کد خبر: 4971
1399/09/29 - 7:59


سجاد نباتچیان، فعال اقتصادی در زنجان در واکنش به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها:

تصور می‌کنید با داد و بیداد می‌توان در دنیا کاری کرد؟

مشکل باید از طریق دیپلماسی حل شود، یعنی وزارت امورخارجه باید برای حل این موضوع در راس باشد. داد و بیداد راه‌حل نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سجاد نباتچیان، فعال اقتصادی در واکنش به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مصوب مجلس، اظهار کرد: مشکل باید از طریق دیپلماسی حل شود، یعنی وزارت امورخارجه باید برای حل این موضوع در راس باشد. داد و بیداد راه‌حل نیست.

نباتچیان در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری دیپلماسی مثبت تیم ایرانی با 6 کشور عنوان کرد: روی هم رفته، مسئولان ایرانی با زبان نرم و دیپلماسی توانستند برجام را به نفع کشور و ملت تمام کنند. خب! وقتی قادر هستیم به زبان دیپلماسی با دنیا حرف بزنیم چه نیازی به رفتارهای تند و خشن هست؟ دیگر چنین رفتارهایی در دنیا نه خریدار دارد و نه کسی آن را برمی‌تابد، ارز هم ندارد!»

این فعال اقتصادی زنجانی که معتقد است نتیجه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به ضرر تولیدکننده‌ها تمام شده است، تصریح کرد: پس از تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» قیمت ارز و دلار به یکباره افزایش یافت. علاوه بر آن طرز رفتار فروشنده‌های طرف خارجی نیز با فعالان اقتصادی ایران تغییر کرد. طرف‌های خارجی می‌گویند، این دیگر چه وضعش هست؟ می‌گویم این طرح را مجلس تصویب کرده و من به عنوان فعال اقتصادی چه گناهی کرده‌ام!؟ من به نماینده‌ام نگفته‌ام برود در صحن مجلس داد و بیداد راه بیاندازد اما عملا چوب این سیاست را من می‌خورم.

نباتچیان با بیان اینکه طراح سیستم دیپلماسی کشور، وزارت امورخارجه است، ابراز کرد: چه درست چه غلط، مشکل فعلی باید به دست آقای ظریف که در راس این وزارتخانه قرار دارد حل شود.

این فعال اقتصادی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه در موضوع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران نظرات و ملاحظات جدی وزارت امور خارجه مورد توجه قرار نگرفته است، به صدای زنجان گفت: این طرز برخورد و عکس‌العمل مجلس در دنیا خریدار ندارد که هیچ! این سیاست به ضرر تولیدکننده ایرانی نیز تمام می‌شود.

نباتچیان خطاب به مجلسی‌ها گفت: «واقعا تصور می‌کنید این طرز برخورد با دنیاست؟ هنوز هم تصور می‌کنید با داد و بیداد و مشت می‌توان در دنیا کاری کرد؟ دیگر باید گردانندگان مجلس پس از حدود 40 سال متوجه شده باشند که راه‌کار تعامل با دنیا، دیپلماسی و زبان است. با رفتارهای کودکانه نمی‌توان در عرصه سیاست کارها را پیش برد.»

نباتیچان با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: در حال حاضر ما فعالان اقتصادی با دو مشکل تحریم خارجی و تحریم داخلی مواجیهم. با وجود اینکه صنایع نساجی کشور از سوی آمریکا تحریم شده بود و کسی نمی‌توانست از بازار جهانی قطعات نساجی و مواد اولیه را خریداری و وارد کشور کند، من توانستم ظرف 10 روز تحریم‌ها را دور زده و تجهیزات مورد نیازم را وارد کشور کنم. اما تجهیزات به محض ورود به کشور گرفتار تحریم داخلی شد! تجهیزاتم 2 ماه بنا به دستور بانک مرکزی در گمرک ماند و اجازه ترخیص داده نشد. به دنبال این مشکلات کارخانه‌ام رسما غیرفعال شد و باید به ناچار اسامی کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به دستگاه مربوطه معرفی می‌کردم که اقدام خارج از معمول دکتر جهانگیری(معاون اول رئیس جمهوری) اجازه تعطیلی به کارخانه را نداد. ایشان با مشاهده انبارهای پر از اجناس گمرکات دستور ترخیص کالاها را صادر کرد، رئیس بانک مرکزی نیز اجازه ترخیص کالا را داد.

نباتچیان اضافه کرد: باور کنید مشکل اصلی تولیدکنندگان، تحریم‌های داخلی است، هنوز با تحریم خارجی و آمریکا به مشکل جدی برخورد نکرده‌اند. می‌توانید همین الان از تولیدکننده‌ها بپرسید که از تحریم خارجی ضربه خورده‌اند یا تحریم داخلی؟ مسئولان می‌گویند در جنگ اقتصادی قرار داریم، ما تولیدکننده‌ها را هم سربازان اقتصادی قلمداد می‌کنند. خب سربازتان در خط مقدم با دشمن خارجی می‌جنگد، چرا باید عوامل داخلی از پشت‌سر ما را به گلوله ببندند؟»

فعال اقتصادی زنجانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در رابطه با لزوم رفع مشکلات داخلی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی عنوان کرد: «ما تولیدکننده‌ها دردمان را به که بگوییم؟ چند وقت پیش مواد اولیه خریداری کردم یک قانون بود، وقتی کالای خریداری شده‌ام بارگیری و از طریق قطار عازم مقصد شد، قانون تغییر کرد و طبق قانون، بانک مرکزی مانع ورود آن شد! خدا را شکر که متروکه نشد و با فشار دولت، بانک مرکزی کوتاه آمد. باور کنید ضربه‌ای که ما تولیدکننده‌ها از داخل می‌بینیم، یک‌دهم آن را از خارج نمی‌بینیم!»

سمیه میناخانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاخانه صنعت و معدن زنجانسجاد نباتچیان
sedayezanjannews.ir/nx4971


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»