کد خبر: 4684
1399/08/05 - 18:6


صدای زنجان موضوع روغن‌‌های انبار شده در شرکت روغن‌نباتی جهان را بررسی می‌کند؛

شائبه احتکار در «جهان»

مسئولان تعزیرات حکومتی استان در این مورد پاسخی ندادند اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تشکیل پرونده خبر داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال ورود نخستین محموله روغن مایع تولید کارخانه روغن نباتی جهان به بازار مصرف به میزان 20 تن در روز چهارشنبه 30 مهرماه سال جاری، خبری از قول مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مبنی بر کشف بزرگترین احتکار روغن کشور در زنجان در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که بلافاصله حذف گردید!

به دنبال تشدید کمبود روغن در بازار زنجان، مسئولان استانی برای رسیدگی هر چه سریعتر وارد گود شدند تا با استفاده از ظرفیت تنها تولیدکننده مستقر در زنجان نیازهای شهروندان را تامین کنند. به همین منظور حواله 100 تنی روغن مایع از سوی سازمان صمت صادر شد.

قرار بود چهارشنبه 30 مهرماه سال جاری، 20 تن از 100 تن روغن مایع کارخانه روغن نباتی جهان توسط اتحادیه خواروبارفروشان زنجان خریداری و وارد چرخه مصرف شود که انتشار خبری مربوط به کشف بزرگترین احتکار روغن کشور در زنجان از سوی یکی از مسئولان، اذهان را به تولیدات آماده شده روغن نباتی جهان برای ارسال به بازار مصرف بُرد اما این خبر بلافاصله از سوی منبع انتشاردهنده حذف شد!

احتکار بود؟

اما امروز یک منبع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه روغن‌های عرضه شده شرکت روغن نباتی جهان به بازار زنجان تولید بهمن‌ماه سال 98 است، با اشاره به وجود بیش از 650 تن روغن مایع در روز (30 مهرماه سال جاری) یعنی همان روز توزیع مرحله نخست روغن به بازار (چهارشنبه 30 مهرماه)، مدعی شد: این حجم از تولید که از نگاه بازرسان دستگاه‌های ذیربط به مدت 9 ماه پنهان مانده است جای تعجب دارد.

وجود بیش از 1000 تن ماده اولیه در کارخانه جهان؟

این منبع با اشاره به حجم ماده اولیه موجود در کارخانه روغن نباتی جهان ادعا کرد: هم اکنون بیش از یک هزار تن ماده اولیه در شرکت موجود است این در حالی است که یا کارخانه در حالت تعطیلی به سر می‌برد یا نیمه تعطیل است!

موضوع 1000 تن ماده اولیه را پیگیری می‌کنم

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در واکنش به این اظهارات از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: از وجود بیش از یک هزار تن ماده اولیه در کارخانه خبری ندارم اما آن را پیگیری می‌کنم!

احتکار نبود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود و احتمال احتکار در روغن نباتی جهان با بیان اینکه طبق دستورالعمل ابلاغی، محل کارخانه باید در سامانه جامع انبار ثبت شود، تاکید کرد: کارخانه روغن نباتی جهان طبق قانون عمل کرده و موجودی انبار در سامانه به ثبت رسید است لذا مفهوم احتکار در این کارخانه صدق نمی‌کند. اما از لحاظ قانون مکلف به ثبت به‌روز ورودی و خروجی میزان روغن در سامانه بوده که به دلیل عدم ثبت به‌روز آن پرونده لازم از سوی بازرسان تشکیل و برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

عدم درج ورود و خروج کالا در سامانه مصداق جرم است اما احتکار نیست

فغفوری با تاکید بر اینکه عدم درج ورود و خروج کالا نمی‌تواند مصداق احتکار باشد، اضافه کرد: این تخلف مصداق دیگری از جرم است که آن نیز بستگی به نتایج بررسی و تصمیمات قاضی تعزیرات حکومتی دارد.

فغفوری اضافه کرد: این کارخانه ورود و خروج روغن را در قالب برگه کاغذی به دفتر تهران جهت ارائه به شرکت بازرگانی دولتی ارائه می‌کرد اما به لحاظ قانون، ما کاری به ارسال کاغذی نداریم و باید تمامی موارد در سامانه به صورت به روز و مرتب درج می‌شد.

بازرسان صمت کوتاهی نکرده‌اند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هرگونه کوتاهی بازرسان سازمان صمت در رابطه با نظارت مداوم به تولیدات روغن نباتی جهان را رد کرد و با اشاره به حساسیت مسئولان ذیربط استانی و بررسی 48 ساعته موضوع مربوط به کارخانه روغن نباتی جهان اعلام کرد: پنجشنبه هفته قبل (یکم آبان‌ماه) اقدامات نهایی صورت گرفت و شنبه هفته جاری نیز برای بررسی قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال گردید.

وجود روغن‌هایی که 2 ماه تا اتمام تاریخ انقضای آن‌ها مانده را تکذیب می‌کنم

رئیس سازمان صمت استان در پاسخ به سؤالی در رابطه با وجود روغن‌های که تا اتمام تاریخ انقضای آن کمتر از 2 ماه مانده در بین 600 تن روغن تولید شده در این کارخانه گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و همانطور که گفته شد تولیدات سال 98 کارخانه روغن نباتی جهان مربوط به آذرماه ان سال بود که انقضای آن خردادماه سال 1400 است.

صدور 250 تن حواله روغن

وی با اشاره به صدور 250 تن حواله روغن مایع عنوان کرد: مسئولان استانی برای تزریق کلیه تولیدات کارخانه روغن نباتی جهان به داخل استان زنجان تاکید دارند. در تلاشیم تا روغن مورد نیاز شهروندان به تدریج وارد بازار شود تا از نشتی‌ها و خروج آن از استان جلوگیری کنیم. البته ما نمی‌گوییم روغن نباتی جهان تولیدات خود را به خارج از استان ارسال نکند چرا که در صورت دریافت حواله مربوط به روغن خام مورد نیاز از شرکت بازرگانی دولتی و تائید این مجموعه، شرکت روغن نباتی جهان مکلف به تولید بوده و میزان ارسال آن مربوط به مسئولان ذیربط شرکت بازرگانی دولتی است.

فغفوری با بیان اینکه اطمینان داریم طی روزهای آتی با تولیدات شرکت روغن نباتی جهان و سایر شرکت‌های تولیدکننده کشور، نیاز بازار استان به روغن مایع تامین شده و بازار به حالت اشباع رسد، ادامه داد: این شرکت از حدود سال 92 نتوانست تولیدات خود را به نحو شایسته به بازار تزریق کند اما خوشبختانه زنجانی‌ها پس از سال‌ها شاهد تولیدات روغن نباتی جهان در قفسه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها می‌شوند.

جهان با 10 درصد ظرفیت کار می‌کند

وی با اشاره به ورود مسئولان قضایی و اجرایی استان به موضوع تعطیلی کارخانه روغن نباتی جهان و حضور رئیسی، رئیس قوه قضائیه در استان در سال قبل اظهار کرد: تمهیداتی برای حل مشکلات کارخانه در دو حوزه «کارگری» و «تولید» از سوی مسئولان ذیربط اندیشیده شد که پرداخت بخشی از معوقات و بررسی میزان بدهی کارخانه به کارگران نمونه آن بود.

وی با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی جهان از اواسط آذرماه سال 98 مجددا به چرخه تولید بازگشت، اضافه کرد که این فعالیت بسیار کمتر از ظرفیت اسمی و علمی کارخانه بوده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون کارخانه روغن نباتی جهان با 10 درصد ظرفیت کار می‌کند و علت غیبت طولانی‌مدت تولیدات روغن در بازار مصرف نیز به این موضوع برمی‌گردد، ابراز کرد: با وجود تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته، این کارخانه را حتی نمی‌توان در لیست واحدهای تولیدی فعال استان به شمار آورد. اگر روغن نباتی جهان با تمامی ظرفیت کار کند توان تولید روزانه 100 تن روغن را داراست.

فقط 150 تن روغن مایع‌های تولیدی، مربوط به سال 98 بود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه بخشی از روغن‌های موجود در کارخانه روغن نباتی جهان در آذرماه سال 98 تولید شده و تا خرداد ماه سال 1400 تاریخ انقضا دارد ضمن رد ادعای مطروحه در رابطه با اینکه تمامی روغن‌های توزیعی به شبکه مصرف مربوط به سال 98 است، افزود: میزان روغن تولید شده مربوط به این بازه زمانی حدود 100 تا 150 تن حاوی روغن خوراکی مخلوط (معمولی) است که در روزهای ابتدای توزیع روغن موردنیاز استان، وارد شبکه مصرف شد.

وی قیمت حدود 670 گرم روغن مایع تولید شده در سال قبل توسط کارخانه روغن نباتی جهان را زیر 5 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که برندهای مختلف روغن از جمله اویلا و غیره 7 هزار تا 7 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می‌شود.

ورود روغن غنی شده با ویتامین D تولید امسال به بازار

فغفوری با اشاره به اخذ مجوزهای مربوط به تولید روغن غنی شده با ویتامین D شرکت روغن نباتی جهان از اداره کل استاندارد و دستگاه‌های مربوطه در سال جاری عنوان کرد: مسئولان کارخانه به علت حاشیه سود بالای تولید این روغن نسبت به روغن معمولی، تصمیم به تولید این نوع روغن گرفتند.

به گفته این مسئول 20 تن روغن مایع موردنیاز کارخانه به اتحادیه خواروبارفروشان زنجان در چهارشنبه 30 مهرماه تحویل شده که در قالب دو مرحله به اسم بین مغازه‌ها برای مصرف عموم مردم توزیع گردد. توزیع مرحله نخست انجام شده و ظهر امروز دوشنبه پنجم آبان ماه نیز مرحله دوم توزیع اجرایی می‌شود. در روزهای آتی نیز 80 تن وارد شبکه توزیع می‌شود. در این زمینه با تهیه نامه‌ای به فروشگاه‌های بزرگ اعلام کردیم که از طریق کارخانه روغن نباتی جهان، روغن موردنیازشان را تامین و برای مصرف عموم تحویلشان می‌دهیم. این میزان روغن، جدای از روغن‌های شرکت‌های تولیدکننده با برندهای مختلف است که وارد استان می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه تولیدات امسال روغن مایع شرکت روغن نباتی جهان اکثرا ویتامیه بوده و با اولویت تاریخ مصرف وارد بازار می‌شود از ورود روغن غنی شده با ویتامین D، 800 گرمی تولید شرکت روغن نباتی جهان به بازار زنجان خبر داد.

پایگاه خبری صدای زنجان به منظور پیگیری ادعاهای مطروحه را طی تماسی با مرتضی ممیزی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان پیگیری کرد اما وی به واسطه رئیس دفتر خود ترجیح داد تا مدیر روابط عمومی در این باره توضیحات لازم را ارائه دهد.

مدیر روابط عمومی اداره کل تعزیرات حکومتی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان اعلام کرد در اسرع وقت نسبت به دریافت پاسخ سؤالات اقدام کرده و قبل از پایان وقت اداری امروز نتیجه را اعلام می‌کند اما در پیگیری‌های مکرر صدای زنجان این امر میسر نشد!

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروغن نباتی جهاناحتکار روغنناصر فغفوری
sedayezanjannews.ir/nx4684


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»