کد خبر: 9202
1401/06/28 - 10:18


روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان در پاسخ به پیگیری دغدغه تولیدکنندگان، صدای زنجان را معاند تشخیص داد!

پیگیری کردیم، پس معاند هستیم؟

مسئول روابط عمومی توزیع نیروی برق زنجان: صدای زنجان، معاند است! من مستنداتی در این رابطه دارم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پاسخ مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان به پیگیری‌های صدای زنجان بابت خاموشی‌های بخش تولید و به دنبال آن کاهش دستمزد کارگران در ماه‌های گذشته و هم‌چنین پیگیری جمع‌آوری کولرهای گازی از ادارات دولتی باهدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق، «معاند» خواندن صدای زنجان از سوی این روابط عمومی بود!

داستان از برنامه‌ای آغاز شد که شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در خردادماه امسال منتشر کرده بود و بر اساس آن صنایع داخل و خارج شهرک‌های صنعتی و فیدرهای عمومی از بازه 16 تا 31 خردادماه سال جاری یک روز در هفته تعطیل شدند این در حالی است که دولت قبلاً اعلام کرده بود که سعی دارد خاموشی برق برای مصارف صنعتی و خانگی اعمال نشود.

شهرک‌های صنعتی نوآوران، ناجی، شماره یک، ابهر، ماهنشان، خرمدره، ایجرود، خدابنده، طارم، سلطانیه، هیدج، صائین‌قلعه، فیدرهای عمومی شهرک روی ایرانیان، الوان، بهره‌وری، پرتو، آذرخش، پژوهش، پالایش، پارس، جهان‌آرا، البرز و مشترکان خارج شهرک اعم از شرق، شمال، غرب زنجان، ابهر، ماهنشان، خرمدره، ایجرود، خدابنده، طارم، سلطانیه، هیدج و صائین‌قلعه جزو بلوک تعطیلات اعلامی بودند که با توجه به موقعیت مکانی و قرارگیری در هر منطقه با توجه به‌روز تعیین‌شده موظف به تعطیلی شدند.

در بازه خرداد و ماه جاری برای هر مشترک در شهرک صنعتی و خارج از شهرک صنعتی به‌استثنای مشترکان روی، ریسندگی و فولادی هر هفته یک روز (یا دو روز) اعلام‌شده بود.

نگرانی کارفرمایان از کاهش تولیدات ناشی از خاموشی‌ها!

اما یکی از تولیدکننده‌های صنعتی که علاقه‌ای به انتشار نامش نداشت خردادماه امسال به صدای زنجان گفت: سالیان سال است که تولیدکننده این خاموشی‌های بی‌برنامه را تحمل می‌کند. سال‌هاست مجبورمان می‌کنند که دست به تعطیلی بزنیم چون تابستان برق ندارند! چند سال است با تعطیلات تابستانی سر کارمان گذاشتند الآن هم که تعطیلی اتفاقی را شروع کرده‌اند!

تولیدکننده‌ها گفتند: چه کسی می‌خواهد هزینه‌ ضرری که از قطعی برق به کارفرما وارد می‌شود را پرداخت کند؟ آن‌ها مدعی هستند که آن زمان که بحث یارانه‌ها پیش آمد قرار شد حدود 30 درصد از پولی که بابت افزایش حامل‌های انرژی به دست می‌آید به کارخانه‌ها داده شود اما یک ریال هم ندادند. 8 سال دولت آقای احمدی‌نژاد گذشت و 8 سال دولت آقای روحانی گذشت اما هیچ‌کدام حتی یک ریال هم ندادند. در خصوص وضعیت پیش‌آمده هم برخی مطرح می‌کنند که ضرر و زیان این قطعی برق داده می‌شود، اما واقعاً چه کسی هزینه‌ این ضرر را می‌دهد؟

یکی از کارفرمایان نیز با اشاره به فعالیت بیش از 120 کارگر درمجموعه تحت مدیریتش عنوان کرد: وقتی برق خانه یا بقالی کوچکی قطع می‌شود، صاحب‌خانه یا صاحب مغازه متضرر می‌شود ببینید واحد تولیدی با حجم بالایی از تولیدات و نیروهایی که دارد چقدر ضرر متحمل می‌شود! 2 ساعت خاموشی در واحدهای تولیدی مساوی با 4 ساعت عقب ماندن از تولید است! دیگر میزان خسارت ناشی از قطعی برق مجموعه را محاسبه نمی‌کنم راستش کار تولیدکننده از شیون و ناله گذشته است! چرا باید شنبه و یکشنبه واحد تولیدی تعطیل شود و جمعه که روز استراحت و تعطیلی است، کارگر را مجبور کنم سر کارش حاضر شود؟ دیگر شما بمب به چه می‌گویید؟ همین نداشتن برنامه خودش مثل بمب عمل می‌کند که اداره برق در واحدهای تولیدی کار گذاشت است! این‌ها مصیبتی است که کارفرما تحملش می‌کند و دستش هم ‌جایی بند نیست!

خاموشی‌های برق، لرزه به جان کارگران انداخت!

با این شرایط اگر واحدهایی که مشمول قطعی برق هستند نسبت به جبران تولید خود در روزهای تعطیل و جمعه اقدام کنند، باید با توجه به قوانین حوزه کار، هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند که در این شرایط اقتصادی و تولید علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است.

یکی از کارگران به صدای زنجان می‌گوید: در وضعیتی که خیلی از کارفرمایان در خرید مواد اولیه و تولید مشکل ‌دارند و قیمت‌ها هم ثبات ندارد، وقتی به کارفرما فشار وارد می‌شود، تنها کاری که از دست این کارفرما برمی‌آید قطع کردن مزایای کارگر و معوق کردن حقوق کارگران است چون چاره دیگر ندارد.

او عنوان می‌کند: کارگران کارگاه‌های کوچک قرارداد موقت هستند و یا قرارداد بسیاری از آن‌ها سفید امضا است بنابراین از لحاظ امنیت شغلی وضعیت خوبی ندارند. وقتی ازاین‌دست اتفاقات هم پیش می‌آید و بابت قطعی برق به‌طور مکرر کار تعطیل می‌شود، امنیت شغلی آن‌ها بیش‌ازپیش تهدید می‌شود. درواقع به دلیل نوع قرارداد کارگران، کارفرما خیلی راحت می‌تواند کارگر را اخراج کند و یا حتی اگر هم اخراج نکند بسیار محتمل است که از ساعات کار او و از دستمزدش کم کند و حق بیمه کارگر را کامل پرداخت نکند. همه‌ این‌ها در شرایط فعلی کشور تهدیدی جدی برای کارگران به‌حساب می‌آید.

چرا فقط مردم باید در مصرف برق صرفه‌جویی کنند؟

شهروندان می‌گویند: چرا مسئولان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از مردم انتظار رعایت الگوی مصرف بهینه برق را دارند؟ البته قبول داریم که صرفه‌جویی وظیفه هر شهروندی است اما مسئولانی که برای قطعی برق واحدهای تولیدی برنامه دارند برای جمع‌آوری کولرهای گازی ادارات و بانک‌ها چه کار کرده‌اند؟

مسئولان شرکت توزیع نیروی برق می‌گویند، رسالت مجموعه، تأمین برق پایدار است که این مهم در استان توسط 10 هزار پست و 14 هزار کیلومتر خط انتقال انجام و به 486 هزار مشترک سرویس داده می‌شود.

رؤیا قزلباش، معاون مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان اردیبهشت‌ماه سال جاری به صدای زنجان گفت: خطوط شبکه‌های توزیع به‌هیچ‌عنوان فرسوده نیستند، در رابطه با پست‌های فشار متوسط و ضعیف متعلق به شرکت‌های توزیع برق، این اطمینان را می‌دهد که تلفات انرژی به حداقل رسیده و تک‌رقمی شده است!

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی قزلباش، میزان تلفات بار در زنجان نزدیک به 7 درصد است که با کشورهای پیشرفته قابل‌رقابت است!

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به سهم قابل‌توجه «تجهیزات سرمایشی» در مصرف بی‌رویه برق عنوان کرد: زمانی مشترکان استان زنجان از «کولرآبی» و «پنکه» در فصول سرد استفاده می‌کردند اما به جهت سهولت، کولرهای گازی جایگزین این تجهیزات شدند، مصرف‌کنندگان نیز بدون اینکه ببینند کیفیت این وسیله برقی‌شان برچسب A دارد یا نه که البته بیشتر تجهیزات مصرفی کیفیت لازم را ندارند، تجهیزات را از مناطق مرزی نظیر بانه خریداری کرده و در منازل و محل دفتر خود نصب می‌کنند. لازم به ذکر است میزان مصرف برق این تجهیزات، 2 تا 3 برابر تجهیزات استاندارد است.

قزلباش بابیان اینکه کولرهای گازی متناسب مناطق شرجی ازجمله استان‌های شمالی و جنوبی است نه استانی نظیر زنجان که دارای آب‌وهوای کوهستانی تا حدودی خشک است، تصریح می‌کند: معضل اصلی ما استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت است! تجهیزات سرمایشی متناسب استان زنجان، کولرهای آبی هستند اما در بیشتر مواقع شاهدیم که این تجهیزات در منازل، ادارات، کارخانه‌ها و اماکن تولیدی و بانک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که در افزایش بار مصرفی بی‌تأثیر نیست!

لزوم جمع‌آوری کولرهای گازی ادارات دولتی و بانک‌ها!

قزلباش با اشاره به مصوبات هیئت دولت در رعایت الگوی مصرف و استفاده اصولی از تجهیزات برقی در ادارات عنوان می‌کند: بر این اساس ادارات دولتی در ساعات کاری، موظف به کاهش مصرف تا 50 درصد بوده و پس‌ازآن نیز نباید بیش از 10 درصد از نیاز خودمصرف کنند! بر این اساس ما بحث «پایش ادارات» را در دستور کارداریم و به‌محض افزایش بار مصرفی سریعاً مراجعه و اخطاریه‌های لازم صادر می‌شود! حتی استانداری زنجان نسبت به توبیخ ادارات بی‌توجه به دستورالعمل‌های دولتی وارد عمل می‌شود. ما در اجرای دستور رعایت الگوی مصرف در ادارات حساس بوده و حتی تا محل قطع برق نیز پیش رفته‌ایم!

به گفته این مسئول، سال قبل 700 الی 800 مورد مصرف بالا در ادارات به ثبت رسیده و یک الی 2 مورد نیز مشمول پرداخت جریمه‌شده‌اند.

قزلباش با تأکید بر اینکه هیچ اداره دولتی حق استفاده از کولرگازی را ندارد، گفت: در این خصوص ممیزی انرژی برای ادارات تعیین‌شده است، مصرف برق ادارات به‌دقت رصد می‌شود. کنتورهای هوشمند نصب‌شده و قرار است از استانداری زنجان بخواهیم که موضوع حذف کولرهای گازی و در صورت امکان واردکردن ژنراتور به مدار در ساعات اداری و درنهایت رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در انرژی در ارگان‌ها و ادارات را به ادارات گوشزد کند.

تهدید به‌جای پاسخگویی!

صدای زنجان برای پیگیری برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق استان بابت مشکلات تعدادی از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار مستقر در شهرک‌های صنعتی و شرکت‌ها و کارگران آن پس از اجرای طرح خاموشی «با برنامه» و هم‌چنین جمع‌آوری کولرهای گازی ادارات دولتی باهدف رعایت الگوی مصرف، با «پیام جوادی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان بارها تماس گرفت اما پاسخی بابت این تماس‌ها دریافت نکرد.

با پاسخگو نبودن مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، به‌ناچار خبرنگار صدای زنجان موضوع را از طریق «زرگری»، مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان پیگیری کرد اما او به‌جای پاسخ به پیگیری‌های صدای زنجان که البته بخشی از سؤالات نیز ناتمام ماند، از این رسانه خواست تا همانند سایر رسانه‌ها اخبار ارسالی این واحد را نشر دهد چراکه در میان اخبار ارسالی پاسخ این سؤالات هم هست!

وقتی خبرنگار صدای زنجان در پاسخ گفت «هر رسانه‌ای رویه خود را دارد و مسئول انتشار گزارش عملکرد ادارات، روابط عمومی هر اداره‌ای است. صدای زنجان مطالبات مردمی را پیگیری می‌کند درنتیجه از شما انتظار می‌رود تا آمار به‌روز و نه منقضی شده از جمع‌آوری کولرهای گازی ادارات دولتی را ارائه کنید»، مسئول روابط عمومی توزیع نیروی برق پاسخ مشخصی به او نداد!

زرگری در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر ارائه برنامه خاموشی جهت انتشار و اطلاع‌رسانی آمار به‌روز از تعداد واحدهای تولیدی مشمول خاموشی «با برنامه» استان زنجان و مبلغ واریزی شرکت توزیع نیروی برق به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی مشمول طرح در قبال همکاری عنوان کرد: سال گذشته 1144 واحد تولیدی و صنعتی با شرکت توزیع نیروی برق همکاری کرده و در این زمینه نیز درمجموع نزدیک به 15 میلیارد تومان به واحدها پرداخت شد.

درحالی‌که برنامه خاموشی تابستان امسال در رسانه صدای زنجان منتشرشده بود، «زرگری» به بهانه اینکه «به علت امنیتی» نمی‌تواند این برنامه خاموشی واحدها را در اختیار رسانه بگذارد، تصریح کرد: خاموشی‌های با برنامه در قالب دو مرحله، طبق اصول تعیین‌شده انجام‌گرفته است.

صدای زنجان به دنبال مطالبه مردمی به‌ویژه کارگران که نگران تعدیل شدن و حتی کاهش دستمزدشان در صورت تداوم خاموشی‌ها بودند و اینکه آیا مبلغ پرداختی بابت همکاری واحدها به میزان خسارت مالی و افزایش کار واحدها می‌ارزد؟ از مسئول روابط عمومی توزیع نیروی برق خواست تا به‌صورت شفاف اعلام کند در مرحله اول (پیش از 15 مردادماه امسال) خاموشی با برنامه، میزان پرداختی به واحدهای تولیدی همکار چقدر بوده است و این برنامه خاموشی تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

«زرگری» تصریح کرد: خاموشی‌های «با برنامه» طبق تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، هیچ خاموشی خارج از تفاهم‌نامه تابه‌حال نداشته‌ایم. ما برنامه خود را به‌تمامی شرکت‌ها و ادارات ابلاغ کرده‌ایم واحدها مشکلی با خاموشی «با برنامه» ندارند!

او در ادامه با حمله به صدای زنجان این گروه رسانه‌ای را «معاند» خطاب کرد و گفت: رسالت اصلی رسانه، آگاه‌سازی و کمک به توسعه و اعتلای نظام است! انتشار تیترهای مربوط به «خاموشی» در صدای زنجان نشان می‌دهد که این رسانه معاند نظام جمهوری اسلامی و انقلاب است! من مستنداتی در این رابطه دارم که نشان می‌دهد این رسانه برخلاف امیدبخشی به جامعه حرکت کرده و به موضوع آرامش دادن به جامعه که از منویات رهبری است، توجهی نکرده است! منتها چون فرصت چالش و کشمکش و وقت ندارم پیگیری نمی‌کنم!

مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان «مبنی بر اینکه «آیا شما رسانه‌ای که گزارش عملکرد یک ارگان را طبق چارچوبی که دارد منتشر نمی‌کند و به‌جای اینکه تریبون مدیران و مسئولان باشد، ترجیح می‌دهد تریبون مردم ازجمله تولیدکنندگان و کارگران و مشترکان عادی برق باشد را مساوی معاند می‌دانید؟»، ابراز کرد: «بله! صدای زنجان می‌توانست با درج تیتر و مطالب به سمت اعتلا و پیشرفت کشور رفته و دست دولت و نظام را بگیرد! اما عملکرد نظام مقدس و دولت را نشر نداده و من آن را ندیده‌ام اما رسانه‌های دیگر این گزارش را منتشر کرده‌اند! صدای زنجان به دنبال چالش است! چرا از جمع‌آوری کولرهای گازی گزارش کار می‌کنید؟ البته در این حوزه مستندات خود را داریم!»

مسئول روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق در واکنش به سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «امکان دارد فقط یکی از مستندات خود را ارائه کرده و اعلام فرمایید در خصوص تعداد واحدهای مشمول خاموشی با برنامه و تعداد کولرهای گازی جمع‌آوری‌شده ادارات و اخطارهای صادره، آمار به‌روزی را ارائه دهید؟»، همچنان ترجیح داد پاسخی نداده و اظهارات خود را تکرار کند که خبرنگار صدای زنجان به‌ناچار به گفت‌وگو پایان داد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتوزیع نیروی برق زنجانکولر گازی
sedayezanjannews.ir/nx9202


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»