علی اسماعیلی: روزهای پایانی سال همواره دانشآموزان به دنبال تعطیلی مدارس هستند از این رو دست به شیطنت زده و عامل مسمومیت شدند!
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/
زهره میرعیسیخانی: مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص مسمومیتهای اخیر
دانشآموزان مدارس استان زنجان گفت: بخش عمدهای از این قضیه ماحصل شیطنتهای
درونی دانشآموزان در مدارس بوده است به طوری که روزهای پایانی سال همواره دانشآموزان
به دنبال تعطیلی مدارس هستند که بخشی از شیطنتها، به همین جهت اتفاق افتاده است.
ضمن اینکه دادههای دانشگاه علومپزشکی نیز نشان میدهد که درصد قریب به اتفاق این
مسمومیتها به جهت حالات روانی ( تشویش و نگرانی) بود که در مدارس اتفاق افتاده
است.
نشست خبری «علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش و پرورش
استان زنجان 10 اردیبهشت ماه 1402 به مناسبت هفته «تکریم مقام معلم» در آموزشگاه
علامه طباطبایی برگزار شد، در این نشست پیرامون مسائل «رتبهبندی معلمین»، «حقوق
معوقه معلمین در پایان سال»، « مسئله مسمومیت دانشآموزان»، «رویکرد آموزش و پرورش
استان در زمینه ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش در خصوص عفاف وحجاب»، « کمبود نیروی
انسانی در آموزش و پرورش»، «سرانههای آموزشی و فرهنگی و برخی از مسائل دیگر» بحث
شد.
**مسمومیت دانشآموزی
در 10 مدرسه استان اتفاق افتاد
این مسئول در خصوص «رویکرد
آموزشوپرورش در موضوع مسمومیتهای دانشآموزان» به صدای زنجان گفت: یکی از امنترین
مکانهایی که همواره در سالهای مختلف والدین، فرزندان خود را به آن میسپارند
مدارس بودند، اما با توجه به اتفاقات اخیر کشور( اتفاقات شهریور و مهرماه سال
گذشته) دشمن خصومت خود را به صورت علنی شروع کرده و برای اینکه اذهان را به هم
بریزد ناامن کردن مدارس را به عنوان یک معضل طراحی کرد تا خانوادهها را دچار
تشویش کنند.
وی
در این رابطه ادامه داد: در استان زنجان در 10 مدرسه، اتفاقاتی افتاد و با توجه به
بیانیه تکمیلی که وزارت اطلاعات چند روز اخیر منتشر کرد، بخش عمدهای از این قضیه
ماحصل شیطنتهای درونی دانشآموزان در مدارس بوده است به طوری که روزهای پایانی
سال همواره دانشآموزان به دنبال تعطیلی مدارس هستند که بخشی از شیطنتها، به همین
جهت اتفاق افتاده است. ضمن اینکه دادههای دانشگاه علومپزشکی نیز نشان میدهد که
درصد قریب به اتفاق این مسمومیتها به جهت حالات روانی ( تشویش و نگرانی) بود که
در مدارس اتفاق افتاده است.
**هدف ما از رتبهبندی
تنها بحث معیشت نیست
وی
در مورد «رتبهبندی معلمین» اظهار کرد: طرح رتبهبندی معلمین پس از سالها انتظار
به صورت اجرایی درآمد و آموزش و پرورش موظف به عملیاتی کردن این طرح طی 2 سال بود
که متاسفانه طی چند ماه مجبور به اجرای این طرح شد. در این طرح بالغ بر 65 هزار
حکم برای معلمان استان صادر شد.
این
مسئول با بیان اینکه نارضایتی معلمان از این طرح در سطح کشور 31 درصد بوده است،
اظهار کرد: در استان اما میزان نارضایتی 30 درصد و بالغ از 70 درصد رضایت نسبی
داشتند. در این زمینه اما تلاش میکنیم که اعتراضات معلمان را رسیدگی کنیم تا
مشکلی نباشد.
وی
افزود: در طرح رتبهبندی، معلمان جوانتر مدارک خود را منظم بارگزاری کرده بودند،
نتیجه بهتری در رتبهبندی گرفتند اما معلمین مسنتر که مدارک آنها مربوط به سالهای گذشته بود، در
بارگزاری دچار مشکل بودند، چندان موفق عمل نکردند.
وی
با بیان اینکه اعتراض 30 درصد معلمان در خصوص رتبهبندی، توسط ارزیابان بومی در
داخل استان زنجان انجام خواهد شد، تصریح کرد: هدف ما از رتبهبندی تنها بحث معیشت
نیست و معلمان باید شرایط مناسبی برای حفظ شایستگی معلمی و رتبهبندی خود فراهم
کنند، بنابراین فرد برای ارتقای شایستگی خود باید فعال و پویا باشد.
**معلمان استان در
پرداخت معوقات، متفاوت از سایر استانها برخورد کردند
مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان به موضوع پرداخت حقوق فرهنگیان در اسفند سال گذشته
اشاره کرد و افزود: معلمان در استان زنجان با درک شرایط و متانتی که منشأ آن در
فرهیختگی معلمی است، با موضوع پرداخت حقوق اسفند سال گذشته برخورد کردند. در حقیقت
برخورد معلمان استان زنجان در این رابطه متفاوت از سایر شهرها بود. ورود رییسجمهور
و مسئولین کشوری در این زمینه نیز بر سرعت روند پرداخت معوقات افزود. منتهی بدسلیقگیای
که در پرداختهای نصفه و نیمه طی چند مرحله وجود داشت، موجب نارضایتی معلمان شد.
با این وجود اگرچه مشکلات حل شد منتهی ما هنوز از معلمان در این زمینه شرمنده
هستیم.
**در مسئله حجاب به
صورت تبیینی و ارشادی ورود خواهیم کرد
وی
با بیان اینکه بحث عفاف و حجاب مخصوص این برهه نیست و سالیان سال است که به این
موضوع در آموزشوپرورش پرداخته میشود، افزود: یک بیانیه 16 ماده عفاف و حجاب از سوی
وزارت آموزشوپرورش صادر شده است، منتهی ادارهکل آموزشوپرورش استان در این زمینه
بهصورت ارشادی و تبیینی به این مسئله ورود خواهد داشت. ضمن اینکه جامعه ما با فرهنگ
اصیل اسلامی، ایرانی عجین است و در بین گستره وسیعی از جامعه ممکن است افرادی
متفاوت باشند؛ اما مسیری جز هدایت برای آنان نخواهیم داشت.
**نوع تعاملی که
دانشآموزان با معلمان در دهههای اخیر دارند، با سالهای دور متفاوت است
اسماعیلی
در خصوص برخوردهای نادرست برخی از دانشآموزان با معلمین و رویکرد آموزش و پرورش
برای فرهنگسازی برای حفظ شان و جایگاه معلمان اظهارکرد: نوع تعاملی که دانشآموزان
با معلمان در دهههای اخیر دارند، با سالهای دور متفاوت است. بخشی از این موضوع
به خصوصیات و ویژگیهای نسل جدید بازمیگردد. تنوع بالای منابع اثرگذار در دانشآموزان
و نوع نگاه والدین و معلمان به مسائل متفاوت از گذشته است. معتقدیم که معلم باید براساس
سندهای بالادستی مسیر تربیتی را برای دانشآموز هموار کند اما این دلیل نمیشود
که برخورد ناشایست دانشآموزان با معلمین را درست بدانیم. ضمن اینکه این دست از برخوردها
اندک هستند و یکی از اهدافی که از به وجود آمدن نهاد تعلیم و تربیت دنبال میکنیم،
برطرف کردن همین مشکلات است.
وی
ادامه داد: برخورد ناشایست در خانواده و دانشگاه با اساتید و والدین نیز رخ میدهد
و نباید این موارد را تعمیم به همه دانشآموزان داد. وظیفه ما به عنوان نهاد تعلیم
و تربیت این است که در زمینه تربیت و تعلیم دانشآموزان اقدام کنیم و قطعا اقدامات
معلمین نیز در این زمینه دیده خواهد شد.
** یکی از مشکلات
هنرستانها قدیمی بودن تجهیزات آن است
این
مسئول در خصوص «هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس»، ادامه داد: بر اساس آمار، در
سال 1401- 1400 در متوسط دوم 37 درصد دانشآموزان در هنرستانها مشغول به تحصیل
بودند. این آمار در سال 1401 – 1402
دو درصد افزایش یافته است و به 39 درصد رسیده است. هدفگذاری که در این زمینه برای
امسال شده است این است که 42 درصد از دانشآموزان به سمت هنرستان و 58 درصد به سمت
رشتههای نظری هدایت شود. همچنین موفقیت اولیه اخذ 41 رشته جدید برای هنرستانها
را اخذ کردیم و برخی از رشتههای جدید که متقاضی نداشتند حذف شده است. سیاست
وزارتخانه نیز به سمت تجمیع هنرستانها و مدارس کار دانش به جهت کیفیسازی و
افزایش آمار هنرجویان در این زمینه است.
وی با بیان اینکه ماهیت هنرستانها تربیت نیرویانسانی
برای مراکز صنعتی است، اظهار کرد: اگر میزان اشتغال این هنرجویان را از متولیان
اشتغال جویا شویم، قطعا میزان اشتغال فارغالتحصیلان استانی بیشتر از سایر رشتهها
است. در این راستا ما به جد به دنبال ایجاد هنرستانها در جوار کارخانهها و صنایع
هستیم و با مدیران صنایع در این زمینه صحبت کردیم و تفاهم نامهای را شرکت شهرک
صنعتی دنبال میکنیم و با سازمان صمت وارد مذاکره شدیم تا در این زمینه بخشی از
نیرویی که نیاز دارند را تامین کنیم.
به
گفته این مسئول، یکی از مشکلات هنرستانها، قدیمی بودن تجهیزات آن است که باید به
دنبال تجهیز و به روز کردن آنها باشیم، در این زمینه نیز اعتباراتی را توانستیم
جذب کنیم که حدود 10 میلیارد تومان است که رقم چندان بزرگی نیست.
**استان
در بحث کمبود نیروی انسانی در مقایسه با میانگین کشوری جزو استانهای با رتبه
بالاتر است
این
مسئول با بیان اینکه کمبود منابع انسانی و مراکز آموزش و پرورشی در کنار منابع و
محتوای آموزشی از مشکلاتی است که در سیستم اموزشوپرورش کشور وجود دارد و استان
زنجان نیز از این قاعده جدا نیست، اظهار کرد: استان در بحث کمبود نیروی انسانی در
مقایسه با میانگین کشوری جزو استانهای با رتبه بالاتر است، ولی با این وجود
همچنان کمبود نیرویانسانی وجود دارد. در این زمینه 590 نفر در متوسطه دور اول، 390
نفر در متوسطه نظری، 650 نفر در بخش ابتدایی و بیش از 100 نفر فنی و کارودانش
کمبود نیرو داریم که برای امسال در بخش ابتدایی 348 نفر، 452نفر در بخش متوسطه، 25
نفر استثنایی از طریق آزمون استخدام خواهند شد.
**سرانه عادی مدارس 200
درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است
مدیرکل
آموزشوپرورش استان با بیان اینکه سرانه عادی مدارس 200 درصد نسبت به سال گذشته
افزایش پیدا کرده است، گفت: سرانه غذایی مدارس بالای 410 درصد افزایش داشته است و
سرانه ایابوذهاب شبانهروزی حدود 10 میلیارد تومان شده است که در سال قبل این
موضوع 3.5 میلیارد تومان بوده است.
اسماعیلی
در پایان افزود: 30درصد کتبی که سال بعد نیاز خواهد بود در انبارهای ما موجود است
و از اولیای درخواست میکنیم نسبت به دریافت کتب درسی اقدام کنند.
در پایان این نشست نیز از 10 پروژه چمن مصنوعی
طرح «شهید سلیمانی» به صورت متمرکز و غیر حضوری افتتاح شد. پیش از این اسماعیلی،
از اجرای ۳۴ پروژه ورزشی در قالب طرح شهید سلیمانی در استان زنجان خبر داده بود و
اذعان کرده بود که 140 میلیارد ریال
اعتبار برای اجرای این طرحها در استان زنجان پیشبینی شده است و این طرح با هدف
رفع محرومیتزدایی، افزایش سرانه ورزشی دانشآموزان و افزایش فضاهای ورزشی توسط
آموزش و پرورش استان اجرا میشود.
وی
توجه به توسعه فضاهای ورزشی سلامت و نشاط دانشآموزان را از اهدافی دانست که این
طرح دنبال میکند و اذعان کرد که در این راستا آموزش و پرورش استان برای تحقق این
مهم برنامه و مدیریت لازم را دارد و در سالجاری تعداد فضاهای ورزشی برای دانشآموزان
استان افزایش مییابد
.
انتهای
پیام/