کد خبر: 9474
1401/12/06 - 11:27


صدای زنجان مطالبه معلمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مابه‌التفاوت‌های ناشی از تغییر صندوق بیمه معلمان را پیگیری می‌کند؛

تفاوت‌های استثنایی!

معلمان آموزش و پرورش استثنایی: مابه‌التفاوت تغییر صندوق بیمه که در سال 84 توسط آموزش و پرورش صورت گرفته است، از جیب معلمان پرداخت می‌شود/ مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان: دنبال حل این مشکل هستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: تعدادی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان در تماس با صدای زنجان از مشکلات پیش آمده در خصوص مابه‌التفاوت میلیونی تغییر صندوق بیمه خود از «تأمین اجتماعی» به «خدمات کشوری» که توسط آموزش پرورش صورت گرفته، گفتند و اذعان کردند که متاسفانه علیرغم واریز 25 میلیون مابه‌التفاوت در سال 84 از سوی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی، همچنان معلمان بایستی هزینه میلیونی بابت این مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

یکی از معلمان اظهار کرد که حدود 88 نفر از کارکنان استثنایی در دهه 70 توسط آموزش و پرورش تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی قرار گرفتند، ولی بعدها این صندوق توسط آموزش و پرورش تغییر پیدا کرد و به صندوق خدمات کشوری تبدیل شد.

وی ادامه داد: طبق قانون اگر سیستمی نوع بیمه را تغییر بدهد، مابه‌التفاوت این تغییر صندوق را خودش باید پرداخت کند. از همین رو دولت آمد و در سال 1384 مابه‌التفاوت را به صندوق داد که حدود 25 میلیون تومان شد. حالا که موعد بازنشستگی برای همکاران رسیده و همکاران یکی‌یکی بازنشسته شدند، صندوق بازنشستگی زیر بار نمی‌رود و عنوان می‌کند که مابه‌التفاوتی پرداخت نشده است.

این معلم اذعان می‌کند که ما مدارک را تهیه کردیم و از تأمین اجتماعی نامه گرفتیم که عنوان می‌کرد که این مابه‌التفاوت پرداخت شده است و همه این مدارک را رو کردیم. طبق این مدارک در سال 84 مابه‌التفاوت پرداخت شده است. صندوق بازنشستگی اما عنوان میکند که یک مابه‌التفاوت دیگر مانده است که بایستی پرداخت می‌شده است. طبق توافق‌نامه 95 این مابه‌التفاوت را هم  باید دستگاه (آموزش و پرورش) پرداخت کند که این بار نه آموزش و پرورش زیر بار می‌رود و نه صندوق بازنشستگی!

وی مدعی است که اداره کل آموزش و پرورش قبول دارد که حق با ما است منتهی می‌گویند بودجه نداریم. همکاری بازنشست شده است 77 میلیون بدهی به او چسباندند که از حقوق بازنشستگی کسر می‌کنند و همکار دیگر چون این مابه‌التفاوت زیر 20 میلیون تومان است بایستی همه بدهی را به صورت دستی پرداخت کند.

تبعیض‌های آزا‌ر دهنده

این معلم اذعان می‌کند: قضیه دیگری که اینجا پیش آمد این بود که همسر یکی از مسئولان سابق صندوق بازنشستگی، جزو این 88 نفر بود که امسال بازنشست شد و یک بدهی 33 میلیونی باید پرداخت می‌کرد. به ما گفته شد که بدهی این خانم پاک شده است و بدهی ایشان 700 هزار تومان شده است. سپس برخی از ما معلمان جمع شدیم و پیش رئیس جدید صندوق رفتیم و موضوع را عنوان کردیم و جواب ایشان این بود که حکم آزمایشی این خانم قبل از 76 است و طبق قانون موجود این خانم می‌تواند از فلان قانون استفاده کند تا مشکلش حل شود. ما عنوان کردیم که حالا که بدهی این خانم با این قوانین و تبصره‌ها حل می‌شود، بقیه همکاران ما نیز شامل این قوانین می‌شوند. از این 88 نفر به خاطر این خانم، حدود 35 نفر شامل این تبصره‌ها و قوانین شدند.

وی ادامه می‌دهد: برای 50 نفر دیگر همچنان این مشکلات وجود دارد. ما تفاهم‌نامه داریم و در آن ذکر شده است که مابه‌التفاوت به عهده دستگاه و خود آموزش و پرورش است، منتهی کسی به داد این کارکنان نمی‌رسد! حالا برای 35 نفر نامه تهیه می‌کنند، به خاطر این که آبرویش می‌رود چرا که مشکل این خانم را در زمان کوتاهی حل کردند. این خانم خواهر یکی از مسئولان سابق استان هم هست. مشکل ما این است که خیلی راحت دیگران را زیر پا می‌گذارند، اما نوبت به خودشان که می‌رسد تبصره و قوانین به دادشان میرسد. چه کسی در این زمینه پاسخگو است؟

این معلم اظهار می‌کند: این 25 میلیون را در سال 84 چه کسی برده و خورده و چه اتفاقی برایش افتاده است که صدایش را در نمی‌آورند را نمی‌دانم، اما اکنون از ما دارند مابه‌التفاوتش را می‌گیرند. استانداری حق را به ما داده است! بازرسی زنجان هم همین طور! ولی چرا کاری نمی‌کنند؟ ما به چند جا نامه نوشتیم. استانداری قول داده است که در این زمینه کاری انجام دهد اما این اقدامات کجاست؟ از آن زمان یک ماه و نیم است که مدام دارند به آموزش و پرورش فرصت می‌دهند در حالی که هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ما سه سال است که به دنبال حل این موضوع هستیم و به ته خط رسیده‌ایم.

دنبال حل مشکلات هستیم، اما نمی‌توان زمان دقیقی مشخص کرد

«علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: حدود 90 نفر از همکاران مدارس استثنایی ما یک تغییر صندوقی برایشان اتفاق افتاده است که این تغییر صندوق از «صندوق تأمین اجتماعی» به «صندوق بازنشستگان کشوری» جابه‌جا شده است و در آن زمان بر اساس مقررات یک 25 میلیونی بابت جابه‌جایی بایستی پرداخت می‌شد.

وی با بیان اینکه این مشکل در کل کشور وجود دارد و استان زنجان در این زمینه مستثنا نیست، اظهار می‌کند: در قبال این تغییر صندوق بایستی یک مبلغی را وزارت آموزش و پرورش طی مراحلی به صندوق بازنشستگی واریز می‌کرد که این اتفاق در کل کشور نیفتاده است اما در استان زنجان این 25 میلیون به صندوق بازنشستگی واریز شده است.

اسماعیلی مدعی است از این 90 نفر نزدیک 35 نفرشان مربوط به سال قبل 76 بودند که مشکلشان حل شده و بقیه هم با توجه به اینکه پولشان واریز شده، صندوق بازنشستگی باید کمکمان کند تا این اتفاق برایشان بیفتد. از روز اولی که به عنوان مدیرکل ورود کردم، پیگیر این ماجرا هستم. هرچند این کار مربوط به امروز و دیروز نیست و مربوط به سال‌های گذشته است.

وی اذعان کرد: این مشکل وجود دارد و سازمان‌های نظارتی هم مثل سازمان نظارت و عملکرد استانداری به این موضوع ورود کرده است و در این زمینه با دوستان جلساتی را داشتند و‌ صحبت‌هایی کردند و بنا شد که یک هماهنگی با تهران در این زمینه داشته باشند و حداقل با توجه به اینکه این مابه‌التفاوت پرداخت شده است، استانی باشیم که این مشکل را حل کنیم.

برای حل این مشکل، از ظرفیت نماینده‌ها و وزارت تعاون استفاده کردیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه برای حل این مشکل، از ظرفیت نماینده‌ها و وزارت تعاون استفاده کردیم، اظهار می‌کند: این موضوع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و دست استان هم نیست؛ شرایط استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها بهتر است و ما در این زمینه تلاش می‌کنیم که مشکلات را حل کنیم.

این مسئول می‌افزاید: در کنار این مسئله حدود 50 تا 60 نفر را داشتیم که تاریخ بازنشستگی‌شان به گونه‌ای بود که در بحث شمولیت رتبه‌بندی دچار مشکل بودند که با هماهنگی‌هایی که با وزارتخانه صورت گرفت، مشکل این دسته از همکاران نیز حل شد مگر نه این موضوع هم مشابه سایر موضوعات، معضلی برای 10 سال آینده می‌شد.

وی با بیان اینکه ما خوشحال می‌شویم که مشکلات همکاران حل شود، اذعان می‌کند: تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار خواهیم گرفت ولی اینکه این مشکل را چه زمانی برطرف کنم پرسشی است که با توجه به شرایط نمی‌توانم به طور قطع پاسخ بدهم.

اسماعیلی در ادامه می‌افزاید: با رتبه‌بندی معلمان طی این روزها، نگارش ویژه بازنشستگانی که شامل این رتبه‌بندی می‌شدند آمده است و کم‌کم داریم به بحث صدور احکام رتبه‌بندی می‌رسیم و این فضا هم برای همکاران باز است و این موضوع در سایت وزارت آموزش و پرورش نیز بارگذاری خواهد شد و عزیزانی که نسبت به این موضوع اعتراض دارند، می‌توانند به راحتی ابراز کنند و بازرسی مجدد این اتفاق بیفتد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناموزش و پرورش استثناییبیمه معلمان استثنایی
sedayezanjannews.ir/nx9474


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»