کد خبر: 10225
1402/06/06 - 10:20


صدای زنجان آخرین وضعیت محور ملاسرا – شفت را بررسی می‌کند؛

12 سال راه بی پایان!

شهروندان طارم: بهره‌برداری محور ملاسرا – شفت آرزوی دیرینه طارمی‌ها است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: سالیان سال است که نام این پروژه برای اهالی شهرستان طارم مانند استخوان لای زخم و پایان این پروژه آرزویی دور از دسترس برای اهالی این منطقه شده است. پروژه‌ای که از سال 1390 بارقه امید برای مردم منطقه را داشت این روزها به نمادی از ضعف مدیریت و عدم برنامه‌ریزی دولت برای ساماندهی به بسیاری از پروژه‌ها تبدیل شده است.

پروژه ملاسرا شفت یک طرح ملی است که از سال 1390 آغاز شده و قرار بود 10 ساله به بهره‌برداری برسد. اما هم‌اکنون در میانه 12 سالگی پروژه تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شرایط پیشرفت فیزیکی آن به شدت موجب شده مردم از به سرانجام رسیدن این پروژه ناامید شوند.

علی یکی از اهالی طارم است. وی در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: این شهرستان به عنوان هندوستان ایران ظرفیت زیادی دارد اما همواره مورد بی اعتنایی مسئولان قرار گرفته است. وی اظهار می کند: یکی از مشکلات در این شهرستان بحث راه و محورهای موجود در شهرستان است.

 

**تکمیل محور ملاسرا شفت یک آرزوی دیرینه

این طارمی با اشاره به اینکه نبود محورهای مواصلاتی برای برقراری ارتباط با زنجان و گیلان موجب مهجوریت این شهرستان شده است، می افزاید: توسعه راه در این شهرستان به عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان طارم است.

وی با اشاره به اینکه با بهبود محورهای شهرستان طارم زمینه توسعه کشاورزی و صادرات فراهم می‌شود، ادامه می دهد : با توجه به ظرفیت شهرستان طارم می‌توان با بهبود محورهای این شهرستان شاهد رشد شهرستان باشیم.

این شهروند با اشاره به اینکه یکی از محورهایی که امکان بهبود وضعیت تردد در شهرستان را فراهم می‌کند محور ملاسرا شفت است، عنوان می دارد : این محور می‌تواند ضمن افزایش ایمنی، افزایش ترددها را فراهم کند و موجب کاهش حوادث و افزایش سرعت تردد شود.

وی با بیان اینکه از زمانی که به یاد داریم قول تکمیل و افتتاح این محور داده می‌شود، می گوید: زیر بار ترافیک رفتن این محور یکی از آرزوهای مردم طارم است.

غلامرضا یک کشاورز طارمی نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه در انتظار تکمیل محور ملاسرا شفت هستیم، بیان کرد: این محور می‌تواند موجب افزایش دسترسی ما کشاورزان به مرکز شهرستان طارم شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل محورهای شهرستان طارم موجب خواهد شد کشاورزی در این شهرستان با رونق بیشتری فعالیت کند، عنوان کرد: با این اقدام امنیت اهالی و خطرات ناشی از محور به حداقل خواهد رسید.

 

**3 پروژه ملی از جمله محور ملاسرا شفت در طارم در دست ساخت است

طبق آخرین نظر مسئولان اداره راه و شهرسازی استان زنجان در زمینه این محور که سال گذشته توسط اصغر اسماعیلی معاون وقت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان و مدیر کل فعلی راه و شهرسازی استان زنجان در تیرماه 1401 صورت گرفت ۶ پروژه ملی در سطح راه‌های استان زنجان در دست اجرا قرار دارد و یک پروژه هم به عنوان پروژه استانی ویژه است.
معاون وقت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان با اشاره به اینکه از این تعداد پروژه، سه پروژه راهسازی در شهرستان طارم در دست اجرا است،عنوان کرد: پروژه سه راهی طارم به منجیل از پروژه‌های مهم استان به شمار می‌رود که ارتباط زنجان با گیلان را برقرار می‌کند.
وی با اشاره به اینکه طرح ملاسرا - شفت از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در طارم است، اضافه کرد: ۱۰ کیلومتر آن در استان زنجان قرار دارد و هفت کیلومتر از آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان در زمان مصاحبه مذکور با رسانه دولتی بیان کرد: نواقص جزئی از این پروژه مانده و آسفالت این قطعه به طول ۲ کیلومتر انجام می‌شود.

 

**اختلاف نظر معاون راه و شهرسازی و رئیس اداره راه طارم

در حالی که طبق خبر انتشار یافته به نقل از اصغر اسماعیلی معاون وقت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان 10 کیلومتر از محور ملاسرا شفت در زنجان قرار دارد اما سید غفور شفیعی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم اعلام می‌کند 100 کیلومتر از این محور در شهرستان طارم و حوزه استحفاظی استان زنجان قرار دارد!

سید غفور شفیعی، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم در زمینه آخرین وضعیت این محور در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه محور ملاسرا شفت مصوبه سال 1385 را دارد، اظهار کرد: استارت این محور سال 1390 زده شده و هم‌اکنون درصد پیشرفت آن 25 درصد است.

وی با اشاره به اینکه طول محور در مجموع 171 کیلومتر است، اضافه کرد: 100 کیلومتر این محور در زنجان و مابقی در استان گیلان قرار دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این محور که در حوزه استان گیلان قرار دارد مشکل زیست محیطی آن است، گفت: برای ساخت و تکمیل این پروژه اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست نیاز است.

شفیعی با اشاره به اینکه این موضوع مشکل و مانع اساسی و قانونی برای تکمیل پروژه به شمار می‌رود، بیان کرد: با وجود پیگیری‌ها تاکنون موفق به اخذ این مصوبه نشده ایم.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم  با اشاره به اینکه تاکنون 10 کیلومتر از محور ملاسرا شفت احداث شده است،  بیان کرد: ادامه این پروژه منوط به اخذ مجوز و دریافت اعتبارات لازم است.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را عدد درشتی خواند و گفت: طولانی شدن این پروژه موجب افزایش نیازبه اعتبار می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه برنامه 10 ساله برای ساخت این راه در نظر گرفته شده بود، گفت: این پروژه امروز در سال 1402 (12 سالگی پروژه) 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم با اشاره به اینکه مشکل زیست محیطی این پروژه باید توسط گیلان حل شود، بیان کرد: تصمیم بر این شد که هر استان از سمت خود ساخت را آغاز کند تا مشکلات پیش رو برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد این پروژه با این عظمت طول مسیر توجیه آنچنانی برای دست‌اندرکاران ندارد، عنوان کرد: از طارم به گیلان مسیرهایی وجود دارد ولی با احداث این محورها ، مسیرها کوتاه تر و هزینه تردد برای اهالی کمتر می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه این پروژه ملی است و تلاش مسئولان دریافت ردیف ملی برای آن است، اضافه کرد: سه پروژه ملی راه در شهرستان طارم داریم و در این زمینه اولویت، ادامه محور بناب به منجیل و کلور به درام است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم  با اشاره به اهمیت احداث محورعنوان کرد: محور ملاسرا شفت تکمیل کریدور جنوب به شمال و زمینه ایجاد ارتباط زنجان و گیلان است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم با اشاره به اینکه این محور راه ارتباطی روستاهای طارم با مرکز شهرستان را فراهم می‌کند، اضافه کرد: این محور زمینه کاهش سوانح جاده‌ای را فراهم کرده و موجب کوتاه‌تر شدن مسیر و کاهش ترافیک محور منجیل می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانراه و شهرسازیطارم
sedayezanjannews.ir/nx10225


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»