کد خبر: 11301
1402/11/18 - 8:51


وحید خاتمی

آیا ترمیم کف بازار قیصریه توسط شهرداری برازنده بازاریان است؟

شهردار محترم زنجان در نشست مطبوعاتی خود اظهار نمودند که شهرداری هیچ مسئولیت قانونی درباره کف سازی بازار نداشت ولی خواسته ۴۰ ساله زنجانی ها را برآورده ساخت

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ شهردار محترم زنجان در نشست مطبوعاتی خود اظهار نمودند که شهرداری هیچ مسئولیت قانونی درباره کف سازی بازار نداشت ولی خواسته ۴۰ ساله زنجانی ها را برآورده ساخت.

گزاره اول اظهار نظر آقای شهردار که شهرداری مسئولیتی درباره کفسازی بازار نداشته، فکت قانونی بوده و کاملا بجاست ولی گزاره دوم آن، که شهرداری، خواسته ۴۰ ساله زنجانی ها را برآورده‌ نموده محل مناقشه و جدل است.

بازار سرپوشیده زنجان که کسبه های بسیار شریف و متکثری را درخود جای داده است

قدمتی به درازای طول و عرضش در بافت سنتی شهر زنجان دارد و در واقع تک تک کسبه آن بازار متوليان آن بازار هستند . اندرونی این مجموعه سرپوشیده و اکثریت احوالات مرتب بر آن، بر عهده بازاریان مجموعه است و شاید هم بتوان گفت بازار قیصریه، ملک مشاع بازاریان است و پیاده راه آن بازار نیز در مالکیت مشاع، کسبه های آن بازار است.

بنابراین بهسازی و کفسازی بازار بیشتر از هر کسی و هر نهادی، چه به لحاظ عرفی و چه به لحاظ اخلاقی، بر عهده بازاریان شهر زنجان است نه بر عهده شهرداري که بودجه اش از جیب مردم تأمین می شود.

آیا رواست برای بازسازی، بازاری که محل درآمد بازاریان عزیزمان است، از جیب مردمی هزینه شود که بیشترین ارزش افزوده را در زمان خرید کالا و یا خدمات شان پرداخت می نمایند ؟!

در استان زنجان و خاصه شهر زنجان تورم بسیاری کالاها و حتی خدمات، نسبت به نرم کشور و حتی در قیاس با شهر های همجوار بالاتر بوده است و علی‌رغم آن فشار تورمی مضاعف بر مردم زنجان، سربار کردن هزینه های زیباسازی بازار، بر گرده مردم زنجان، نه تنها امری ممدوح و پسندیده نیست بلکه کاملا مذموم و ناعادلانه است.

چگونه می شود برای توجیح این امر، خواسته یک عده از بازاری های عزیزمان را به خواسته تمامی مردم زنجان تعمیم دهیم تا برای آن وجه دموکراتیک بتراشیم؟!

حالا در چرائی و چگونگی، تکلیف نهادن بر مجموعه شهرداری به بهسازی کف بازار و تحمیل هزینه های آن به بودجه شهری نیاز به امعان نظر در رابطه بین بازار و شورای شهر هستیم.

عده ای از بازاریهای زنجان کما هو حقه، از انجمن های صنفی و اتحادیه ها گرفته تا NGO ها را تشکیل داده اند و با صفت یا موصوف، قرار دادن نام بازار در راستای اهداف نهادی که در آن قرار دارند ( که بعضی از آنها نیز به حق می باشد) صدائی بس بلند نیز در برهه ای به خود گرفته اند.

مسبوق به سابقه است که عزیزانی در بازار زنجان، در انتخابات های شورای شهر و حتي مجلس شورای اسلامی، لیست انتخاباتی ارائه می دهند و بدل به کنش گران سیاسی نیز شده اند.

ولی زمانی که اعضای شورای شهر در لیست انتخاباتی بازار قرار می گیرند و یا اعضای شورا به هر دلیلی هم و غم شان را مصروف جلب نظر بازاریان می‌نمایند، قابل درک است که مدیریت شهری و شهرداری را به سوئی ببرند که مطالبات بازاریان قیصریه زنجان که یکی از آنها زیباسازی و بهسازی بازار سرپوشیده است را از مجموعه مدیریت شهری بصورت اکمل اعاده نمایند.

اعضای محترم شورای شهر اگر خودشان را نمایندگان مردم شهر زنجان می دانند، بایستی کلیت هزینه و درامد شهرداري زنجان را در نظر گرفته و اجرای عدالت را در هزینه کردها نسبت به کلیت مدیریت شهری اتخاذ نمایند.

زنجان فقط بازار قیصریه زنجان نیست که همگی ابواب جمعی شهرداری بر سنگفرش ها و معابر آنجا متمرکز شوند.

این در صورتی است که بازاریان قیصریه، جزء مالکان مشاع، مستفیضان و بهره‌مندان این بازار سرپوشیده بوده و هستند . اگر هزینه ای هم در راستای زیبائی این بازار می نمایند علاوه بر اینکه در جهت بهبود کسب و صلاح معیشت روزافزون شان است بلکه فلاح معاد شان نیز خواهد بود.

مجموعه  شهرداری و شورای شهر زنجان هزینه های سربار زیادی دارد که بخش زیادی از درآمد شهری را مصروف خود می نماید.

لازم بذکر است در احتساب این هزینه ها، خود شورای شهر و نمایندگانش نیز در مشمول هزینه های بودجه ای شهرداری هستند.

از مجموعه مبلمان شهری گرفته تا کمبود فضای سبز و پارک های بازی کودکان،

از بهسازی معابر و خیابان های نامناسب وغیر استاندارد تا وضعیت خدمات شهری که نیازمند صرف هزینه های سنگین بودجه‌ ای است که البته محدودیت‌های فراوانی که در تمامی هزینه های مدیریت شهری وجود دارد نیاز به اولویت بندی بسیار عادلانه دارد.

حضور فیزیکی اعضای محترم شورای شهر در جلسات و کميسيون ها و کارهای روزمره مرسوم برای اعضای شورای شهر هیچ هنری ندارد و فقط تحمیل هزینه های سربار دیگر به مدیریت شهری و بودجه است.

هنر عزیزان شورای شهر زنجان و شهرداری  این است، بجای اینکه اینگونه هزینه های کف سازی بازار را به بودجه مجموعه مدیریت شهری تحمیل نمایند و ازقبل آن بادی به غبغب بیندازند و در بازار با افتخار قدم بزنند! با جلب مشارکت مالی بازاریان و دخیل نمودن متمولین متکثر این نهاد، هزینه های کف سازی و زیبا سازی بازار را، از خود آنها تامین نمایند. تا در نگاه مردم، بازاری های زنجان را گشاده دست جلوه داده و پیش قراول کارهای عام المنفعه نشان دهند نه اینکه طوری بر اذهان تداعی شود که بازاری های عزیز زنجان از پرداخت هزینه کفسازی روبروی حجره شان عاجز هستند یا خدای ناکرده امساک می جویند و دست به بودجه عمومی شهر می برند.

بنابراین تبختر و فخر فروشی در رابطه با کفسازی بازار توسط شهرداری و عوامل تحت مدیریتش نه برازنده شهرداری است ونه برازنده بازاریان زنجان است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانبازارکف پوششهردار
sedayezanjannews.ir/nx11301


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»