کد خبر: 4365
1399/06/30 - 9:25


رئیس‌جمهور 4 درصدی دور از انتظار نیست

سمیه میناخانی

پایگاه خبری صدای زنجان

شگفتی‌های انتخابات مجلس یازدهم تمامی ندارد. در حالی که زمستان سال گذشته و در مرحله اول انتخابات، رکورد کمترین میزان مشارکت مردم در طی 42 سال بعد از انقلاب با 42.57 درصد آمار مشارکت در کشور شکست، در دور دوم هم حوزه انتخابی زنجان و طارم رکورد جدیدی به نام خود زد و از 438 هزار و 687 واجد شرایط رای در این حوزه، تنها 25 هزار و 44 نفر پای صندوق رای رفتند.

با یک حساب سرانگشتی، این میزان مشارکت عدد 5.7 درصد را نشان می‌دهد که در هیچ آمار رسمی اعلام نشد.

 پیش از این نیز رئیس ستاد انتخابات استان زنجان افراد شرایط رأی دادن در شهرستان زنجان را ۴۰۳ هزار و ۱۱۰ نفر و شهرستان طارم را ۳۵ هزار و ۵۷۷ نفر اعلام کرده بود ولی میزان مشارکت به صورت تفکیکی در هر شهرستان اعلام نشد.

اما در دور اول انتخابات، دبیر ستاد انتخابات استان میزان مشارکت واجدان شرایط در شهرستان‌ زنجان را  ۳۸.۱۹ درصد و طارم را ۵۲.۴۹ درصد عنوان کرده بود( پیام ملت). میزان مشارکت در کل استان زنجان نیز در دور اول  48.63 درصد عنوان شد و با این میزان مشارکت، حسن شجاعی علی‌آبادی با ۱۹ هزار و ۴۵۴ رأی از طرف مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه، موفق به کسب اکثریت آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات شد. محمدرضا خاتمی با ۱۷ هزار و ۷۶۳ رأی به عنوان نماینده مردم ماهنشان، ایجرود، بوغداکندی و قلتوق به مجلس رفت و سیدالبرز حسینی با کسب ۳۰ هزار و ۸۵۲ رأی از حوزه خدابنده، صاحب یکی از کرسی‌های مجلس یازدهم شد.

از حوزه زنجان و طارم نیز مصطفی طاهری، یکی از کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با 59 هزار و 800 رای راهی بهارستان شد. در این حوزه انتخابیه، شیخ مهدی باقری دیگر کاندیدای شورای ائتلاف با 27 هزار و 500 رای و نبی‌اله محمدی با 17 هزار و 600 رای به دور دوم راه یافتند ولی در دور دوم آرای این دو کاندیدا به نصف کاهش یافت و پس از پایان مهلت رای‌گیری و شمارش آرا، مهدی باقری ۱۴ هزار و ۹۶۴ رای(از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان) و نبی‌الله محمدی هشت هزار و ۱۵۸ رای از آرای مردم را کسب کردند و باقری با این میزان رای، 3.41 درصد آرای واجدین شرایط حوزه زنجان و طارم را کسب کرد و به عنوان آخرین نماینده استان راهی مجلس شد! در حالی که در دور دوم مجلس قبل، در حوزه انتخابیه زنجان و طارم علی وقف‌چی با كسب ۶۰هزار و ۸۱۴ رای و فریدون احمدی با كسب ۴۴ هزار و ۳۰۳ رای از مجموع ۱۱۵هزار و ۵۷۴ آرای صحیح ماخوذه راهی مجلس شدند.

در این انتخابات حضور عوامل اجرایی با حدود هشت هزار نفر در شعب اعم از افراد فعال در شعبه، رانندگان، ناظرین بهداشتی، هیأت نظارت اجرایی، همکاران بازرسی و نیروهای تامین امنیت صندوق‌ها، بسیار پررنگ‌تر از واجدین شرایط بود به گونه‌ای که آمار آنان حدود یک سوم کل آرا بود!

به این آمار اندکی دقت کنید، میزان مشارکت 5.7 درصد و میزان آرای منتخب مرکز استان 3.4 درصد! هر چند معمولا میزان مشارکت در دور دوم همواره پایین‌تر از دور اول بوده ولی تا این حد؟ حالا چرا کسی این میزان را اعلام نمی‌کند؟ در تماس‌های مکرر خبرنگار ما، مسئولان مربوطه از عدم آماده شدن اعداد و آمار خبر دادند و کسی پیدا نشد که بگوید مردم مشارکت بسیار پایینی داشتند! دلیل آن البته واضح‌تر از آن است که نیاز به گفتن باشد. مردم نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت بودند، بنا به دلایل بسیار، برخی در میان کاندیداها، فردی که نماینده فکری آنان باشد را نیافتند، برخی از مشکلات اقتصادی که این روزها را به ایامی سخت تبدیل کرده ناراضی‌اند و برخی هم از وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند و فقط وعده است، گله‌مندند.

البته این وضعیت در سایر حوزه‌هایی که انتخابات آن به دور دوم کشید نیز حاکم است. در حوزه کرج، فردیس و اشتهارد، از مجموع یک میلیون و هفتصد و پنجاه و یک هزار واجد شرایط در انتخابات دوره دوم مجلس، تنها 7/۲ درصد واجدین در انتخابات شرکت کردند و رای منتخب این حوزه 27 هزار رای و به عبارتی 8/1 درصد آرای واجدین بوده است!

این اعداد و این آمار برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده یک هشدار است. اگر وضعیت همین‌گونه پیش رود، انتخاب رئیس‌جمهور 4 درصدی هم دور از انتظار نیست!

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx4365


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»