کد خبر: 5061
1399/10/15 - 11:57


صدای زنجان موضوع رایگان بودن حجم مصرفی اینترنت در شبکه شاد را بررسی می‌کند؛

اینترنت رایگان؟

برخی از معلمان از رایگان نبودن اینترنت در شبکه شاد گله می‌کنند و اظهار دارند که رایگان بودن شبکه شاد را هیچ وقت تجربه نکرده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- براساس اصل سوم (بند3) و اصل سی‌ام قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش را به‌صورت رایگان برای دانش‌‌آموزان فراهم کند. به استناد ماده 69 قانون برنامه ششم و بند ج تبصره 18 قانون بودجه سال 1399 جهت فراهم کردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا، طرح دو فوریتی رایگان شدن اینترنت برای دانش‌آموزان، معلمان و مدارس با امضای 35 نفر از نمایندگان، به مجلس ارائه شد تا شرایط برای رایگان شدن اینترنت در بستر شبکه شاد فراهم آید. از مهرماه سال تحصیلی 99 نیز تلاش‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفت.

در این رابطه حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اطلاعیه‌ای بر رایگان بودن حجم اینترنت شبکه شاد برای معلمان و دانش آموزان تاکید دارد و در خصوص دسترسی معلمان و دانش‌آموزان به اینترنت رایگان در شبکه شاد اظهار کرد: قطعا استفاده از اینترنت در شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است و اگر کسی در تامین این اینترنت رایگان مشکلی داشته باشد حتما باید اطلاع‌رسانی کند تا رفع مشکل شود.

حاجی میرزایی گفت: در برخی از زمان‌ها و ساعات روزانه به دلیل ترافیک زیاد دانش‌آموزی در شبکه شاد با مشکل مواجه می‌شویم. برخی از این مشکلات به زیر ساخت‌های این اپلیکیشن مربوط است که برای رفع این مشکلات همراه اول اقداماتی انجام داده و وزارت ارتباطات هم در این راه همواره همراه اول را حمایت کرده است.

حاجی میرزایی با تاکید بر رایگان بودن اینترنت معلمان ادامه داد: تمام معلمانی که در آموزش‌های مجازی در شبکه شاد فعالیت می‌کنند از اینترنت کاملا رایگان برخوردارند و حجم این اینترنت محدودیت ندارد. علاوه بر آن در حدود ۲۰ گیگا بایت اینترنت رایگان برای فعالیت‌های خارج از اپلیکیشن شاد برای معلمان در نظر گرفته شده بود که از ابتدای سال تحصیلی به آن‌ها اختصاص داده شده بود.

او افزود: برای تمام افرادی که از طریق بخش‌های خصوصی مایل به ارائه خدمات آموزشی هستند، ظرفیتی را در شبکه شاد طراحی و آماده کرده‌ایم که از آن طریق و با مراجعه به آیین‌نامه موجود در شبکه شاد می‌توانند با این شبکه در ارائه خدمات خود همکاری کنند.

این در حالی است که برخی از معلمان از رایگان نبودن اینترنت در شبکه شاد گله می‌کنند و اظهار دارند که رایگان بودن شبکه شاد را هیچ وقت تجربه نکرده‌اند. 

بسته‌های اینترنتی که به ماه نکشیده به اتمام می‌رسد

در این خصوص صالحی، یک معلم، با بیان اینکه از اول سال تحصیلی تنها یک بسته 20 گیگ اینترنت به معلمان تعلق گرفته است و پس از آن نیز هیچ اتفاق و یا حمایتی در این زمینه نه تنها از معلمین بلکه از دانش‌آموزان نیز صورت نگرفته است، گفت: معلمی که مجبور به بارگزاری اطلاعات به صورت مجازی است و در این زمینه باید فیلم و یا حتی فایل‌های آموزشی خود را با حجم بالا در شاد و نرم‌افزارهای دیگر بارگزاری کند، هر ماه باید با هزینه زیاد، بسته اینترنتی بخرد و این فایلها را با سختی و مشقت بارگزاری کند، بسته‌های اینترنتی که به ماه نکشیده به اتمام می‌رسد.

کندی بیش از حد بارگزاری فایل‌ها

این معلم خاطرنشان کرد: گفته می‌شود سامانه شاد باید رایگان باشد، اما بارگزاری فایل‌ها و مطالب در شاد نیز با مشکلاتی رو به رو است. کندی بیش از حد بارگزاری فایل‌ها در برنامه شاد از مشکلات پیش روی معلمان است از همین رو معلمین چاره‌ای جز بارگزاری مطالب در کانال‌ها و گروه‌های دیگر ندارند که این موضوع نیز باعث افزایش مصرف حجم اینترنت دانش‌آموزان و معلمین می‌شود.

صالحی افزود: از طرفی صحبتی در خصوص سیم کارت‌های دانش‌آموزی می‌شد که این سیم کارت‌ها هم تنها دو ساعت اینترنت رایگان در روز و در ساعت‌های پرت که شاید کمتر کسی در این ساعت‌ها از اینترنت استفاده کند در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بایستی در این زمینه تدبیری اندیشیده شود، گفت: معلمین و به ویژه دانش‌آموزان باید حجم اینترنت بالایی را خریداری کنند، این در حالی است که قیمت بسته‌های اینترنتی اپراتورها نیز روز به روز افزایش می‌یابد و همین موضوع نیز خود برای برای مقوله تحصیل مشکلاتی را مورد توجه معلمین و دانش‌آموزان می‌کند .

صالحی خاطرنشان کرد: هزینه‌های بسته اینترنتی اپراتورهای مختلف نیز در حال افزایش است و این موضوعی خود مشکلی است که می‌تواند معلمان را درگیر کند.

اغلب مطالب درسی در سایر کانال‌ها بارگزاری می‌شود

در ادامه نظری، دانش‌آموز مقطع دوازدهم با اشاره به اینکه حجم اینترنت مصرفی او بسیار بالا است، گفت: اغلب مطالب در سایر کانال‌ها بارگزاری می‌شود و شاد چندان کارایی در این زمینه ندارد. از همین رو رایگان بودن یا نبودن اینترنت در شبکه شاد چندان معنایی ندارد.

وی افزود: تماس‌های تصویری که گاهی اوقات معلم‌ها با دانش‌آموزان برقرار می‌کنند و یا ارسال تکالیف به صورت فایل به معلمین از مواردی است که باعث مصرف حجم داده‌های مصرفی بیشتر شود.

در این خصوص، حامد سرایی، سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات زنجان در خصوص رایگان بودن شبکه شاد، اظهار کرد: اگر سرورهای مربوطه از سوی اداره آموزش و پرورش معرفی شود و آدرس‌های IP مختص به دانش‌آموزان و معلمین اعلام شود ترافیک‌ اینترنت‌های این دسته از معلمین و دانش‌آموزان در شبکه شاد رایگان خواهد بود. ضمن اینکه در کنار این موضوع با توجه به اینکه معلمین و دانش‌آموزان نیاز به بارگزاری و یا دریافت مطالب در بستر فضای مجازی دارند، بالتبع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سامانه ثبت‌نام هدایای مناسبتی را در این زمینه در نظر گرفته است که در این خصوص در ابتدای سال تحصیلی بسته‌های رایگان اینترنت به معلمین اختصاص یافت. ضمن اینکه دریافت این هدایا منوط به این است که آموزش و‌ پرورش متقاضیان را به عنوان معلم بپذیرد و به وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات معرفی کند که در این صورت این بسته‌های اینترنتی در اختیار معلمین نیز قرار می‌گیرد.

کندی سامانه شاد دلایل متعددی دارد

وی با اشاره به اینکه پایداری در وضعیت اینترنت در استان وجود دارد، گفت: کندی سامانه شاد دلایل متعددی اعم از کندی سرورها، پردازشگرها و پهنای باند نهایی و تعداد مشترکینی که به صورت همزمان از آن استفاده می‌کنند و غیره دارد و این عوامل در کندی یک سامانه می‌توانند نقش داشته باشند و ما آن را معیاری برای کندی اینترنت در نظر نمی‌گیریم و این موضوع را باید سازمان‌های متولی پاسخگو باشند که دلیل این کندی از چه ناشی می‌شود.

سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی مورد قبول آموزش و پرورش نبود

وی در خصوص سیم کارت‌های دانش‌آموزی نیز عنوان کرد: این موضوع سیاستی بود که در ابتدا مطرح شد اما آموزش و پرورش این موضوع را نپذیرفت که اینترنت‌های رایگان تنها به سیم کارت‌های دانش‌آموزی اختصاص یابد چرا که بسیاری از دانش‌آموزان از سیم کارت‌های اعضای خانواده در جهت بهره‌مندی از شبکه شاد استفاده می‌کنند.

تمام اپراتورها اینترنت شاد را از اول مهرماه رایگان کردند

در ادامه صالح نجفی، رئیس اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه تمام اپراتورها اینترنت شاد را از اول مهرماه رایگان کردند و نیازی به پیگیری‌هایی مثل کدهای ارائه شده ندارد، گفت: مصرف شدن اینترنت در کاربران به شکل مصرف اینترنت افراد برمی‌گردد و این ربطی به رایگان بودن سیستم شاد ندارد.

وی ادامه داد: اگر فردی معلم یا دانش‌آموز بخواهد ببیند که شاد او رایگان هست یا خیر؟ باید از اپراتوری که از آن اینترنت خریده است پیگیر ماجرا باشد. ضمن اینکه هر یک از معلمین یا دانش‌آموزانی که مدعی بودند که اینترنت آنها در شبکه شاد رایگان نبوده است پس از بررسی‌هایی که صورت گرفته است، مشخص شده است اشتباه می‌کرده‌اند و حجم اینترنتشان در شاد مصرف نمی‌شده است.

شاد ترافیک بالایی را مصرف می‌کند که این حجم رایگان محاسبه می‌شود

این مسئول با اشاره به اینکه اگر بنا باشد شاد اینترنت مصرف کند،4 ساعتی که دانش‌آموز در کلاس است و مقدار قابل توجهی فیلم آموزشی دانلود می‌کند، باعث خواهد شد که حجم اینترنتی او خیلی سریع تمام می‌شود، گفت: من فکر نمی‌کنم که داده اینترنتی آنها در این شرایط چند روز بیشتر دوام بیاورد چرا که حجم مطالب زیادی در شاد جابه‌جا می‌شود و تمام آموزش‌ها به صورت فایل یا فیلم بین دانش‌آموز و معلم رد و بدل می‌شود و شاد ترافیک بالایی را مصرف می‌کند که این حجم رایگان محاسبه می‌شود و از همین رو وقتی دانش‌آموزی بسته اینترنتی را ماهیانه مصرف می‌کند. ضمن اینکه در نرم‌افزارهای دیگری نیز کانال‌هایی برای دانش‌آموزان تشکیل شده است و دانش‌آموزان برخی از این محتواها را از آن کانال دریافت می‌کنند که این مطالب، اینترنت مصرف می‌کنند.

زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناموزش و پرورش زنجاناینترنت رایگان شاد
sedayezanjannews.ir/nx5061


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»