کد خبر: 2287
1399/03/01 - 12:28


تولید مازاد بر نیاز مرغ در زنجان

عمده مرغ‌داری‌های استان زنجان صنعتی هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- عمده مرغ‌داری‌های استان زنجان صنعتی هستند.

محمدباقر حاج‌کاظمی با بیان اینکه زنجان حدود 2 درصد مرغ کشور را تولید می‌کند، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 23 میلیون قطعه جوجه گوشتی با نظارت بهداشتی دامپزشکی و پایش مستمر سلامت آن‌ها، در مرغداری‌های صنعتی استان زنجان پرورش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از تولید مرغ استان زنجان بیش از نیاز استان است، گفت: مرغ‌های مازاد تولید شده به استان‌هایی مثل تهران و البرز ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بر امور بهداشتی و قرنطینه‌ای 23 میلیون و 28 هزار و 225 قطعه جوجه گوشتی، 336 هزار و 27 قطعه مرغ تخم‌گذار، 545 هزار و 59 قطعه مرغ مادر، 359 هزار 608 قطعه جوجه بوقلمون و 103 هزار و 250 قطعه پولت نظارت و کنترل شده است.

کاظمی با بیان اینکه سال گذشته همچنین از مجموع 15 مزرعه پرورش مرغ مادر گوشتی حدود 180 میلیون و 48 هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار در استان زنجان تولید شد، اضافه کرد: از این تعداد بخشی در کارخانجات جوجه‌کشی استان و بخشی هم در سایر استان‌ها جوجه‌کشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در سه کارخانه جوجه‌کشی صنعتی استان نیز در مجموع بیش از 30 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه تولید و به واحدهای مرغداری گوشتی داخل و خارج از استان ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه دومین زنجیره بزرگ تولید بوقلمون کشور در استان زنجان قرار دارد، گفت: همچنین با وجود دو واحد بوقلمون مادر و بیش از 25 مزرعه پرورش بوقلمون، حدود 15 درصد از گوشت بوقلمون کشور در استان زنجان تولید شده و رتبه دوم کشوری را در تولید این فرآورده خام دامی دارد.

حاج کاظمی با تاکید بر اینکه عمده مرغ‌داری‌های استان زنجان صنعتی است، ادامه داد: ساختار مرغ‌داری‌های استان زنجان طوری است که حریم‌ها رعایت شده است و هیچ مرغ‌داری غیرمجازی در استان وجود ندارد و همین مسئله باعث می‌شود که زنجان در رابطه با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، جزو استان‌های کم‌خطر به حساب آید به طوری که در سال 1398 بیماری آنفلوانزای پرندگان در این استان مشاهده نشد و علاوه بر این، مراقبت‌های فعال و نمونه‌گیری از طیور نیز در طول سال انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی در سال گذشته در روستاهای استان زنجان گفت: این طرح با هدف مقابله با بیماری نیوکاسل در روستاهای استان با اولویت روستاهای پرخطر، روستاهای حاشیه رودخانه‌ها و آبگیرها و نزدیکی مرغ‌داری‌ها اجرا و در مجموع بیش از 320 هزار قطعه طیور بومی در این طرح واکسینه شدند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در قالب برنامه‌های مراقبت و پایش بیماری‌های مهمی چون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل، برونشیت و گامبورو تعداد یک هزار و 453 بازدید از واحدهای مرغ‌داری انجام شده است، تصریح کرد: طی این برنامه تعداد 9 هزار و 650 مورد نمونه‌برداری و 13 هزار و 905 مورد آزمایش در واحدهای مرغ‌داری طی سال گذشته صورت گرفته است.

حاج کاظمی تعداد بازدیدهای انجام شده از واحدهای تولید آبزیان را طی سال گذشته یک هزار و 125 مورد اعلام و ابراز کرد: 4 هزار و 710 مورد نمونه‌برداری و 9 هزار و 650 مورد آزمایش در این بخش انجام شده است.

انتهای پیام


صدای زنجاناداره کل دامپزشکی استان زنجانتولید گوشت مرغ
sedayezanjannews.ir/nx2287


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»