کد خبر: 4594
1399/07/21 - 14:37


صدای زنجان از بلاتکلیفی نیروهای نهضت سوادآموزی استان با وجود اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی گزارش می‌دهد؛

دادن اضافه‌کاری به خودی‌ها، به‌جای جذب حق‌التدریسی‌ها

نیروهای حق‌التدریسی: به جای جذب مجدد به ما می‌گویند به نیروهای خودمان اضافه‌کاری دادیم و نیرو نمی‌خواهیم!/ معاون برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش استان: امکان صحبت ندارم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- جمعی از معلمان حق‌التدریسی به علت عدم تمکین اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در قبال مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر بکارگیری مجددشان یکشنبه 20 مهرماه سال جاری برای چندمین بار در محل این اداره حضور یافتند اما همانند روزهای قبل بی‌آنکه نتیجه‌ای بگیرند به خانه برگشتند! شنیده‌ها حاکی از آن دارد که مسئولان اداره کل آمو زش و پرورش استان به جای جذب نیروهای حق‌التدریسی و با هدف جبران کمبود نیرو نسبت به پرداخت اضافه‌کاری به نیروهای فعلی فعال در اداره کل اقدام کرده‌اند.

سال‌های سال است جوانان علاقه‌مند به تعلیم و تربیت با عشقی فراوان در سنگر آموزش و پرورش در خط مقدم پیکار با بی‌سوادی و کم آگاهی در دورافتاده ترین روستاها و صعب‌العبورین نقاط استان حضور دارند و به خدمت متعهدانه و صادقانه مشغول هستند تا روزی با استخدام شدن زحمت چندین ساله‌شان از تن خارج شود اما ظاهرا با عدم به کارگیری مجدد این نیروها از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان پس از تصویب اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی که اجرای آن در کل کشور الزامی است، این اتفاق نیفتاده و نیروهای حق‌التدریسی روزهاست که برای پیگیری مطالبات خود در محل اداره کل حضور می‌یابند.

طبق قانون در رابطه با جذب نیروهای حق‌التدریسی و نهضت سوادآموزی در سال 97، برای 4 گروه از نیروهای مشغول در آموزش و پرورش شامل خرید خدمتی‌ها، معلمان پیش دبستانی، نهضتی‌های سوادآموزی، معلمان و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در 13/6/97 قانونی تصویب شد که این افراد جذب شوند و امسال آخرین سالی است که وزارت آموزش و پرورش طبق قانون می‌تواند به جذب آنها اقدام کند.

تمام افرادی که در آزمون موفق نشدند، جذب آموزش و پرورش می‌شوند

نمایندگان مجلس یازدهم که معتقد بودند در این قانون برای سه گروه آزمون استخدامی بعد از دوره آموزشی لحاظ شده است اما برای گروه نهضت سوادآموزی که شرایطشان شبیه مابقی است یک دوره آزمون قبل از دوره آموزشی گذاشته‌اند و دوباره دوره آموزشی یک ساله و مجدداً آزمون استخدامی لحاظ کرده‌اند که با این شرایط حق این دوستان اجحاف می‌شود و در حق آنها بی‌عدالتی صورت می گیرد در جلسه علنی چهارشنبه 9 مهرماه سال جاری  پس از استماع گزارش رد طرح اصلاح ماده الحاقی مصوب 13 شهریور سال 97 به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15 مهر سال 88 و اصلاحات و الحاقات بعدی با کلیات طرح با 151 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 249 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

یازدهم ماه جاری محمدرضا احمدی سنگری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور در جمع خبرنگاران در این زمینه با تأکید بر اینکه قرار است تمام افرادی که در آزمون موفق نشدند جذب آموزش و پرورش شوند، افزود: تمام افراد شرکت‌کننده در آزمون اخیر آموزش و پرورش چه پذیرفته‌شدگان (17 هزار نفر) و چه حدوداً 6 هزار نفر که پذیرفته نشدند، برای ادامه کار خود باید در دانشگاه فرهنگیان دوره‌هایی را بگذرانند.

با وجود تاکیدات قانون، ما جذب نشدیم!

یکی از فرهنگیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان ضمن انتقاد از اقدام اداره کل آموزش و پرورش نسبت به بی‌توجهی به این قانون می‌گوید: حدود 27 نیروی حق‌التدریسی تقریبا 2 ماه است پیگیر بازگشت‌‌ مجدد به کارشان هستند، با وجود اینکه تمامی استان‌های کشور نسبت به بکارگیری نیروها اقدام کرده‌اند اما ظاهرا فقط اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان است که قصد اجرای قانون را ندارد و مسئولان نیز تا کنون جواب مشخصی به ما نداده‌اند. ما درخواست غیرقانونی نداریم فقط از آموزش و پرورش می‌خواهیم تا طبق مصوبه مجلس عمل کند.

آموزش و پرورش زنجان به جای جذب نیروی جدید، به نیروهای فعلی‌ اضافه کار پرداخت کرده است

یکی دیگر از فرهنگیان زنجانی هم معتقد است: ما 27 معترض به اقدام آموزش و پرورش استان در عدم بکارگیری مجدد نیروهای حق‌التدریسی تبدیل وضعیت شدیم، با وجود اینکه طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریسان و نهضتی‌های سودآموزی به تصویب مجلس رسیده است. اداره کل آموزش و پرورش پاسخ منطقی در قبال درخواست ما ندارد. آن‌ها می‌گویند نیروی موردنیازمان را جذب کردیم و دیگر نیازی به نیرو نداریم! وقتی می‌گوئیم نیروها را چگونه جذب کردید، پاسخ می‌دهند به نیروهای خودکان اضافه کاری می‌دهیم و دیگر بودجه‌ای نداریم تا جذب کنیم، علاوه بر آن کمبود معلم هم نداریم! به گفته مدیر یکی از مدارس استثنایی استان، در حال حاضر این مدارس با مشکل کمبود نیرو مواجه هست اما مدیرکل و معاونان می‌گویند نیروی مازاد داریم. اگر حرف مسئولان درست است چرا مدارس خالی از معلم است و کسی هم جوابگو نیست؟

فرهنگیان معترض به اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان می‌گویند با وجود تبدیل وضعیت شدن و تصویب طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسان و نهضتی‌های سوادآموزی که مقرر شد آموزش و پرورش نسبت به جذب نیروها اقدام کند، اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تنها اداره‌ زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش در کل کشور است که با وجود احساس کمبود نیرو در مدارس، عذر نیروهای حق‌التدریسی را خواسته و با اعلام اینکه کمبود نیرو را با پرداخت اضافه‌کاری به نیروهای مشغول به کار در این مجموعه جبران کرده است به هیچ عنوان زیر بار قانون نمی‌رود!

او می‌گوید: من و همکارانم که عذرمان را آموزش و پرورش استان زنجان عذرمان را خواسته تبدیل وضعیت شده‌ایم حتی کد پرسنلی دادند و ما ساماندهی شدیم. بسیاری از ما در ارگان‌های دیگر کار داشتیم به امید جذب شدن شرایط حق‌التدریسی را پذیرفتیم اما حالا کنار گذاشته شدیم.

وی اضافه می‌کند: طبق مصوبه مجلس این دستگاه موظف به جذب مجدد ماست اما مسئولان می‌گویند به هیچ عنوان امکان جذب وجود ندارد چرا که کمبود نیرو را با پرداخت اضافه‌کاری به نیروهای خودمان جبران کرده‌ایم! من نمی‌دانم چرا وقتی نیرو هست باید این اداره کل نسبت به پرداخت اضافه کار به نیروهای فعلی اقدام کند؟ صاحبنظران و نمایندگان مجلس موضوع استخدام نهضتی‌ها را پیگیری کردند و گفتند چرا باید معلمان پیش‌دبستانی بدون آزمون جذب شوند اما گروه نهضت سوادآموزی که چندین سال هم سابقه دارند و در نظام آموزش کشور زحمت کشیده‌اند با آزمون جذب شوند، از این رو این روال را منصفانه ندانستند و رای به حذف عبارت «پس از شرکت در آزمون داخلی که توسط آموزش و پرورش برگزار می‌گردد» در قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی دادند.

به جای اینکه به قانون عمل کنند، می‌گویند به خانه برگردید!

یکی از فرهنگیان دارای تحصیلات فوق‌لیسانس که 6 سال به عنوان معلم حق‌التدریسی در نظام آموزش و پرورش خدمت کرده است به صدای زنجان می‌گوید: متاسفانه آموزش و پرورش استان زنجان با نادیده گرفتن قانون اجازه کار به ما را نمی‌دهد. در این مدت مکررا به این اداره کل مراجعه کرده‌ایم اما مسئولان فقط می‌گویند «به خانه‌تان برگردید ما جلسه برگزار می‌کنیم و موضوع را بررسی می‌کنیم»، اما تا به امروز هیچ کاری نکرده‌اند!

برای ما کد پرسنلی صادر کردند الان می‌گویند نیازی به شما نداریم!

دیگر فرهنگی معترض هم که بیش از 12 سال مشغول به خدمت در حوزه آموزش و پرورش است در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: همین مسئولانی که الان وقتی برای صحبت با ما و بررسی مشکلات‌مان را ندارند سال قبل کد پرسنلی برایمان صادر کردند اما حالا می‌گویند نیازی به شما نداریم. معاونت پشتیبانی اداره کل فقط می‌گوید بروید دنبال کارتان!

آموزش و پرورش پاسخی نداشت

صدای زنجان به منظور دریافت پاسخ به سؤالات معلمان حق‌التدریسی کنار گذاشته شده استان زنجان موضوع را از طریق بیت‌اله احمدی‌نژاد، معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان پیگیری کرد اما وی با وجود دریافت سؤالات هر بار با ارسال پیامکی مبنی بر «امکان صحبت ندارم، لطفا پیام بدهید» از پاسخ به سؤالات طفره رفت.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناموزش و پرورش زنجانرفیعیجذب حق التدریسی ها
sedayezanjannews.ir/nx4594


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»