کد خبر: 477
1397/01/21 - 19:46


اقتصاد مقاومتی، شهرسازی، از نظریه تا عمل

مهران فرامرزی- عضو هیئت علمی گروه شهرسازی

پایگاه خبری صدای زنجان

با توجه به راهبردهای توسعه کشور هلند، که متکی بر سناریوی کاهش استفاده از محصولات نفتی بنا نهاده شده است، که این موضوع ریشه در دوران جنگ اعراب داشته است، همین استراتژی‌ها در کلیه سطوح برنامه‌ریزی اعم از ملی، منطقه‌ای و شهری آنها شکل و سازماندهی شده است. وقتی صحبت از برنامه‌های توسعه شهری می‌شود، قطعا منطبق با برنامه‌های بالادستی و آن هم منطبق بر استراتژی توسعه کلان کشور هلند می‌باشد، یعنی قطع کامل وابستگی به محصولات نفتی از جمله بنزین و... و داشتن شهری سالم‌، به دور از سکته‌های قلبی و مغزی و... هدف از این نوشته قیاس مع‌الفارق نیست، بلکه روشن کردن ابعاد مختلف و رویکردهای مدیریتی در دو کشور مسلمان و غیرمسلمان است.

در شهر ایندهون هلند که زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل آن بر اساس تامین زیر ساخت‌های حرکت پیاده و دوچرخه تامین شده است، یکی از این اقدامات احداث پل روگذر و رینگ مخصوص دوچرخه می‌باشد، تا سبب کاهش تداخل حرکت سواره با دوچرخه شده و ایمنی آن را فراهم سازد. این روگذر جهت تکمیل زیرساخت شبکه حرکت دوچرخه است که به واسطه همین امر کارگرانی که از حومه شهر ایندهون به مرکز شهر مراجعه می‌کنند علاوه بر استفاده از دوچرخه از ایمنی مسیر اطمینان داشته و علاوه بر این از دوچرخه‌سواری لذت می‌برند، در ضمن فراموش نکنیم مدیریت کشور نیز به اهداف خود که همان کاهش مصرف بنزین و... است دست می‌یابد. اما در ایران شاهد پدیده‌های مختلف ترافیکی و احداث زیرگذرها و روگذرها متمادی هستیم، این در حالی است که هیچ یک از برنامه‌های ما بصورت سیستماتیک و نظامند نبوده و روز به روز علاوه بر اتلاف بودجه‌های ملی و عمومی، در مسیر پسروی و عدم توسعه واقعی گام بر می‌داریم. از طرفی محصولات مختلف خودرویی کشورهای توسعه‌یافته در کشورهای در حال توسعه مصرف شده و همان مسائل دهه‌های بعد از جنگ جهانی دوم که در شهرهای اروپایی شاهد بودیم، هم اکنون در ایران شاهد آن هستیم.

پل روگذر و زیر گذر سید‌الشهدا(ع) زنجان، که بالغ بر 60 میلیارد تومان تا به امروز هزینه داشته است، در مدت زمان 7 سال، علاوه بر تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی، روز به روز مسائل جدید را بر شهر تعریف خواهد کرد، از طرفی شکاف بافت‌های مسکونی و فرسوده و ایجاد خیابان‌های عریض که محلات را به مرور زمان دچار ترافیک‌های سنگین خواهد نمود.

در مقابل پل روگذر کابلی مخصوص دوچرخه که سال 2012 در شهر آیندهوون  هلند در مدت زمان 4 ماه و با هزینه 8 میلیون دلار احداث شد را ببینید. به نظر می‌رسد بتوان با مدیریت مطلوب در حوزه عمل به اقتصاد مقاومتی دست یافت.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx477


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»