کد خبر: 8317
1400/10/12 - 15:45


صدای زنجان از کندی در برخی از پروژه‌های مسکن ملی گزارش می‌دهد؛

مسکن کُندِ ملی

متقاضیان پروژه M2 کوی زنگان: مسئولان فقط در دریافت 40 میلیون تومان متقاضیان اصرار دارند، وگرنه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها قابل قبول نیست! معاون راه و شهرسازی استان: هر چند به پیمانکار اخطاریه داده‌ایم اما بخش زیادی از کُندی پیشرفت‌ها به راه‌وشهرسازی و شهرداری برمی‌گردد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از متقاضیان مسکن ملی در پروژه M2 کوی زنگان که پیامک سومین 40 میلیون تومان واریزی را دریافت کرده‌اند، در تماس با صدای زنجان خواستار پیگیری دلایل کُندی پروژه شده و گفتند: پول‌های میلیاردی بابت واریزی‌های اول و دوم 40 میلیون تومان 528 متقاضی زون B پروژه M2 که از حساب هم برداشت شده، کجاست؟

از سال گذشته ساخت واحدهای مسکن ملی در زنجان آغاز شد و طبق آخرین بررسی‌ها، وضعیت پروژه‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است و طبق گفته مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان، پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان با آورده متقاضیان پیش می‌رود و متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در صورت عدم واریز قسط سوم و چهارم حذف نمی‌شوند اما واحدشان را با تاخیر دریافت می‌کنند!

اواخر آبان‌ماه سال جاری پیامک واریز مرحله چهارم آورده نقدی متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در زنجان برای پروژه‌های 744 واحدی کوی نصر (برکت)، 1296 واحدی M6 (کوی زنگان) و 144 واحدی گلشهر ارسال شد. در این پروژه‌ها به دلیل پیشرفت بالا، امکان واریز مبلغ وجود داشته و به همین علت پیامک به آنها ارسال شده است.

ارسال این پیامک منجر به واکنش تعدادی از متقاضیان پروژه‌های مذکور شد که بلافاصله سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرد: این پیامک، فرصتی برای کسانی است که امکان واریز مبلغ در مرحله چهارم را دارند و در صورت پرداخت مرحله چهارم آورده نقدی، امکان تحویل زودتر واحدها برای متقاضیان فراهم می‌شود.

شاهین‌فر افزود که برای متقاضیانی که امکان واریز ندارند، واحدها با تاخیر تحویل داده خواهد شد و متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در صورت عدم واریز قسط چهارم حذف نمی‌شوند و از این بابت جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

چرا پروژه M2 پیشرفت ندارد؟

پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه در این پروژه‌ها سبب شده تا تعدادی از متقاضیان پروژه M2 کوی زنگان نسبت به این امر واکنش نشان دهند چرا که به گفته آن‌ها عملیات خاکبرداری این پروژه با پروژه‌های مذکور همزمان بوده با این وجود عملیات احداث در این پروژه‌ها زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است.

یکی از متقاضیان مسکن ملی که از عملیات کند پروژه 528 واحدی M2 (زون B) واقع در کوی زنگان گلایه‌مند است به صدای زنجان می‌گوید: سال قبل نخستین قسط و تابستان امسال دومین 40 میلیون تومانی را واریز کردم، طبق پیامکی که دریافت کردیم به متقاضیان ای پروژه مهلت داده شده تا نهایتا تا پایان ماه جاری سومین قسط را واریز کنند! این در حالی است که پروژه پیشرفت چندانی نداشته است!

پیمانکار پروژه 528 واحدی M2 که ظاهرا در مرحله عملیات بتن‌ریزی و نگهداری ستون‌های سقف دوم بلوک‌های B19  و B20 قرار دارد، شرکت «احرار» بوده که با نظارت شرکت «مقاوم گستر راه و بنا زنگان» و مشاور عالیه شرکت مهندسین مشاور «آباداندیش» در دست اقدام است.

متقاضیان می‌گویند، خاکبرداری پروژه مسکن ملی تحت عنوان M6 (کوی زنگان)، گلشهر، کوی ثمین، نصر و M2 (کوی زنگان) همزمان بود و انتظار می‌رفت پیشرفت فیزیکی آن‌ها نیز هم‌راستا با هم باشد ظاهرا این اتفاق نیفتاده و با وجود واریزی‌های پروژه M2 که مبلغ آن نیز از سوی سازنده برداشت شده است، میزان پیشرفت آن با سایر پروژه‌ها اصلا قابل مقایسه نیست!

پیشرفت فیزیکی 10 تا 14 درصدی مسکن ملی M2  کوی زنگان

پروژه مسکن ملی M2 در مجموع 1134 در قالب 3 زون در دست اجرا است، اعم از زون A، 262 واحد، زون B، 528 واحد و زون C، 344 واحد در کوی زنگان در حال اجرا است.

به گفته سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان پیشرفت فیزیکی زون A، B و C به ترتیب 12 درصد، 10.5 و 14 درصد است! که البته در بخشی از این زون‌ها سقف اول و بخشی دیگر تا سقف چهارم ریخته شده است!

شاهین‌فر در پاسخ به برخی متقاضیان M2 که نسبت به پیشرفت فیزیکی پائین ناراضی هستند، می‌گوید: واحدها هیچ یک زیر زمین نخواهد بود، زیرزمین محل پارکینگ است. در زون‌های مذکور تا سقف سوم قابل مشاهده نیست و وقتی چهارمین سقف زده شد، پیشرفت فیزیکی پروژه محسوس می‌شود.

پیمانکار، راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی؛ عوامل مؤثر در پیشرفت کند پروژه M2

این مسئول در پاسخ به متقاضیانی که معتقدند خاکبرداری و گودبرداری پروژه M2 همزمان با پروژه‌های کوی ثمین، M6 گلشهر و کوی نصر انجام شد با این وجود پیشرفت فیزیکی آن با پروژه‌های نامبرده اصلا قابل مقایسه نیست، تاکید می‌کند: اول اینکه پروژه‌های مذکور چند خانواری است در حالی که M2 به شکل آپارتمانی است و سازه آن به شکل خاصی هم هست. طراحی سقف آن با ساختمان‌‌های معمولی متفاوت است و به تبع آن روند اجرا و اتمام آن زمان‌بر است. از سوی دیگر خاکبرداری پروژه M2، زمان بر بود! ما از فروردین‌ماه سال جاری برای اخذ نقشه‌های مورد تائید بین نظام مهندسی ساختمان و شهرداری گیر کرده بودیم!

«فروردین‌ماه برای پروژه یک نقشه کلی دریافت کرده بودیم اما بانک عامل اعلام کرد که این نقشه‌ها نیز بر اساس زون‌بندی باشد تا مشکلی بابت سند ایجاد نشود، ما نیز پس از انجام یکسری کارهای دفتری، جهت اخذ مجوز نقشه‌ها را به شهرداری ارسال کردیم. نداشتن شهردار نیز معضلی بود و بالاخره 2 ماه پیش نقشه را اخذ کرده و اقدامات مربوطه را در دستور کار قرار دادیم. البته ایرادی هم به شهرداری و نظام مهندسی ساختمان استان وارد نمی‌کنیم زیرا برای اخذ و تائید و دستور این نقشه‌ها باید نهایت دقت و حساسیت را داشت!»

شاهین‌فر اضافه می‌کند: در حوزه اجرای الزامات فنی و آتش‌نشانی سختگیری‌هایی وجود دارد که البته قانونی است اما گاهی اوقات دوستان در رعایت این الزامات مقداری از مقررات ملی هم فراتر عمل می‌کنند. که همین امر یکی از دلایل کندی اجرای پروژه بوده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار نیز در این دیرکرد مقصر بوده اما اخطارهای لازم به آن نیز داده شده است، تاکید می‌کند: البته تمامی این کندی‌ها متوجه پیمانکار نبوده و نیست، بخش زیادی از آن در حوزه تاخیر در تهیه و تائید نقشه به اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری زنجان برمی‌گردد. در حال حاضر در 2 زون احرار به عنوان پیمانکار پروژه M2 موظف به احداث بخش تجاری است که باید تکلیف ان مشخص شود تا دستور تهیه نقشه را به ما داده و در نهایت اقدامات بانکی بعدی را انجام دهیم. البته بانک عامل نیز در این بین باید در اسرع وقت اقدامات قانونی را در دستور کار قرار دهد.

پولی که واریز کرده‌ایم کجاست؟

با این وجود متقاضیان اظهارات مسئولان راه و شهرسازی را قابل قبول ندانسته و می‌گویند: تاکنون در مجموع 42 میلیارد و 240 میلیون تومان در قالب 2 قسط 40 میلیون تومانی توسط متقاضیان 528 واحد این پروژه واریز و تمامی مبالغ نیز برداشت شده است. پیشرفت فیزیکی پروژه نیز در حد ناچیز بوده و هنوز سقف‌ریزی اولیه انجام نشده است! به بیانی دیگر اصلا پیشرفتی نداشته است!

یکی از متقاضیان به صدای زنجان عنوان می‌کند: وقتی برای شنیدن پاسخ قانع‌کننده به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه می‌کنیم، مسئولان می‌گویند «آماده نبودن مجوزهای مربوطه برای زون B پروژه M2 عامل کندی در اجرا بوده است! به همان دلیل نتوانسته‌ایم از محل وام بانکی پروژه را ادامه دهیم! شما قسط سوم را واریز نکنید و نگران حذف شدن هم نباشید!» اما بحث ما واریز یا عدم واریز سومین قسط نیست، می‌خواهیم بدانیم 42 میلیارد پول ما کجا صرف شده است!

او با اشاره به تلاش‌های بی‌نتیجه‌اش برای دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی استان و تشریح دغدغه‌ای که 5 دقیقه نیز طول نمی‌کشد، تصریح می‌کند: در استان زنجان اگر مسئولان را بخواهیم ببینیم باید هفت‌خان رستم را رد کنیم! متاسفانه مدیر چند دقیقه وقت ندارد تا حرف‌های متقاضی مسکن را بشنود!

اما سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با تکرار اظهاراتش در رابطه با مراحل طولانی اخذ تائیدیه نقشه و صدور مجوزهای لازم برای اجرای پروژه در پاسخ به اینکه مبالغ واریزی 528 متقاضی مسکن ملی کجا رفته است، عنوان می‌کند: اول اینکه تمامی متقاضیان دو قسط اول را پرداخت نکرده‌اند. برخی فقط قسط نخست را واریز کرده‌اند در نتیجه 42 میلیارد تومان واریزی نداشته‌ایم.

این مسئول در پاسخ به بی‌اعتنایی برخی مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان به سؤالات بی‌پاسخ متقاضیان مسکن ملی هم می‌گوید: معترضان اول بگویند نگران پولشان هستند یا تاخیر در روند اجرای پروژه؟ ما در پاسخگویی به متقاضیان مشکلی نداریم! از این افراد می‌خواهیم تا با انتخاب نماینده، سؤالات خود را طرح کرده و ما نیز در اسرع وقت طی جلسه‌ای با نماینده‌ها اقدامات انجام شده را به صورت مشروح ارائه می‌کنیم.

اما یکی از متقاضیان در واکنش به این اظهارات بیان می‌کند: وقتی مسئولان می‌دانستند که روال اخذ مجوزها طولانی است چرا اصرار بر اخذ 40 میلیون تومان مردم که با احتساب این که همه 528 متقاضی واریزی دوم را نداشته‌اند در مجموع به بیش از 30 میلیارد تومان هم رسیده است و جالب اینجاست تمامی مبلغ نیز برداشت شده است اما خبری از پیشرفت فیزیکی مورد قبول نیست، داشتند؟

سعید شاهین‌فر، معاون راه و شهرسازی استان زنجان نیز در پاسخ به این ابهام تاکید می‌کند: ما باید 40 میلیون نخست (قسط اول) را دریافت میکردیم تا متقاضیان مشخص می‌شدند. با این مبالغ اقدامات مربوط به خاکبرداری که زمان زیادی هم طلبید را انجام دادیم، ما تا برج 6 فقط خاکبرداری می‌کردیم. وقتی دیدیم قیمت مصالح صعودی است تصمیم گرفتیم در این بین که در حال اخذ دستور اجرای نقشه هستیم به متقاضیان اطلاع‌رسانی کنیم که واریزی دوم را هم انجام دهند. باز هم تاکید می‌کنیم که واریزی سوم را نیز متقفاضیان مدنظر داشته باشند چرا که در تسریع در اجرای پروژه تاثیرگذار است!

او در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر نظارت‌های مستمر بر روند اجرای کار پیمانکار پروژه می‌گوید: روند اجرای پروژه‌های مسکن ملی در زنجان را به دقت رصد و نظارت می‌کنیم. این پروژه‌ها در فصول سرد سال شاید کند شود اما متوقف و تعطیل نمی‌شود، ما سال قبل پروژه M6 را متوقف نکردیم به همین دلیل پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای داشته است.

همان مستاجر بمانیم بهتر است!

اما یکی از متقاضیان پروژه با غیرقابل قبول دانستن این اظهارات تاکید می‌کند: پیشرفت فیزیکی 10 درصدی در قبال پول چند میلیاردی که 528 متقاضی M2 زون B واریز کرده‌اند، قابل قبول نبوده و حاکی از نظارت بسیار ضعیف مسئولان مربوطه می‌باشد!

او می‌گوید: برای اینکه دستمان به مسکن ملی که مثلا جزو طرح‌های حمایتی دولت است، باید 300 میلیون تومان نقدا پرداخت کنیم، 350 میلیون تومان نیز وام دریافت کنیم! همین الان اگر 450 میلیون تومان داشته باشیم می‌توانیم صاحب آپارتمان شویم! اما به خاطر نداری باید با هر ساز مسئولان برقصیم و 650 میلیون تومان نقدی و خرد خرد جمع کنیم! و بعد با کلی دنگ و فنگ صاحبخانه شویم! باور کنید گاهی اوقات می‌گوییم همان مستاجر بمانیم بهتر است!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیراه و شهرسازی
sedayezanjannews.ir/nx8317


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»