کد خبر: 12296
1403/04/23 - 8:57


یادداشت/ محمد علی خالق‌نژاد

امام حسين(ع)؛ اصلاح‌گر حقیقی

يكي از جلوه های بارز فلسفه عاشورا در كلام امام حسين (ع) قيام آن حضرت در راستای انجام اصلاحات بود كه هنوز هم شايد بتوان گفت اين بعد فلسفه نهضت عاشورا به درستی واكاوی نگرديده و حق مطلب آنچنان كه بايد ادا نمی شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ يكي از جلوه هاي بارز فلسفه عاشورا در كلام امام حسين (ع) قيام آن حضرت در راستاي انجام اصلاحات بود كه هنوز هم شايد بتوان گفت اين بعد فلسفه نهضت عاشورا به درستي واكاوي نگرديده و حق مطلب آنچنان كه بايد ادا نمي شود.

با توجه و امعان نظر به وضعيت جامعه كنوني لازم است خطبا و علما و حتي مداحان اين بعد از قيام خونين ابا عبدالله (ع) را در بين اقشار مختلف و آحاد مردم علي الخصوص نسل جوان تبيين و نهادينه نمايند.

ماهيت قيام عاشورا مبتني بر رشد و آگاهي بخشيدن و بيدار كردن مردم بود.

قيام عاشورا بشريت و تاريخ را سر افراز كرد و بهترين پيام ها و اندرزها و حتي جاودانه ترين مؤلفه هاي انسانيت و آزادگي در فرهنگ عاشورا نهفته است.

امام حسين (ع) فلسفه و علت قيام خودشان را اصلاح امت جدّش و امر به معروف و نهي از منكر ذكر كرده و مي فرمايند: «انما خرجت لطلب الاصلاح في امت جدي محمد (ص) اريد ان آمر بالمعروف وانهي عن المنكر و اسيرو لسيرت جدي لسيرت علي ابن ابيطالب (ع). من براي اصلاح امت جدم قيام كرده ام و مي خواهم در جامعه امر به معروف و نهي از منكر نموده و بر سيره و سنّت جدم رسول خدا (ص) و پدرم علي (ع) گام بردارم» . آيا واقعاً و به درستي اين پيام گهر بار در جامعه علي الخصوص بلاد اسلامي نهادينه مي شود؟

حسين ابن علي (ع) مظهر عدالت جويي و آزادي خواهي و آرمان طلبي تا مرز جانفشاني در راه تحقق اين ايده خويش بودند عاشوراي حسيني واقعه اي نبود كه تنها در وجود حسين ابن علي (ع) در كربلا و در مقطع خاصي خلاصه گردد. بلكه تحولات و تأثيرهاي آن در وجود شخصيت هاي بسياري چه آنان كه در كربلا حضور داشتند يا نداشتند، به شهادت رسيدند يا به اسارت رفتند ... در سده ها و اعصار تجلّي يافته است و حركت ارزشمدارانه حضرت امام حسين (ع) كه به انگيزه احياي سنت نبوي و علوي و نيز امر به معروف و نهي از منكر صورت پذيرفته بود بايستي به عنوان الگويي الهي و قابل پيروي و عمل براي ديگران باشد.

به راستي بايد اين پيام نواده رسول گرامي اسلام را همچون چراغي پر فروغ، فرا راه خويش قرار داده و اصلاحات واقعي را از آن وجود مبارک  بياموزيم و در ساختن جامعه اي ايده آل و نيز زندگي شخصي برنامه عمل قرار دهيم، امام حسين (ع) اسلام راستين جدش پيامبر اكرم (ص) را با تقديم خون خود احيا كرد و بزرگترين مبارزه را با ظلم و استبداد و فساد و جهالت انجام داد . نبرد امام حسين (ع) در واقعه كربلای سا۶۱هجری با شكوهترين و با عظمت ترين جنگ تاريخ بشر است كه زيباترين تراژدي بشري را رقم زده است.

بايد اذعان داشت كه رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) با الهام گرفتن از اين پيام ماندگار و مكتب ساز امام حسين (ع) قدم در وادي پر فراز و نشيب نهاده و با تحمل سختي ها و رنج هاي فراوان، انقلاب اسلامي ايران را پايه گذاري نموده و با بذل مال و فرزندان آن را به ثمر رسانيده و براي ما به وديعت نهادند و در اهميّت اين حماسه تاريخ ساز فرمودند :

« ما هر چه داريم از محرم و صفر است و محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است. »

بدون شك فهم درست و شناخت و معرفت صحيح فرهنگ عاشورا و شخصيّت واقعي حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و آگاهي عميق از رويه سياسي و اجتماعي ايشان در حفظ و نگهداري و انتقال فرهنگ عاشورا به آيندگان مفيد و مؤثر خواهد بود.

لكن اكنون بر ماست كه اين حركت اصلاحي را پاس داشته و به عنوان رهروان حضرت اباعبدالله (ع) در جهت اصلاحات حقيقي و احياي راستين وواقعي سنت امر به معروف و نهي از منكردر متن سياسي واجتماعي جامعه قدم برداریم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانفلسفه عاشورایادداشتامر به معروف
sedayezanjannews.ir/nx12296


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»