کد خبر: 8925
1401/04/01 - 4:2


صدای زنجان دلیل تداوم شلوغی نانوایی‌ها حتی پس از اجرای طرح یارانه نان را بررسی می‌کند؛

صف‌های داغ

مردم: از این شرایط راضی نیستیم! اگر نانوایی ها از قیمت فعلی راضی نیستند، مجوزهایشان را باطل کنند!/ مدیرکل غله استان: پخت نان با نرخ فعلی برای نانواها به‌صرفه نیست!/ رئیس اتحادیه نانوایان زنجان: آدرس اشتباهی می‌دهند! علت تشکیل صف‌های طولانی، گرایش مشتریان نان فانتزی به مصرف نان سنتی به دنبال افزایش قیمت‌ها است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هر چند از میزان صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها با دوشیفته کردن 73 واحد خبازی کاسته شده است اما شهروندان زنجانی همچنان از سختی تهیه انواع نان سنتی در برخی شهرک‌ها و مناطق ناراضی هستند.

گویا پایانی بر صف نان نیست، سال گذشته معضل صف‌های طولانی نان گلایه شهروندان را در پی داشت، نانواها از قیمت پایین گله داشتند، مردم از کیفیت و صف طولانی نان!

هر چند برخی افراد دلایلی نظیر گرانی انواع اقلام خوراکی و جولان نانوایی‌های غیرمجاز و متخلفان را عامل شلوغی صف‌های نانوایی می‌دانستند اما عاقبت با کنترل بازار آرد و سامان‌دهی نظام توزیع آرد یارانه‌ای این مشکل برطرف شد و آرامش و ثبات به صف‌های نانوایی برگشت.

صف‌هایِ داغ نان

از هفته‌های گذشته و با اجرای طرح نان دوباره این موضوع در حال تکرار است، مسئولان می‌گویند که سیلو‌های گندم پر است، همچنین در قیمت آرد نانوایی‌ها تغییری رخ نداده است و اصلا قرار نیست نان گران شود، اما شلوغی و التهاب در صف‌های نانوایی موضوعی است که در چند روز اخیر در زنجان و حتی شهر‌های دیگر به وضوح قابل مشاهده است.

این روزها مردم ساعت‌ها زمان خود را برای تهیه نان در صف می‌ایستند، احمد یکی از شهروندان می‌گویند از وقتی که در اخبار شنیدیم در زنجان قرار است طرح نان به صورت آزمایشی اجرا شود، شاهد صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها هستیم هر چند این روزها و پس از اعتراض مردم به تعطیلی خودسرانه برخی واحدهای خبازی و ورود ارگان‌های نظارتی طول صف‌ها اندکی کاهش یافته اما باز هم نانوایی‌ها شلوغ است!

مردم می‌گویند علت این است که برخی نانوایی‌ها تعطیل کرده یا برخی دیگر ساعت پخت را به شدت کاهش داده‌اند، نانوایی‌ها نیز مدعی‌اند دلیل کاهش ساعات پخت، مناسب نبودن قیمت تمام شده نان و به تبع آن تمایل نداشتن کارگر برای فعالیت در خبازی است.

اصلا هر اتفاقی هم افتاده باشد، مگر مصرف نان مردم نسبت به قبل تغییری پیدا کرده است که این قدر صف شلوغ است؟

 شاطر یکی از نانوایی‌ها با بی‌حوصله‌گی تمام به صدای زنجان می‌گوید: دنبال علت شلوغی نباشید، کاملا مشخص است، چند قلم کالا گران شده و مردم به خرید نان روی آورده‌اند تا وضعیت عادی شود.

تعطیلی‌های خودسرانه؟

یکی از شهروندان حاضر در صف نیز با پوزخند در ادامه اظهارات شاطر می‌گوید: طرح جدید نان و خرید به صورت کارتی را آوردند تا مثلا وضعیت خدمت‌رسانی را ساماندهی کرده و ارتقا دهند، وضعیت بدتر شد من باید مغازه را چند ساعتی تعطیل کنم و برای خرید 14 قرص نان در صف بایستم! قبلا هم صف می‌ایستادم اما نهایتا 20 دقیقه‌ای خریدم تمام می‌شد. از طرفی نانوایی که از آن خرید می‌کردم هر از چند گاهی کرکره مغازه را پائین می‌کشد و نان پخت نمی‌کند!

از روز سه‌شنبه 24 خردادماه 73 واحد نانوایی برای پخت نان موظف شده‌اند در دو شیفت کاری فعالیت کنند.

این واحدها قرار است از ساعت 30/6 لغایت 30/13 و از ساعت 15 لغایت 18 اقدام به پخت نان کنند. به گفته مدیرکل غله استان زنجان، ساعات فعالیت نسبت به تعداد تخصیص سهمیه آرد متفاوت خواهد بود و تا اطلاع ثانوی به‌ صورت فعال در دو شیفت کاری فعالیت خواهند کرد.

زمانی در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند: برحسب هماهنگی‌های صورت گرفته، انتخاب واحدهای نانوایی بر حسب مسیرهای پر تردد، شهرک‌های اقماری پرجمعیت، مناطق محروم، حاشیه شهر زنجان انتخاب و اقدام به پخت دو شیفت خواهند کرد.

با این اوصاف باز هم گزارش‌های مردمی از نابسامانی‌ها در روند پخت انواع نان در زنجان حکایت دارد.

یکی از شهروندان با اشاره به وضعیت غیرقابل قبول تهیه نان می‌گوید: در شهرک کارمندان حوالی خیابان اول، 3 واحد پخت نان بربری وجود دارد که اگر تعطیل نباشند، میزان پخت خود را به حداقل رسانده و اغلب ساعت 19:30 الی 20 اصلا پخت ندارند.

پخت نان با نرخ فعلی برای نانواها به‌صرفه نیست!

ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان در خصوص علل تعطیلی خودسرانه واحدهای نانوایی می‌گوید: هر گونه تعطیلی خودسرانه تخلف محسوب و بازرس‌های ذیربط با خاطیان طبق قانون برخورد می‌کنند. برخورد با نانوایی‌های متخلف به اداره کل غله مربوط نمی‌شود اما ذکر این نکته ضروری است که برخی از نانوایی‌ها به علت افزایش هزینه‌های پخت اعم از هزینه آب، برق، گاز، بیمه، دستمزد و غیره ناراضی هستند به همین دلیل می‌گویند پخت نان با این نرخ صرفه اقتصادی ندارد!

زمانی با اشاره به نارضایتی عمومی از کافی نبودن میزان پخت در نانوایی‌های سطح شهر و اقدام تعدادی از خبازی‌ها در تعطیلی زودهنگام واحدها عنوان می‌کند: در راستای ارائه خدمت به مردم، برخی از واحدهای نانوایی را دوشیفته کردیم.

اگر نانوایی ها از قیمت فعلی راضی نیستند، مجوزهای‌شان را باطل کنند!

جالب است که روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هم در نشست خبری 26 خردادماه خود در رابطه با اعتراضات وارده به طرح اصلاح قیمت آرد گفت که نباید یک طرفه به قاضی رفت چون نانوایی‌ها معتقدند که این قیمت نان برای آنها صرف ندارد. اگر مرحله اصلی طرح اجرا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و نانوایی که خوب می‌پزد، فروش خوبی خواهد داشت، در مرحله آزمایشی مشکلات طرح بررسی می‌شود و ما نیز به برخی از آن واقف هستیم اینکه برخی از نانوا‌ها تخلف می‌کنند. برخی از تخلفاتی که مردم مشاهده می‌کنند را ما نیز می‌دانیم، چون این ترفند نانوایان برای درآمد بیشتر است، هر چند در مرحله اصلی اجرای اینها حل خواهد شد!

اظهارات رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان منجر به واکنش تعدادی از شهروندان زنجانی هم شده است. یکی از شهروندان خطاب به «روح‌الله حسنی» می‌گوید: اگر نانوایی ها از قیمت فعلی راضی نیستند یک فراخوان تحت عنوان ابطال مجوزهای‌شان دهید سپس از طریق اتحادیه مربوطه، جواز را به متقاضیان حائز شرایط انتقال دهید!

او با بیان اینکه من اطمینان دارم درآمد نانوایی‌ها خوب است، از مسئولان می‌خواهد تا کمی واقع‌نگر باشند!

تعطیلی‌های محدود نانوایی‌ها ارتباطی به عدم نرخ‌دهی دولت ندارد!

گفته می‌شود علت تعطیلی‌های خودسرانه نانوایی‌ها، خروج آرد یارانه‌ای از چرخه قانونی بوده و برخی از نانوایی‌ها به علت افزایش هزینه‌های جاری به جای پخت نان و تحویل آن به مردم، ترجیح دهند آن را به دامداران، شیرمال‌پزها و سایر واحدهای صنعتی مشغول در پخت نان آزاد در ازای دریافت چندین برابر سود بفروشند.

اما مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان برخلاف مدیرکل غله استان زنجان ارتباطی بین تعطیلی‌های خودسرانه خبازی‌ها و عدم نرخ دهی دولت نمی‌داند!

او با دفاع تمام قد از 761 واحد نانوایی سطح شهر می‌گوید: به شخصه تعطیلی خودسرانه را قبول ندارم! نمی‌گویم تعطیلی خودسرانه وجود ندارد اما به ندرت چنین چیزی اتفاق می‌افتد! در برخی مواقع به علت بیماری شاطر ممکن است واحدی نان پخت نکند! البته معضل اصلی عدم پخت در نانوایی‌ها به نبود کارگر و عدم تمایل او برای فعالیت با توجه به مشکلات و مسائل اقتصادی است، به نظرم نباید تعطیلی خودسرانه را به عدم نرخ دهی دولت به نان ارتباط دهیم! هر چند بر کسی پوشیده نیست که قیمت نان در زنجان نسبت به سایر استان‌ها پائین است.

احتمال قاچاق آرد و تاثیر آن در طولانی شدن صفوف مقابل نانوایی‌ها

مشکلات مربوط به نان و نانواییها طی سالهای اخیر به خصوص از زمان فعالیت نانواییهای آزادپز بیشتر شده است، عدهای معتقد هستند نانواییهای آزادپز از آرد باکیفیتتری استفاده و در نتیجه نان مرغوبتری به دست مصرف کننده میدهند و عدهای نیز دلیل کیفیت پایین نان در نانواییهای دولتی را مربوط به قیمت پایین نان و بیرغبتی نانوا برای پخت باکیفیت نان میدانند!

اما ولی‌اله زمانی، مدیرکل غله استان زنجان با دفاع از کیفیت نان طبق تائید سازمان مرکزی متبوع می‌گوید: قیمت آرد نوع یک و دو نانوایی‌ها تغییری نکرده است. در حال حاضر قیمت هر کیسه آرد 40 کیلویی، نوع یک 32 هزار و 800 و نوع دو نزدیک به 40 هزار تومان است. این کالا در بازار آزاد 350 تا 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

زمانی در خصوص احتمال فروش غیرقانونی آرد یارانه‌ای و خروج آن از چرخه مصرف و تاثیر آن در طولانی شدن صفوف نانوایی‌ها و کافی نبودن نان‌های پخت شده به صدای زنجان می‌گوید: این حدس مردم است! دولت آرد یارانه‌ای در اختیار واحد نانوایی می‌گذارد تا در جریان پخت نان تحویل مصرف‌کننده اصلی دهد والا این آرد برای فروش نیست! اگر این گونه بود دولت خودش آرد را می‌فروخت و سود می‌کرد!

اظهارات مدیرکل غله استان زنجان در حالی مطرح است که بر کسی پوشیده نیست که افراد متخلف قبل از انجام تخلف خود از کسی حتی دولت اجازه نمی‌گیرند!

زمانی که معتقد است برخی ایرادها در ضوابط و مقررات سبب شده تا مشکلاتی در خدمت‌رسانی مربوط به پخت نان وجود داشته باشد، اضافه می‌کند: همانطور که قبلا هم عرض کردم، با توجه به مشکلات در حوزه تامین اجتماعی، برق، گاز، اجاره‌بها هم بابت مغازه و هم بابت پروانه کسب اجاره‌ای، برای نانوایی‌ها پخت نان با نرخ فعلی نان صرف نمی‌کند که امیدواریم بعد از اجرای طرح نان و اصلاح و ساماندهی امور مشکلات مرتفع شود!

مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز با رد ادعای خروج نان از شبکه قانونی مصرف که منجر به طولانی شدن صف مقابل نانوایی‌ها شده است، می‌گوید: آدرس اشتباهی داده‌اند! قیمت‌‌ها در حوزه پخت نان فانتزی افزایش یافته، قیمت هر کیسه آرد به 660 هزار تومان رسیده است، نان فانتزی 3 هزار تومانی، 10 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. مردم به علت این افزایش قیمت به سمت مصرف نان‌های سنتی گرایش یافته‌اند!

امسال با افزایش تقریبا 4 برابری قیمت آرد صنف و صنعت، نرخ آرد 18 درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو 15 هزار و 700 تومان، آرد 21 درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار تومان و آرد 27 درصد سبوس‌گیری شده 16 هزار و 900 تومان تعیین شده است.

در حال حاضر هر کیسه آرد (40 کیلویی) مورد نیاز صنف و صنعت (ساندویچی‌ها) قبلا نیمه آزاد بود که به قیمت 100 هزار تومان خریداری می‌شد اما پس از دستور دولت به گرانی، هر کیسه آرد به قیمت 660 هزار تومان به فروش می‌رسد!

به طور کلی ثابت ماندن قیمت نان و افزایش چند برابری هزینههای نانواییها، همچنین عدم افزایش سرانه آرد نانواییها طی چند سال گذشته بر مشکلات نانوایان افزوده است از سویی مردم نیز از پایین بودن کیفیت نان در برخی از نانواییها گلایه‌مند هستند، در ماه‌های اخیر افزایش قیمت خوراک دام دامداران بسیاری برای جایگزینی نان به عنوان خوراک دام ترغیب کرده است و این روزها بیشتر از گذشته شاهد صفهای طولانی جلوی نانواییها هستیم.

در حالی که صفهای طولانی برای خرید نان مقابل نانواییها همچنان وجود دارد اما گویا پخت سفارشی برخی نانواییها برای مصرف دامداریها و فروش در سوپرمارکتها موجب شده تا اکثر مردم زمان بیشتری برای خرید چند عدد نان جلوی نانواییها سپری کنند و بیشتر اوقات در حالی که هنوز از ساعت فعالیت نانوایی هم باقی‌مانده پخت نان به اتمام‌ و نانوایی‌ها تعطیل میشود.

البته مهدی بیات، رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: نباید این تخلف را به همه نانوایان تعمیم دهیم! اگر تخلفی هم باشد مربوط به یک درصد نانوایان است نه همه آن‌ها! حتی آقای خاندوزی وزیر اقتصاد نیز تاکید دارند که یک اقلیتی از نانواها در خصوص آرد و فروش آن تخلف می‌کنند که باید با آن‌ها برخورد شود.

طبق گزارش، نانوایان از ثابت ماندن قیمت نان طی سالهای گذشته در حالی که هزینههای آن چندین برابر شده است گلایهمند هستند از طرفی بخشی از مردم نیز از پخت نانهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و البته برخی تعطیلی‌های نانواها رضایت ندارند، به نظر می‌رسد در این شرایط برنامه‌ریزان باید تصمیمی اتخاذ کنند که هم به نفع نانوا و هم به نفع مصرف‌کننده باشد، اگر دولت اصراری به ثابت ماندن قیمت نان برای حمایت از مصرف‌کننده دارد پس باید افزایش سرانه آرد و پرداخت یارانه آرد و اعمال تخفیف در بحث بیمه کارگران با هدف کاهش هزینه‌های نانوایی‌ها را در دستور کار قرار دهد.

گفتنی است صدای زنجان برای انعکاس اقدامات صورت گرفته در حوزه نظارت و برخورد با واحدهای نانوایی متخلف و برنامه‌ریزی برای تسهیل در تامین نان که قوت غالب مردم استان است، موضوع را از طریق روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه به علت حضور ایشان در جلسه میسر نشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانیارانه نانصف ناننانوا
sedayezanjannews.ir/nx8925


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»