کد خبر: 9875
1402/04/11 - 17:18


مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در نشست مطبوعاتی:

مدارس کانکسی برچیده می‌شود

حمیدرضا اسلامی: 30 درصد مدارس قدیمی زنجان نیازمند بازسازی‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان از در دست احرا بودن طرح «برچیده شدن مدارس کانکسی در استان زنجان» و ساماندهی مدارس کانکسی مستقل دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز در قالب طرح شهید دانش‌آموز «رضا پناهی» خبر داد.

نشست خبری مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان یکشنبه 11 تیرماه 1402 در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

در این جلسه در خصوص «کمبود مدارس در شهرکهای اقماری»، « تعداد پروژه‌های در دست اقدام این اداره کل»، « مدارس فرسوده»، «تجهیزات مدارس» سؤالاتی مطرح و «حمیدرضا اسلامی» به عنوان مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان به آن‌ها پاسخ داد.

**در سطح استان مدرسه فرسوده‌ای که امکان تخریب و ریزش داشته باشد، نداریم

این مسئول در ابتدا در پاسخ به سؤالی مبنی بر «تعداد مدرسه ناامن در سطح استان که احتمال ریزش و تخریب داشته باشند به صدای زنجان گفت: در سطح استان مدرسه فرسوده‌ای که امکان تخریب و ریزش داشته باشد، نداریم. برخی از مدارس از نظر ارزیابی این اداره کل تخریبی هستند، اما هیچ کدام از آنها تخریب هم نشده‌اند و عمدتا توسط آموزش و پرورش نواحی فروخته شده و این بنا به صورت مسکونی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. در حقیقت به جهت تعداد بالای جمعیت در این مدارس، این ساختمان‌ها به لحاظ آموزشی فرسوده، اما به لحاظ مسکونی قابل بهره‌برداری هستند.

وی با بیان اینکه آخرین بازبینی در زمینه ایمنی مدارس استان در اوایل دهه 90 صورت گرفته است، اظهار کرد: آیین نامه‌ها مربوط به ایمنی مدارس تغییر کرده است و با توجه به ویرایش جدید آیین نامه فصل 9 بتن و 10 فولاد و 2800 مجددا مدارس بازبینی خواهند شد.

** 30 درصد مدارس قدیمی استان زنجان، نیاز به مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی دارند

وی با بیان اینکه 30 درصد از مدارس قدیمی استان، نیاز به مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی دارند، اظهار کرد: چون در شهرک‌های اقماری، ایجاد مدارس پیش بینی نشده است، بودجه این اداره کل صرف ساخت مدارس در این شهرک‌ها و پوشش‌دهی کمبودهای موجود در این خصوص شده و مدارس فرسوده ما از مرمت و بازسازی باز می‌مانند.

اسلامی با بیان اینکه خوشبختانه شاهد نهضت مدرسه‌سازی در استان زنجان هستیم و تا مهر امسال در نظر داریم بخش قابل توجهی از پروژه‌ها را تکمیل کرده و به آموزش و پرورش استان تحویل دهیم، ابراز کرد:طرح برچیده شدن مدارس کانکسی در استان زنجان در دست اجرا است و ساماندهی مدارس کانکسی مستقل دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز در قالب طرح شهید دانش‌آموز «رضا پناهی» اجرایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه به زودی ارزیابی و ویراش پنجم برای ایمن سازی مدارس در مقابل زلزله در استان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: قوانین جدید بسیار سختگیرانه‌تر در مورد ساختمان مدارس تصمیم‌گیری می‌کند و براین اساس شاید ساختمان‌هایی که پیش از این نیاز به مقاوم سازی داشتند با این آیین نامه در زمره مدارس تخریبی قرار بگیرند. ضمن اینکه قطعا هر چه روند احیای مدارس قدیمی طولانی شود، ساختمان‌های موجود قدیمی‌تر شود و بر تعداد مدارسی که نیاز به مقاوم سازی دارند افزوده خواهد شد.

** نیمسال دوم سال 1402؛ حدود 50 کلاس به آموزش و پرورش تحویل می‌شود

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه سال قبل، 100 کلاس را طی 12 ماه تحویل آموزش و پرورش دادیم، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا انتهای مهر امسال، 100 باب کلاس درس دیگر را نیز به اداره کل آموزش و پرورش تحویل خواهیم داد و برای نیمسال دوم سال 1402حدود 50 کلاس دیگر را باید تحویل بدهیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به شدت پیگیر افتتاح استخر دانش‌آموزی زنجان هستیم که با اختصاص اعتبار، این موضوع تا اواخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. در کل استان، استخر دانش‌آموزی نداریم و بنا است در استان‌های زنجان، ابهر و قیدار این پروژه‌ها راه اندازیشود. گفتنی است که پروژه زنجان بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در صورت تامین اعتبارات شاهد افتتاح پروزه در سال جاری خواهیم بود.

 این مسئول خاطرنشان کرد: از 135 پروژه‌‌ای که نوسازی مدارس در دست اجرا دارد، 71 مورد خیری است؛ یعنی ساخت ۳۷۳ کلاس درس جزو پروژه‌های نوسازی مدارس بوده که از این تعداد ۱۳۷ کلاس درس تعهد خیری و الباقی پروژه‌های دولتی هستند و در تعهد قسمت دولتی است.

به گفته اسلامی، طرح هجرت امسال به اسم «شهید عجمیان» هدف‌گذاری شده است و هدف نهایی این طرح شاداب سازی محیطهای آموزشگاهی و تعمیرات میز و نیمکت‌ها و رنگ آمیزی مدارس است تا دانش‌آموزان در مقاطع مختلف به تحصیل در کلاس‌های تمیز و شاداب بپردازند.

** 105 هزار متر مربع، پیش بینی آسفالت‌ریزی مدارس برای سال 1402

وی با بیان اینکه طرح دیگری که از سال 1396، آغاز شده است اختصاص قیررایگان به مدارس است که به همت « نمایندگان مردم در مجلس» این امر مصوب شده و سهمیه‌ای برای اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یافته است، افزود: سال گذشته 105 هزار متر مربع فضای آموزشی در سطح استان در شهرستان زنجان، ابهر، خدابنده، خرمدره آسفالت‌ریزی شد که برای امسال نیز نزدیک 105 هزار متر مربع از محل اختصاص قیر رایگان برای آسفالت‌ریزی محوطه مدارس پیش‌بینی شده است.

اسلامی ادامه داد: آسفالت فضای آموزشی شهرستان طارم به پایان رسیده و تقریبا 70 درصد آسفالت‌ریزی شهرستان ایجرود صورت گرفته است. همچنین 100 درصد سهمیه ناحیه آموزشی زنجانرود تخصیص یافته است و ناحیه یک و دو در استان زنجان نزدیک به 50 درصد سهمیه شان را در یافت کرده‌اند.

** فضاهای آموزشی باید همزمان با ساخت شهرک‌ها پیش‌بینی شود

اسلامی با بیان اینکه بحث ماده 18 قانون آموزش و پرورش همواره در رسانه‌ها مطرح است، اظهار کرد: ذیل ماده 18 قانون آموزش و پرورش، شرکت‌های تعاونی و کسانی که در حال ایجاد شهرک‌های جدید هستند؛ موظف به ساخت فضای آموزشی، ورزشی، انتظامی و فرهنگی هستند که متاسفانه شاهد عدم اجرای این موضوعات توسط سازندگان شهرک‌ها در استان هستیم.لکه‌گذاری در این زمینه صورت گرفته است که صرف این لکه‌گذاریها نمی توان عنوان کرد که مشکلی از بابت مدارس در این شهرکها نداریم چرا که باید در این نقاط مدرسه ساخته شود و این موضوع نیازمند اعتبار است.

این مسئول اظهار کرد: در شهرزنجان، ابهر و خرمدره و قیدار متاسفانه تعداد شهرک‌های اقماری ایجاد شده، فاقد فضای آموزشی هستند. هرچند در طرح تفصیلی این شهرک‌های اقماری لکه‌های آموزشی پیش بینی شده است اما زمینه بهره‌برداری از این فضاها ساخت مدارس در این مکان‌ها است.

به گفته این مسئول، فضاهای آموزشی باید همزمان با ساخت شهرک پیش‌بینی شود. از همین رو باید در زمینه ساخت فضاهای آموزشی و فرهنگی در کوی ارغوان، زیتون، زنگان و نصر در شهرستان زنجان که در حال ساخت هستند، اطلاع رسانی صورت گیرد تا مسئولان پیش از اسکان شهروندان در این فضاها به فکر ساماندهی فضاهای آموزشی ان باشند. در حال حاضر 3 فضای آموزشی در کوی زیتون به کمک راه و شهرسازی شروع شده و 2 مدرسه نیز در کوی زنگان در حال ساخت هست که کفاف ساکنین این منطقه را نمی‌دهد.

** قیمت تجهیزات مدارس به شدت افزایش یافته است

اسلامی با اشاره به اقدامات این اداره کل در خصوص تجهیزات مدارس، افزود: با توجه به مسئله تورم و افزایش قیمت‌ها، قیمت تجهیزات مدارس نیز به شدت افزایش یافته است. سالانه اعتباری تحت عنوان تعمیر و تجهیز مدارس استان را داریم که عدد آن پایین است و به جهت افزایش قیمت‌ها چندان این موضوعات را پشتیبانی نمی‌کند. این اعتبارات معمولا به صورت 60 به 40 تقسیم بندی شده و بخش عمده آن را به تعمیرات اختصاص می‌یابد.

مدیرکل نوسازی مدارس ، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه اعتباراتی نیز از محل ملی به بحث تجهیزات مدارس اختصاص می‌یابد که اگر این اعتبارات نبود به طور قطع نمی‌شد در این زمینه اقدامی انجام داد، اظهار کرد: از سال گذشته از توزیع جزیره‌ای تجهیزات در مدارس خودداری کردیم و سعی بر این بوده است که توزیع بر اساس نیاز مدارس صورت گیرد. همچنین طی سال گذشته حدود 5 و نیم میلیارد تومان نیز در قالب وسایل دیجیتال( صوتی و تصویری و الکترونیکی) تحویل اداره کل آموزش و پرورش شد تا در مناطق 14 گانه توزیع شود.

وی ادامه داد: امسال تجهیز مدارس کودکان استثنایی، هنرستان‌های سطح استان و تجهیزات عادی در برخی مدارس سطح استان در دستور کار داریم که امید است بتوانیم این مدارس را مجهز کنیم.


انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجانمدارس کانکسی
sedayezanjannews.ir/nx9875


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»