کد خبر: 12420
1403/05/08 - 8:11


یادداشت/ رسول بیات

حکیم حاکم از دیدگاه سهروردی

8 مرداد ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز زنجان و روز بزرگداشت سهروردی است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ 8 مرداد ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز زنجان و روز بزرگداشت سهروردی است.گرچه انتظار بود سازمان های دولتی و دستگاه های مرتبط و فعالان فرهنگی و علمی و اجتماعی برنامه فاخری برای این روز تدارک ببینند که شاهد رخوت عمومی در سطح استان هستیم امیدواریم برای سالهای آینده یک حرکت جدی شکل گیردآنچه در این نوشتار مختصر بیان خواهد شد،اشاره اجمالی به آیین سیاسی اشراقی با توجه به نقش حاکم حکیم متاله می باشد.سهروردی در هیچ کدام از آثار خود مستقیما به فلسفه سیاسی نپرداخته است.به خاطرهمین برخی ها معتقدند سهروردی معتقدند سهروردی فاقد اندیشه سیاسی و فاقد فلسفه سیاسی می باشد.

اما به نظرگاه نگارنده سهروردی صاحب و واجد اندیشه سیاسی فلسفه سیاسی است. تفصیل این بحث در جای دیگری قابل بیان است.مسلمانان با فارابی صاحب یک فلسفه سیاسی شدند که اگر استمرار پیدا میکرد و به سامان می رسید امروزه شاید نوع حکمرانی در جهان اسلام متفاوت تر میشد. با فربه شدن فقه سیاسی عملا جامعه اسلامی دچار مشکلات عدیده ای گردید.

سهروردی مجدد و پرورش دهنده فلسفه سیاسی بود .عنوان حکیم حاکم که از مدینه فاضله افلاطون تا فارابی مطرح شده بود با سهروردی یک تبصره خورد .حکیم حاکم "متاله" در اندیشه سهروردی هم یا باید حاکم حکیم باشد و یا حکیم حاکم اما " تاله"  شرط اصلی حکمرانی است.حکمت پشتیبان اصلی حکومت است.

حکمرانی بدون حکمت سودی نخواهد داشت . اما چون حکیم حاکم متاله به ومنشا و سر چشمه نورالنوار وصل است ، مردم را به سعادت واقعی می رساند .

حکومت مطلوب سهروردی توسعه مادی جامعه انسانی به همراه ترقی و تعالی معنوی است.گفتمان سیاسی شیخ اشراق تلفیق صداقت و سیاست است. دراندیشه سیاسی سهرودی اخلاق بر سیاست مقدم است. حسیاسیت جهانی به سهروردی هم به خاطر همین است که میتوان با استعانت از اندیشه های سهروردی به حل خیلی از مشکلات امروزی پرداخت .

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروز زنجانمردادماهسهروردی
sedayezanjannews.ir/nx12420


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»