کد خبر: 9646
1402/02/20 - 18:1


مدیرعامل انجمن صنفی کارگران ساختمان زنجان با انتقاد از بلاتکلیفی طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی اعلام کرد؛

کارگران منتظر

رزاق محمدی: مجلس انقلابی ونمایندگان استان به کارگران اهمیت نمی‌دهند! /در زنجان 2هزار کارگر، 5 سال است منتظر بیمه هستند تا با تعیین تکلیف طرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی مشکلشان حل شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: رزاق محمدی، مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان که در روزهای پایانی سال 1401 در گفت‌وگو با صدای زنجان گفته بود، در صورت اجرایی شدن طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در سال 1402، ۳ هزار و ۵۰۰ کارگر ساختمانی فعال در ۱۳ رشته در زنجان تحت پوشش بیمه اجباری قرار می‌گیرند، از نمایندگان زنجان و طارم در مجلس می‌خواهد در راستای خدمت به مردم و رفع مشکلات کارگران ساختمانی زنجان به وظایف خود عمل کرده و طرح اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را تعیین تکلیف کنند!

در نشست علنی نوبت عصر یکشنبه 17 اردیبهشت ماه 1402، مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی  با 155 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی به عنوان نماینده متقاضی این طرح گفت: موضوعی که در دستور کار قرار دارد و فوریت آن مورد بحث است موضوع مهمی بوده که به واسطه تصمیمی که سال گذشته در پایان سال در ارتباط با اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در دستور کار صحن قرار گرفت و مصوب شد، است. هدف این اصلاح این بود که بتوانیم منابع بیمه کارگران ساختمانی که یکی از قشرهای محروم جامعه هستند را افزایش دهیم و به آنها کمک کنیم.

**مجلس؛ تکلیف کارگران ساختمانی را مشخص کند!

اما رزاق محمدی، مدیرعامل انجمن صنفی کارگران صنعت ساختمان زنجان با تأکید بر اینکه بخش مسکن به عنوان مولد و پیشران اقتصاد دچار مشکل شده است، می‌گوید: با رویکرد طرح دوفوریتی این امکان فراهم می‌شود تا اصلاح لازم در کمیسیون مربوطه انجام شود و منافع کارگران ساختمانی مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر ساخت و سازها رونق پیدا کند.

به گفته رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان زنجان، در زنجان 2 هزار کارگر ساختمانی متقاضی، نزدیک به 5 سال است، منتظر قرارگیری در لیست بیمه هستند که تا به امروز محقق نشده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان زنجان با اشاره به نقش نمایندگان استان در مجلس برای رفع این مشکل چند ساله که با آینده کارگران و حتی اعضای خانواده آن‌ها گره خورده است، ادامه داد: از نمایندگان می‌خواهیم در این زمینه یک تصمیم‌گیری قاطع داشته باشند. تعدادی از مسئولان در روز کارگر، عکس یادگاری می‌گیرند و گزارش عملکرد می‌دهند و پس از اتمام مراسم، کارگران را با مشکلات خود تنها می‌گذارند، نمی‌دانم این مسئولان، مشکلات مردم را لمس می‌کنند یا نه!

محمدی با اشاره به اینکه بلاتکلیفی تشکل‌های کارگری در قبال کارگران ساختمانی عنوان کرد: تکلیف خود در مورد پاسخگویی به کارگران را نمی‌دانیم! کارگران هر روز در انجمن صنفی تجمع می‌کنند اما پاسخی برای آن‌ها نداریم.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان زنجان با اشاره به اینکه کار مسئول فقط حرف زدن برای کارگران شده است، ادامه داد: اگر تکلیف قانون بیمه کارگران ساختمانی مشخص شدنی نیست یک بار به ما بگویند تا ما هم به کارگر بگوییم که نمی‌شود چرا که باید ببینیم تکلیف چیست و با هزاران کارگر بلاتکلیف چه کنیم!

محمدی که این بلاتکلیفی چند ساله را قابل پیگیری در مراجع قانونی می‌داند، اظهار کرد: کارگر می‌تواند از طریق مراجع قانونی، شکایت کند و حق خود را از کارفرما بگیرد! شاهد این هستیم که برخی‌ها نیز تخلف می‌کنند تا آمار کارگرانی که اسامی آن‌ها از لیست حذف شده را پایین بیاورند.

وی با اشاره به عدم پیگیری حق و حقوق کارگران از سوی مسئولان و نماینده‌ها عنوان کرد: روزانه چندین قانون در مجلس مصوب می‌شود چرا این قانون بر جای مانده ؟ دلیش این است که به کارگر اهمیت نمی‌دهند!

محمدی با اشاره به اینکه سال رشد تولید و مهار تورم به جز با دستان کارگران اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: این مهم مگر در شرایطی که کارگران با خیال آسوده فعالیت کنند امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه نماینده‌ که ادعای انقلابی‌گری می‌کنند نمی‌دانند دستور رهبر است که رشد تولید سرعت بگیرد؟، افزود: شعار سال، بدون آرامش و آسایش کارگران امکان‌پذیر نیست چرا که رشد تولید بدون کارگر امکان‌پذیر نیست. از نماینده‌های مجلس در استان به ویژه نماینده‌های زنجان و طارم در مجلس می‌خواهیم برای پیگیری حقوق 2 هزار کارگر ساختمانی وارد عمل شوند. آیا کاری مهمتر از پیگیری مساِئل کارگری بعنوان سربازان عرصه تولید برای نمایندگان هست؟ پس اگر نمایندگان به این مهم توجه ندارند، چکارمی‌کنند؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرعامل انجمن صنفی کارگران ساختمان زنجانطرح اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی
sedayezanjannews.ir/nx9646


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»