کد خبر: 10002
1402/05/01 - 15:59


یادداشتی در خصوص وضعیت نابسامان شهریه مدارس زنجان؛

ز گهواره تا گور دانش بجو با پول!

مریم‌مرادی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ با آغاز فصل ثبت نام مدارس، شاهد جمع کثیری از والدینی هستیم که پرونده بدست از این مدرسه به آن مدرسه در حال رصد، ارزیابی و ثبت نام می‌باشند.

با رویکرد حمایتی دولت از مدارس غیر دولتی و مشارکتی، اولیاء در انتخاب محیط مناسب برای تحصیل و کسب علم فرزندانشان سر درگم می‌باشند.

ارزیابی از وضعیت ۵۰ مدرسه دولتی و غیر دولتی زنجان از مجموع مدارس استان اطلاعاتی را پیشرو گذاشت تا شرایط و احوال اولیاء را درک کنیم.

پول! موضوعی که در مسیر کسب دانش از گهواره تا گور حرف اول را می‌زند.

گروه اندکی از مدارس که کاملا دولتی و تحت الشعاع هیچ اعمال سلیقه‌ای نیستند با بودجه دولت و مشارکت اندک اولیاء در قالب هدیه به مدرسه از ۴۰۰ هزار تومان آغاز و تا هدیه‌ای که اولیاء تقدیم می‌کنند اداره می‌شوند.

گروه دوم، طبق قانون مصوبه هفتصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳۸۸/۲/۱ مدارس دولتی و خیرساز با روش هئیت امنایی یعنی مشارکت مردمی باید اداره شود، حال این مشارکت از ۱میلیون تومان آغاز و تا مبلغی که اولیاء قصد مشارکت داشته باشند.

لازم به توضیح است در این دو نوع مدرسه نسبت به نحوه ثبت نام، نحوه تدریس، کلاس، مدیر،معلم، فوق برنامه های مهارتی ، پرورشی و ... دانش آموز و اولیاء نقشی ندارند و در مواردی دانشمند و نخبه‌های علمی هم از این مدارس فارغ التحصیل می‌شوند.

اما حرف اصلی و نبود نظارت درباره گروه سوم که مدارس غیر دولتی (غیر انتفاعی) است.

 طبق اطلاعات بدست آمده از مدارس زنجان، شهریه های تحصیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از ۸میلیون آغاز و تا ۳۰ میلیون و بیشتر دریافت می شود، بماند که در کلان شهرها شهریه‌های ۱۰۰-۲۰۰ میلیونی هم دریافت شد.

این مدارس با ضمانت قبولی در کنکور، استفاده از کادر مجرب و با تجربه، فضای آموزشی ایده‌آل و ... دانش آموزان را ثبت نام می‌کنند.

استقبال از این مدارس توسط اولیاء به دلیل آینده روشن فرزندانشان بسیار زیاد می‌باشد، به طوری که زمان ثبت‌نام بیشتر این مدارس خارج از تقویم آموزشی در فروردین ماه و در طی دو روز آغاز و با تکمیل ظرفیت در ۷۲ ساعت به پایان می‌رسد.

سوال اینجاست دولت بر چه اساسی می‌تواند در بین مدارس دولتی و غیر دولتی فاصله آموزشی ایجاد کند مگر آموزش ابتدایی و مقدماتی ۱۲ ساله در کشور نباید رایگان و یکسان باشد تا همه بتوانند تا گور به دنبال دانش باشند؟

و یا اینکه در بین مدارس غیر دولتی چه تفاوت آموزشی وجود دارد که فاصله ۲۲ میلیونی بین دو مدرسه غیر دولتی ایجاد شود و همه مردم زنجان باید این تفاوت را احساس کنند؟ این امر نتیجه نابسامانی و نبود نظارت می‌باشد.

آیا هم اکنون با بروز و ظهور قارچ وار مدارس غیر دولتی در جامعه ایجاد فاصله طبقاتی اتفاق نیفتاده است؟

مسئله مهم در جامعه این است که همه والدین بر این باور هستند که تلاش روزانه و شبانه آن‌ها براي آینده فرزندان‌شان می‌باشد.

اما حقوق کارگری و کارمندی کفاف نان شب فرزندان نیست تا چه برسد به شهریه مدرسه! حال، والدین قشر متوسط و رو به پایین که جمعیت کثیر جامعه را تشکیل می دهند، باید نگران نان شب باشند یا شهریه؟

راهکار: طبق موضوع ماده ۱۲ قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی تاریخ  ۱۳۶۸/۱/۱۰، با گذشت ۳۴ سال از تصویب و اجرایی شدن این قانون، دولت ارزیابی از بین فارغ‌التحصیلان مدارس غیر انتفاعی مبنی بر میزان قبولی کنکور با رتبه دو رقمی، کشف استعداد، نوابغ، دانشمند، مدیر برتر و هر آنچه در پیشرفت وتوسعه کشور موثر می باشند را انجام دهند.  نتیجه را اطلاع رسانی کنند تا مردم را از سردرگمی نان شب و شهریه نجات دهند.

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشهریه مدارسنظارتمریم مرادی
sedayezanjannews.ir/nx10002


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»