کد خبر: 9416
1401/11/09 - 11:32


صدای زنجان موضوع تعطیلی گاه‌وبیگاه مدارس و مشکلات پیرامون آن را بررسی می‌کند؛

آموزش گزینه اول تعطیلی

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان: تعطیلی یک‌روزه مدارس زنجیره آموزش را دچار اختلال می‌کند/ رئیس نظام روانشناسی استان زنجان: آموزش مجازی دانش‌آموزان را به سمت بلوغ زودرس سوق داده است

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی‌: تعطیلات گاه‌وبیگاه و بدون برنامه‌ریزی مدارس یکی از موضوعاتی است که این روزها به بحث داغی در حوزه آموزش تبدیل‌شده است. تعطیلاتی که به گفته عده‌ای می‌تواند باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان باشد.

مدتی پیش یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در رسانه ملی اظهار کرد: در زمان کرونا مدارس کشورهای دیگر باز بودند و ما هم خیلی اصرار داشتیم تا مدارس ما بازشوند اما متأسفانه وقفه زیادی داشت و آسیب زیادی هم زد. امسال شاهد بودیم که بر اساس عوامل گوناگونی چون آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف گاز و سرما، تعطیلی مدارس را داشتیم و بنده به آن تعطیلات بی‌سابقه می‌گویم.

نوری ادامه داده بود که با دوستان صحبت کردیم که واقعاً تعطیلات دارد به دانش‌آموزان ضربه می‌زند و جدی هم این موضوع باید پیگیری شود. آقای رئیس‌جمهور در جلسه قبل و این جلسه هیئت دولت دستور داد که تعطیلی نباشد. بارها این را عرض کردیم مدارس باید آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود اما اکنون مدارس را گذاشتیم اولین جایی که تعطیل می‌شود.

همچنین مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌وپرورش نیز از تعطیلی مدارس ابراز نگرانی کرد و گفت: به‌شدت برای وضعیت تعطیلی مدارس شهر تهران نگرانیم. دانش‌آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی، یادگیری کامل ندارند و از ابتدای تعطیلات تاکنون مکاتبات متعدد محرمانه‌ای داشته و با مراجع ذیصلاح گفت‌وگو کردیم و منتظر توجه آنان به آموزش و تربیت دانش‌آموزان هستیم. دانش‌آموز دبستانی اگرچند روز تعطیل باشد، هنگامی‌که به مدرسه مراجعه می‌کند، معلم دوباره باید دانش‌آموزان را آماده کند و ادامه‌دار شدن تعطیلات، خانواده‌ها را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است. تعطیلی مدارس تنها و نخستین راه‌حل رفع آلودگی هوا نیست و وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم، تأثیری بر روی آلودگی هوا ندارد حتی اگر تعطیلی‌ها برای حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد تبعات روانی و مادی تعطیلی مدارس بسیار بیشتر است. تأثیر تعطیلی‌های مدارس را در حوادث ۱۴۰۱ دیدیم ما شاید کلاس جبرانی داشته باشیم اما زمان جبرانی نداریم، افت تحصیلی عوامل مختلفی دارد و به‌صورت دفعی اتفاق نمی‌افتد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این زمینه اظهارنظر کرده است و اذعان داشته که اگر تعطیلی برخی از دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس، کمتر باشد. باید توجه داشت که مسائل تربیتی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان فقط از طریق حضور در مدرسه، ارتباط و در جمع بودن شکل می‌گیرد. برای جبران اُفت تحصیلی و آسیب‌های یادگیری دانش‌آموزان باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد یکی از راهکارها استفاده از نوبت عصر مدارس و روزهای پنجشنبه است.

تعطیلی مدارس بایستی مدیریت شود

«علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان نیز نسبت به آن موضع موافق دارد و می‌گوید: به‌صورت کلی مسئله آموزش و تربیت ‌دانش‌آموزان یک‌روند پیوسته و فرآیند متصل است و این فرآیند را هر موضوعی که تهدید بکند، نمی‌توان انتظار مطلوبی از آن داشت. گرچه در بحث تعطیلی مدارس در مواقع بارش برف و یخبندان و آلودگی هوا، اولویت اصلی سلامت خود دانش‌آموزان است؛ یعنی برای ما سلامت دانش‌آموزان مهم‌تر است ولی بایستی تعطیلی مدارس مدیریت شود.

وی ادامه می‌دهد: اکنون تعطیلی چندانی نداریم و اگر تعطیلی‌ هم وجود داشته باشد، آموزش‌ها در بستر شاد دنبال می‌شود که در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر اولیا هستیم. ضمن اینکه در استان تعطیلات به جهت یخبندان و مشکلات حیطه گاز و صرفه‌جویی در آن اتفاق می‌افتد که اگر در این زمینه امکاناتی در سطح شهرها برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان مهیا باشد، آخرین تصمیمی که در این زمینه اتخاذ می‌شود بایستی تعطیلی مدارس باشد.

تعطیلی یک‌روزه مدارس زنجیره آموزش را دچار اختلال می‌کند

به گفته اسماعیلی؛ وقتی ما مبحث آموزش را به‌صورت پیوسته در نظر می‌گیریم، حتی تعطیلی یک‌روزه مدارس نیز زنجیره آموزش را دچار اختلال می‌کند. ضمن اینکه معلم پس از تعطیلی نیازمند دوره و یادآوری مجدد مطالب نیز هست و تا دانش‌آموزان را توجیه کند و روند جدیدی را آغاز کند، طبیعتاً مدت‌زمانی را از دست می‌‌دهد.

اسماعیلی معتقد است که جابه‌جایی آموزش از فضای حقیقی به مجازی روی کیفیت آموزش تأثیرگذار است و باید حتماً در سیستم آموزشی به این موضوع توجه داشت! ضمن اینکه افت تحصیلی در این شرایط هیچ ربطی به قوی یا ضعیف بودن سیستم آموزشی کشور ندارد.

وی بابیان اینکه در ایام کرونا ما جزو کشورهایی بودیم که بیشترین تعطیلی و دوری دانش‌آموزان از فضای مدرسه را داشتیم، اگرچه در سایر کشورها نیز کرونا به‌شدت وجود داشت، می‌افزاید: به‌طورکلی جدایی دانش‌آموزان از فرآیند آموزش و تربیت باعث می‌شود که سیستمی که قبلاً وجود داشت و فرآیندی که ما روی آن حساب می‌کردیم، برای آموزش جدید از بین برود. از همین رو بایستی تلاشمان  بر این باشد که مدرسه آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود، هرچند باید مباحث کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن را هم مدنظر  داشته باشیم.

کلاس اولی‌ها بیشترین آسیب را از مجازی شدن آموزش در دوران کرونا دیدند

در این زمینه اباذر چراغی، رئیس نظام روانشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه سیستم آموزشی ما که معیوب بود پس از کرونا معیوب‌تر شد، اظهار می‌کند: سیستم آموزشی ما پس از کرونا عملاً زمین‌خورده است و در قسمت آموزش ابتدایی و پایه خیلی آسیب‌دیده و ضرر کرده‌ایم به‌طوری‌که شاهد هستیم که دانش‌آموزانی که در دوران کرونا آموزش مجازی دیده‌اند، به دلیل عدم وجود سیستم آموزشی کارآمد و آمادگی لازم در این زمینه آسیب‌دیده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سیستم آموزشی ما در دوران کرونا مجازی شد. اگرچه دانشگاه‌های ‌ما هم در این زمینه آسیب دیدند، ولی بیشترین آسیب را دوره پایه و ابتدایی ما دید؛ یعنی کلاس اولی‌ها و آن‌هایی که آموزش ابتدایی ما که بایستی در مدارس حضور پیدا می‌کردند. و باید در کلاس حضور می‌داشتند، دچار نقصان شدند.

اگر سیستم آموزش‌وپرورش در دوران کرونا تعطیل بود، بهتر بود

به عقیده این استاد دانشگاه؛ اگر سیستم آموزش‌وپرورش در دوران کرونا تعطیل بود، بهتر از این بود که به شکل مجازی سیستم را اداره کنیم. در حقیقت دو سال تأخیر به‌مراتب تبعات کمتری از آموزش مجازی داشت. اکنون نیز شاهد هستیم که به دلیل برودت و یا آلودگی هوا مدارس را تعطیل می‌کنیم و این موضوع آسیب‌زننده است، چراکه یک روز تعطیلی مدارس و هزینه‌هایی که این تعطیلی دارد؛ نقصانی را در آموزش به وجود می‌آورد که جبران آن ممکن نیست.

وی با فاجعه خواندن این وضعیت اظهار می‌کند که ما اگر بخواهیم در رابطه با ضررهایی که این تعطیلی‌های مکرر ایجاد می‌شود، صحبت کنیم، باید اذعان کرد که خسارتی که تعطیلی مدارس ایجاد می‌کنند بدتر از تعطیلی چندین کارخانه است. در این خصوص بایستی برنامه‌ریزی مدون 10 تا 15 ساله داشته باشیم تا بتوانیم جلوی این فاجعه را بگیریم.

به اذعان چراغی، اکنون سیستم آموزشی ما ضعیف‌تر از کشورهای اطرافمان است و برنامه‌ مدونی هم در این زمینه نداریم. آقایانی که می‌آیند و در این زمینه اظهارنظر می‌کنند که سیستم باید متحول شود و تغییر یابد، چه برنامه‌هایی را اجرایی کردند؟ برنامه‌های ما آنی و لحظه‌ای است و تنها به دنبال این هستیم که مشکلات در این برهه را حل کنیم و تبعات آن را در نظر نمی‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه تبعات این تعطیلی‌های بدون برنامه خود را در آینده نشان می‌دهد، اذعان می‌کند: وقتی دانش‌آموزی افت تحصیلی پیدا می‌کند، این مسئله خود را در دوران راهنمایی و دبیرستان نیز با دانش‌آموز همراه است. دانش‌آموز ما اکنون به انواع و اقسام بیماری‌های روانی از قبیل کم‌توجهی بیش فعالی و بیماری‌های تفکری و یادگیری مبتلا است.

رئیس نظام روانشناسی استان زنجان، بابیان اینکه موضوع در مدارس، موضوع انسان و تربیت یک فرد است و تعطیلی مدارس این پروسه را دچار اختلال می‌کند چراکه دانش‌آموز باید وارد مدرسه شود و تصویرسازی و طرح‌واره‌ها را بیاموزد و به‌صورت تخصصی عمل کند و با «ان‌شاءالله» و «ماشاالله» مشکلی حل نمی‌شود.

یک روز تعلل در این زمینه ما را 100 روز عقب می‌اندازد

به گفته این استاد دانشگاه، «ترک» و «افت» تحصیلی در مدارس بالا است و یک روز تعلل در این زمینه ما را 100 روز عقب می‌اندازد و تعطیل کردن مدارس در این شرایط مفهومی ندارد. دانش‌آموزان اکنون دچار انواع و اقسام مشکلات یادگیری هستند و چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟ معلم و محصل این میان بلاتکلیف مانده‌اند و هر دو سردرگم هستند و نمی‌دانند که چه‌کار باید بکنند.

وی می‌افزاید: در آموزش پایه اگر ضعیف عمل کنیم و به آن توجه نداشته باشیم، جامعه‌مان نابود می‌شود. متأسفانه در این زمینه برنامه‌ریزی مدونی وجود ندارد. این افراد بنا است تا آینده‌ساز کشور باشند و در جامعه تأثیر بگذارند! مسلماً وقتی خود دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری باشند، در جامعه نیز نمی‌توانند مؤثر باشند! افسردگی در مدارس ما، بیداد می‌کند و خود این موضوع منجر به افت تحصیلی می‌شود و متأسفانه کسی در این زمینه پاسخگو نیست. اکنون از هر 4 نفر، 3 نفر دچار افسردگی هستند. یکی از این موارد ناشی از تعطیلی‌های بی‌ربط و بدون برنامه سیستم آموزشی است.

تعطیلی بی‌برنامه مدارس خیانت به نسل آینده است!

وی بابیان اینکه مگر آلودگی و برودت هوا همیشه وجود ندارد که مدارس را تعطیل می‌کنیم، اظهار می‌کند: نسل‌های آینده واقعاً دچار مشکل خواهند شد. معتقدم که تعطیلی بی‌برنامه مدارس خیانت به نسل آینده است! سیستم آموزشی ما توسط عده‌ای در حال نابودی است! مسلماً وقتی دانش‌آموزی دچار افت تحصیلی و یا افسردگی باشد به درد جامعه و توسعه آن نمی‌خورد و در این زمینه بایستی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کار کنند و مشکلات را بررسی نمایند.

این مسئول می‌افزاید: هر اتفاقی که می‌افتد، مدارس را تعطیل می‌کنیم. این موضوع بعدها خود را نشان می‌دهد. دهه هشتادی‌ها اکنون دچار اختلالاتی درزمینهٔ یادگیری هستند و دهه نودی‌ها وضعیتشان به‌مراتب بدتر خواهد بود و جامعه را تخریب می‌کنند. مسئولین اگر دقت نکنند جامعه تخریب خواهد شد. باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد و برنامه داشت. معمولاً در کشورهای خارجی و توسعه‌یافته معلم دوره ابتدایی، «استاد‌ دانشگاه» است و دانش‌آموزان زیردست این افراد تربیت می‌شوند.

آموزش مجازی دانش‌آموزان را به سمت بلوغ زودرس سوق داده است

چراغی معتقد است که اکنون آموزش و سیستم آموزشی دچار درماندگی محض است و سیستم آموزشی ما درخطر است. بنابراین برنامه‌ای که باید داشته باشیم، بایستی برنامه مدونی باشد و باید بدانیم که بچه‌ای که در دوره پایه آموزش است 10 سال بعد در دوره دبیرستان تحصیل خواهد کرد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد، چراکه احساسی نگاه کردن به مسائل ما را نابود کرده است.

رئیس نظام روانشناسی استان زنجان، مدرسه را تعطیل کردن مشکلات خاص خود را دارد. بدتر از آن سوق دادن دانش‌آموز به سمت آموزش مجازی است. دانش‌آموز در کلاس مجازی مگر درس گوش می‌دهد؟ اکنون دانش‌آموزان ما دچار بلوغ زودرس هستند و این موضوع برای جامعه فاجعه است و مگر می‌شود بلوغ زودرس را کنترل کرد؟ از طرفی مدارس را تعطیل می‌کنیم و در فضای مجازی کلاس‌ها را برگزار می‌کنیم و از سوی دیگر از دانش‌آموزان می‌خواهیم که در فضای مجازی و سیستم شاد آموزش ببینند. دانش‌آموز در این فضا بدون نظارت والدین به هر موضوعی دسترسی دارد و وقتی‌که دچار  بلوغ زودرس شود چه کسی جلودار او خواهد بود؟ بلوغ زودرس می‌تواند جامعه را تخریب کند و چه برنامه‌ای برای این موضوع داریم؟

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآموزش و پرورشتعطیلی مدارس
sedayezanjannews.ir/nx9416


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»