کد خبر: 10101
1402/05/17 - 15:29


صدای زنجان پژواک صدای مردم

وحید خاتمی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ به تعبیر امانوئل کانت: روشنگری پایان دوران کودکی خود تحمیل کرده نوع بشر است؛

آگاهی یافتن و آگاهی بخشی به جامعه سلسله جنبان مقوله روشنگری است که جامعه ایران از مشروطه تا به امروز بدنبال پایان کودکی خود تحمیل کرده نوع بشر بر خود بوده است.

بخش زیادی از نقش آگاهی بخشی به جامعه و بالتبع آن روشنگری، بر گرده رسانه‌ها، سنگینی می نماید و نقطه ثقل رسانه با عاملیت خبرنگاران است که گرانیگاه خودش را شکل داده و اصل ریشه داری از جامعه مدنی مدرن که طبق اصل داروین سیر تکاملی طبیعی خود را از مطبوعات و نشریات آغاز نموده و به سایر رسانه های مدرن امروز تسری پیدا نموده است و رسانه را به شکل امروز آن در اشکال و گونه های متکثر، تکامل بخشیده است.

 هر قدر جامعه‌ای مشحون از رسانه‌هایی باشد که آگاهی بخشی را در تمام شقوق آن بدرستی و بدون عافیت طلبی به انجام رسانند، آن جامعه بیشتر به سمت توسعه در تمامی ساحت های آن، رهنمون خواهد نمود.

هر قدر دست رسانه‌ها، برای انتشار اخبار و تفسیرهای منبعث از آن، گشوده باشد، به همان میزان نیز تخلف و فساد در اقسام آن سیر نزولی خواهد یافت. رسانه های آزاد بهتر از هر سازمان نظارتی و حراستی می توانند، تمامی ارکان بوروکراتیک را پایش نموده و علاوه بر افشای فساد، نوعی نقش بازدارنده را ایفاء نمایند.

روزنامه صدای زنجان نیز با اصل قرار دادن رسالت اصیل رسانه ای، پژواک صدای مردمی است که شاید تقدمش در تاریخ این شهر مسبوق به سابقه ای طولانی است ولی سهمش از این تاریخ رفیع بعضأ انهزام، افسوس و حرمان است.

زنجان تا به امروز نیز سهم چندانی از تاریخ بلند بالای خود، آنچنان که بایسته و شایسته آن است نبرده است. سهیم نبودن در تاریخ به تناسب فراز و فرود های تاریخی که از سر گذرانده، شاید به علت عدم کتابت و قلم فرسائی پیرامون آن رخدادها، بوده است.

 آن تواریخ مشعشع، در سینه معمرین و محجورین، همانند بقایا و خشت های خامی که در زیر خاکش مدفون شده است همچون گنجی است که غیر قابل بازگشت است.

اجحاف، تغافل و تکاهلی در حق تاریخ این دیار رخ داده است که علاوه بر مکتوم ماندن نقش های تاریخی دیار خمسه و عدم اگاهی از این تاریخ وعبرت نیاموزی از آن، دچار کمبود در اسناد تاریخی برای کار تتبعی و تفحصی هستیم.  اسناد تاریخی مان مانند بقایای تاریخی مان منهدم و منهزم گردیده است.

هدف از بیان این امر تاکید بر اصل و اهمیت قلم فرسائی است که ضعف تاریخی مان بیشتر در این مقوله تجمیع یافته است.

بنابراین صدای مردم زنجان صدائی است حزن انگیز که از زمانی که قلم‌ به جوهر آغشته شد، تاریخ، وقایع و حتی مطالبات مردمش، تعین نیافته است.

از بدو شکل گیری نشریه، در زنجان با همت ناصر المله، تحت عنوان پروین خمسه صداهائی شروع به تکون یافت و از نشریاتی همچون آذر گرفته تا نشریاتی که در دهه بیست هجری شمسی در اوج آزادی مطبوعات، متناسب با آن غوغائی نیز در این خطه به پا نمود که در حد و اندازه خود امری بدیع و منیع بود.

بعد از انقلاب نیز نشریات جد و جهدی فراوان نموده اند از امید زنجان که همانند نامش، امیدی برای تطور روشنگری در این دیار بود که البته آن نیز دیری نپایید و به عاقبت گذشتگان، دچار گردید. امروز تالی آن نهادهای روشنگر، روزنامه صدای زنجان است که این چراغ و مشعل را در این دیار پر فروغ نگه داشته است.

رسانه صدای زنجان که نمود بارز روزنامه نگاری نوین چه در عرصه مکتوبات و چه در عرصه فضای مجازی است، توانسته است مورد اعتماد بخش بسیطی از جامعه، قرار گیرد.

مرجع و مورد ثقه و وثوق قرار گرفتن رسانه‌های داخلی به مراتب از رسانه هایی که خارج از این جامعه قرار دارند، در راستای منافع مردم و حتی حاکمیت درون کشور است. حداقل منویات و اهداف اغیار در آن مستتر نمی باشد.

 واکاوی علت هایی که در تضعیف، تخفیف و تنزیل رسانه های داخلی، با نفش آفرینی آیتم هایی از قبیل، حاکمیت و سیاست های آن گرفته تا خود اصحاب رسانه و روشنفکران که مدخلیت تامی دارد، خارج از موضوعیت این نوشتار است. ولی در اصل هر قدر که رسانه های داخلی اعم از ملی و محلی مورد امعان نظر مردم بوده و مرجع اقشار مختلف مردم قرار بگیرند، علاوه بر اینکه خیرات و برکات برای منافع ملی و محلی مردم دارد، نظام حاکم سیاسی نیز از این امر سود خواهد برد و مشروعیت و مقبولیت عامه را به خود اختصاص خواهد داد.

بعضا شاهد هستیم که از منظر صدر نشین نان، حتی مدیران دستگاههای بوروکراتیک، رسانه را با روابط عمومی، خلط می نمایند و انتظارشان از رسانه فقط اظهار فضل برای بیان حسنات و پوشاندن سیئات می‌باشد. متاسفانه این مقوله و فهم ناصحیح از رکن چهارم دموکراسی، یعنی مطبوعات و رسانه، رذیله ای است که گریبان جامعه و قدرت را گرفته است و مانع از توسعه سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی شده است.

امیدواریم صدای مردم که بعضا صدای خداوند تعبیر می شود در ابواب جمعی، تمامی رسانه‌ها متجلی گردد و این صدا روزی آنقدر بلند باشد که سیاست و اقتصاد و‌ فرهنگ جامعه ما متاثر از پژواک ان صداها تتفیح گردد و به سمت آمال و آرزوهای‌مان رهنمون شود.

روز خبرنگار، صرفا بهانه ایست که فرصت را مغتنم شمرده تا نقش بی بدیل خبرنگاران و اصحاب رسانه و تحلیلگران را برای خودمان هم‌ که شده گوشزد نماییم.

بی بدیل از این منظر که نقش تنویرگری افکار و اذهان عمومی نقشی نیست که بتوان براحتی از آن گذر نمود. نشر انتشار خبر در اقسام آن و نشر تحلیل های منبعث از آن، می تواند هر کدامش شاید متناسب با آن در زندگی هر کسی، رخدادی عظیم به پا کند.

رسانه چند وجهی صدای زنجان، حلقه های مفقوده این استان را که شاید بنا به به مصلحت عده ای، منعکس نمی گردد را نشر می دهد و حقیقت را چه از زبان مردم و چه توسط خبرنگارانش به سمع و نظر عموم می رساند .

البته در جبهه مردم ایستادن و حرف از زبان مردم زدن نه تنها خوشایند کسانی که مورد نقد قرار گرفته اند، نمی باشد؛ بلکه مصائب و مرارتهای های فراوانی را متوجه خبرنگاران، دبیران و صاحب امتیازان رسانه ها می نماید، که شاید هیچ کسی جز این عزیزان این آلام و دردها را درک ننماید و نتواند ابعاد این مشکلات را واگویه نماید.

 امیدواریم روزی جامعه و قدرت های درون آن، آنقدر قدرت هاضمه قوی بیابند که حقیقت ها را، هر چند تلخ به خود بقبولانند تا در قدم اول درک راستین از ضعفها پیدا کنیم تا بتوانیم در قدم بعدی در تنقیح امور اهتمام نمائیم که قدم‌ دوم مستلزم قدم اول است.

در نهایت از خداوند بزرگ برای تمامی این عزیزان، آرزوی سلامتی مدام، صبر و استقامت مستدام و مزید توفیقات را خواهانم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانخبرنگاریادداشتوحید خاتمی
sedayezanjannews.ir/nx10101


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»