کد خبر: 13329
1403/08/20 - 13:58


مدیرکل صمت استان زنجان در کنفرانس مطبوعاتی «قاچاق» را حاصل ناشناخته بودن برندهای داخلی تحت‌تاثیر اعمال محدودیت‌های صنایع اعلام کرد؛

قاچاق؛ محصول محدودیت

مجید گلشنی‌منفرد: به شخصه موافق برخورد سلبی با «قاچاق» نیستم،معتقدم این پدیده ناشی از عقاید صنایعی است که رسانه‌ای شدن توانمندی‌شان را‌ درز اطلاعات می‌دانند!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  لیلا محمدی: مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان زنجان با برشمردن توانمندی‌های استان زنجان در زمینه تولید «پوشاک»، «سیم و کابل»، «دستمال کاغذی و اقلام سلولزی»، «کفش»، «مس»، «ظروف بلوری»، «سرویس قاشق و چنگال» و غیره، «بی‎توجهی به برندسازی» را از ضعف‎‌های جدی دانست که زنجیره تامین، تولید، توزیع، مصرف محصولات تولیدی صنایع و واحدهای استان زنجان را تحت تاثیر قرار داده است.

مجید گلشنی‌منفرد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان (20 آبان‌ماه 1403) در نشست مطبوعاتی که با موضوع  «اجرای پویش خرید کالای تولید داخلی» در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد به توانمندی‌های استان زنجان در زمینه تولید «پوشاک»، «سیم و کابل»، «دستمال کاغذی و اقلام سلولزی»، «کفش»، «مس»، «ظروف بلوری»، «سرویس قاشق و چنگال» و غیره اشاره کرد و گفت: تولید می‌کنیم و می‌فروشیم اما «برند» نمی‌سازیم متاسفانه برندهای داخلی ناشناخته‌اند.

به اعتقاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان؛ «برندینگ» یا همان برندسازی یکی از مهم ترین اصول هر کسب‌وکاری است که استراتژی‌ها و اصول خاص خود را دارد. در واقع «برند» فقط یک نام و علامت تجاری نیست، بلکه هویتی است برای تعیین کیفیت، تعهد و مسئولیت صاحب برند که قضاوت آن برعهده مشتریان است.

مدیرکل صمت استان زنجان اضافه کرد: به نظر می‌رسد دغدغه بسیاری از شرکت‌های داخلی، تولید و فروش بیشتر بوده و کمتر به مقوله برندسازی توجه دارند.  برندسازی در کشور و به تبع آن استان زنجان همراه با چالش‌های متعددی مانند فقدان برنامه‌ریزی و نبود عزم جدی تولیدکنندگان جهت سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه برند مواجه است. علاوه بر این فقدان نگاه بلندمدت تولیدکنندگان به برند، عدم معرفی برند محصولات تولیدی به بازارهای صادراتی، کمبود حمایت‌های دولتی، نبود دسترسی به کانال‌های توزیع جهانی و خلق و توسعه برندهای برتر از دیگر مشکلاتی است که برندسازی همواره با آن مواجه بوده است.

گلشنی‌منفرد ادامه داد: این وضعیت سبب شده تا شرکت‌های ایرانی و به تبع آن زنجانی، سهمی از ارزش برندهای مطرح دنیا نداشته باشند.

 اجرای پویش خرید تولیدات داخلی در زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از اجرای پویش خرید تولیدات داخلی خبر داد و گفت: در این رابطه باید با هم‌افزایی از ظرفیت‌های همدیگر استفاده بهینه کرد.

گلشنی‌منفرد اضافه کرد: با وجود آنکه برندسازی در حوزه دانش بنیان نقش حیاتی دارد اما در استان زنجان، برندسازی از مسیر بسیار دشواری می‌گذرد؛ از موانع آن می‌توان به « وزن ناکافی تحقیق و توسعه، مدیریت سنتی، بالا بودن ریسک اقتصادی، عدم حضور رسانه، اصناف، مردم و غیره» اشاره کرد.

مدیرکل صمت استان زنجان با ارائه 4 استراتژی در زمینه برندسازی اعلام کرد: «احصای توانمندی»، «آشنایی اصحاب رسانه با توانمندی‌های احصا‌شده در بخش تولید»، «آشنایی اصناف و بازاریان با تولیدات داخل استان زنجان» و «آشنایی مردم به عنوان مصرف‌کننده با تولیدات داخل استان زنجان» از جمله استراتژی‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

گلشنی‌منفرد تبعات عدم توجه به این استراتژی‌ها را پدیده قاچاق اعلام کرد و گفت: به شخصه موافق برخورد سلبی با «قاچاق» نیستم چرا که معتقدم این پدیده ناشی از عقاید صنایعی است که رسانه‌ای شدن توانمندی‌شان را‌ به مثابه درز اطلاعات می‌دانند! وقتی مصرف‌کننده اطلاعات دقیقی از تولیدات داخل استان زنجان و کشور نداشته باشد، طبیعتا به علت عدم شناخت کافی کالای قاچاق یا کالای بی کیفیت دیگر را انتخاب می‌کند.

مدیرکل صنعت،معدن و تجارت استان زنجان این را هم گفت که؛ در بسیاری از شرکت‌ها تفکر تجاری بیشتر بر سود بالا و حاشیه کمتر تمرکز دارد. از این رو به فروش بیشتر بیش از برندسازی اعتقاد دارند. این وضع سبب شده تا بیشتر برندسازی جدید در کشور بدون تمرکز بر تحقیق و توسعه یا ایجاد نوآوری‌ها، به طور مستقیم از تجارت به تولید روی آورده شود که باید این رویه تغییر یابد و در این بین نقش رسانه‌ها حائز اهمیت است.

برخورد نامناسب برخی صاحبان صنایع استان زنجان با خبرنگاران باید اصلاح شود

مدیرکل صمت استان زنجان همچنین از اصحاب رسانه خواست تا در حمایت از برند کارخانجات و تولیدکننده های زنجان حامی صنایع باشند که با گلایه تعدادی از خبرنگاران حاضر در نشست در خصوص برخورد نامناسب برخی از صاحبان صنایع مواجه شد.

 خبرنگاران حاضر در جلسه در پاسخ به مدیرکل صمت گفتند: اطلاع رسانی و حمایت از برند و تولیدات زنجان از وظایف آنهاست به شرط احترام صاحبان صنایع به خبرنگاران!

مدیرکل صمت استان زنجان هم در واکنش به برخی از خبرنگاران که یادآور برخورد نامناسب تعدادی از صاحبان صنایع استان زنجان با رسانه ها شدند، تاکید کرد: این دست از رفتار برخی صنایع را تایید نمی کنم و باید چنین برخوردهایی اصلاح شود.

موافق جابجایی شهرک تخصصی روی هستیم اما روش انتقال باید اصولی باشد

به گزارش صدای زنجان؛ موضوع «جابجایی شهرک تخصصی روی زنجان» نیز یکی از سؤالات خبرنگاران بود که مدیرکل صمت استان زنجان پاسخ داد: اگرهمت باشد جابجایی شهرک تخصصی روی دور از انتظار نیست؛ اما باید «روش انتقال» درست باشد.

این مسئول با تاکید بر اینکه هر واحدی که طبق ضوابط و قوانین فعالیت نکند قطعا باید شامل تنبیه باشد اما ما معتقدیم که «تشویق» نیز باید مدنظر قرار گیرد، اضافه کرد: در خصوص جابجایی شهرک تخصصی روی باید برای همراهی فعالان صنعتی مستقر در این شهرک نیز مشوق اقتصادی ایجاد کنیم تا این معضل را حل کنیم.

گلشنی‌منفرد تاکید کرد: با چشمان بسته نباید از جابجایی شهرک تخصصی روی بگوییم؛ موافق جابجایی هستیم اما باید طبق برنامه‌ریزی و بدون اشکال شهرک را جابجا کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ایجاد زنجیره‌های موردنیاز در دارو و همچنین پوشاک در استان را مورد تاکید قرار داد و افزود:  تکمیل هر یک از زنجیره‌ها بسیار زمان‌بر بود که با تلاش فراوان عملیاتی شد که در نتیجه جمع‌آوری اطلاعات عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات حوزه روی با چشم‌بستن و حرف‌نزدن حل نمی‌شود، ادامه داد: اگر اراده باشد می‌توان این مشکلات را در همین استان حل کرد، ضمن اینکه من با جابه‌جایی شهرک روی مخالف نیستم بلکه با نوع برخورد مخالف هستم و در این مورد باید روش‌ها را تغییر داد.

گلشنی با تاکید بر تغییرات روی داده در صنعت روی نسبت به زمان آغاز به کار شهرک روی زنجان گفت: این صنعت به‌هرحال در زنجان ایجاد شده هر چند نباید ایجاد نمی‌شد، پس چرا منفعت خود را از آن نبریم.

وی ادامه داد: پکیج علمی و تخصصی برای حل مشکل شهرک روی زنجان تهیه شده، که قابلیت اجرایی دارد که انتقال شهرک را نه الان، بلکه در سال‌های آینده البته با تنظیم قوانین تشویقی و تنبیهی محقق می‌شود و نکته مهم در این مورد احساسی عمل‌نکردن است و باید به موضوع کارشناسی نگاه کرد و محدودیت‌ها را هم در نظر گرفت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرک تخصصی رویتولیدات داخلیقاچاق
sedayezanjannews.ir/nx13329


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»