زهره میرعیسی خانی- چهارمین نشست تخصصی و مسابقه
ملی طراحی صنایع دستی با رویکرد طراحی، نمونه سازی محصولات و بسته بندی از یک اسفند تا سوم اسفند ماه به مدت سه روز در
زنجان شروع به کار کرد.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایعدستی
در آیین گشایش چهارمین نشست تخصصی و مسابقه ملی طراحی در صنایعدستی که به میزبانی
دانشگاه جامع علمیکاربردی استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاشهای
بسیار، امروز شاهد رشد و شکوفایی صنعت صنایعدستی در ایران هستیم.
غاده هجاوی با اشاره به اینکه در استان زنجان شاهد
وجود صنایع دستی بسیاری بوده است، گفت: در استان زنجان شاهد فعالیت هنرمندان زیادی
در عرصه صنایع دستی بودهام و برای من جالبترین این صنایع «ملیله» زنجان بوده است.
وی با اشاره به اینکه دومین سفر خود به استان زنجان را تجربه می کند، افزود: در این سفر
شاهد افتتاح یک بازارچه صنایعدستی در شهر زنجان خواهیم بود.
این مسئول با اشاره به اینکه زنجان را به عنوان
شهر غنی از صنایع دستی دیده است، ادامه داد: حیف است که این استان به عنوان شهر جهانی
ملیله ثبت نشود، چرا که ملیله این استان بسیار معروف است.
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایعدستی
خاطرنشان کرد: نمونهای از ملیله زنجان به شورای جهانی صنایعدستی در منطقه آسیا و
اقیانوسیه ارسال خواهد شد تا موجب معرفی هر چه بیشتر و دیده شدن این صنعت شود؛ چراکه
با دیدن نحوه ساخت ملیله از سوی شورای جهانی صنایعدستی در آمریکای شمالی، آمریکای
جنوبی و آفریقا به شکوفا شدن شهر زنجان به نام شهرجهانی ملیله کمک خواهد کرد.
در ادامه این نشست مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی
و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه آنچه که به عنوان مستندات برای قضاوت دوره
های تاریخی استفاده میشود مجموعه دست ساختههایی است که در کاوش های باستانی و در
محوطهها و در مکانهایی که به عنوان محل استقرار بشری شناسایی شده و به دست آمده است،
گفت: صنایع دستی در واقع به عنوان شناسنامه هر دوره تاریخی مورد استفاده قرار میگیرد
تا فرهنگ، تمدن و نحوه پیشرفت و حتی صنعت آن زمان قضاوت شود.
یحیی رحمتی ادامه داد: این دست ساختهها همواره
به عنوان یک شناسنامه برای یک دوره تاریخی است که صنایع دستی یکی از آن اشیا و دستاوردها
و دست آفریدههایی است که این قضاوت را راحتتر میکند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک دوره گذری
را در عرصه صنایع دستی تجربه میکنیم، خاطرنشان کرد: امروز صنایع دستی به عنوان یک
هنر از خیلی از این عرصههای رقابتی کنار گذاشته شده است و در واقع به عنوان یک شناسنامه
در عصر حاضر شناخته نمیشود.
وی ادامه داد: امروزه به نوعی اصرار تولید محصولاتی
را داریم که شناسنامه دوران گذشته است و شناسنامه دوره امروزی نیست.
این مسئول با اشاره به اینکه ما سه دوره تجربه
در حوزه طراحی صنعتی داشتیم که از توان هنرمندان و فعالان این حوزه در جهت هویتبخشی
و کاربردی کردن این صنایع استفاده کردهایم، گفت: به واسطه این سه دوره که با کمک
دوستان امسال چهارمین دوره را به صورتی ملی برگزار میکنیم ضمن اینکه در این دوره از
این نشست در واقع حوزه گرافیک و فارغ التحصیلان صنایع دستی نیز حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه یک حلقه مفقوده در بین رشتههای
طراحی صنعتی و گرافیک و صنایع دستی وجود دارد، گفت: در حوزه بستهبندی متاسفانه 90
درصد صنایع دستی ما، فاقد هر گونه بستهبندی هستند و بقیه این موارد اکثرا الگو گرفته
از سایر بستهبندیها هستند یعنی قابلیت استفاده برای سایر محصولات را دارند و تنها
5 تا 6 درصد بستهبندیها مختص خود محصولات صنایع دستی است.
این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی
قابلیت اختصاص 20 درصد از هزینه کل محصول به حوزه بستهبندی وجود دارد، گفت: عمر بستهبندی
به قدمت عمر محصول باید باشد و این بستهبندی بنا است که تا پایان عمرمحصول آن را همراهی
کند و از همین رو خود بستهبندی هم به نوعی یک محصول تلقی میشود.
در ادامه این نشست مدیرکل دفتر توسعه و ترویج سازمان
میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با اشاره به اینکه ایران امروز در حال طی کردن
روند صنعتی شدن است، اظهار کرد: در مسیر صنعتی شدن طبیعی است که در حوزه هنر سنتی
با آسیبهایی مواجه باشیم.
حسین خواجهبیدختی با اشاره به اینکه وضعیت صنایعدستی
ایران نسبت به قبل از انقلاب، رشد متعالی نداشته است، افزود: طبیعی است که کشوری که
در حال توسعه است نیروی کارش را اجازه نخواهد داد که در حوزهای که بخش معیشت را طی
میکند، ورود پیدا کند و از همین رو ما یک رشد آرام و خط صافی را طی میکردیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: خلاقیت در حوزه هنرمندان
صنایع دستی، پس از انقلاب سایه خود را بر روی حوزه صنایع دستی انداخته است و در واقع
به نوعی موجب شکوفایی آن شده است.
وی اظهار کرد: ورود دانشگاهها و رشتههایی چون
طراحی در صنایعدستی موجب رشد و شکوفایی صنعت دستی در کشور شده است و شرایط سنتی که
در حوزه صنایع دستی وجود داشت را به نوعی دچار تحول کردهاند.
خواجه بیدختی افزود: برپایی چنین نشستهایی میتواند
نقش موثری در طراحیهای جدید و نوین در عرصه صنایعدستی داشته باشد.
در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر آموزش و حمایت
از تولید صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اظهار کرد: پارسال
طبق پیشبینیهای انجام گرفته، مجوز صادره شده صنایعدستی استان زنجان ۶۵ درصد بود
که این رقم بیشتر از پیشبینی سازمان بوده است.
فریدون میرزالو با اشاره به اینکه از ابتدای امسال
تا ۱۵ بهمن امسال مجوز صادر شده صنایعدستی استان زنجان به ۹۴ درصد رسیده است، گفت:
این رقم بیش از پیشبینیهای اولیه سازمان بوده که نشان از فعالیت جدی مسئولان صنایعدستی
در استان دارد.
وی ادامه داد: از محل صنایعدستی 1550 نفر تحت
عنوان اشتغال جدید در استان زنجان وارد کار شدند که این رقم جایگاه استان زنجان را
در این بخش به رتبه یازدهم کشوری رسانده است.
میرزالو گفت: تولیدات شاخص استان زنجان در حوزه
صنایعدستی شامل ملیله، چارقدوزی و مس است که در استان تعداد کارگاهها و فروشگاهها
این صنایع، طی سالهای اخیر در حال ارتقا است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در چهارمین نشست تخصصی
و مسابقه طراحی صنایعدستی که به میزبانی استان زنجان برگزار میشود، امسال دو عنوان
رشته دیگر در این مسابقه با عنوان بستهبندی و ساخت یکی از محصولات صنایعدستی افزوده
شده است.
وی با اشاره به اینکه روزگاری صنایعدستی جزو صنعت
بوده است، افزود: امروز فارغالتحصیلان حوزه هنر، طراحی صنعتی و صنایعدستی با استفاده
از تکنیکهای نوین در صدد ساخت محصولات نوین هستند که چنین مسابقاتی کمک شایانی در
این عرصه به علاقهمندان خواهد کرد.