کد خبر: 9271
1401/08/14 - 8:40


معاون اقتصادی استاندار زنجان در آئین رونمایی از سند ثبت جهانی فرش دستبافت «قلتوق» اعلام کرد:

اشتغال 24 هزار نفری صنعت فرش در استان

خلیل قاسملو: اقتصاد ما از بابت نیروی کار ساده و متوسط مشکلی ندارد! مشکل ما بیکاران دارای تحصیلات بالا هستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ معاون اقتصادی استاندار زنجان سهم صنعت فرش با اشتغال حدود 24 هزار نفر را قابل توجه خواند و گفت: اقتصاد ما از بابت نیروی کار ساده و متوسط مشکلی ندارد! مشکل ما بیکاران دارای تحصیلات بالا هستند.

آئین رونمایی از سند ثبت جهانی فرش دستبافت «قلتوق» زنجان و ثبت ملی فرش دستبافت «خمسه» و «بیدگینه» با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت) استان زنجان، پایانه صادرات فرش دستبافت ایران، نمایشگاه بین‌المللی کاسپین، اتاق بازرگانی استان زنجان و اتحادیه‌های فرش دستبافت استان زنجان عصر پنجشنبه (12 آبان‌ماه) در نمایشگاه کاسپین برگزار شد.

سهم اشتغال 24 هزارنفری صنعت فرش در بازار کار استان!

خلیل قاسملو، معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار زنجان در این جلسه شمار افراد 15 سال به بالای این استان در آخر سال گذشته را 825 هزار نفر ذکرکرد و گفت: بر اساس نتایج آمارگیری از بازار نیروی کار به این لحاظ وضعیت خوبی در استان داریم و طی نیمه نخست امسال نیز 30 هزار نفر به شمار شاغلان استان افزوده شده است.

قاسملو نرخ بیکاری استان زنجان را 5.5 درصد ذکر کرد و افزود: نرخ مشارکت در استان 49.4درصد و نرخ اشتغال نیز 46.6 درصد است.

وی با اشاره صدمات کرونا و تحریم‌های ظالمانه به اقتصاد کشور ابراز کرد: خوشبختانه در 3 فصل گذشته درکشور و به ویژه استان زنجان، بهترین استان کشور در نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به هدف گذاری رشد 8.7 درصدی اقتصاد استان در سال جاری اظهار داشت: تحقق این مهم با به کار گیری روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین، شرکت های فناور، توانمندسازی نیرو و استفاده بهتر از سرمایه موجود با تقویت تولید و صادرات امکان پذیر است.

این مسئول با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از تعداد بافندگان فرش استان زنجان در دسترس نیست، عنوان کرد: البته متولیان این حوزه تعداد بافندگان و فعالان حوزه فرش را از 4 هزار تا 25 هزار نفر اعلام می‌کنند. اقتصاد ما از بابت نیروی کار ساده و متوسط مشکلی ندارد. مشکل ما بیکاران دارای تحصیلات بالا هستند.

قاسملو با بیان اینکه بیش از 23 هزار نفر نیروی کار بیکار(عمدتا دارای تحصیلات بالا) در استان زنجان وجود دارد، ادامه داد: میزان بیکاری در استان زنجان 13.3 درصد برای 15 تا 24 سال است که متوسط کشوری 23.5 درصد است!

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه طبق آمارهای مربوط به بافندگان فرش و اشتغال در این بخش عنوان کرد: با این اوصاف حدود 24 هزار نفر در حوزه فرش مشغول به کار هستند که اهمیت این صنعت در اشتغالزایی را نشان می‌دهد که برای اقتصاد استان اهمیت دارد.

غلفت چند ساله از فرش!

سیدحسین گلستانی‌فرد، معاونت امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران هم در این آئین بر لزوم توجه به «صادرات» تاکید کرد و گفت: متاسفانه توسعه صادرات، بازاریابی در این چند سال مغفول مانده و نتوانسته‌ایم در حدی که شایسته صنعت فرش است اقدام مؤثری در این حوزه انجام دهیم. معاونت امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران در تلاش است با تدوین برنامه مشخص و مدون با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید حوزه فرش و پایانه صادراتی فرش، به تجاری‌سازی و توسعه فرش با همراهی بخش خصوصی، اتحادیه‌ها، تولیدکنندگان، فروشندگان، اتاق بازرگانی این صنعت را به جایگاه حقیقی خود برساند.

این مسئول ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته برای «ثبت جهانی فرش قلتوق زنجان» ابراز امیدواری کرد که ظرف 3 ماه آینده این مهم محقق شود.

تبدیل فرش «قلتوق» زنجان به برند بین‌المللی!

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در این مراسم با اشاره به تأمین اعتبار برای تبدیل فرش «قلتوق» زنجان به برند بین‌المللی عنوان کرد: استان زنجان در صنعت فرش جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور دارد، خوشبختانه با پیگیری‌هایی که با دوستان اتاق بازرگانی، خوشه فرش و سایر تشکل‌های مربوطه 3 نشان جغرافیایی برای فرش‌های «بیدگینه، قلتوق و خمسه» به ثبت رساندیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه 3 فرش به ثبت رسیده متناسب با فرهنگ و نشان جغرافیایی زنجان و دارای ویژگی‌های خاص به لحاظ فنی، طراحی، نقش و نوع بافت هستند، ابراز امیدواری کرد تا با ثبت جهانی فرش‌های «خمسه» و «بیدگینه» همانند فرش «قلتوق» این صنعت آمیخته با هنر زنجانی‌ها را به مردم دنیا معرفی کنیم. البته اقدامات مربوطه از طریق «ژنو» انجام شده است.

فغفوری با تاکید بر توجه به بازار فرش عنوان کرد: قطعا در نظر داریم در کنار معرفی فرش‌های زنجان در دنیا، بازار فرش را رونق داده و با توجه به عوامل موثر در افزایش ارزش افزوده بتوانیم «کاهش صادرات» این کالا که از سال‌ها قبل آغاز شده را به «جهش» تبدیل کنیم.

سیدرضا قندیلی، مدیرعامل نمایشگاه کاسپین زنجان هم بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از جمله فرش دستبافت با هدف رسیدن بدون واسطه این کالا به دست مصرف‌کننده تاکید کرد و گفت: در نظر داریم تولیدات فرش استان زنجان را به بازارهای صادراتی هدایت کنیم از این رو برنامه خود را در راستای مزیت صادراتی فرش در سال 1402 تدوین و عملیاتی خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرش قلتوقثبت جهانی
sedayezanjannews.ir/nx9271


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»