کد خبر: 3979
1399/05/15 - 11:28


غدیر خم روز ولایت و امامت

محمد‌علی خالق‌نژاد- روزنامه‌نگار وکنشگر سیاسی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رخداد غدیر در ذىالحجه سال دهم هجرى اتفاق افتاد که در مورد آن سخن‌ها بسیار گفته وکتاب‌های فراوانی به رشته تحریر درآمده است لکن نگارنده نیز برآنم از باب اینکه "آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید." سطوری درحد بضاعت قلم خویش تقدیم این واقعه عظیم بنمایم تا چه مقبول افتد و چه درنظر آید.

غدیر سرچشمه همیشه جوشان ولایت است که از سینه تفتیده "خُم" به جام محبت دوستداران پیامبر و خاندانش جاری است. غدیر، شایسته هرثناست که وحی  از او پیر است و محمد(ص) بدو آراست و اسلام از او برخاست. غدیر تفسیر بدر و اُحُد و شان نزول صفین و نهروان است. بدر، عدالت می‌خواست، احد شجاعت آرزو می‌کرد، خیبر تماشای صداقت را تمنا داشت و غدیر، آمین آن همه دعا و ثنا بود. غدیر روز انسان است. غدیر تداوم رسالت محمد(ص) در ولایت علی (ع) است وغدیر....‌

پیامبر در سال دهم هجرت حج گزارد و پس به سوی مدینه بازگشت که به (حجه الوداع ) مشهور شد. در روز هجدهم ذی‌حجه سال دهم هجری درحالی که قافله‌های بسیاری پیشاپیش پیامبر‌(ص) حرکت می‌کردند و عده‌ای نیز از پس آن حضرت می‌آمدند، پیامبر(ص) به سرزمین غدیرخم رسیدند. ایشان به فرمان الهی دستور می‌دهند سواران و پیادگان توقف کنند، آنان که رفته‌اند برگردند و آنان که نیامده‌اند برسند. سپس دستور دادند از جهاز شتران منبری درست کرده و بر بالای منبر رفتند و خدای را سپاس گفته و از اینکه بزودی از میان آنان خواهند رفت خبر دادند. سپس از آنان خواستند درباره چگونگی ابلاغ رسالت وی گواهی دهند. حاضران به بانگ بلند گفتند: "ای رسول خدا شهادت می‌دهیم که تو پیام حق را ابلاغ کردی، نصیحت کردی و جهاد نمودی، خداوند تو را پاداش نیکو دهد.

پیامبر آنگاه از جایگاه والای خود در میان امت سخن گفت و از آنان بر اولویت خود گواه خواست و پس از شنیدن پاسخ‌های یک‌صدا و بلند، دست علی (ع) را بالا برده با شکوهی شگرف و فریادی رسا فرمودند: "من کنت مولاه فهذا علی مولاه." سه بار این جمله را تکرار و بر یاوران و قبول‌کنندگان او دعا کردند. و بدینوسیله علی‌(ع) را به عنوان جانشین و وصی بر حق بعد از خود معرفی و حجت را بر همگان تمام نمود. در این حین بود که آیه ۳سوره مائده که همان آیه مشهور اکمال است توسط جبرئل از سوی خداوند بر پیامبر نازل شد.(اَلیَوم اَکمَلتُ لَکُم دِینُکُم وَاَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمتیِ وَرَضیِتُ لَکُمُ الاِسلَامُ دِیناََ.) " امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم."مائده -آیه ۳

  البته لازم به ذکراست جانشینی علی علیه السلام سالها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، اعلان عمومی شد و به اطلاع عموم رسید.

و اما پیام مهم غدیر چه بود ؟

داستان غدیر از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه‌ای بودن این مسئله خبر میدهد. نبی مکرم اسلام‌(ص) در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه میدارد و چه پیامی برایشان دارد؟

این پیام اساسی‌ترین پیام دین او بود و به راستی رسول خدا(ص) بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود. چراکه امر و فرمان خدا بود و باید انجام می‌شد.

و غدیر، خنثی‌کننده توطئه‌هاست

آنچه میتوانست همه نقشه‌های منافقان را یکجا خنثی، و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کند، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در این باره میفرمایند: «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه السلام محکم کرد». غدیر خم منافقان را فلج و مانع اجرای نقشه‌ها و توطئه‌های شیطانیشان شد. آنطوری که از احادیث و مستندات تاریخی بر می‌آید.

پیامبر( ص) در غدیر خم عمامه خود را، که «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمؤمنین علیه السلام قرار دادند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت آویختند و فرمودند «عمامه تاج عرب است» برهمین مبناست که باید گفت: «غدیر» عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعه‌ای تاریخی نیست. این نام مقدس، عنوان عقیده ما و اصل و اساس دین ماست. غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است، غدیر تعیین‌کننده خط مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست. غدیر ماجرایی سرنوشت‌ساز است که «خطبه غدیر» شاخص‌ترین و زنده‌ترین سند آن است.

در یک معنا باید گفت که "غدیر"  تداوم خط نبوت و رسالت است که به فرمان الهی باید این خط در این روز توسط پیامبر اکرم ترسیم و بنیان نهاده شود.

بنابراین واقعه غدیر‌خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام‌(ص)رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، تنها یک حادثه‌ای تاریخی صرف نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر میدهد. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه‌داران امامت است.

آری غدیرخم یک سرزمین نیست چشمه‌ای است که تا پایان هستی می‌جوشد، کوثری است که فنا بر نمی‌دارد‌ و افقی است بی‌کرانه خورشیدی است عالم تاب.

در غدیرخم سرنوشت اسلام برای همیشه تاریخ مشخص گردید و رقم زده شد.

لذا باید اذعان نمود بدون تردید واقعه غدیرخم نقش سرنوشت‌سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است.

در این واقعه، پیامبر اسلام(ص) مهمترین ماموریت دوران پیامبری خود را به سرانجام رساند، ماموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام حضرتش بود و کوتاهی در مورد آن به از بین رفتن تمام زحمات طاقت‌فرسای چندین ساله ایشان می‌انجامید. چنانکه خداوند متعال در آیه ۶۷سوره مائده فرموده: (یَا اَیُّهَا اَلرَّسُول بَلِّغ مَااُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ،وَاِن لَم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسَالَتَهُ وَاَللهُ یَعصِمُکَ مِنَّ اَلنّاسِ، اِنَّ اَللهَ لَایَهدِیَ القَومِ الکَافِرینَ )"هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو ابلاغ شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام رسالت او را انجام نداده‌ای و خداوند تو را از مردم حفظ می‌کند به درستی که خدا کافران را هدایت نمی‌کند.(به مقصدشان نمی‌رساند.)"

بنابر این از فحوای  آیه ۶۷ سوره مائده چنین مستفاد می‌گردد که حدیث غدیر خم یقینی است و هرگونه تشکیک در مورد آن پذیرفتنی نیست .

واقعه غدیر خم، یکی از مسلّم‌ترین مسائل تاریخ اسلام است و صدها دانشمند از آن یاد کرده‌اند؛ مانند ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی. فیلسوف معروف، فارابی نیز بر همین اساس، به تحلیل فلسفه «امامت» پرداخته است. ابن سینا نیز به موضوع نص (حدیث صریح غدیر)، در کتاب شفا اهمیت داده است، و آن را بهترین راه برای تعیین جانشین دانسته است. گذشته از علمای بزرگ شیعه که همه موثق‌اند و حجت، ده‌ها دانشمند و محدّث و مورّخ و مفسر از اهل سنت مانند طبری، ابن اثیر و احمد حنبل حدیث غدیر و واقعه آن را نقل کرده‌اند.

پس اگر بعد از ارتحال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به سفارش‌های روز غدیر و موارد مکرری که نبی مکرم اسلام‌(ص)، امام علی‌(ع) را پیشوای بعد از خود معرفی فرموده بودند عمل می‌کردند یقینا در آن روزگاران اسلام عالم گیر می‌شد و دین خدا بشریت را به راه راست هدایت می‌کرد و عدالت و دادگری کران تا کران گیتی را در بر می‌گرفت.

انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانغدیر خم
sedayezanjannews.ir/nx3979


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»