کد خبر: 4590
1399/07/21 - 12:4


روزنامه صدای زنجان مشکلات مربوط به مدرسه روستای «احمد کندی» را پیگیری می‌کند؛

دبیرستانی برای دبستانی‌ها

چند سال قبل با کمک خیری از اهالی همین روستا، توافق ساخت مدرسه‌ای را در اطراف روستای احمد کندی گرفتیم و این مدرسه با کمک این خیر به صورت مشارکتی ساخته شد. بنا بود که این مدرسه به عنوان دبیرستان شروع به فعالیت کند و از روستاهای اطراف نیز، دانش‌آموزان دبیرستانی به این مدرسه رجوع کنند تا به ادامه تحصیل بپردازند و به شهر زرین‌آباد مراجعه نکنند، اما با گذشت زمان، مسائل و مشکلاتی برای این مدرسه پیش آمد که مانع از ادامه فعالیت این مدرسه به صورت دبیرستان شد

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی


پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از اهالی روستای احمدکندی به نمایندگی از روستائیان، با مراجعه به روزنامه صدای زنجان به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار حل این مشکل شدند.

آنها عنوان کردند که چند سال قبل با کمک خیری از اهالی همین روستا، توافق ساخت مدرسه‌ای را در اطراف روستای احمد کندی گرفتیم و این مدرسه با کمک این خیر به صورت مشارکتی ساخته شد. بنا بود که این مدرسه به عنوان دبیرستان شروع به فعالیت کند و از روستاهای اطراف نیز، دانش‌آموزان دبیرستانی به این مدرسه رجوع کنند تا به ادامه تحصیل بپردازند و به شهر زرین‌آباد مراجعه نکنند، اما با گذشت زمان، مسائل و مشکلاتی برای این مدرسه پیش آمد که مانع از ادامه فعالیت این مدرسه به صورت دبیرستان شد.

آنها مدعی بودند که پس از ساخت این مدرسه، آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد دانش‌اموزان مقطع دوم متوسطه این روستا کم است و از طرفی مدرسه ابتدایی این روستا نیز فرسوده و کوچک بوده، مدرسه تازه ساخته شده را تبدیل به مدرسه ابتدایی کرده و اجازه ادامه  فعالیت این مدرسه را به عنوان دبیرستان نداد. ضمن اینکه این مدرسه تازه ساخته شده حدود یک تا دو کیومتر از روستا فاصله دارد و نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها در زمینه فرستادن دانش‌آموزان کوچک به این مدرسه ایجاد می‌کند.

طبق ادعای آنها، اکنون مدرسه‌ای که بنا بوده به دبیرستانی برای تحصیل دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه تبدیل شود، با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مسافت طولانی و فضای ناامن راه مدرسه، دانش‌آموزان خود را به مدرسه نمی‌فرستند، بلا‌استفاده مانده است و اهالی به دلیل ترس از گرفتاری کودکانشان در راه رسیدن به مدرسه با مشکلاتی نظیر حمله حیوانات وحشی و یخ‌بندان در فصل سرد، از آغاز سال تحصیلی جدید، از فرستادن فرزندان خود به آن مدرسه جلوگیری کرده‌اند. حال سوال اهالی از آموزش و پرورش این است که اگر بنا بود مدرسه‌ای ساخته شود و بلااستفاده بماند، چرا مجوز ساخت این مدرسه داده شده است.

آنان اعلام کردند در مقطع ابتدایی 106 دانش‌آموز ابتدایی داریم ولی طبق آمار آموزش و پرورش، 160 دانش آموز در این مقطع حضور دارند و از همین منظر ما برای فضای آموزشی ابتدایی مشکل پیدا می‌کنیم هرچند که حاضریم همین مدرسه ابتدایی موجود را نوسازی و تجهیز کنیم تا مشکلی در این زمینه برای مدرسه ابتدایی مستقر در داخل روستا که مختص دانش‌آموزان ابتدایی است هم پیش نیاید.

به گفته اهالی دبیرستان تازه احداث شده، زمین یک هکتاری این مدرسه از سوی روستائیان و به عنوان دبیرستان اهدا شده و در قسمت ساخت نیز 50 درصد با مشارکت اهالی و یکی از خیران که خود اهل همین روستاست ساخته شده و 50 درصد دیگر با اعتبارات دولتی است. خیر مدرسه‌ساز نیز تاکید داشته که نیت وی ساخت دبیرستان بوده و رضایتی برای استفاده از آن به عنوان دبستان ندارد.

آنها با اشاره به اینکه بارها و بارها از طریق ارگان‌های مختلف پیگیر این موضوع بوده‌ایم و متاسفانه هیچ پاسخی در این زمینه  دریافت نکرده‌ایم، اظهارکردند که با مراجعه به روزنامه در پی این هستیم که مشکلات خود را مطرح و در صدد برطرف کردن آنها هستیم.

مدرسه‌ای که ساخته شده است در قسمت انتهایی روستا قرار دارد

 در این خصوص باب‌الله فتحی، فرماندار ایجرود با اشاره به اینکه این مدرسه‌ای که ساخته شده است در قسمت انتهایی روستا قرار دارد و به هر حال خود اهالی این زمین را برای احداث این مدرسه داده‌اند‌، می‌گوید که همواره آموزش و پرورش تلاشش بر این است که در روستا مناسب‌ترین محل را برای ساخت فضای آموزشی در بافت و حریم روستا در نظر بگیرد ضمن اینکه زمین همین مدرسه را خود روستایی‌ها در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اند و این مدرسه چسبیده به آخرین خانه‌های روستا است و اگر مشکلی در این زمینه بود که نیست، چرا خود روستائیان از ابتدا در این زمینه نیندیشیده‌اند؟

به گفته وی، پیمانکار این مدرسه که خود از اهالی این روستا بوده است، در زمینه احداث این مدرسه حدود 30 درصد مشارکت داشته است و اهالی کاری در این زمینه نکرده‌اند و اینکه گفته شود که این مدرسه به صورت خیری ساخته شده است اشتباه است.

این مدرسه دبیرستان نبوده است

فرماندار شهرستان ایجرود با اشاره به اینکه این مدرسه دبیرستان نبوده است، می‌گوید: شاید تصور روستاییان از ساخت این مدرسه این بوده است که بنا است که این مدرسه دبیرستان باشد. ضمن اینکه دانش‌آموز پایه دوم متوسطه باید به حدی باشد که آموزش و پرورش بتواند مجوز احداث مدرسه متوسطه را بدهد که گویا در این روستا به این تعداد نبوده است.

در ابتدا باید مجوز داده شود

به گفته فرماندار شهرستان ایجرود سال گذشته این مدرسه افتتاح شده است و دانش‌آموزان ابتدایی در همین مدرسه برای یک سال تحصیل کرده‌اند. ضمن اینکه در مراسم افتتاحیه این مدرسه، مسئولین امر توضیح دادند که در ابتدا باید مجوز مربوط به پایه دوم متوسطه اخذ شود تا اجازه تحصیل این مقطع در این مدرسه داده شود امسال در بحث شرایط کرونایی که نیاز بود فاصله اجتماعی بیشتری در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد، این مدرسه بهترین مکان است که در آن دانش‌آموزان بتوانند به تحصیل ادامه بدهند.

در ادامه روح الله اجاقلو، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه حدود ده سال قبل مدرسه‌ای با مشارکت خیر مدرسه‌ساز و با وجود عدم تمایل اولیه از ناحیه اداره آموزش و پرورش ایجرود در روستای احمد کندی ساخته شده است، گفت: در حال حاضر دانش‌آموزان ابتدایی این روستا در یک مدرسه قدیمی با ظرفیت 4 فضای آموزشی با تعداد حدود 160 نفر دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که این فضا نه به لحاظ فیزیکی و نه بهره‌مندی از امکانات بهداشتی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. بر این اساس اداره آموزش و پرورش شهرستان با توجه به نبود دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم و خالی بودن فضای مزبور، دانش‌آموزان ابتدایی را در فضای آموزشی تازه احداث شده سازماندهی کرده است که متاسفانه اهالی روستای احمدکندی به دلیل تمایل به دایر بودن آموزشگاه متوسطه دوم در روستا، با این اقدام اداره آموزش و پرورش شهرستان علی‌رغم این که آموزش و پرورش به صورت موقت و یکساله این اقدام را انجام داده است، مخالفت می‌کنند.

از منظر تغییر مقطع اصلا مشکلی وجود ندارد

وی در پاسخ به این سوال که «مجوز این مدرسه به عنوان دبیرستان داده شده است و آیا این موضوع مشکلی را ایجاد نمی‌کند» اظهار کرد: اصلا ایرادی ندارد و تغییر ساختار داده می‌شود و شورای آموزش و پرورش می‌تواند این مجوز را بر اساس نیازها به مقطع دیگر بدهد و این موضوع در سطح شهر و در نواحی یک و دو آموزش و پرورش به کرات اتفاق افتاده است و از این بابت اصلا مشکلی وجود ندارد. با توجه به اینکه با وجود تعداد کم دانش‌آموزان دبیرستان این روستا (حدود 20 نفر دختر و پسر) عملا هیچ کلاسی به خاطر دستورالعمل‌های موجود برای تشکیل کلاس در متوسطه، در آنجا تشکیل نمی‌شود و این فضا خالی است و این اقدام آموزش و پرورش، استفاده مطلوب و بهروری از امکانات و تجهیزات موجود است.

فاصله مدرسه دو کلیومتر نیست

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه روستایی‌ها عنوان می‌کنند که این روستا نزدیک دو کیلومتر با روستا فاصله دارد اشتباه است، افزود: در واقع این مدرسه چسبیده به روستا است و در حوالی آن خانه ساخته شده است و هیچ موردی برای رفت و آمد دانش‌آموزان وجود ندارد و خانه‌های اطراف حتی گازکشی شده است و اگر دو کیلومتر با روستا فاصله داشته باشد اصلا امکان گازکشی و ارائه خدمات این چنینی وجود نداشت.

این مدرسه اصلا قابلیت پذیرش دانش‌آموز از روستاهای اطراف ندارد

وی در پاسخ به اینکه «روستاییان عنوان می‌کنند که بنا بوده از چند روستای دیگر، دانش‌آموز به این مدرسه بیاید و به تحصیل بپردازند و مشکل تعداد کم دانش‌آموزان با این راه‌حل برطرف می‌شد »، گفت: این مدرسه اصلا قابلیت این موضوع را ندارد که از روستاهای دیگر برای ادامه تحصیل به این روستا بیایند. ضمن اینکه اطراف این روستا اصلا روستایی نیست و نزدیک‌ترین روستا به «احمد کندی»، «اینچه رهبری» است که این روستا خودش یک مرکز شبانه روزی دارد و اگر بنا باشد دانش‌آموزان برای ادامه تحصل به روستایی بروند به همین مدرسه شبانه روزی می‌روند که امکانات بیشتری هم دارد.

منبع: روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای احمدکندیاموزش و پرورش زنجاندبیرستان احمدکندی
sedayezanjannews.ir/nx4590


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»