کد خبر: 9567
1402/01/28 - 15:12


صدای زنجان ادعای پیشرفت 65 درصدی برنامه مربوط به ساخت مسکن‌های ملی در زنجان را بررسی می‌کند؛

پیشرفتِ خیالی!

نماینده متقاضیان مسکن ملی: مسئولان محترم! مگر مدعی پیشرو بودن نیستند، شفاف‌سازی کنند تا ما هم ببینیم!/کارشناس شهرسازی زنجان: پیشرفت ساختمان‌های اقدام ملی مسکن 40 درصد است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / اظهارات اخیر مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان مبنی بر پیشرفت 65 درصدی برنامه‌های حوزه ساخت مسکن ملی سبب واکنش متقاضیان مسکن ملی و حتی کارشناسان شهرسازی شده است. آن‌ها از مسئولان می‌خواهند تا در مصاحبه‌هایشان از کلی‌گویی خودداری کرده و به صورت شفاف از اقدامات و برنامه‌هایشان در مسکن ملی بگویند.

مسکن‌ ملی مهم‌ترین ماموریت وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم است و اداره راه و شهرسازی هر استان برای سرعت در آماده‌سازی مسکن‌ و ارائه عملکرد در این حوزه تلاش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ما، اصغر اسماعیلی، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در تاریخ 20 فروردین‌ماه 1402 در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت اعلام کرده است؛ «بیش از ۶۵ درصد برنامه ساخت مسکن در زنجان محقق شد، عنوانی که حکایت از وضعیت مناسب پروژه‌های ملی در زنجان دارد.»

اسماعیلی همچنین اعلام کرده است که « بیش از ۶۵ درصد از برنامه دو ساله اول ساخت مسکن در این استان محقق شد و برای اهداف دو ساله دوم نیز زمین مورد نیاز تامین خواهد شد تا پروژه‌های جدید نهضت ملی مسکن تکمیل شود.»

اما متقاضیان مسکن ملی و حتی کارشناسان معتقدند که آمار اعلامیِ مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، شفاف نیست و مسئول مربوطه باید تشریح می‌کرده که منظورش از پیشرفت برنامه، برنامه روی کاغذ نوشته شده بوده یا پیشرفت فیزیکی پروژه‌های ملی!

مدیرکل راه  و شهرسازی استان زنجان از تقسیم‌بندی برنامه‌های ساخت مسکن به دو دوره اول و دوم سخن به میان آورده، آیا این قبیل ارزیابی‌ها کارشناسی بوده و ارائه آمارها تا چه میزان مشکلات مربوط به حوزه مسکن را کاهش می‌دهد؟

البته یک کارشناس حوزه مسکن که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با رد امکان ارزیابی دقیق پیشرفت پروژه‌های اقدام ملی و برنامه‌های آن اظهار می‌کند: این نوع ارزیابی بستگی به نگاه فرد و نحوه ارزیابی فرد ارزیابی‌کننده و لحاظ موارد مختلف در این موضوع دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجان در زمینه اقدام ملی مسکن به موقع دست به کار شده است، ادامه می‌دهد: زنجان از بسیاری از استان‌ها در این زمینه پیشرو است.

این کارشناس با اشاره به اینکه قضاوت در مورد اقدام ملی مسکن زود است، بیان می‌کند: باید منتظر خروجی کار ماند و بعد قضاوت کرد.

**زیرساخت‌ها با پروژه‌ها احداث شود

حمیدرضا حمیدی، یکی از کارشناسان شهرسازی نیز در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر آخرین وضعیت پروژه‌های اقدام ملی می‌گوید: من فکر می‌کنم اگر گفته شده برنامه احداث مسکن در زنجان 65 درصد پیشرفت دارد با در نظر گرفتن موضوع آماده‌سازی زیرساخت‌ها در پروژه است.

وی با اشاره به اینکه خود پیشرفت پروژه و پیشرفت صرف ساختمان خیلی کمتر از این ارقام است، اضافه می‌کند: به نظر من خود پروژه‌های اقدام ملی مسکن در زنجان به صورت میانگین 40 درصد پیشرفت دارد.

کارشناس شهرسازی زنجان با اشاره به کاهش سرعت ساخت مسکن پروژه اقدام در چند ماه گذشته عنوان می‌کند: در ابتدای پروژه سرعت ساخت خیلی بهتر بود و استان زنجان با لحاظ جمعیت استان رتبه نخست اجرای پروژه را داشت و تا 6 ماه پیش پیشرفت فیزیکی بهتر بود.

وی با اشاره به اینکه سرعت ساخت مسکن‌های اقدام ملی اخیرا کند شده که ناشی از دلایل متعدد است، ادامه می‌دهد: یکی از این مشکلات واگذاری حجم بالای قرارداده اقدام ملی مسکن به شرکت «جهاد نصر» بوده که علاوه بر این پروژه کارهای دیگری نیز در دست اجرا دارد و خود این مجموعه مدیریت جالبی ندارد و موجب افت پروژه شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه در زمان تقسیم واحدها بهتر بود مدیریت بیش‌تری اتفاق می‎‌افتاد، اضافه می‌کند: اگر این اقدام را انجام می‌دادند این مشکلات پیش نمی‌آمد.

وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های مسکن ملی زنجان به لحاظ کیفیت و طراحی ساخت از بسیاری پروژه‌ها در سایر استان‌ها بهتر است.

کارشناس شهرسازی زنجان با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها به دو دسته زیرساخت‌های روبنایی و زیر بنایی تقسیم می‌شود، بیان می‌کند: زیرساخت‌های زیر بنایی شامل آب، برق، گاز می‌شود و زیرساخت‌های روبنایی شامل خدمات عمومی محلات مانند مدرسه، مسجد و غیره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام ملی شامل دو دسته است که برخی در داخل کوی‌های فعال مثل گلشهر جانمایی شدند، عنوان کرد: در این کوی‌ها زیرساخت‌ها در زمان طراحی در نظر گرفته شده است و روی نقشه وجود دارد.

حمیدی ادامه می‌دهد: کوی «زنگان» و «زیتون» کوی‌های جدیدالاحداث هستند که تمام سرانه ‌و استانداردهای طرح تفصیلی زمین‌ها در آن در نظر گرفته شده است، اما در موضوع شهرسازی، آنچه اهمیت دارد اجراست!

کارشناس شهرسازی زنجان می‌گوید: جانمایی خدمات آموزشی در اولویت قرار دارد و پس از آن احداث فضای سبز مورد تاکید است که باید همزمان با پروژه مسکونی ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه کوی تازه احداث حتما همراه با مسکن ساخته شود، ادامه می‌دهد: با توجه به نبود هیچ زیرساختی سایر کاربری‌ها نیز باید در این کوی‌ها سریع احداث شود.

حمیدی با اشاره به اینکه در پروژه گلشهر بارگذاری جمعیت به مرور اتفاق خواهد افتاد، خاطر نشان می‌کند: این در حالی است که در کوی زنگان و زیتون به صورت یک باره اتفاق می‌افتد.

کارشناس شهرسازی زنجان اضافه می‌کند: تا جایی که در جریان قرار دارم در زمینه ایجاد زیرساخت‌های آموزشی اقداماتی در کوی زیتون انجام شده است.

**کدام پیشرفت 65 درصدی؟ متقاضایان مسکن ملی، پول واریز کردند اما تاکنون واحدی تحویل نگرفته‌اند!

متقاضیان مسکن اقدام ملی گرفتار هستند و سه سال است که پول را به موقع واریز کرده اما خانه‌های خود را تحویل نگرفته‌اند

امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی نیز به صدای زنجان می‌گوید: وضعیت پیشرفت پروژه‌های اقدام ملی مسکن را نباید به صورت تجمیعی اعلام کرد، چرا که برخی پروژه‌ها مانند M1،4 ، 5، 6 دارای پیشرفت‌های 24 و 36 درصدی هستند و در برخی پروژه‌ها پیشرفت بالاتر است.

وی با بیان اینکه مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان مگر مدعی پیشرو بودن نیستید پس لازم است که شفاف‌سازی کنند، عنوان می‌کند: پروژه برکت با همان آورده پروژه m 5 دارای پیشرفت 88 درصدی دارد در حالی که در پروژه m 5 پیشرفت به صورت تجمیعی 51 درصد است در حالی که صاحبان هر دو پروژه به یک میزان آورده دارند.

حسینی با اشاره به اینکه یک سال است که در انتظار لایحه تاخیرات هستیم و پرسش ما برای فهمیدن قیمت نهایی و تمام شده بی نتیجه باقی مانده است، ادامه می‌دهد: آخرین بار به ما گفتند پس از رسیدن پروژه به 70 درصد قراردادها منعقد و قیمت اعلام خواهد شد در حالی که در تفاهم‌نامه 1399 به این موضوع اشاره نشده و در این زمینه شکایت کردیم.

نماینده متقاضیان پروژه‌های مسکن ملی در زنجان با اشاره به اینکه پروژه m 5  تعدادی از واحدها حتی 99 درصد پیشرفت دارند چرا قرار داد آنها بسته نشده است، ادامه می‌دهد: آقای اسماعیلی چیزی می‌گوید که در عمل واقعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر بار 70 تا 80 درصد متقاضیان پول خود را به موقع ریخته‌اند، بیان می‌کند: می‌شود فازبندی کرده و افراد بدون واریزی را از افراد خوش حساب جدا کرد.

حسینی با اشاره به اینکه پروژه‌های مسکن اقدام ملی در سال 1399 باید یک ماه پیش تحویل داده می‌شد، ادامه می‌دهد: چطور ادعای پیشرو بودن داریم در حالی که در عمل این موضوع واقعیت ندارد.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در پروژه  m۶ زنجان با اشاره به اینکه به عنوان متقاضیان مسکن اقدام ملی گرفتار هستیم و سه سال است که پول را به موقع واریز کردیم اما خانه‌های خود را تحویل نگرفته‌ایم، ادامه می‌دهد: از آخر فروردین‌ماه قرار شده فازبندی شود و هر سه ماه یک بار 200 واحد تحویل بدهند که در حالت خوشبختانه نیز زمان طولانی برای تحویل برای پروژه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در پروژه مربوطه، پیمانکار می‌گوید نیروی کافی برای کار وجود ندارد، تاکید می‌کند: چرا باید کار به پیمانکاری سپرده شود که توان ندارد و آیا پاسخگویی تورم ناشی از طولانی شدن پروژه خواهند بود.

حسینی با اشاره به اینکه وام مسکن پروژه اقدام 350 میلیون است که مسئولان می‌گویند وام افزایش بدهند که بشود 500 میلیون تومان که آورده کمتر شود، اضافه می‌کند: قسط این وام‌ها 8 میلیون تومان خواهد شد که کسی توان پرداخت آن را نخواهیم داشت.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در پروژه  m۶ زنجان با اشاره به اینکه چطور یک نفر هم آورده را به موقع پرداخت کند و هم 8 میلیون تومان قسط واریز کند، اضافه می‌کند: اسم طرح اقدام ملی مسکن است و باید دولت پشت این پروژه باشد و دولت با حمایت خود از مصالح مورد نیاز مسکن این پروژه‌ها را پشتیبانی کند اما خبری از این موضوع نیست تنها حمایت دولت این طرح زمین رایگان بود که در پروژه‌های ما زمین هم پولی است.

وی با اشاره به اینکه وعده ساخت مسکن با قیمت پایین محقق نشده و هر سال قیمت مسکن اقدام بیشتر می‌شود و به نحوی شده که دیگر از توان یک کارگر خارج است، عنوان می‌کند: چطور یک کارگر در شرایط اقتصادی موجود و در حالی که تمام داشته خود را برای خرید مسکن صرف کرده است شروع به پرداخت قسط کند.

حسینی با اشاره به اینکه طولانی شدن پروژه اقدام ملی مسکن به ضرر متقاضی است، ادامه می‌دهد: استاندار در جمعی وعده داد مهر‌ماه سال گذشته بخشی از پروژه‌های مسکن ما را تحویل دهند حال که در فروردین‌‍ماه قرار داریم خبری از این وعده نیست و چه کسی پاسخگو است.

نماینده متقاضیان مسکن ملی در پروژه  m۶ زنجان با اشاره به اینکه تا این لحظه نه قیمت مشخص شده و نه تحویلی اتفاق افتاده است، بیان می‌کند: با ادامه این رویه هدف ساخت اقدام ملی مسکن محقق نمی‌شود و هیچ مستاجری صاحب خانه نخواهد شد و بار دیگر این مسکن‌ها در اختیار دلالان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اظهار نظر برخی مسئولان راه و شهرسازی در مورد قیمت آزاد مسکن ملی عنوان کرد: این قبیل صحبت‌ها موجب گرانی می‌شود و موجب ایجاد بازار دلالی مسکن ملی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر مسکن ملی را سر موقع و با تعداد بالا تحویل می‌دادند، بازار مسکن وضعیت بهتری داشت، ادامه می‌دهد: اداره راه و شهرسازی نتوانسته دلالان را از این پروژه حذف کند بعد از پیشرفت 65 درصدی برنامه‌های مسکن ملی می‌گوید! پیشرفتی که ما نمی بینیم!

 

انتهای پیام/

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانساخت مسکن‌های ملی در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9567


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»