کد خبر: 5226
1399/11/18 - 11:24


بودجه یتیم

سمیه میناخانی

پایگاه خبری صدای زنجان

دولت لایحه بودجه نوشته و مجلس تغییرات اساسی در کمیسیون تلفیق بر این لایحه اعمال کرده است. موقع رای‌گیری در صحن علنی مجلس، نه رئیس‌جمهور حاضر شده به مجلس برود و از این لایحه - که به قول معاون دفتر رئیس‌جمهوری دیگر نشانی از «لایحه» دولت ندارد و بیشتر «طرحی» است از سوی کمیسیون تلفیق- دفاع کند و نه حتی اعضای کمیسیون تلفیق که خودشان این تغییرات را اعمال کرده‌اند حاضر شدند به آن رای مثبت دهند! بودجه کشور اینگونه یتیم شد، همین‌قدر طنز و همین‌قدر تلخ!

رئیس دفتر رئیس جمهور هم بعد از این اقدام مجلس در رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، از آنان تشکر کرده چرا که به گفته وی کمیسیون تلفیق شاکله لایحه بودجه را به هم زده بود!

از نیمه آذرماه که کلیات بودجه 1400 به مجلس تقدیم شد، حرف و حدیث‌ها درباره رد آن هم شروع شد. هر روز نمایندگان مختلف اعلام می‌کردند که این لایحه تورم‌زاست و باید تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد والا تصویب نخواهد شد و سخنانی از این دست تا دوماه ادامه داشت.

چنین انتقاداتی، مسئولیت کمیسیون تلفیق بودجه برای اصلاحات اساسی در این لایحه را سنگین‌تر می‌کرد و از قضا، مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم نیز عضو همین کمیسیون بود.

بعد از دوماه درگیری میان مجلس و دولت برای تغییر در میزان درآمد و هزینه‌های کشور، میزان فروش نفت و افزایش قیمت اقلام اساسی بر اساس دلار 17500 تومانی به جای 4500 تومان ( با این توجیه که ارز 4500 تومانی فسادزاست) بالاخره کمیسیون تغییرات مدنظر خود را در کلیات بودجه دولت اعمال کرد و این لایحه به صحن علنی رفت و روز سه‌شنبه هفته گذشته به رای گذاشته شد ولی با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر در جلسه علنی، با کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مخالفت کردند.

محمد خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق گفت: "برخی از نمایندگان نمی‌دانستند که به لایحه بودجه رای می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این رو برخی از نمایندگان اشتباهی رای دادند!"

این صحنه از جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس را به نقل از ایسنا بخوانید تا متوجه اوضاع شوید: " نوبت به سخنگوی کمیسیون تلفیق رسید تا ادامه توضیحات خود را تکمیل کند. در این حین فضای مجلس تقریبا متشنج بود و برخی از نمایندگان با تجمع در صحن مجلس و رو به عکاسان علامت دو نشان داده و فریاد دو دو نیز سر می دادند. در بین این افراد بعضا نمایندگانی که در موافقت با کلیات لایحه بودجه نیز صحبت کرده بودند، دیده می‌شد!"

البته مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم در مجلس پیش از رای‌گیری درباره لایحه بودجه در توییتر اعلام کرده بود: "رئیس جمهور از عدم توانایی در اجرای مصوبات کمیسیون مجلس سخن گفته، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم مکتوب به حضرت آقا نامه نوشته. اجرای بد اصلاحات کمیسیون تلفیق را به صلاح کشور نمی‌دانم. لذا به کلیات بودجه دولت رای نخواهم داد." از این منظر وی جزو نمایندگانی نبوده که نداند به چه چیز رای داده است حال سوال اینجاست که چرا وی و سایر همکارانش در کمیسیون تلفیق 2 ماه وقت خود را برای اصلاح مواردی از لایحه بودجه تلف کردند که در آخر به همان هم رای ندادند، با این پیش‌فرض که دولت این اصلاحات را بد اجرا خواهد کرد؟!

دو نماینده دیگر استان؛ مهدی باقری و حسن شجاعی نیز با این لایحه مخالفت کردند، اولی با این توجیه که دولت اعلام کرده امکان اجرای اصلاحات پیشنهادی کمیسیون تلفیق را ندارد و دومی نیز با این پیش‌فرض که "لایحه بودجه 1400 می‌توانست مانند بورس، آسیب‌های جدی به سرمایه و معیشت مردم عزیز وارد کند. به نفع مردم با همراهی 148 نماینده کلیات لایحه بودجه را رد کردیم.‌"

بعد از رد کلیات بودجه، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما اصلاحات مجلس درباره بودجه را تا جایی که منطقی باشد اعمال می‌کنیم، اظهار کرد: اما وقتی درباره اصلاحات خود هیچ راهکار پیشنهادی ندارند، نمی‌توان این کار را انجام داد، به هر حال باید از مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم. به دلیل اینکه کمیسیون تلفیق شاکله بودجه را بر هم زده بود.

گویا در این کشور هر کسی حرف خود را می‌زند و دو طرف ماجرا حاضر نیستند با یکدیگر بنشینند درباره راه‌حل اصلاحات بودجه گفتگو کنند و به راه حل درست و منطقی برسند. اینکه مجلس به کلیات لایحه ایراد می‌گیرد و اعداد و ارقام را جا به جا می‌کند با این توجیه که به نفع اقشار ضعیف باشد، باید راه‌‌حل منطقی هم برای آن در نظر بگیرد و ارائه کند. دوماه وقت کمیسیون تلفیق صرف چه شده؟ اینکه میزان درآمد کشور از فلان مقدار به فلان مقدار بعلاوه یک برسد، با چه مکانیسمی؟ نمی‌شود که فقط دستور داد تا عوامل زیردست اجرا کنند، هر تغییری‌ راه‌حل می‌طلبد، اما به نظر می‌رسد فعلا کشور در وضعیتی است که سیاستگذاران آن می‌خواهند ثابت کنند که رئیس کیست!


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx5226


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»