سمیه میناخانی- تعطیلات نوروزی امسال برای اهالی سینمای
کوتاه شروع حرکتی تازه در زنجان بود، دوستداران این سینما با تشکیل کمپین
"اکران نورزی فیلم کوتاه" در این شهر، سعی کردند خلاء نبود سینمای
"هنر و تجربه" را پر کنند و با پیوستن بیش از 600 نفر به این کمپین تا
کنون، زمینه اکران برخی از فیلمهای کوتاه را فراهم سازند.
به گزارش صدای زنجان، هر چند تعطیلات نوروزی به پایان رسید
ولی این کمپین با اندکی تاخیر موفق شد در
اولین هفته پس از تعطیلات نوروزی، اکران 5 فیلم کوتاه از برترینهای دو سال اخیر
را در لیست برنامههای اکران سینما بهمن زنجان قرار دهد.
روز چهارشنبه، 22 فروردینماه سال 97، ساعت پنج و نیم عصر،
این مجموعه فیلمهای کوتاه با همکاری انجمن سينماي جوان دفتر زنجان و مدیر گروه
هنر و تجربه و همچنین مدیر سینما بهمن در زنجان
اکران خواهد شد.
لیلا بیگلی، سرپرست انجمن سینمای جوان دفتر زنجان، تشکیل
این کمپین را در حوزه کاری خود ندانسته و به صدای زنجان گفت: این کمپین در پی تحقق
یک مطالبه عمومی توسط هنردوستان زنجانی بود که قبل از عید به دنبال اکران برخی
فیلمهای کوتاه بر روی پرده سینما بود، اکرانی که در یک فضای کوچک در کلاس انجمن
نبوده و عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند چرا که اغلب اعضای انجمن این فیلمها
را دیدهاند.
وی اکران این 5 فیلم کوتاه را در قالب یک سانس 90 دقیقهای
برای دوستداران فیلم کوتاه عنوان کرده و افزود: فیلم "حیوان"، "روتوش"،
"وقت ناهار"، "شب تولد" و "هنوز نه" برای اکران روز
چهارشنبه در سینما بهمن زنجان در نظر گرفته شده است.
به گفته سرپرست انجمن سینما جوان زنجان، این فیلمها همگی
فیلمهای تحسین شده دو سال اخیر فیلم کوتاه بوده و نمیتوان آنها را نادیده گرفت،
این فیلمها جریانساز و متفاوت است و گرچه گیشهمحور محسوب نمیشود ولی میتواند
گیشه را هم متحول کند.
وی فروش بلیت این پنج فیلم را از طریق اینترنتی با مراجعه
به سایت https://cinematicket.org/?p=buy-1&cid=307&sid=26795 و نیز خرید حضوری از گیشه
سینما بهمن زنجان عنوان کرده و ادامه داد: خرید بلیت فیلم هنر و تجربه به مفهوم
حمایت از این سینماست چون این فیلمها اکران عمومی نداشته و صدا و سیما نیز معمولا
آنها را نمیخرد ولی ساخت این فیلمها هزینهبر بوده و حق کپی رایت دارند.
بیگلی نمایش این پنج فیلم کوتاه در زنجان را فرصتی برای
سینما دوستان دانسته و گفت: سینمای مستند و کوتاه باید حمایت شود چون سازندگان این
فیلمها با دست خالی شروع به کار کردهاند و در برخی شهرها نیز اکران این فیلمها
با استقبال همراه بوده به گونهای که در مشهد و کرج به سانس فوقالعاده رسیده است
و اگر تجربه روز چهارشنبه سینمای ما در زنجان نیز موفق باشد، این حرکت ادامهدار
خواهد بود.
وی از همه کسانی که در این حوزه دغدغهمند محسوب میشوند
خواست تا با حمایت از این حرکت، لازمه تداوم آن را فراهم کنند و افزود: حرف زدن
درباره حمایت از فیلمهای کوتاه خوب است ولی باید دید این افراد وقتی پای عمل میرسند
هم حمایت خواهند کرد. این سینما نیاز به حمایت دارد و باید برای آن بلیت تهیه کرد.
سرپرست انجمن سینمای جوان دفتر زنجان از فرصت اندکی که برای
تبلیغ اکران فیلمهای کوتاه در زنجان وجود دارد یاد کرده و گفت: امیدواریم گروههای
روشنفکر و پیشرو از این حرکت حمایت کنند که هزینه بلیت آن 10 هزار تومان بوده و
یکی از کارگردانان این 5 فیلم نیز در روز
اکران در سینما حاضر خواهد بود و چه بسا اگر تعداد سانسها اکران این 5
فیلم بیشتر باشد، احتمال حضور بیش از یک کارگردان در زنجان نیز میسر شود و جوانان
فیلمساز شهر بتوانند از حضور آنها بهرهمند شوند.
حیوان
فیلم
حیوان، برنده جایزه سینه فونداسیون از جشنواره کن ۲۰۱۷ به
کارگردانی بهمن و بهرام ارک بوده و سیمرغ بهترین فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره
فیلم فجر را نیز از آن خود کرده است.
به
گزارش تبریز آرت، فیلم حیوان یک اثر تجربی بوده که به مدت ۱۵ دقیقه ساخته شده و داستان
مردی است که میخواهد از مرز رد شود.
فضای
داستان به گونهای طراحی شده است که بدون مکان و زمان خاصی باشد و برای این فیلم
کوتاه ۱۵
دقیقهای هیچ دیالوگی در نظر گرفته نشده است.
پیش
تولید فیلم حیوان اواسط مرداد ماه سال ۹۵ انجام و مهرماه نیز فیلمبرداری انجام شد که
مدت فیلمبرداری ۱۳
روز در منطقه محافظت شده بستانآباد تبریز بود.
فیلم
کوتاه "حیوان" از تولیدات آموزشی هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران در
بخش "سینه فونداسیون" جشنواره کن در رقابت با فیلمهایی از کشورهای
اسلواکی، برزیل، ژاپن، هند، فرانسه، آمریکا، آرژانتین، بریتانیا و تایوان و بلژیک
موفق به کسب جایزه دوم این بخش از جشنواره به ارزش ۱۱۲۵۰ یورو شد.
روتوش
فیلم
روتوش، برنده ۳۲ جایزه ملی و بینالمللی از جشنوارههای فجر
و پالم اسپرینگز آمریکا به کارگردانی کاوه مظاهری
است که داستانی سرراست دارد و کارگردان هم سریع میرود سرِ اصل قصه. آنقدر وضعیت
منزل زن و مرد جوان و کاراکترهایشان آشناست که فیلمسازِ کمگو به سرعت هرچه تمامتر
به ما میفهماند مردِ قوی هیکل و زورگوی خانه تمام کارهای خود و خانه را به همسرش
محول کرده است. همسری که باید مراقب بچه کوچکشان باشد و سر کار نیز برود. مرد که
انگار از تمام کارهای دنیا پروردنِ تن و بازو را بلد است ظاهرا از پس آن هم برنمیآید؛
وزنه روی گردنش میافتد و قادر به برداشتن آن نیست. زنِ جوان ابتدا قصد کمک دارد
اما کمکم میبیند که این همان لحظه انتقامگیری است و رهایی ازدستِ مردِ زورگو.
پس میایستد به تماشای آخرین نفس نفس زدنهای همسرش.
کار
زن جوان روتوش کردن و اصلاح عکسهاست در مؤسسه همشهری. یعنی باید عکسها را برای
چاپ در روزنامه و مجلات منطبق با قوانین ایران کند، مثلا عکس ستارههای هالیوودی
را سانسور و قابل چاپ کند بنابراین اصلاحِ تا حدی جزئی و روتوشِ واقعیت برایش
چالشی است تازه. از این پس او واقعیت را طوری اجرا و بازی میکند که انگار او موقع
اتفاق اصلا در منزل حضور نداشته. بنابراین با یک فیلم در فیلم نیز روبه رو هستیم.
زن جوان باید رسما بازی کند و میزانسن بچیند و حتی کارگردانی کند با اشاره به
سکانس نهایی که کار به دو برداشت از بازی خودش نیز میرسد.
وقت ناهار
فیلم
وقت ناهار که نامزد نخل طلای فیلم کوتاه در جشنواره کن ۲۰۱۷
بود، کاری از علیرضا قاسمی است. در این فیلم، دختری
برای تشخیص هویت مادرش به بیمارستان میرود اما مسئولین بیمارستان به دلیل سن کم
وی مانع ورود او به سردخانه میشوند...
به
گزارش آنامنیوز، ایده ناب و دردناک وقت نهار بیش از آنکه وامدار فیلمهای بلند
پایین شهری تکراری این روزهای سینمای ایران باشد، نشات گرفته از ذهن ایدهپرداز و
خلاق جوانی است که عمق درد و اندوه را در فضایی رئال به نمایش گذاشته و با فیلمی ۱۵ دقیقهای تلاشی بنیادین
برای آگاهسازی خطری دهشناک که گریبانگیر نسل زخم خورده و آسیبپذیر این جامعه
است را به سرانجام رسانیده است. در این فیلم با بهرهگیری از نماهای بلند و پلانهای
نفسگیر و با کمک حذف نماهای بصری نه چندان پراهمیت و با کمک بازی درخشان خورشید
چراغی پور، فرم، اهمیت ساختاری خودش در اجرا را از دست میدهد و دکوپاژهای دقیق
علیرضا قاسمی هرچه از فیلم میگذرد، به عنوان شخص سومی ناظر، بیشتر ما را به دنیای
دختر بخت برگشته مستاصل نزدیکتر میکند. کارگردان به دور از تکلف و پیچیدگی، از
شیوهای کلاسیک در پیش برد داستان فیلم بهره میگیرد و تا واپسین دقایق نفسگیر
سکانس سردخانه و به یکباره، تفکری جدید را از زندگی و شرایط دختر به مخاطب میفهماند
و او را برای رویارویی وی با مردی که بیرون از بیمارستان انتظارش را میکشد آماده
میکند.
داستان
تیره و تراژدی غم بار وقت نهار، باردیگر تاییدی بر واقعیت اهمیت فیلمنامه به عنوان
هسته مرکزی فیلمهای کوتاه است و برای چندمین بار بر این نکته که حضور بازیگران
معروف و تجهیزات سینمایی پیشرفته نمیتواند دلیلی برای موفقیت فیلم در عرصههای
جهانی باشد صحه گذاشته است.
شب تولد
فیلم شب تولد منتخب جشنواره کلرمون فرانسه به کارگردانی
امید شمس است.
وبسایت
تخصصی فیلم کوتاه فدان در معرفی این فیلم نوشته است: سیاهی، آسمان را به زمین میدوخت.
شب، وانت، چِکِ در وجه حامل، جاده و دو مرد در
انبوهِ تاریکی… این صحنه پایانی فیلمِ کوتاه «شب تولد» است. احمد (نادرفلاح) رویِ
فرمان قوز کرده و پدالِ گاز را تا تخته فشرده بود. لبانش به سنگینی سرب روی هم
بود. علی (بابک بهشاد) بیحرکت
شد و نگاهش مبهوت بود به جاده. آنها فقط به جاده خیره ماندهاند؟
«شبِ تولد» همانند بسیاری از
آثار کلاسیک، دارای سه پرده ساده است.
پرده
اول شاملِ گرفتنِ چک، اختلافِ جزیی بر سر نقد کردن چک و نقطه عطف یعنی درگیری علی
با خفتگیران و فرار احمد.
پرده
دوم شاملِ چرخیدن بیهدف احمد در جاده، خبرکردن پلیس، پیداکردنِ علی، فهمیدن به
سرقت رفتن چک و موبایلِ علی، برگشتن به ویلا، پیاده شدنِ علی برای ادرار و نقطه
عطف دوم یعنی پیدا کردن درِ موبایلِ علی توسطِ احمد.
پرده
سوم تلاشِ بیثمر احمد برای یافتنِ موبایلِ علی که دروغگویی او را اثبات میکند و
در پایانِ امر درگیری فیزیکی.
امید
شمس در صحنه پایانیِ فیلمِ کوتاه «شبِ تولد» شخصیتهایش را خیره به جاده منجمد میکند.
امشب شبِ تولدِ ۳۷
سالگی آنهاست. اما شبِ تولد بیاعتمادی هم هست. شبِ تولدِ اختلاسگران. شبِ تولدِ
گرگها هم هست. حالا، آنها مجبورند همانند گرگها، دورِ هم حلقه بزنند و یک چشمی
بخوابند. اگر گرگی دو چشمش رویِ هم رفت، شبِ مرگش خواهد بود.
هنوز نه
فیلم "هنوز نه" برنده جایزه بزرگ جشنواره پوسان و
سيمرغ بلورین بهترين فيلم كوتاه آسيايى به کارگردانی "آرین وزیر دفتری" است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: پدر و مادر
هستی میخواهند تولد او را، که خارج از ایران زندگی میکند، تبریک بگویند…
در
این فیلم کوتاه فرهاد اصلانی، پانتهآ پناهیها و شرمینه شجاعی به بازی
پرداخته و کارگردان آن در خصوص فیلم خود نوشته است: «هنوز نه» تلاشی است برای
روایتی متفاوت از یک داستان معمولی. تلاشی برای یافتن خطوط پیوند میان مفاهیمی
مثل نوع نگاه و جهانبینی با تعاریفی مثل زاویهدید،
ترکیببندی،
دکوپاژ، میزانسن و… . بهنظرم فارغ از توفیق یا عدم توفیق این
تلاش، مهمترین
ویژگی «هنوز نه»… منطبق بودن طراحی و خلق
آن با امکانات مدیوم فیلم کوتاه است. مدیومی که بیشک پرچمدار آینده روشن سینمای ایران است و پیشروتر
از همه جریانهای این سینما.
#سینما
بهمن زنجان، اکران