کد خبر: 9369
1401/10/11 - 15:42


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در نشست خبری:

۳۰ درصد آب استان بدون درآمد است!

جزء قاسمی: بارندگی بلندمدت استان نسبت به سال‌های گذشته 39.1 درصد کاهش‌یافته است و حتی میزان بارندگی استان نسبت به سال گذشته که سال‌ خشکی هم بود، 2.2 درصد کاهش‌یافته است.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی: نشست ‌خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یکشنبه، 11 دی‌ماه 1401 در سالن جلسات این شرکت برگزار شد.

علیرضا جزء قاسمی در این نشست و در پاسخ به سؤال صدای زنجان پیرامون مسئله اجرای پروژه‌های عمرانی این شرکت در فصول سرد سال و چالش‌های ایجادشده پیرامون این مسئله، اظهار کرد: ما از ابتدای سال عمرانی فعالیت‌های خود را شروع می‌کنیم، منتهی وقتی به فصولی که بارندگی بیشتر است، وارد می‌شویم، چالش‌ها و مشکلات خود را بیشتر نشان می‌دهد و مردم بعضاً بیان می‌کنند که چرا پاییز و زمستان شروع به کار کردید! در حقیقت به این شکل نیست!

به‌ویژه درزمینهٔ بحث فاضلاب که مردم معترض هستند، ما از اردیبهشت‌ماه سال جاری فعالیتمان را شروع کردیم و با توجه به اینکه بارندگی نبود اعتراضات مردمی هم کمتر بود اما عملاً وقتی بارندگی اتفاق می‌افتد و چالش‌های پیرامون این مسئله به مردم آسیب می‌زند این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در کل کشور قاعده بر این است که اعتبارات عمرانی در نیمه دوم سال به دستگاه‌های اجرایی تزریق می‌شود ولی در موردبحث فاضلاب ما منتظر ابلاغ اعتبارات نبودیم و کار را در همان ماه‌های آغازین سال شروع کرده بودیم.

بیش 75 درصد منابع آبی استان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود اصلاً عدد مناسبی نیست

وی همچنین در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان در خصوص اینکه «به نظر می‌رسد مسئولین استانی به‌نوعی در خصوص کم‌آبی تعارف دارند و در اطلاع‌رسانی این موضوع ملاحظات سیاسی و اجتماعی را نیز در نظر می‌گیرند، به‌طوری‌که مردم چندان بحران آب را جدی نمی‌گیرند، نظر شما چیست؟» اظهار کرد: در بحث کم‌آبی نمی‌خواهیم واقعاً به مردم استرس وارد شود؛ علیرغم اینکه ما اطلاع‌رسانی‌های زیادی در این زمینه داریم و همواره متذکر هستیم که باید بحران آب را جدی بگیریم. باید قبول کنیم که وضعیت؛ وضعیت مناسبی نیست و خشک‌سالی وجود دارد ولی مسلماً با کمک و همراهی مردم می‌توان از این بحران عبور کرد! ضمن اینکه ۱۰ درصد مصرف آب در بخش صنعت و خانگی و ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. فاصله قیمتی تمام‌شده و قیمت تکلیفی آب شرب یک‌چهارم تا یک‌پنجم است و با توجه به کمبود آب بایستی به این موضوعات توجه شود.

این مسئول در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از ذخایر زیرزمینی درحالی‌که این ذخایر متعلق به نسل آینده نیز هستند، اظهار کرد: این ذخایر در دست ما به‌صورت امانت است و باید برای نسل‌های دیگر نیز نگهداری شوند؛ این درحالی‌که بیش 75 درصد منابع آبی استان از طریق سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که اصلاً عدد مناسبی نیست! امیدواریم با اجرایی کردن طرح‌هایی که وزارت آب منطقه‌ای درزمینهٔ تأمین آب برای درازمدت در نظر دارد؛ بتوانیم از منابع آب پایدار و سطحی برای همه شهرهای استان بهره ببریم تا کمتر به منابع آب زیرزمینی دست ببریم.

تفاوت بارندگی بلندمدت این استان نسبت به سال‌های گذشته 39.1 درصد کاهش‌یافته است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه چندان سالی است که با خشک‌سالی مواجه هستیم و این خشک‌سالی تداوم دارد، اظهار کرد: آخرین آمارها نشان می‌دهد تفاوت بارندگی بلندمدت استان نسبت به سال‌های گذشته 39.1 درصد کاهش‌یافته است. حتی میزان بارندگی استان نسبت به سال گذشته که سال‌خشکی هم بود، 2.2 درصد کاهش‌یافته است.

به گفته جز قاسمی، در حدود 310 میلی‌متر بارش در یک سال کامل آبی اتفاق می‌افتاد، که طی امسال تنها 17درصدش تأمین‌شده است و پاییز بسیار خشکی داشتیم! ضمن اینکه امیدواریم بارندگی‌های زمستان بتواند این موضوع را جبران کند. هرچند پیش‌بینی‌ها عنوان می‌کنند که بارندگی‌های زمستان نیز به‌صورت معمول خواهد بود و کمبود بارندگی‌ها را چندان جبران نخواهد کرد و همین موضوع باعث خواهد شد که جزو استان‌هایی باشیم که طی امسال وضعیت بارش مناسبی نداشته است.

وی ادامه داد: این کاهش بارش‌ها نسبت به میانگین کشوری در حدود 29 درصد است و همین عدم بارش‌ها باعث خشک‌سالی در سطح استان شده است. خشک‌سالی‌ها عموماً به دودسته یک‌ساله و 10 ساله تقسیم‌بندی می‌شوند که در سال آبی که از آن گذر کردیم، تقریباً 98.7 درصد سطح شهرستان‌های ما دچار خشک‌سالی شدند. غیر از شهرستان ابهر؛ 100 درصد مساحت شهرستان‌های ما دچار خشک‌سالی است. در بحث خشک‌سالی ده‌ساله هم اوضاع بهتر نیست و بازهم 97.7 درصد استان دچار خشک‌سالی است و اغلب شهرستان‌ها مثل ایجرود، ماهنشان و سلطانیه خرمدره و زنجان صد در صد مساحتشان دچار خشک‌سالی خفیف تا شدید بوده است و این موضوعات بیانگر این امر است که وضعیت منابع آبی مناسبی نداریم!

منابع آبی سطحی استان دو سد تهم و کینه ورس هستند که برای سه شهر زنجان و ابهر و خرمدره تأمین آب می‌کنند

به گفته جز قاسمی منابع آبی سطحی استان دو سد تهم و کینه ورس هستند که برای سه شهر زنجان و ابهر و خرمدره تأمین آب می‌کنند و بقیه منابع آبی استان از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود؛ خصوصاً در روستاها که بسیار از بحث خشک‌سالی متأثر هستند.

 وی افزود: ساختار جدید شرکت‌های آب و فاضلاب از سال 99 با انتقال «شرکت آب و فاضلاب روستایی» به «شرکت آب و فاضلاب شهری» اتفاق افتاد و عملاً «شرکت آب و فاضلاب استان زنجان» تشکیل شد و تمام شهرها و روستاهای استان زیرپوشش این شرکت قرار گرفتند. ضمن اینکه گفتنی است، شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یک شرکت غیردولتی است و به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی بنا است تا از طریق هزینه آب‌بها، آب پایدار شهرها و روستاها را تأمین و همچنین جمع‌آوری فاضلاب شهری را انجام بدهد.

جز قاسمی ادامه داد: با توجه به قیمت تکلیفی که اتفاق افتاد و مصوباتی تصویب‌شده از سوی دولت، شرکت‌های آب و فاضلاب روزهای سختی را سپری می‌کنند. آب‌بها هزینه ثابتی در نظر گرفته‌شده است درحالی‌که قیمت‌های تمام‌شده تأمین آب شرب افزایش‌یافته است! بااین‌وجود و علیرغم مشکلات موجود تلاش ما بر این بوده است که خدمات‌رسانی‌مان کاهش پیدا نکند و سطح خدماتمان را که در 21 شهر استان با جمعیت بالغ 750 هزار نفر و بر 624 روستا از مجموع 907 روستای استان که 90 درصد جمعیت روستای استان را شامل می‌شود و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، ارائه بدهیم.

100 میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت‌زدایی درزمینهٔ آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به برخی از پروژه‌های مهم آب و فاضلاب در سال جاری، اظهار کرد: ازجمله پروژه‌های مهمی که شرکت آب و فاضلاب در دستور کار دارد پروژه «جهاد آب‌رسانی» است که به 57 روستای استان با کارفرمایی شرکت آب و فاضلاب و همکاری بسیج سازندگی به‌عنوان «معین استان» این کار در حال انجام است و تقریباً کل اعتباراتی که در جهت محرومیت‌زدایی اختصاص‌یافته است 100 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین پروژه‌ای که در شهر زنجانم اتفاق می‌افتد بحث آب‌رسانی به شهر زنجان  است تأمین آب این شهر با توجه به اهمیتی که دارد در اولویت ما است خصوصاً اینکه بحث پروژه‌های «اقدام ملی» و «جهش تولید مسکن» را هم داریم که باید تأمین آب آن‌ها نیز اتفاق بیفتد.

 این مسئول بابیان اینکه با توجه به بحث خشک‌سالی و وضعیت نامناسب سدها به‌ویژه «سد تهم» یک پروژه اضطراری کلید خورده است، اظهار کرد: این پروژه شامل بخش‌های مختلف حفر چاه‌های اضطراری و اجرای خطوط جمع‌آوری چاه و مخازن ذخایر جدید است که این پروژه که اعتبار این پروژه حدود 200 میلیارد تومان است که بخشی از این پروژه اکنون وارد مدار بهره‌برداری شده است و بخش دیگری در حال اجرا است. همچنین در بحث آب‌رسانی به شهرهای ابهر و خرمدره نیز تصفیه‌خانه آب ابهر و خرمدره احداث‌شده و مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

جز قاسمی بابیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های ما طرح فاضلاب شهری زنجان است، اذعان کرد: طی سال‌های گذشته ا پوشش فاضلاب در سطح زنجان را از 28 درصد فاضلاب شهری به 60 درصد رساندیم و با توجه به محدودیت اعتبارات عمرانی سعی کردیم  در این زمینه از سرمایه‌گذار داخلی استفاده کنیم. امروز 8 پیمانکار در 8 نقطه شهری درزمینهٔ فاضلاب شهری در حال فعالیت هستند. که با توجه به اینکه فاضلاب آخرین تأسیسات شهری است که وارد شهر می‌شود، در این زمینه نیازمند تعامل مردم است چون کار بسیار تخصصی و زمان‌بر است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان؛ در شهر زنجان 120 میلیارد تومان برای شبکه فاضلاب تعریف‌شده است که از 40 کیلومتر فاضلاب تعریف‌شده، 25 کیلومتر تا حال حاضر اجراشده است.

جزء قاسمی در خصوص مدول اول تصفیه‌خانه که در سال 98 ارتقا و به 3 هزار و 200 هزار نفر رسید گفت: مدول دوم در حال پیشرفت است و بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. رقم سرمایه گزاری در این پروژه به قیمت امروز بیش از 1500 میلیارد تومان است. همچنین با بهره‌برداری کامل از مدول دوم تصفیه‌خانه، ظرفیت تصفیه‌خانه زنجان به ظرفیت اسمی می‌رسد که به لحاظ گسترش فاضلاب شهر هیچ نگرانی نداریم و از برنامه برای تحویل پساب به سرمایه‌گذار جلوتر هستیم. بااین‌وجود با توجه به شرایط خشک‌سالی بازچرخانی آب را به کار گرفته‌ایم و برای اینکه تا بتوانیم از پساب در صنعت استفاده کنیم.

وی بابیان اینکه علی‌رغم تمام مشکلات به یکی از واحد‌های صنعتی ۱۲ هزار مترمکعب پساب واگذار و جایگزین آب پاک‌ کرده‌ایم، گفت: در مرحله دوم نیز با سه شهرک صنعتی قرارداد منعقدشده تا سه شهرک صنعتی اطراف زنجان ازجمله اشراق، شهید شهریاری و نوآوران آب موردنیاز را از طریق تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان به ظرفیت 12 هزار و 500 مترمکعب تأمین کنند. بااین‌حال بازهم جا دارد که آب موردنیاز صنعت از طریق بازچرخانی پساب از طریق تصفیه فاضلاب شهر زنجان تأمین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بابیان اینکه در بحث فاضلاب شهر ابهر نیز قرارداد سرمایه‌گذاری با فولاد بسته‌شده که ارزش قرارداد 320 میلیارد تومان است، گفت: علاوه بر تکمیل تأسیسات فاضلاب شهر ابهر، بخشی از تأسیسات آبی شبکه فاضلاب استان نیز از طریق این قرارداد اجرا خواهد شد و ماه گذشته عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

قطعی برنامه‌ریزی‌شده آب در استان نخواهیم داشت

وی با تأکید بر اینکه قطعی برنامه‌ریزی‌شده آب در استان نخواهیم داشت، گفت: قاعدتاً مشکلی برای تأمین فشار آب نداریم. ضمن اینکه مشترکین پرمصرف با توجه به پلکانی که قرار می‌گیرند شامل آب‌بهای تصاعدی شده و جریمه می‌شوند، مشترکان با مصرف زیر ۵ مترمکعب، میزان آب‌بها صفر رد می‌شود. بااین‌حال بیش از ۶۵ درصد مشترکان در استان مشترکان با مصرف استاندارد هستند و زیرالگوی مصرف آب دارند. این در حالی است که ۱۰ درصد مشترکان بد مصرف هستند و بیش از دو برابر الگوی مصرف، مصرف آب دارند.

جز قاسمی بابیان اینکه استان زنجان از معدود استان‌هایی است، که شرکت آب و فاضلاب مشترک صنعتی ندارد، گفت: اما درخواست کرده‌ایم تا صنایعی که از آب چاه و آب زیرزمینی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از پساب بازچرخانی شده حرکت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بابیان اینکه در استان زنجان معضل فرسودگی شبکه وجود دارد، اذعان کرد: در سال‌های گذشته رقم منابع برای بهبود شبکه پایین بود اما از منابع به‌خوبی استفاده‌شده و در شهر زنجان از محل منابع داخلی قریب به ۳۵ کیلومتر در هسته مرکزی شهر اصلاح و باز‌سازی شبکه انجام‌شده است. ضمن اینکه هدر رفت آب در شهرها زیر ۲۴ درصد و در روستاها بالای ۴۰ درصد است و به‌طور متوسط ۳۰ درصد آب استان بدون درآمد است که ۱۲ درصد آن مربوط به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب است.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx9369


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»