته است، می‌گوید: وقتی که سن گله بالا برود باروری آنها کم می‌شود و این کاهش باروری با افزایش سن باعث می‌شود که تعداد تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار کاهش یابد و این کاهش خود موجب کاهش جوجه در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مقابله با این اتفاق و با توجه به اینکه کشور در این حوزه دچار مشکل است؛ تلاش شد در این زمینه با اضافه‌کردن یک ماده گیاهی به جیره خروس‌ها به کار گرفته شده، گامی در بهبود این وضعیت برداریم که این تحقیق برای افزایش اعتبار دو بار مورد آزمایش قرار گرفت و  در هر دو بار موفق شدیم که تعداد جوجه حاصل از کار را افزایش دهیم.

شهیر با بیان اینکه این آزمایش در زنجان و در مرغداری سبز دشت ابهر مورد مطالعه قرار گرفت، در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا تاکنون سرمایه‌گذاری از بخش دولتی و یا خصوصی در این زمینه اقدام کرده است؟ اظهار کرد: این طرح به تازگی به اتمام رسیده است و اطلاعات اولیه آن تازه انتشار پیدا کرده است از همین رو تاکنون کسی برای سرمایه گذاری ورود پیدا نکرده است ولی قطعا می‌توان گفت که این طرح مورد استقبال بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که «اجرای این طرح چه بخشی از مشکلات صنعت دام را در استان و کشور برطرف خواهد کرد؟» اظهار می‌کند: با اجرای این روش نه تنها در استان زنجان بلکه در کل کشور می‌توان مشکلات مربوط به حوزه جوجه‌کشی را برطرف کرد. چرا که با اعمال این جیره غذایی مرغ‌های مادری که با افزایش سن، جوجه کمی دارند را می‌توان کمک کرد که تعداد جوجه‌شان بیشتر شود.

این استادیار دانشگاه می‌افزاید: این طرح در کل کشور کاربرد دارد منتهی با توجه به اینکه این کار برای اولین بار در زنجان انجام گرفته است همین موضوع می‌تواند یک امتیاز برای زنجان به حساب بیاید. ضمن اینکه با توجه به اینکه هیچ گزارش چاپ شده‌ای از انجام این نوع تحقیق در مجلات معتبر خارجی وجود ندارد، نتایج این تحقیق نیز می‌تواند به نام ایران ثبت شود.

وی در مورد نوع ماده‌غذایی مورد استفاده در این جیره‌غذایی خاطرنشان می‌کند: این موضوع جزو اطلاعاتی است که یک میزان جنبه حافظت شده دارد و از همین جهت افشای اطلاعات چندان درست نیست و اکنون در حال ثبت این پروژه هستیم وشاید بعدها نیز بتوان در این خصوص توضیحات بیشتری داد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندانشگاه زنجانمحمدحسین شهیرجوجه کشی
sedayezanjannews.ir/nx8249


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»