کد خبر: 5139
1399/10/29 - 10:11


هوای پاکم آرزوست

تقی سالک- کارشناس فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

پایگاه خبری صدای زنجان

امروزه سخن گفتن از هوای پاک شاید یک آرزوی محال باشد! وقتی ما بصورت دسته جمعی در حال تخریب محیط زیست خودمان هستیم و تصمیم داریم هر طور شده زندگی را برای خودمان و فرزندانمان به جهنمِ دود و ریزگرد و دی‌اکسید‌‌کربن و فلزات سنگین و سبک و ... تبدیل کنیم!

بیش از بیست‌ میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند که عمده آلودگی هوای شهرهای بزرگ از آنها ناشی می‌شود، کارخانجات و صنایع آلاینده بدون توجه به سلامت جامعه همچنان در حال فعالیت‌اند...

پروتکل‌ها و قوانین موجود هم متاسفانه بدلیل عدم نظارت و تصویب بدون پشتوانه کارشناسی، نتوانسته است جلوی اآلوده کردن هوا را بگیرد تا آنجا که در همین روزهای اخیر، بیش از ۱۵ مرکز استان شاهد آلاینده‌های خطرناک برای سلامت شهروندان و بالاتر از حد استانداردهای جهانی در جو بودند که برای تمام گروه‌های سنی مضر و فاجعه‌بار بوده است.

هوا وقتی آلوده در نظر گرفته می‌شود که برای مدت طولانی حاوی غلظت بالایی از مواد مضر برای انسان بوده و دید جوی را کاهش دهد، بیشتر آلاینده‌ها که در جو منتشر می‌شود فرایندهای حاصل از احتراق هستند.

استفاده فزاینده از سوخت‌های فسیلی متاسفانه باعث شدت و تکرار دوره‌های آلودگی در طول سال می‌شود و این امر مخصوصا در فصول سرد سال و ساکن بودن هوا بیشتر می‌شود.

ظهور منابع متحرک در آلودگی هوا نقش بسزایی دارند، خودروها که متاسفانه هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود حامل آلاینده‌های خطرناکی هستند، آلاینده‌هایی مانند منوکسید‌کربن‌، دی‌اکسید‌گوگرد‌، دی‌اکسیدنیتروژن، سرب و ازن که تحت عنوان آلاینده‌های معیار بشمار می‌روند و متاسفانه باید گفت همین آلاینده‌ها ‌لودگی شهرها و بروز بیماری‌های مزمن را بدنبال خود دارند.

متاسفانه علیرغم تصویب قانون هوای پاک، اجرای آن در عمل با مشکلات عدیده‌ای روبروست بنابراین نباید انتظار مهار آلودگی را داشته باشیم. جامعه‌ای که متاسفانه منافع فردی بر منافع جمعی ارجحیت دارد قطعا موفق به مهار آلودگی هوا نخواهد شد.

امروزه در کشورهای صنعتی و پیشرفته پروتکل‌های حفاطت از محیط زیست و هوا بشدت رعایت می‌شود و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید و تکنولوژی‌های نو توانسته‌اند آلودگی‌های هوا را کنترل و هوای تمیز در اختیار شهروندان قرار دهند، استفاده از سیکلون‌ها، اسکرابرها، رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیکی و فیلترهای کیسه‌ای به عنوان فناوری‌های جدید کنترل آلودگی توانسته است آلودگی را مهار کند. کارکرد هر یک از این فناوری‌ها متفاوت است. سیکلون‌ها در از بین بردن ذرات درشت حدود ۲۰ میکرومتر موثر است و تا ۹۰ درصد راندمان در از بین بردن ذرات درشت را نشان داده است. اسکرابرها با اسپری مستقیم آب یا مایعات دیگر ذرات معلق را جذب می‌کنند و با ایجاد برخورد میان ذرات معلق و قطرات زیاد در اسپری‌، این ذرات را از جریان هوا پاک می‌کنند.

رسوب‌دهنده‌ها در از بین بردن ذرات ریز موجود در هوا موثرند. این رسوب‌دهنده‌ها با استفاده از ولتاژ بالای صدهزار ولت ذرات به الکترودهای تخلیه هدایت و این الکترودها با صفحات جذبی که دارند ذرات را جذب و از پروسه آلودگی هوا خارج می‌کنند.

فیلترهای کیسه‌ای را شاید بتوان مهمترین و ارزان‌ترین راه‌های از بین بردن ذرات معلق موجود در هوا ذکر کرد. این فیلترهای کیسه‌ای خود شامل کیسه‌های باریکتری هستند و حدود ۲۵ سانت قطر دارند. هوای آلوده از طریق فن‌ها به طرف این کیسه‌ها هدایت می‌شوند و ذرات معلق در این کیسه‌ها گرفتار شده و هوای تمیز از داخل کیسه‌ها خارج می‌شود. به هرحال کشور در حال توسعه‌ی ایران که این روزها با آلودگی شدید هوا در کلانشهرها روبروست و هر روز جان شهروندانش در خطر است. باید ضمن اجرای قانون‌های مصوب و استفاده از نظرات کارشناسان‌، توسعه‌ی فضای سبز و حمایت از صنایع سبز و همچنین با روآوردن به استفاده از فن‌آوری‌های جدید بتواند معضل آلودگی هوا را حل کرد والا روز به روز هوای پاک را از دست خواهیم داد و داشتن یک تنفس پاک و هوایی که باید ممد حیات باشد، برایمان به یک آرزو بدل خواهد شد.


انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx5139


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»