کد خبر: 1665
1399/01/20 - 10:10


نماینده استان در مجلس از بکارگیری ثروت کشور در مسیر سوداگری انتقاد کرد؛

پاداش به دلالی

نوروز امسال در حالی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند همانند سال‌های گذشته از سوی رهبری شعار سال (جهش تولید) با رنگ و بوی اقتصادی مطرح شد. شعاری که در وضعیت کنونی کشور و وجود موانع و مشکلات و تحریم‌ها، برخی لازمه عملیاتی شدن آن را برطرف کردن موانع سد راه تولید دانستند که ریشه‌ای بوده و نیازمند اصلاح قوانین و به روز کردن آن‌هاست

پایگاه خبری صدای زنجان

 نوروز امسال در حالی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند همانند سال‌های گذشته از سوی رهبری شعار سال (جهش تولید) با رنگ و بوی اقتصادی مطرح شد. شعاری که در وضعیت کنونی کشور و وجود موانع و مشکلات و تحریم‌ها، برخی لازمه عملیاتی شدن آن را برطرف کردن موانع سد راه تولید دانستند که ریشه‌ای بوده و نیازمند اصلاح قوانین و به روز کردن آن‌هاست.

به گزارش روزنامه صدای زنجان برخی صاحب‌نظران نیز بر این باورند سیاست جهش تولید را نیازمند برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و به کارگیری الزامات و سیاست‌هایی می‌دانند که سبب تسهیل تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال شود و متقابلاً بایستی ابزار و مکانیسمی را به کار گرفت که موانع تولید را از پیش پای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بردارد.

آنان لازمه تحقق سیاست جهش تولید را اولاً اعتماد سازنده به بخش خصوصی دانسته و فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندسازی آنان را در مرحله دوم اهمیتی قرار می‌دهند.  رقابتی کردن فضای کسب و کار و کم‌رنگ کردن شرکت‌های عظیم رانت‌خوار خصولتی، راه را در مرحله سوم برای راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدِ از نفس افتاده و افزایش تولید و بهره‌وری و ایجاد اشتغال پایدار هموار می‌سازد. در مرحله چهارم اصلاح برخی قوانین دست‌و‌پاگیر با ارائه لوایح کارشناسی شده و قوی از سوی دولت و ریل‌گذاری مجلس شورای اسلامی در تصویب آن می‌تواند نقش سازمان‌های امور مالیاتی، بیمه، بانک‌ها و گمرکات را در امر تسهیل سرمایه‌گذاری و یا تراز و توازن صادرات و واردات، مثبت و پویا سازد.

موضوعی که نماینده شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان بر آن‌ها اشاره داشته و ضمن انتقاد از صرف ثروت کشور در مسیر دلالی، این موضوع را ضربه مهلک و مانع اصلی در مسیر تولید یاد کرد.

سیدمرتضی خاتمی با بیان این‌که در حال حاضر اقتصاد کشورمان در عمل به سوداگری و دلالی، پاداش و سود داده است، بیان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از واحدهای تولیدی به‌دنبال سودی در حد سود تسهیلات برای پرداخت اقساط تسهیلات خود بسنده کرده‌اند و همین موضوع سبب آسیب دیدن تولید می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اگر توجه به این موضوعات را در اولویت قرار دهیم می‌توانیم شاهد جهش در تولید باشیم، افزود: در حال حاضر کشور ثروت زیادی دارد که عمدتاً در مسیر سوداگری به‌کار گرفته شده و دلیل آن هم وجود موانع زیاد بر سر راه تولید است.

** قطع واردات مشابه کالاهای تولید داخلی مبنای عملی شدن رونق تولید

خاتمی با اشاره به این‌که اگر بنای دولت تقویت رونق تولید باشد باید مطابق آن، واردات کالاهای تولید داخلی را قطع کرده و یا واردات را براساس نیاز داخلی تنظیم کند، بیان کرد: عملی شدن این موضوع نیاز به تصویب قانون هم ندارد.

وی ضمن تأکید بر آسان نبودن فعالیت در حوزه تولید در ایران خاطرنشان کرد: کشور ما در بحث سهولت کسب و کار رتبه ۱۲۰ را دارد که این خود گویای سختی کار در بخش تولید است.

نماینده شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در ادامه با اشاره به عوامل رکود تولید در کشور گفت: موانع سر راه تولید معمولاً بیشتر شده که یکی از این موانع، بحث واردات بی‌رویه است.

وی با بیان این‌که تنظیمات درستی در رابطه با واردات محصولاتی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود وجود ندارد، خاطرنشان کرد : این موضوع به تولید داخلی آسیب می‌زند و اگر از ظرفیت‌های بالفعلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد به تولید داخلی بسیاری از اقلام استراتژیک بپردازیم و واردات مشابه این تولیدات نیز قطع شود، جهش تولید اتفاق می‌افتد.

وی عنوان کرد: مشکلات و موانع موجود در کشور نشان از این دارد که پایه‌ها برای سهولت توسعه کسب و کار هنوز ایجاد نشده است و موانع زیادی برای ایجاد کسب و کار درست و تولیدی در کشور داریم.

ضرورت تنظیم درست مالیات در محقق شدن شدن شعار سال

خاتمی به اهمیت تنظیم درست مالیات در عملیاتی شدن جهش تولید اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مالیات را به درستی تنظیم کنیم، سرمایه‌ها از مسیر سوداگری به سمت تولید می‌آید و با این اقدام اقتصاد به ثبات می‌رسد و گرایش‌ به سرمایه‌گذاری‌ در حوزه تولید هم افزایش می‌یابد.

نماینده شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق با تأکید بر این‌که رونق تولید منجر به ثبات اقتصاد کشور می‌شود، گفت: رشد و توسعه اقتصادی کشور در گرو جهش تولید است.

کم‌توجهی به عملیاتی شدن شعار سال در سال‌های گذشته

وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته بنا بوده که شعارهای سال را تحقق ببخشیم ولی از ظرفیت ریل‌گذاری تعیین شده توسط مقام معظم رهبری استفاده مناسب نشده است، عنوان کرد: در بُعد اجرای سیاست‌ها مشکلاتی وجود دارد از همین رو در سنوات گذشته بر عملیاتی شدن شعار سال کمتر توجه شده است.

 وی با اشاره به نام‌گذاری شعار سال با عنوان جهش تولید توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصادی کشور با جهش تولید امکان‌پذیر است چرا که تولید به ویژه تولید صادرات محور، جزء پایه‌های استقلال کشور محسوب می‌شود.

خاتمی تولید مؤثر را جزو نیازهای اساسی امروز کشور دانست و تصریح کرد: با این رویکرد می‌توان شعار جهش تولید را محقق کرد و پایه‌های اقتصاد مقاومتی را استحکام بخشید.

وی با بیان این‌که شعار سال چند سال پیاپی با محوریت اقتصادی نام‌گذاری می‌شود و تأکید مقام معظم رهبری بر مقوله اقتصادی، نشان از اهمیت موضوع دارد، افزود: با بررسی پیشینه اقتصادی کشورهای مختلف به این نتیجه می‌رسیم که تولید صادرات محور، عامل اصلی جهش اقتصادی کشورهای موفق بوده است.

وی با تأکید بر این‌که مقام معظم رهبری با درایت و نگاه ویژه‌ای که دارند رهنمودهایشان راه‌گشا بوده به درستی مسیر عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها را نشان دادند و راه برطرف شدن مشکلات را اقتصاد مقاومتی، با محوریت تولید اعلام کردند، ادامه داد: در این راستا نیز سیاست‌های مختلفی از سوی رهبر انقلاب اعلام شده است.

خاتمی با بیان این مطلب که نام‌گذاری جهش تولید به عنوان شعار سال نشان از این دارد که ایشان به درستی مسیر خلاصی از مشکلاتی که دامن‌گیر کشور بوده را ترسیم کردند، ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی توان تبدیل اقتصاد کشور به یک اقتصاد توانمند، پویا و غیرقابل تحریم را دارد.


صدای زنجانسید مرتضی خاتمیجهش تولیدسرمایه‌گذاری
sedayezanjannews.ir/nx1665


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»