کد خبر: 4522
1399/07/14 - 15:26


رییس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به حل نشدن مساله زمین این پارک اعلام کرد:

برگشت بخشی از بودجه خرید زمین پارک فناوری

داود مرادخانی: متاسفانه این همه ساختمان خالی در ادارات وجود دارد که بی‌کار گوشه‌ای افتاده است اما یک مکان به این پارک اختصاص نمی‌یابد تا بخشی از مشکلات این پارک برای همیشه به پایان رسد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رییس پارک علم و فناوری استان زنجان اظهار کرد: متاسفانه بخشی از بودجه اختصاص یافته به این موضوع نیز که به صورت اوراق بهادار بود، برگشت خورد.

داود مرادخانی در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون «توسعه پارک علم و فناوری» استان با اشاره به تفاوت شرکت‌های دانش‌بنیان با فناور اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان محصول محور هستند و به سبب تولید محصول خاص، شرکت دانش بنیان می‌شوند اما واحد فناور به دلیل ایده محوری و موضوع فعالیت حول آن، واحد فناور است.

وی ادامه داد: لازمه افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش واحدهای فناور است تا بتوان به نسبت محصولات تولیدی مجوز دانش‌بنیان برای محصول دریافت کرد.

ترویج، توانمند‌سازی و تجاری‌سازی 3 وظیفه اصلی پارک علم و فناوری

مرادخانی خاطرنشان کرد: ترویج، توانمند‌سازی و تجاری‌سازی سه وظیفه اصلی پارک علم و فناوری است که در این راستا پارک استان گام‌هایی را در جهت پیشرو بودن در این زمینه برداشته است.

وی با اشاره به اینکه ایده، تیم و محصول فناورانه و تجاری‌سازی این محصول چهار موضوع مهم در تشکیل یک شرکت فناور است، گفت: پارک علم و فناوری همواره از ابتدای این مسیر با صاحبان ایده همراه بوده است و حتی در مواردی نیز ایده‌‌‌ای را در اختیار فارغ التحصیلان و متخصصین قرار می‌دهد و در طی مسیر فرد دارای ایده مبتکرانه را با آموزش و تشکیل تیم به مرکزنوآوری معرفی و با تولید محصول به مراکز پیش‌رشد معرفی می‌شوند.

سال 99 سال تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه پارک استان زنجان آخرین پارک استانی است که در سال 96 افتتاح شده است، گفت: این پارک سال 97 در جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی قدم برداشت و سال 98 را در زمینه توانمند ساختن شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور سپری کرد و در سال 99 نیز تجاری سازی محصولات این شرکتها را دنبال می‌کند.

کارآفرینان مهم‌ترین بازیگر اکوسیستم استارتاپی

مرادخانی با اشاره به اینکه مهمترین بازیگر اکوسیستم استارتاپی در هر استانی کارآفرینان آن هستند، خاطرنشان کرد: در شروع کار می‌توان اذعان کرد که در این موفق عمل کردیم؛ منتهی مراتب سایر بازیگر این اکوسیستم که شامل سرمایه‌گذارها، دانشگاه‌ها، دولت و قانون‌گذار، تربیت مربیان، ایجاد شرایط برای خدمت‌دهندگان، ایجاد شتاب‌دهنده استارتاپی و صندوق و شرکت‌های تامین‌کننده منابع مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر هنوز راه طولانی داریم و باید در این زمینه نیز شرایط را مساعد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال تربیت مربیان برای آموزش مهارت‌های کارآفرینی هستیم، گفت: مسلما مربیان در موفقیت یک تیم و ایده نقش به‌سزایی دارند و در این زمینه به دنبال تربیت مربیان متخصص هستیم.

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها و ادارات به دنبال ایجاد پارک در استان هستند، افزود: به نظر می‌رسد که اگر پارک علم و فناوری متمرکز باشد، عملکرد بهتری داشته باشیم.

در استان شتاب‌دهنده‌های رشد نداریم

مرادخانی با اشاره به اینکه متاسفانه در استان شتاب‌دهنده‌های رشد نداریم، افزود: لزوم ورود ادارات و دانشگاه‌ها برای افتتاح مراکز شتاب مشاهده می‌شود. این مراکز می‌توانند یک ایده را در مدت کوتاه‌تری به نتیجه برسانند.

وی با اشاره به اینکه اولین پایانه صادراتی تخصصی فرش دستباف کشور با هدف هم‌افزايي، توانمند‌سازي و همکاری بخش خصوصي و ذی‌نفعان زنجیره تأمین درراستای تسهیل و کاهش هزينه‌هاي پنهان فرايند پایانی صادرات روز آینده افتتاح خواهد شد، گفت: در طی این مراسم در این زمینه تفاهمنامه‌ای ما بین اداره میراث فرهنگ و گردشگری و صنایع دستی و اداره صنعت و معدن و تجارت و پارک علم و فناوری استان انعقاد می‌شود تا پارک علم و فناری نیز در زمینه توانمندسازی این صنعت اقدامات خود را انجام بدهد.

لزوم گسترش استارپ‌ها باید در زمینه صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه استارپ‌ها باید در زمینه صنایع دستی استان نظیر ملیله نیز ورود پیدا کنند، اظهار کرد: بایستی با گسترش و ترویج هر چه تمام‌تر فرهنگ استارتاپی، اکوسیستم استارتاپ را افزایش بدهیم و در این خصوص باید استارتاپ‌های بالادستی و پایین دستی ورود پیدا کنند تا زمینه برای جهش در این حوزه فراهم شود و باعث توسعه شهر جهانی ملیله شویم.

این مسئول با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها هنوز به این اکوسیستم استارتاپی چندان ورود پیدا نکرده‌اند، گفت: اکنون زمان آن است تا دانشگاه‌ها دانش را به صورت عملیاتی به کار بگیرند. ما در جهان رتبه 16 تولید علم را داریم و به نظر من بایستی این امر محقق می‌شد تا امروز بتوانیم در جهت کاربردی کردن این علم گام برداریم.

بودجه اختصاص یافته به خرید زمین پارک علم و فناوری استان برگشت خورد

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان هنوز مشکل مکان و زمین خود را دارد، اظهار کرد: هم اکنون 20 شرکت دانش‌بنیان ما نیازمند زمین هستند تا شرکت‌های خود را بسازند و متاسفانه بخشی از بودجه اختصاص یافته به این موضوع نیز که به صورت اوراق بهادار بود، برگشت خورد و هیچ زمینی در این زمینه به پارک علم و فناوری اختصاص نیافته است.

مرادخانی در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه این همه ساختمان خالی در ادارات وجود دارد که بی‌کار گوشه‌ای افتاده است اما یک مکان به این پارک اختصاص نمی‌یابد تا بخشی از مشکلات این پارک برای همیشه به پایان رسد.

ایجاد یک شغل آبرومند برای جوانان می‌تواند از بسیاری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کند

این مسئول با اشاره به اینکه مطئنا ایجاد یک شغل آبرومند برای جوانان می‌تواند از بسیاری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کند، گفت: در صورتی که شغلی آبرومند برای بسیاری از این نخبگان فراهم آید مسلما حجم مهاجرت به خارج از کشور، و از روستاها به شهرها کمتر خواهد شد و اشتغال در روستا و شهر افراد ایجاد خواهد شد که در صورتی که به این پارک اعتماد شود و مسئولین و مردم با وظایف این پارک آشنایی یابند، بخشی از دغدغه‌های مربوطه در این زمینه ایجاد خواهد شد.

2 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته به پارک علم و فناوری استان

وی با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای پارک علم و فناوری برخی از استان‌ها، اظهار کرد: استان‌های اردبیل و کردستان بالغ بر 10میلیارد، گیلان 21 میلیارد، و استان زنجان 2 میلیارد تومان است.

رییس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به اینکه با وجود بودجه کم تخصیص یافته به این پارک ، گفت: با این وجود پارک علم و فناوری استان  توانسته است در این زمینه اقدامات موثری را انجام بدهد به طوری که ما در ابتدای سال 97 در استان تنها 37 شرکت دانش بنیان داشتیم اما به انتهای سال 97 نرسیده این تعداد به 54 شرکت دانش بنیان رسیده است که نشان از پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دارد .

مرادخانی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان‌ها برای گسترش اکوسیستم استارتاپی افزود:مسلما در گسترش اکوسیستم استارتاپی ، پارک علم و فناوری شهرستانها و مناطق را نیز مد نظر دارد و با توجه به اینکه هر یک از شهرستانهای استان در خصوص موضوعی پیشرو هستند به دنبال این هستیم که در این راستا زمینه را برای ایجاد شرکتهای  فناور و دانش بنیان و مراکز نواور فراهم آوریم.

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداود مرادخانیپارک علم و فناوریبودجه زمین پارک فناوری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4522


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»