کد خبر: 9438
1401/11/18 - 17:15


در هفتادمین جلسه شورای شهر زنجان تصویب شد؛

حمایت 2 میلیارد تومانی شهرداری از تیم فوتسال

هفتادمین جلسه علنی و رسمی شورای شهر زنجان سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه 1401 در سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد و در این جلسه بالغ‌بر 9 مصوبه و لایحه به بحث گذاشته شد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌ خانی: هفتادمین جلسه علنی و رسمی شورای شهر زنجان سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه 1401 در سالن جلسات شورای شهر زنجان برگزار شد و در این جلسه بالغ‌بر 9 مصوبه و لایحه به بحث گذاشته شد.

لوایح شامل لایحه تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات و ارزش معاملاتی تخلفات ساختمانی تبصره 11 ماده 100سال 1402، لایحه تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات سازمان‌های تابعه شهرداری زنجان مربوط به سال 1402، مساعدت 220 میلیونی برای برپایی ایستگاه‌های فرهنگی، هنری و صلواتی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن و جشن‌های مردمی انقلاب با رویکرد نشاط‌بخشی و امیدآفرینی اقشار مختلف جامعه از ردیف بودجه حمایت از برنامه‌های مدیریت محله، مشارکت در برپایی جشن‌ها و اجراهای برنامه‌های شاخص و متنوع با محتوای فرهنگی اجتماعی و ورزشی در مراسم راهپیمایی 22 بهمن به مبلغ 280 میلیون تومان، جابه‌جایی اعتبار در ردیف بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان عمران، جابه‌جایی برخی از ردیف بودجه‌های عمرانی به‌منظور تأمین اعتبار جهت خرید ماشین‌آلات عمرانی برای سازمان عمران، حمایت 2 میلیارد تومانی از تیم فوتسال اسپیناس از محل جابه‌جایی اعتبار و خرید یک دستگاه کامیون جهت نصب دکل جرثقیل بودند.

با تصویب قانون درآمدهای پایدار شکل تعرفه نویسی تغییر پیدا کرد

 مجید ناصحی مقدم، رئیس شورای شهر زنجان در ابتدای این جلسه درباره لایحه تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات و ارزش معاملاتی تخلفات ساختمانی تبصره 11 ماده 100 سال 1402 اظهار کرد: همه‌ساله ما باید لایحه‌ تعرفه‌ها را در بحث‌های خدمات و بهای ارزشی تخلفات ساختمانی را به تصویب شورا برسانیم و بعد از تائید کمیته تلفیق آن را انتشار عمومی بدهیم که این اتفاق بایستی در اواخر بهمن‌ماه اتفاق بیفتد، تا مردم از عوارض و ارزش بهایی که شهرداری بر طبق آن در سال آینده عمل خواهد کرد، آگاهی داشته باشند. امسال ما تغییر رویه‌ای هم در این زمینه داشتیم و این تغییر رویه این بود که در مجلس لایحه درآمدهای پایدار به تصویب رسید که بر اساس آن‌ یک ترتیب خاصی از وضع عوارض که نقش قوانین محلی است مقررشده بود به این امید که چارچوب گذاری صورت بگیرد تا بر اساس آن قانون کشور روی ریل خاصی حرکت کند و از سلیقه عمل کردن پرهیز شود.

افزایش پلکانی عوارض طی سال آینده

در ادامه حسین حمزه‌لو پاک، عضو شورای شهر ادامه داد: یکی از لوایح مهمی که هرساله در شورای شهر به تصویب می‌رسد و در بخش د آمدی شهرداری حائز اهمیت است و بر ساخت‌وسازهای شهری اثرگذار است، لایحه عوارض شهرداری و ماده 11 تبصره 100 در مورد تخلفات ساختمانی هست. با تصویب قانون درآمدهای پایدار شکل تعرفه نویسی تغییر پیدا کرد و عناوین توسط وزارت کشور اعلام شد و با ابلاغ عناوین بحث تعرفه نویسی شروع شد و شهرداری لایحه را تحویل شورا داد و به‌طورکلی 15 جلسه در این زمینه برگزار شد.

وی افزود: سیاست‌هایی که در این زمینه اتخاذ شد، بحث کمک به رونق ساخت‌وساز، حمایت از طرح‌های بازآفرینی و محله‌های هدف و تشویق در این زمینه، توجه به قوانین کشور درزمینهٔ بحث جوانی جمعیت و قانون جهش تولید و تخفیفاتی که در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته حمزه‌لو‌پاک، یکی از تغییراتی که امسال در دفترچه لحاظ شد، افزایش پلکانی عوارض بود. بر اساس فرمول‌های موجود شهر به ده قسمت تقسیم شد و بر این اساس افزایش عوارض بین 15 تا 25 درصد افزایش خواهد داشت به‌طوری‌که در محله‌های کمتر برخوردار 15 درصد و در محله‌های برخوردار 25 درصد در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: جوایزی که شورای شهر تحت عنوان خوش‌حسابی می‌تواند ایجاد کند شامل خوش‌حسابی در سه‌ماهه اول 20 درصد، سه ماه دوم 18 و سه‌ماهه سوم 16 درصد و سه‌ماهه چهارم 14 درصد خواهد بود.

بدهی مردم به شهرداری از محل عوارض و نوسازی و پسماند 100 میلیارد تومان است

 حمزه‌لو پاک همچنین در خصوص لایحه تعرفه پیشنهادی عوارض و بهای خدمات سازمان‌های تابعه شهرداری زنجان مربوط به سال 1402، افزود: تعرفه برخی از سازمان‌های شهری اثر مستقیمی بر زندگی شهروندان دارد. سه سازمانی که مردم با آن بیشتر سروکار دارند عبارت‌اند از آتش‌نشانی، پسماند و آرامستان است که امسال 4 درصد از پروانه ساختمانی تعرفه آتش‌نشانی است که به‌صورت پلکانی از 1 تا 4 درصد خواهد بود. سازمان پسماند با 20 درصد افزایش تعرفه روبه‌رو خواهد بود و تعرفه‌های سازمان آرامستان بین 20 تا 25 درصد افزایش خواهد داشت. ضمن اینکه بدهی مردم از عوارض و نوسازی و پسماند 100 میلیارد تومان است که خواهش من از شهروندان این است که بدهی‌های خود را با توجه به مشوق‌هایی که شهرداری در این زمینه در نظر گرفته است پرداخت کنند. در حوزه پسماند شهرداری تنها 30 درصد هزینه خود را در تعرفه‌ها لحاظ می‌کند. در سازمان آرامستان نیز قیمت تمام‌شده لحاظ نشده است.

اختصاص 500 میلیون تومان برای برگزاری راهپیمایی 22 بهمن

در ادامه دو لایحه مساعدت 220 میلیونی برای برپای ایستگاه‌های فرهنگی، هنری و صلواتی در مسیر راهپیمایی 22 بهمن و جشن‌های مردمی انقلاب با رویکرد نشاط‌بخشی و امیدآفرینی اقشار مختلف جامعه از ردیف بودجه حمایت از برنامه‌های مدیریت محله، مشارکت در برپایی جشن‌ها و اجراهای برنامه‌های شاخص و متنوع با محتوای فرهنگی اجتماعی و ورزشی در مراسم راهپیمایی 22 بهمن به مبلغ 280 میلیون تومان به تصویب شورا رسید که در این زمینه انسیه ابوبصیر، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی استان زنجان بابیان اینکه این برنامه یک برنامه جوان‌پسند خواهد بود که با مشارکت خانواده و در حمایت و تداوم انقلاب است، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌هایی که دشمنان انقلاب در چندماهه اخیر در کشور داشتند و به‌زعم خود در کشور اختلال و تلاطم ایجاد کردند لذا در این راستا ماحصل و مرکز ثقل برنامه‌های دهه فجر همین راهپیمایی 22 بهمن است که با یک‌رویه متفاوت امسال برگزار خواهد شد و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان و زنان و مردان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

ناصحی مقدم در خصوص جابه‌جایی اعتبار در ردیف بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان عمران بابیان اینکه برای تأمین بخشی از هزینه‌های سازمان عمران که بابت نگهداری ماشین‌آلات خود نیاز داشت اعتباری که جهت طرح‌های بازآفرینی شهری کنار گذاشته‌شده بود و متأسفانه به دلیل اینکه سازمان‌هایی مثل راه و شهرسازی در این زمینه مشارکت نداشتند به امر نگهداری و اورهال کردن ماشین‌آلات سازمان عمران اختصاص یافت. سیاست این است که اگر در هرجایی که بودجه سازمان کاهش می‌یابد به پیشنهاد همان واحد این اعتبار را درجایی که آن سازمان نیازمند است هزینه کنیم که در اینجا هم یک جابه‌جایی داخلی اتفاق افتاد که وضعیت را بهتر کند.

یکی از لایحه‌هایی که جلسه علنی شورا را به چالش کشید و محل بحث موافقین و مخالفین شورای شهر استان بود، حمایت 2 میلیارد تومانی از تیم فوتسال «اسپیناس» از محل جابه‌جایی اعتبار بود که ناصحی مقدم در این زمینه با اشاره به اینکه این لایحه در کمیسیون تلفیق به بحث گذاشته شد، گفت: به چند موضوع در این جلسه پرداخت‌شده بود که عبارت‌اند از اینکه این تیم می‌تواند لیگ برتری است و ما غیرازاین یک تیم لیگ برتری فوتسال نداریم. در وهله بعدی این تیم می‌تواند هزاران تماشاچی را برای خود جذب کند. ضمن اینکه ما نباید در این زمینه احساسی برخورد کنیم و باید به‌صورت عقلانی تصمیم بگیریم.

منصور مرادلو، عضو دیگر شورای شهر بابیان اینکه ما تجربه خوبی در حمایت از تیم‌های ورزشی نداریم، اظهار کرد: شهرداری هیچ برنامه مشخصی درزمینهٔ حمایت از مجامع ورزشی ندار. مسئله ما توجه به ورزش محلات است. شهرداری عوض اینکه بخواهد از یک تیم حمایت کند، از ورزش عمومی حمایت کند و با همین اعتبار در مناطق دیگر زیرساخت‌های ورزشی ایجاد کند.

 در این زمینه داوود حسنی با انتقاد از عدم حضور انسیه ابوبصیر، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان که در جلسه را در نیمه ترک کرده بود، اظهار کرد: نمی‌شود وقت رسیدن به مسئله‌ای که مربوط به کمیسیون فرهنگی است، رئیس این کمیسیون در جلسه حضور نداشته باشد! از ایشان برادرانه انتقاد می‌کنم. ایشان اگر رئیس کمیسیون فرهنگی است باید در جلسه بنشیند و قبل از کمیسیون تلفیق خود کمیسیون فرهنگی باید نظر خود را مطرح کند. ولی اینکه دوستان اعضای موافق را متهم کنند که در پشت پرده چیزی است، اذعان می‌کنم که به ولله چیزی نیست. همین تیم سال گذشته آمد و حمایت نشد  اما امسال باید رویکرد جدیدی در این زمینه اتخاذ کرد.

 در ادامه مهدی طالب، از اعضای دیگر شورا با طرح سؤالاتی در این زمینه بابیان اینکه اگر به این سؤالات پاسخ قانع‌کننده داده شود، من نیز رأی موافق خواهم داد، عنوان کرد:  این تیم در رده چندم لیگ برتر قرار دارد؟ چند جام برنده‌شده است؟ و چند سال است که در لیگ برتر قرار دارد و مربی این تیم چه کسی است؟ باید به این سؤالات پاسخ داده شود تا بتوان در مورد این تصمیم‌گیری کرد. نمی‌شود که در عرض 10 دقیقه در شورای تلفیق در مورد این موضوع بحث شود.

در انتهای این لایحه با رأی 5 تن از اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9438


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»