کد خبر: 9724
1402/03/11 - 8:53


مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان:

مشکلی در تهیه کتاب‌های درسی دانش‌آموزان زنجانی وجود ندارد

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان: 50 درصد از دانش‌آموزان استان زنجان نسبت به تهیه کتاب درسی اقدام کرده‌اند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان: 50 درصد از دانش‌آموزان استان زنجان نسبت به تهیه کتاب درسی اقدام کرده‌اند.

اگرچه امسال ثبت‌نام خرید کتاب‌های درسی به دلیل افزایش قیمت کاغذ و تلاش برای پایین آوردن و تعدیل قیمت دیرتر شروع شد، اما مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان از ثبت‌نام موفق و 50 درصدی کتب درسی استان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: مشکلی در تهیه کتاب درسی نداریم.

درحالی‌که مقرر شده بود ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از ۲۷ فروردین آغاز شود، ولی به دلیل تامین‌نشدن یارانه کاغذ، این ثبت‌نام به ۹ اردیبهشت موکول شد.

به گفته مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش تأمین نشدن این یارانه، قیمت کتاب‌های درسی را با افزایش ۸۰ درصدی همراه می‌کرد. اما حالا با تأمین بخشی از یارانه کاغذ قیمت کتاب‌های درسی در سال مهار تورم و رشد تولید افزایش ۳۰ درصدی داشته است.

در کنار این موضوع، مسئله قیمت کاغذ نگرانی‌هایی را نیز برای تهیه برگه‌های امتحانی فراهم کرده بود که خوشبختانه تاکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما مسئله افزایش قیمت کتاب همچنان نگران‌کننده است.

**مشکلی درزمینه تهیه کاغذ امتحانات نهایی نداشته‌ایم

در این زمینه «علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه هیچ مشکلی درزمینه تهیه کاغذ امتحانات نهایی نداشته‌ایم، اظهار کرد: ما اعتبارات خاص آزمون‌ها را از وزارتخانه دریافت کرده‌ایم و استاندار نیز در این زمینه ما را کمک کردند و از طریق منابع استانی دست ما را گرفتند؛ چراکه موضوع امتحان، امری حیاتی هست و اگر قرار است ما به سمت جلب رضایت خانواده‌ها و دانش‌آموزان حرکت کنیم، باید در این زمینه به‌خوبی عمل کنیم.

وی بابیان اینکه گرچه هزینه‌ امتحانات نهایی بالا است ولی خوشبختانه در تأمین آن‌ها مشکلی نداریم، افزود: پیش‌بینی‌های لازم از بابت خرید کاغذ و لوازمی که نیاز بوده، صورت گرفته است. ما برای امسال خرید کردیم و بخشی را هم داشتیم و همه مراکز خود را تجهیز کردیم و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

اسماعیلی همچنین درزمینه قیمت کتاب، اظهار کرد: در بحث کتاب، امسال یک‌میزان ثبت‌نام کتاب دیرتر شروع شد آن‌هم به این خاطر بود که قیمت تمام‌شده کتاب قدری افزایش‌یافته بود، وزارت آموزش‌وپرورش درخواستی از ریاست جمهوری داشتند و ریاست جمهوری بررسی‌هایی که شد، قرار بر این شد که نسبت به درصد سال قبل ارقام بالا نرود؛ چراکه اگر قیمت بالا حساب می‌کردیم 35 تا 40 درصد کتاب افزایش قیمت داشت ولی این را تعدیل کردند و این امر باعث شد که یک‌میزان زمان ثبت‌نام کتاب‌ها با تأخیر شروع شد.

**50درصد از واجدین شرایط استان نسبت به تهیه کتاب درسی اقدام کرده‌اند

وی با بیان اینکه نزدیک 50 درصد از واجدین شرایط استان در سامانه‌ای که اعلام‌شده است، برای تهیه کتاب ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: بالای 50 درصد کتب ابتدایی و متوسطه اول، براساس پیش‌بینی‌هایی که سازمان پژوهش از سال قبل داشته است در انبارهای موجود است.

وی بابیان اینکه سالانه حدود 2 میلیون کتاب در استان توزیع می‌کنیم، افزود: 50 درصد کتب در استان موجود است که اگر این ذخیره کتاب وجود نداشت، دچار مشکل می‌شدیم. در حقیقت استان زنجان، جزو پنج استان اول در زمینه ثبت‌نام کتاب هستیم و خانواده‌ها در این زمینه حساسیت نشان داده‌اند و ثبت‌نام‌ها به‌موقع صورت می‌گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه 50 درصد از دانش‌آموزان برای خرید ثبت‌نام کرده‌اند و پیگیر مابقی افراد هستیم، افزود: ثبت‌نام کتاب ممکن است به‌صورت فردی توسط خانواده و یا به‌صورت جمعی توسط مدیران مدرسه صورت بگیرد و خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم. مخصوصاً در پایه‌های میانی که میزان محصلین قابل پیش‌بینی است روند مناسبی را پیش روداریم و امیدوارم که با توجه به دستوری هم درزمینه تعدیل قیمت کتب داده شد، مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجانکتاب‌های درسی دانش‌آموزان زنجانی
sedayezanjannews.ir/nx9724


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»