کد خبر: 9487
1401/12/10 - 9:53


صدای زنجان از مشکلات صنعت مرغداری استان در تلاطم ارزی کشور گزارش می‌دهد؛

کشتار اجباریِ مرغ‌های مادر!

مرغداران زنجانی: سفارش‌های نهاده بهمن‌ماه را تحویل نگرفته‌ایم! به علت عدم تأمین به‌موقع نهاده دامی، گله‌ها را روانه کشتارگاه می‌کنیم!/ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: مشکلات ارزی مرغداران حل‌نشده است اما گله‌های طیور به علت پائین بودن قیمت جوجه یک‌روزه حذف شده‌اند که ارتباطی به عدم تأمین به‌موقع نهاده ندارد!/ نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان: فعلاً 200 هزار قطعه مرغ به علت عدم تأمین نهاده دامی در زنجان حذف شده‌اند!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: شنیده‌ها از کشتار حدود 200 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان زنجان به علت عدم تأمین به‌موقع نهاده دامی ناشی از مشکلات ارزی و روانه بازار مصرف شدن، حکایت دارد.

بازار مرغ استان زنجان هنوز به حالت تعادل برنگشته و قیمت این کالا در بازار آزاد با نرخ مصوب فاصله دارد، از طرف دیگر چالش جدی‌تری به نام افزایش قیمت ارز واردات نهاده‌های دامی مطرح شده و بسیاری از واردکنندگان فعلاً عرضه نهاده‌ها با قیمت قبلی به بازار را متوقف کرده‌اند تا نرخ ارز برای واردات مشخص شود، اما بنا به اظهارات «نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان» این موضوع ریسک جوجه ریزی و تولید مرغ را بالا برده است.

نوسانات ارز و تحریم بر مشکلات موجود در حوزه تولید به‌خصوص واحدهای تولیدی وابسته به واردات افزوده است و در این شرایط یکی از صنایعی که به دلیل مشکلات مربوط به واردات دستخوش نوسانات زیادی شده صنعت مرغداری است.

بحران در صنعت مرغداری؟

بخش اعظمی از صنعت مرغداری وابسته به واردات است که به دلیل تحریمها و مشکلات ارزی تولیدکنندگان این بخش با کمبود و گرانی نهادههای دامی مواجه شده‌اند.

کاهش جوجه ریزی، کمبود و گرانی نهادههای دامی، نوسانات ارزی، عدم ترخیص به‌موقع نهادهها از بندرها و از همه مهم‌تر نبود یک مدیریت مناسب و منسجم منجر به سردرگمی فعالان صنعت مرغداری شده است.

در زنجان از 17 واحد مرغداری فقط 11 واحد، آن هم در حد نیمه فعال، وجود دارد که 5 مورد به علت عدم تأمین نهاده دامی به‌ناچار تعدادی از گله‌ها را حذف کرده‌اند!

علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری بسته به وزن را 39 تا 42 هزار تومان اعلام کرده و می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ اخیراً افزایش یافته اما با توجه به وضعیت اسفناک مرغداری‌ها، باید بگویم که در بدترین و بحرانی‌ترین شرایط قرار داریم هم به لحاظ ضرر و زیان هم به لحاظ مشکلات در تأمین نهاده طیور!

در حال حاضر به علت تغییر در قیمت ارز، نهاده دامی بارگیری نمی‌شود و بنا به اظهارات «نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان» تولیدکننده‌ها با خرده‌های نان و پودر گوشت، نیاز مصرفی گله‌ها به نهاده را تأمین می‌کنند.

بازار سیاهِ نهاده‌های طیور

علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان قیمت هر کیلو سویا و ذرت به نرخ دولتی که بیش از یک ماه است به علت مشکلات ارزی به دست تولیدکنندگان نرسیده است را به ترتیب 17 و 11 هزار و 300 تومان اعلام کرده و می‌گوید: هم‌اکنون در بازار آزاد هر کیلو سویا و ذرت به ترتیب 27 هزار و نزدیک به 25 هزار تومان فروخته شده که قیمت بسیار بالایی است!

اما محمد‌علی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به این اظهارات اعلام می‌کند: اصلاً در بازار آزاد ذرت 25 هزار تومانی وجود ندارد و قیمت این محصول با احتساب هزینه حمل، 12 هزار و 500 تا 12 هزار و 800 تومان است.

صادقی با بیان اینکه مشکلی در تأمین نهاده طیور نظیر گنجاله سویا و ذرت وجود ندارد، ادامه می‌دهد: امیدواریم مباحث مربوط به تأمین ارز رفع شود تا اقدامات مربوط به بارگیری و تخلیه انجام شود.

**مرغداری‌های زنجان به علت عدم تأمین به‌موقع نهاده دامی، گله‌ها را روانه کشتارگاه می‌کنند!

با این حال مرغداران می‌گویند: دولت در اوایل سال 1401 قرار بود ارز واردات نهاده‌ها برای را با قیمت حدود 24 هزار تومان تخصیص بدهد اما حالا با تغییر نرخ ارز در سامانه نیما این مسئله روی ثبت سفارش واردات نهاده‌ها تأثیر خواهد گذاشت، به همین دلیل در مقطع کنونی برخی واردکنندگان از همین الآن دیگر محصولات خود را به بازار نمی‌دهند تا نرخ جدید مصوب شود و قیمت‌های روز نهاده‌ها را وارد بازار کنند و این موضوع می‌تواند روی زیان مرغداری‌ها و اخلال در تولید آن‌ها اثر داشته باشد.

یکی از مرغداران در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است: مسئولان قیمت نهاده‌های دامی در اردیبهشت‌ماه را ریالی مصوب کردند، این به معنای آن است که اگر قرار باشد نرخ جدیدی برای ارز واردات نهاده‌ها تخصیص یابد باید حتماً مصوبه قیمت عرضه مرغ هم تغییر کند.

او امیدوار است: دولت تخصیص نهاده‌ها را به صنف مربوطه واگذار کند، در شرایط کنونی گهگاه تأخیری چند روزه در تخصیص نهاده‌ها دارد هر چند مشکلات قبلی بازار گاه حل شده است.

این مرغدار با بیان اینکه وضعیت مرغداری‌های استان زنجان که تعدادی تعطیل شده‌اند و بخشی هم که مانده‌اند به سختی روی پا هستند و به شکل نیمه فعال در صحنه حضور دارند از مسئولان جهاد کشاورزی می‌خواهد تا حداقل مشقت‌هایی که این صنعت بابت ارز متحمل می‌شود را به مسئولان وزارتخانه و دولت گزارش کنند چرا که مرغداران با این همه مشکلات در آستانه ورشکست شدن، قرار دارند.

او با بیان اینکه بخشی از مرغداران به‌ناچار به علت عدم تأمین نهاده دامی نظیر گنجاله ذرت و سویا مرغ‌های پرورشی‌شان را از چرخه حذف کرده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر مرغداری‌ها چه مرغ گوشتی باشد چه مرغ مادری در تأمین نهاده با مشکل جدی روبه‌رو است و به‌ناچار دست به کشتار گله‌ها می‌زنند!

گله‌های طیور به علت پائین بودن قیمت جوجه یک‌روزه حذف شده‌اند!

محمد‌علی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید این ارگان برای رفع مشکلات واحدهای مرغداری زنجان با وزارتخانه متبوع مکاتبات تلفنی و کتبی داشته است اما تا به امروز مشکلات ارزی حل‌نشده است. مشکل باید از طریق وزارتخانه حل‌وفصل شود.

در شرایطی که مرغداران از حذف گله‌های خود به علت عدم تأمین به‌موقع نهاده دامی خبر می‌دهند اما محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان حذف گله‌های طیور به علت مشکلات مربوط به ارز که منجر به بروز اشکالات در روند تأمین نهاده‌های موردنیاز شده است را رد می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان تأکید دارد: تولیدات واحدهای مرغ مادری (مرغ تخم‌گذار) تا وقتی به سن قانونی نرسند، مجوز مبنی بر حذف صادر نمی‌شود چرا که این تولیدات در قالب سیستم کشوری برنامه‌ریزی شده است و تولیدات آن‌ها دیدگاه استانی ندارد بلکه کشوری است.

صادقی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا تا به امروز مجوز حذف گله‌های طیور به واحدهای مرغداری استان زنجان داده شده است، می‌گوید: به علت مشکلات ناشی از ارز و عدم توان تأمین نهاده، مرغ‌های تولیدی حذف نشده‌اند. سن اصل برای پرورش مادر گوشتی 64 هفته است برخی مواقع بازار مطلوب است و مرغداری‌ها برای تولید بیشتر، مرغ‌ها را نگه می‌دارند و ممکن است سن مرغ‌ها تا 90  حتی 110 هفته (سن دوم) هم برسد. که البته با استعلامی که از تهران صورت می‌گیرد، مجوز حذف طیور سن دوم صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تعداد قطعات حذف شده دارای سن دوم را اعلام نمی‌کند اما می‌گوید: تاکنون 3 فارم از تولیدات مربوط به مرغ دارای سن دوم بودند که حذف شدند. اما تأکید می‌کنم این حذف به علت عدم تأمین نهاده نبوده است و به علت پائین بودن قیمت جوجه یک‌روزه حذف شده‌اند.

« جوجه نهاده واحد گوشتی است و برای واحد مرغ مادری، محصول به شمار می‌رود. البته عدم تأمین نهاده طیور به صورت غیر مستقیم نیز به واحدهای مرغ مادری تأثیر دارد و چون جوجه ریزی در مرغ گوشتی کاهش یافته است که یکی از آن می‌تواند عدم به‌موقع نهاده باشد از این رو برای جوجه ریزی ترغیب نمی‌شود. در حال حاضر اقدامات مربوط به تخصیص نهاده در سامانه بازار گاه به واحدهایی که جوجه ریزی داشته‌اند انجام می‌شود. در حال حاضر مشکل اصلی بارگیری و تخلیه نهاده است.»

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص پیش‌بینی برخی از تولیدکننده‌ها و مسئولان صنفی مبنی بر «احتمال نامطلوب شدن بازار مرغ در صورت تداوم مشکلات تأمین نهاده» به صدای زنجان می‌گوید: هیچ چیز معلوم نیست، در بازار در تولید و عرضه مشکلی وجود ندارد اما کشش آنچنانی در خرید مرغ و تخم‌مرغ نیست (کاهش قدرت خرید مردم) و از آنجایی که کشش بازار تعیین می‌کند، مرغ ارزان می‌شود یا گران! نمی‌توان پیش‌بینی قطعی در رابطه با آینده بازار مرغ داشت!

فعلاً 200 هزار قطعه مرغ به علت عدم تأمین نهاده دامی در زنجان حذف شده‌اند!

علی پرویزی، نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه سفارش‌های بهمن‌ماه 1401 تمامی تولیدکننده‌های استان زنجان تاکنون به دستشان نرسیده است و واردکننده‌ها عدم تأمین ارز را دلیل این مشکل اعلام می‌کنند، ادامه می‌دهد: تا به امروز در سامانه بازار گاه تمامی روند بسیار خوب بود اما پس از مشکلات مربوطه با ارز یافتن نهاده بسیار دشوار شده است. دولت واقعا در قبال این مشکلات، بی‌تفاوت است و کسی نیست که بخواهد مشکلی را حل کند! اما اگر وضعیت این گونه ادامه یابد سال 1401 با نبود مرغ و تخم‌مرغ و گرانی تمام می‌شود.

پرویزی با اشاره به قیمت 61 تا 63 هزار تومانی مرغ برای مصرف‌کننده می‌گوید: قیمت مرغ درب مرغداری 42 تا 43 هزار تومان است که زیر قیمت مصوب نیز فروخته می‌شود، اکثر واحدهای گوشتی متضرر شده و زیر قیمت، مرغ‌های تولیدی خود را فروخته‌اند. من امیدوارم دولت و مسئولان کشور مشکلات را حل کنند.

نائب رئیس اتحادیه مرغداران استان زنجان با بیان اینکه اکثر مرغداری‌ها به ویژه واحدهای تخم‌گذار به علت نبود نهاده، مرغ‌ها را به‌ناچار تحویل کشتارگاه می‌دهند، می‌گوید: «به عنوان یک تولیدکننده، یک الی 1.5 ماه (تا 90 هفتگی) نیز می‌توانستم مرغ‌ها را نگه دارم اما به علت مشکلات در تأمین نهاده مرغ‌های یک سالن را کشتار کردم.»

به گفته این فعال اقتصادی از 17 الی 18 واحد مرغداری، حدود 11 مورد نیمه فعال و مابقی تعطیل هستند. از 11 واحد نیمه فعال 5 الی 6 واحد به‌ناچار گله‌ها را به خط کشتار برده‌اند. به طوری که «فعلاً» تعداد مرغ‌های حذف شده در استان زنجان حدود 200 هزار قطعه است که در صورت عدم تأمین به‌موقع نهاده دامی این تعداد افزایش خواهد یافت.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت مرغکشتار مرغجوجه ریزی
sedayezanjannews.ir/nx9487


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»