کد خبر: 8356
1400/10/23 - 11:3


گزارش صدای زنجان از روند اجرای طرح گردشگری روستای «امند»؛

خطر باغشهر در کمین امند

معاون عمرانی فرماندار زنجان: تقریبا کل روستا به شرکت عمران امند فروخته شده است و هر طرحی در این منطقه اجرایی می‌شود بر عهده شرکت است! به هیچ عنوان این شرکت به سمت ساخت باغشهر نمی‌رود و ما از این بابت نگران نیستیم. نگرانی ما از ایجاد باغشهرهایی است که به صورت قارچ رشد می‌کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- حجت‌الاسلام محسن کرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان در پنجمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در استان زنجان (آبان‌ماه سال جاری) از وقوع انحراف در واگذاری اراضی ملی منطقه «امند» به بنیاد مسکن خبر داد و گفت: در خصوص اراضی که از طریق منابع طبیعی در اختیار بنیاد مسکن استان زنجان گذاشته شده، متاسفانه بنیاد مسکن وظیفه خود را به‌خوبی انجام نداده و انحرافی در این زمینه صورت گرفته که نمونه اخیر آن واگذاری اراضی در روستای «امند» است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان خاطرنشان کرد: اهالی این روستا، حدود 25 سال است که روستا را رها کرده و رفته‌اند، اما سوال اصلی این است که اراضی به چه عنوانی به بنیاد مسکن داده شده است؟

وی به اداره کل بازرسی استان زنجان، نیروی انتظامی و اداره اطلاعات ماموریت داد تا ضمن بررسی اصل این واگذاری‌ها، اقدام به جمع‌آوری داده‌هایی کنند تا مشخص شود که واگذاری اراضی این روستا به چه کسانی صورت می‌گیرد.

5 هکتار زمین را نه تفکیک کردیم نه انتقال دادیم!

روستای امند خالی از سکنه بوده و ساکنان آن در اوایل انقلاب از این روستا به منطقه گاوازنگ مهاجرت و آنجا مستقر شده‌اند.

گفته می‌شود، سال 96 بنیاد مسکن طرح هادی مبتنی بر گردشگری را به مساحت 5 هکتار را تهیه کرده که به تصویب هم رسیده است اما ظاهرا پس از اظهارات دادستان زنجان و چند ماه پیش اراضی واگذار شده را به اداره منابع طبیعی برگرداند تا شرکت عمران امند که اراضی روستائیان را خریداری کرده را در دست بگیرد.

به گفته علی عبدی‌پور، معاون فرماندار زنجان، بر اساس ماده 4 اساسنامه بنیاد مسکن مبنی بر تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده‌سازی آنها، این ارگان می‌تواند برای گسترش روستاها، اراضی را از منابع طبیعی تحویل گرفته و با تهیه طرح که البته مورد قبول کارشناسان هم باشد، مراحل واگذاری را انجام دهند. گفته می‌شود این مهم در بیش از 40 روستا عملیاتی شده است.

طبق اظهارات «عباس محمدی»، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، طرح هادی روستای امند در سال 96 با نظر مسئولان استانی تصویب و مقرر شد، طرح گردشگری با هدف احیای طرح قدیم این روستا در دستور کار قرار گیرد.

بنیاد مسکن که وظیفه تهیه طرح‌ هادی روستایی را بر عهده دارد، برای این مهم دست به کار شده و طرح را تهیه کرد.

این طرح در روستای مذکور به مساحت حدود 5 هکتار تصویب شد. به گفته «محمدی»، به منظور جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیرقانونی و با هدف حفظ اراضی برای بهره‌گیری در امر گردشگری، طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی عملیات تملک به منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان با تاکید بر اینکه «بنیاد مسکن در اجرای وظایف خود در روستای امند به هیچ عنوان تغییر کاربری انجام نداده و اراضی تحویلی از منابع طبیعی را بدون هیچ تغییری حفظ کرده است» به صدای زنجان می‌گوید: در بحث واگذاری اراضی امند از اداره منابع طبیعی به بنیاد مسکن فقط انتقال نمایندگی شد، نه تفکیکی انجام گرفت و نه انتقالی!

محمدی در خصوص اما و اگرها بابت واگذاری این اراضی به این ارگان تاکید می‌کند: «این واگذاری در جهت توسعه گردشگری بوده است. هم اداره منابع طبیعی و هم بنیاد مسکن تمامی تلاش‌شان این بود که در حوزه گردشگری استان گامی بردارند، اراضی هم در این راستا اخذ شده است. ما عینا به منابع طبیعی نامه مکتوب ارسال و برای انتقال زمین به این ارگان اعلام آمادگی کرده‌ایم. اگر مسئولان تصمیمی برای لغو طرح هادی داشته باشند، قطعا اقدامات لازم انجام می‌شود.»

انصراف بنیاد مسکن از اجرای طرح هادی مبتنی بر گردشگری «امند»

گفته می‌شود، قرار شده تا به منظور بازگرداندن روستائیان به منطقه، طرح گردشگری توسط بخش خصوصی اجرایی شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: اطلاع دقیقی از کم و کیف این طرح ندارم. اگر قرار باشد طرح هادی در منطقه لغو شود، بخش خصوصی مذکور باید برای اجرای طرح گردشگری خود در منطقه از سازمانی غیر از بنیاد مسکن مجوز اخذ کند.

از حدود 2 الی 3 سال پیش به منظور احیای روستای امند و برگرداندن جمعیت به آن، شرکت «عمران امند» که مجموعه عام‌المنفعه و انتفاعی است پروژه تحت عنوان گردشگری را تعریف کرده که البته به گفته علی عبدی‌پور، معاون عمرانی فرماندار زنجان، به زعم دست‌اندرکاران این پروژه در شمالغرب نظیر ندارد.

عبدی‌پور با بیان اینکه بنیاد مسکن اراضی اخذ شده از منابع طبیعی را پَس داده و از اجرای طرح هادی بر پایه گردشگری منصرف شده است، می‌گوید: هرگونه صدور مجوز در این منطقه برای اجرای پروژه مدنظر شرکت باید از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اقدام کند.

بخش خصوصی در صدد احیای روستای «امند»

طبق مصوبات نهمین جلسه ستاد استانی اجرای سیاست‌های ملی اقتصاد مقاومتی (25 مهرماه سال جاری) که به ریاست دادستان زنجان برگزار شد، در رابطه با موضوع تمدید مجوز تغییر کاربری طرح گردشگری امند با توجه به بازدید میدانی انجام شده از پروژه گردشگری شرکت «عمران امند» واقع در روستای امند اعلام شد که؛

«با توجه به زیرسازی و اقدامات و عملیات‌های عمرانی اولیه و قابل قبول و پیشرفت 25 درصدی پروژه بر اساس کارشناسی‌های انجام شده و مورد تائید جهاد کشاورزی آن هم برخلاف موانع جدی و متعدد در سالیان گذشته و اذعان مدیران حاضر در جلسه مبنی بر احراز جدیت عوامل اجرایی پروژه بر اتمام و سرانجام رساندن آن و مزایا و برکات این پروژه گردشگری برای تمامی مردم زنجان و با امعان نظر به وجود برخی برخی مشکلات اساسی دخیل در عدم اجرای به موقع طرح و طولانی شدن آن از جمله نبود زیرساخت‌هایی نظیر برق، مخابرات و غیره و گستردگی وسعت پروژه و پراکنش آن در کل عرصه، توقف عملیات و ساخت و ساز در فصول سرد به جهت موقعیت جغرافیایی آن و شرایط خاص اقتصادی در سال‌های اخیر، تاخیر به وجود آمده موج شناخته شده و لزوی به تمدید زمان مجوز تغییر کاربری فعلی نخواهد بود.

مهلت 2 ساله بخش خصوصی برای احیای «امند»

در این جلسه مقرر شد در راستای رفع موانع و حمایت از صنعت گردشگری استان با تاکید بر عدم نیاز به تمدید مجوز فعلی، سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت امور اراضی استان به عنوان دبیرخانه کمیسیون تبصره یک ماده یک اقدامات لازم را در این خصوص معمول دارند در همین راستا مجری طرح باید در بازه زمانی حداکثر 2 سال از تاریخ این مصوبه برابر با مجوز تغییر کاربری قبلی و موافقت اصولی اولیه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان پروژه را در حد پیشرفت قابل قبول پیش برده باشد.

البته برخی از کارشناسان معتقدند در شرایط عادی و البته برنامه‌ریزی، بخش خصوصی می‌تواند ظرف مدت یکسال طرح خود را عملیاتی و به پایان برساند.

ساخت و سازهای غیرمجاز

در رابطه با ساخت و ساز غیرمجاز و تصرف اشخاص ثالث در محدوده طرح هادی روستا و پروژه گردشگری امند مقرر شد با پیگیری فرماندار و بخشدار موضوع تخلفات و ساخت و سازهای غیرمجاز در کمیسیون ماده 99 طرح و با اخذ رای نسبت به آن تصمیم مربوطه اتخاذ شود.

علی عبدی‌پور، معاون عمرانی فرماندار زنجان در این خصوص می‌گوید: پس از بررسی دقیق تنها یک مورد ساخت و ساز غیرمجاز شناسایی و پس از تشکیل پرونده برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده 99 ارجاع شد.

در بحث دریافت ورودیه در محل توسط مجری طرح گردشگری، مقرر شد فرماندار و بخشدار از طریق ارائه پیشنهاد و اخذ مصوبه از شورای بخش موضوع را با نگاه مساعد پیگیری و تا مشخص شدن آن بخشدار موضوع را در قالب اخذ بهای خدمات پیگیری کند.

البته معاون عمرانی فرماندار زنجان تحقق و اجرای این بند از مصوبه را منوط به اتمام طرح دانسته و تاکید می‌کند: وقتی طرح گردشگری مذکور عملیاتی و برای عموم قابل استفاده باشد، قطعا جلسات کارشناسی برای نهایی شدن مبلغ ورودیه تشکیل می‌شود.

بی‌دقتی در تنظیم برخی از بندهای مصوبه یا آشنا نبودن با قانون؟

طبق بند 6 مصوبه نهمین جلسه ستاد استانی اجرای سیاست‌های ملی اقتصاد مقاومتی، مقرر شد فرماندار و بخشدار در راستای ایجاد دهیاری و مرکز بهداشت در روستای امند اقدامات و پیگیری لازم را داشته باشند.

در بند 7 نیز تاکید شده که با توجه به انجام سرشماری نفوس در ماه‌های آتی مقرر شد فرمانداری و بخشداری با نگاه مساعد، مقدمات تائید دهیاری در روستای امند جهت بهره‌مندی از مجموعه اعتبارات و امتیازات دهیاری در روستای امند انجام دهند.

اما طبق قانون، روستای خالی از سکنه نمی‌تواند دهیاری داشته باشد. زیرا باید ساکنانی داشته باشد تا پس از شرکت در انتخابات شورای روستا، نفرات منتخب مردم، دهیار مدنظر را از بین کاندیداها انتخاب کنند.

معاون عمرانی فرماندار زنجان نیز با تائید این مطلب به صدای زنجان می‌گوید: این مطلب کاملا درست است و پس از انجام امور مربوط به انتخاب اعضای شورا و در نهایت دهیار، به روستای مذکور اعتباراتی برای اجرای پروژه‌های راه، آبرسانی، گازرسانی و غیره به دهیاری‌ها اختصاص یابد اما هنوز امند خالی از سکنه است و بخشداری و فرمانداری نمی‌توانند نسبت به ایجاد دهیاری اقدام کنند!

اعلام وظایف بیش از 10 ارگان در قبال «امند»

بر اساس مصوبه مربوط به طرح گردشگری روستای «امند» مقرر شده که بخشدار با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، مصوبه‌ای در خصوص منع دفع اموات در قبرستان موصوف را پیگیری کند که بر اساس اظهارات مسئولان فرمانداری زنجان، هیچ موردی مبنی بر دفن اموات در محل مدنظر مشاهده نشده و ظاهرا یک مورد مربوط به بازسازی قبر بوده است.

در خصوص درخواست شرکت عمران امند مبنی بر ایجاد بند 6 متری در محل اجرای پروژه جهت اجرای طرح آبخیزداری توسط و با هزینه خود شرکت مقرر شد اداره کل منابع طبیعی استان زنجان حداکثر مساعدت را داشته و ظرف حداکثر یک ماه نتیجه آن را گزارش کند.

در رابطه با اخذ سند تک برگی با توجه به اعلام اداره کل منابع طبیعی مبنی بر اتمام کاداستر امند، مقرر گردید به محض دریافت اطلاعات و داده‌های مربوطه، اداره کل ثبت اسناد استان ظرف 48 ساعت سند تک برگی را صادر و اداره کل منابع طبیعی بارگذاری محتویات فنی کاداستر به اداره کل ثبت را طی نامه رسمی اعلام کند.

همچنین در این مصوبه هر یک از ارگان‌ها نظیر راهداری وظیفه بهسازی راه خاکی متعلق و منتهی به روستا و سنگ فرش آن، شرکت مخابرات وظیفه تحت پوشش قرار دادن مخابرات و آنتن‌دهی در محل پروژه، شرکت توزیع نیروی برق وظیفه تامین برق یک مگا وات در پروژه، اداره کل حفاظت محیط زیست وظیفه اقدامات حمایتی از حیات وحش منطقه و مسائل زیست محیطی، شهرداری وظیفه برخی از خدمات شهری از جمله برف‌روبی و نمک‌پاشی را بر عهده دارند.

بر این اساس شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز موظف شد در خصوص رعایت حرائم مسیل و ایجاد آب‌بند مطالعات دقیق را انجام و نتیجه تجاوز یا عدم تجاوز به بستر رودخانه یا مسیل به دبیرخانه اعلام شود.

در رابطه با وجود برخی مزاحمت‌ها در محل اجرای پروژه مقرر شد که مجموعه نیروی انتظامی شهرستان زنجان ضمن رصد و پوشش منطقه در چارچوب مقررات، حمایت انتظامی مطلوب را داشته باشند.

سکوت متولی گردشگری

معاون عمرانی فرماندار زنجان با تاکید بر لزوم اجرای وظایف اعلامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مذکور در قبال تسریع در اجرای پروژه گردشگری امند تاکید می‌کند که اداره کل میراث فرهنگی استان به عنوان مرجع صدور مجوز می‌تواند در تحقق این امر نقش بسزایی داشته باشد.

مقرر شده که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان علاوه بر ثبت روستای گردشگری نمونه پیگیری‌های لازم را برای انتخاب روستای امند به عنوان روستای گردشگری هدف به عمل آورده و نتیجه مطلوب را حداکثر ظرف 2 ماه آینده تحصیل و به دبیرخانه منعکس کند.

بخش خصوصی بخشی از اراضی را از مردم خریداری کرده و بخشی نیز از سوی منابع طبیعی به این مجموعه واگذار شده است که اطلاع دقیقی از مساحت اراضی خریداری شده در دست نیست با این وجود برخی از شهروندان که نگران تبدیل اراضی به باغشهر هستند از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهند تا از همین حالا تمامی تحرکات در حوزه ساخت و ساز را با دقت زیرنظر داشته باشند.

پیگیری‌های صدای زنجان برای تشریح اقدامات اجرایی اداره کل میراث فرهنگی استان در قبال طرح گردشگری امند و شائبه سوء استفاده از این طرح گردشگری با مقاصد دیگر از سوی «امیر ارجمندفر» بی‌پاسخ ماند.

نگرانی از رشد قارچ‌‌گونه باغشهرها در امند!

اما علی عبدی‌پور، معاون عمرانی فرماندار زنجان که هرگونه ایجاد باغشهر به بهانه طرح گردشگری را مردود می‌داند به صدای زنجان می‌گوید: در اصل تقریبا کل روستا به شرکت عمران امند فروخته شده است و هر طرحی در این منطقه اجرایی می‌شود بر عهده شرکت است! به هیچ عنوان این شرکت به سمت ساخت باغشهر نمی‌رود و ما از این بابت نگران نیستیم.

عبدی‌پور با بیان اینکه بیشترین نگرانی ما از ایجاد باغشهرهایی است که به صورت قارچ رشد می‌کند، می‌افزاید: البته منطقه توسط نیروی انتظامی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به طور کامل رصد می‌شود با این حال بعضا مشاهده می‌شود که باغشهرها شبانه ساخته می‌شوند!

این مسئول با بیان اینکه نمی‌دانم طرح گردشگری که توسط شرکت خصوصی اجرایی می‌شود چقدر اهدافش را محقق می‌کند، می‌گوید: البته تیم بسیار مجرب بوده و با جدیت پروژه را پیگیری می‌کند، فرمانداری زنجان برای تسریع در روند اجرا تلاشش را کرده و موانع موجود را رفع می‌کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانامندباغشهرگردشگری
sedayezanjannews.ir/nx8356


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»