کد خبر: 4994
1399/10/01 - 8:49


کریم خان‌محمدی، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع):

فیرحی به طمع ثروت و ریاست، به اندوخته‌های علمی خود پشت نمی‌کرد

مرحوم فیرحی صداقت داشت و دیگران را با معیار صداقت ارزیابی می‌کرد. اگر کسی صادقانه مخالف اندیشه‌های دکتر فیرحی بود، با او هیچ مخالفتی نداشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) «صداقت» را از ویژگی‌های بارز دکتر فیرحی اعلام کرد و گفت: مرحوم فیرحی صداقت داشت و دیگران را با معیار صداقت ارزیابی می‌کرد. اگر کسی صادقانه مخالف اندیشه‌های دکتر فیرحی بود، با او هیچ مخالفتی نداشت. مرحوم فیرحی هر چه اندیشه کرده بود صادقانه می‌نوشت، صادقانه می‌گفت و به طمع ثروت یا ریاست، به اندوخته‌های علمی خودش پشت نمی‌کرد و هر چه بود را صادقانه به قلم می‌آورد.

کریم خانمحمدی، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی مرحوم داود فِیرَحی نظریه‌پرداز، پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام اظهار کرد: محبوب بودن، از ویژگی‌های شخص دکتر فیرحی بود. من ایشان را از کودکی می‌شناختم، او از همان کودکی محبوب بود، بعدها شنیدم در دانشگاه تهران نیز جزو اساتید محبوب در بین دانشجویان و دانشگاهیان بوده است.

خانمحمدی، استاد شیخ تقی خاتمی را از اساتید محبوب مرحوم فیرحی اعلام کرد و گفت: مرحوم خاتمی به دلیل خصائل اخلاقی و روحیه بازی که داشت از اساتید محبوب مرحوم فیرحی بود و تاثیرگذارترین شخصیت ایشان بود به طوری که شخصیت دکتر فیرحی را شکل داد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با یادآوری یکی از خاطرات مرحوم فیرحی در رابطه با استاد خود، شیخ تقی خاتمی عنوان کرد: حاج‌آقا خاتمی در ایام هشت سال دفاع مقدس (دهه 60) می‌گفت: «فضیلت دفاع دانشمند از دانشی که کسب کرده، بالاتر از شهادت است. من هیچ زمان این سخن را درک نمی‌کردم. مرحوم خاتمی می‌گفتند که بزرگ می‌شوی، اگر دانشمند شدی متوجه می‌شوی. گاهی فشارهایی به یک عالم وارد می‌شود که باید به نحوی بنویسد و نظر دهد، مقاومت در این موارد، فضیلتش از شهادت هم بالاتر است.» به نظرم مصداق این آموزه اسلامی مرحوم خاتمی، دکتر فیرحی بود.

حضور طلبه در دانشگاه به معنی تبلیغ دین است

حجت‌الاسلام خانمحمدی با اشاره به استعدادهای علمی مرحوم فیرحی در حوزه علمیه تصریح کرد: دکتر فیرحی تحصیلاتش را تا سطح یک در حوزه زنجان تمام کرد. سپس رسائل، مکاسب و کفایه را در قم نزد آیت‌اله دوزدوزانی، آیت‌اله پایانی و آیت‌اله اعتمادی آموخت. بعد درس خارج در درس فقه را نزد آیت‌اله مکارم، شیخ جواد تبریزی، آیت‌اله سبحانی و تفسیر را نزد آیت‌‍‌اله جوادی آملی طی کرد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه دکتر فیرحی عمده تاثیرات اخلاقی خود را از خلقیات شیخ تقی خاتمی اخذ کرده بود، اضافه کرد: حاج‌آقا خاتمی به علت تفکرات و اندیشه باز، پذیرش تنوع اندیشه‌ها چهره محبوب دکتر فیرحی بود. مرحوم خاتمی با اساتید مختلفی از جمله آیت‌اله سبزواری در نجف آشنا بود و این رویکرد را در خلال مباحث منتقل می‌کرد، حضور در محضر چنین شخصیتی، از دکتر فیرحی، حاج‌آقا تقی خاتمی معاصر ساخته بود.

حجت‌الاسلام خانمحمدی با اشاره به نظر مرحوم شیخ تقی خاتمی در رابطه با ارتباط بین حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ایشان معتقد بودند طلبه واقعی کسی است که دانشگاه رفته و تبلیغات کند. حضور طلبه در دانشگاه به معنی تبلیغ دین است. واقعیت را بگویم روحیه سنتی و تحجر که در برخی مراکز وجود داشت به دلیل وجود برخی شخصیت‌ها از جمله مرحوم خاتمی به حاشیه رفته بود.

علاقه مرحوم فیرحی به شهید بهشتی

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد علاقه مرحوم فیرحی، نظریه‌پرداز، استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران و از نواندیشان دینی به شهید بهشتی نیز تصریح کرد: آن زمان الگوی طلبه‌ها در حوزه زنجان، آیت‌اله مطهری و بهشتی بود، از اینکه چه کسی این روحیه را در بین طلبه‌های زنجانی القا کرده بود چیزی به یاد ندارم. دکتر فیرحی متاثر از شهید بهشتی بود، اعتقاد داشت آخوند باید مثل شهید بهشتی شیک‌پوش باشد و سلیس حرف بزند. ایشان آرزو داشت مثل شهید بهشتی باشد، هم تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و هم حوزوی! همین طور هم شد و به آرزویش رسید و توانست راه طی نشده شهید بهشتی را به پیش ببرد.

حجت‌الاسلام خانمحمدی، «صداقت» را از ویژگی‌های بارز دکتر فیرحی اعلام کرد و افزود: ایشان صداقت داشت و دیگران را با معیار صداقت ارزیابی می‌کرد. اگر کسی صادقانه مخالف اندیشه‌های دکتر فیرحی بود، با او هیچ مخالفتی نداشت. مرحوم فیرحی هر چه اندیشه کرده بود صادقانه می‌نوشت، صادقانه می‌گفت و به طمع ثروت یا ریاست، به اندوخته‌های علمی خودش پشت نمی‌کرد و هر چه بود را صادقانه به قلم می‌آورد.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداود فیرحیکریم خانمحمدیصداقت
sedayezanjannews.ir/nx4994


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»