علیرضا فیروزفر: فعلا در دانشگاه خدمت می کنم و برای خدمت در شهرداری فکری نکرده و علاقه ای هم ندارم.
پایگاه
خبری صدای زنجان- علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان به بحث مطرح شدن پیشنهاد استانداری برای وی پاسخ داد و گفت:هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید وزرا منصوب و سپس نوبت به تغییر مدیران استانی برسد و فکری هم در این زمینه نکرده ام.
وی با اشاره به شایعه پیشنهاد شهرداری زنجان نیز گفت: فعلا در دانشگاه خدمت می کنم و برای خدمت در شهرداری فکری نکرده و علاقه ای هم ندارم.
وی
در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی امروز در
مسیر توسعه و تحول خود به عنوان یک موسسه آموزش عالی کارآفرین و اجتماعی جلوهگر
است، اظهار کرد: در این راه قاعدتا وقتی صحبت از تحول میکنیم ابزاری نیاز است که
خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی در همه ابعاد ابزار لازم را برای تغییر و تحول دارا
است. برخورداری از زیر ساختهای قوی در کل کشور یکی از این موارد است و لذا به
لحاظ زیر ساختهای فیزیکی دانشگاه آزاد اسلامی میتواند به عنوان یک سرمایه عظیم
برای مملکت استفاده شود. همچنین به لحاظ نیروی انسانی که سرمایه اول هر دانشگاهی
است. دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری از اعضای هیئت علمی قوی و در استان با داشتن
425 عضو هیئت علمی در نوع خود تاثیرگذار بوده است.
به
گفته وی؛ در حوزه آموزش این دانشگاه اولین دانشگاهی بود که با شروع کرونا آموزش را
تعطیل نکرد و بالافاصله با یک سیستم کشوری ادغام شد و تمامی کلاسها را به صورت آنلاین
برگزار کرد، به طوری که در نوروز 99 کلاسهای جبرانی مربوط به آغاز ترم قبل نیز ارائه
شد و دانشگاه آزاد اسلامی توانست با تامین زیرساختها یکی از پیشگامان ارائه با
کیفیت کلاسهای مجازی در سطح کشور باشد.
به
گفته فیروزفر، دانشگاه آزاد در سیر تحولی رایانه خود، بحث حیاتی یکپارچه سازی
اطلاعات را دنبال کرد که با استقرار «سیستم آموزشیار» به صورت کشوری اکنون یک
سیستم به صورت داشبورتی در اختیار مدیریت دانشگاه است که این موضوع مدیریت دانشگاه
را بسیار کارآمد کرده است.
وی
در این رابطه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد آموزش خود را به صورت یک سیستم یکپارچه
اطلاعاتی، تحت عنوان آموزشیار ارائه میدهد. یک سیستم دیگر به اسم «پژوهشیار» نیز
عناوین پایان نامههای دانشجویان دانشگاه آزاد را پایش میکند به این صورت که
دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور با توجه به پتانسیلهای هر منطقه برای آن استان
موضوع علمی تعیین کرده است که در قالب نظام موضوعات کاربردی به صورت مسائل منطقهای
و اقلیمی در سیستم پژوهشیار ثبت شده است و دانشجویان برای سیستمهای آموزشی خود از
این نظام آموزشیار استفاده میکنند و از این طریق بسیاری از مشکلاتی که انتخاب عناوین
رسالهها و پایاننامهها داشتند را برطرف کرده است تا تمام موضوعات به سمت مساله
محور شدن پیش بروند و این باعث شده است که کل سیستم دانشگاه اکنون در زمینه مساله
محوری پیشتاز باشد.
به
اعتقاد رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی با تعاملسازندهای
که با مدیریت استان و تمامی ارگانها داشته است، توانست عارضهیابیهای خوبی را در
استان انجام بدهد. این عارضهها تحت عنوان مسائل مختلف ارائه شده است و در صورت
یاری مسئولین استانی دانشگاه آزاد منتظر است که همکاری خود را برای حل آن مسائل هم
داشته باشد.
دانشگاه
آزاد همواره در بحثهای مشارکتهای اجتماعی پیشرو بوده است
فیروزفر
گفت که دانشگاه آزاد همواره در بحثهای مشارکتهای اجتماعی پیشرو بوده است، به
طوری که شاهد بودیم که در بحث یاری مدافعین سلامت اولین دستگاه (پی.سی.آر) استان
توسط دانشگاه آزاد اسلامی تامین شد و گرفتن تست کرونای استان در اسفند 98 با
دستگاه دانشگاه آزاد امکانپذیر شد.
وی
در این رابطه با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد
اسلامی واکسینه شدند، ادامه داد: در تامین مایحتاج بیمارستان استانها و استان
زنجان در شرایطی که در مضیقه بودیم، در واحد ابهر دانشگاه آزاد الکل و گانهای
پزشکی تولید شد. همچنین آخرین همکاری این دانشگاه با مدافعین سلامت مربوط به
واکسیناسیون اعضای هیئت علمی است که دانشگاه آزاد از ده روز پیش به عنوان محل
واکسیناسیون دانشگاهیان معرفی شده و اعضای هیئت علمی دانشگاهها به جز اساتید
دانشگاه زنجان و علوم پایه که خود محل واکسیناسیون دارند، در این دانشگاه صورت میگیرد.
وئی
با بیان اینکه دانشگاه آزاد برای استان یک موتور محرکه پیشرفت است، افزود: یکی از
دلایل این موضوع وجود تمامی رشتههای پرطرفدار در سیستم آموزشی دانشگاه آزاد است
که با تدابیری که صورت گرفته است اکثر این رشتهها بدون آزمون و بر اساس سوابق
تحصیلی صورت پذیرش دارند و به نوعی میتوانیم این را یک شعار فرض کنیم که هدف
دانشگاه آزاد تحصیل در کنار است چرا که دانشگاه آزاد امکانات این مساله را در
سراسر کشور فراهم میکند.
تغییر
مدیریتی باعث افزایش میزان دانشجویان در دورهای از دانشگاه آزاد شد
وی
با بیان اینکه طی سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سهمیهای دور از ذهن در تحصیلات تکمیلی
برای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کردند، افزود: اکنون با خارج شدن آن دانشجویان به
دانشگاه آزاد اسلامی ضربه وارد شده و آمار دانشجویی کاهش پیدا کرده است که این
موضوع ناشی از تغییرات مدیریتی است. از همین رو طی سالهای
۹۴ و ۹۵ با شیب بسیار تند کاهش دانشجو مواجه شدیم که در سال ۹۸ دانشگاه آزاد
اسلامی استان با اجرای برنامههای متنوع و حضور مردم در دانشگاه، این روند نزولی
را متوقف کرد تا به تدریج شاهد رشد روند جذب دانشجو در این دانشگاه باشیم.
بحثهای
مهارتورزی و کارآفرینی، از سیاستهای به روز دانشگاه آزاد
به
گفته فیروزفر، آنچه که ما به صورت گزینههای جدید دانشگاه آزاد برای سیاستهای به
روز دانشگاه آزاد و همگام شدن با توسعه و تحول جهانی میتوانیم مطرح کنیم، بحثهای
مهارتورزی و کارآفرینی است. که به این منظور طرحی با عنوان طرح «پویش» در دانشگاه
آزاد پیش بینی شده است و با همکاریهایی که با اداره کل تعاون، کار و رفاه صورت گرفت
و تفاهم نامه 5 جانبهای که در سطح استان انجام شد، ما توانستیم مشکلات حضور
دانشجویان در بنگاههای اقتصادی را برطرف کنیم. مطابق این طرح با حضور 63 بنگاه
اقتصادی در دانشگاه تفاهم نامهای امضا شد تا دانشجویان بتوانند در حین تحصیل با
حضور در صنعت و بنگاههای اقتصادی بحث اشتغال و کسب مهارتهای لازم برای شغل آیندهشان
را داشته باشند. امیدواریم تا پایان سال 600 دانشجو را در طرح کار داشته باشیم.
این طرح تامین کننده یکی از نیازهای اساسی جامعه امروزی به ویژه قشر جوانان است.
آن چیزی که باعث یاس جوانان شده بود، عدم آشنایی جامعه اقتصادی با محیط دانشگاهی
بود که در این طرح این مهم اتفاق افتاد.
وی
ادامه داد: یکی از برنامههای مهم این دانشگاه در راستای اجرایی کردن سند تحول
بنیادین آموزش، به تاسیس مدارس الگو مربوط است که جزو نیازهای اساسی جامعه بوده و
در هیچ استانی مورد عمل قرار نگرفته است.
تاسیس
نخستین مدرسه الگوی کشور در زنجان
وی
از تاسیس نخستین مدرسه الگوی کشور در زنجان با هدف تأمین نیازهای همه جانبه یک
دانشآموز خبر داد و گفت: این مدرسه با ارائه آموزش بر طبق سیاستهای آموزش و
پرورش، به پایش مستمر بعد روانی دانشآموزان خواهد پرداخت و هر دانشآموز در یک
رشته ورزشی و یک رشته هنری به شکل کامل مهارت پیدا خواهد کرد. همچنین با ایجاد
بوستانهای علوی و فاطمی افراد با سبک زندگی اسلامی، مهارتهای زندگی، مسائل
اعتقادی و تقویت تمرکز آشنا میشوند.
به
گفته وی، مدارس الگو، بدون کیف، از صبح تا عصر و بدون تعطیلی تابستان فعالیت
خواهند کرد و هیچ فوق برنامهای در این مدارس وجود ندارد و همه فعالیتها در قالب
برنامه پیشبینی شده است. برای این مدارس سندی در حد ملی توسط نخبگان آموزش و
پرورش تهیه و همه نیازهای دانشآموز در آن دیده شده است. که در مهرماه امسال با
افتتاح بوستانهای علوی و فاطمی پذیرش در پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی انجام
میشود.
رئیس
دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه این دانشگاه با تاسیس این
مدارس به دنبال کسب درآمد نیست و با ارائه یارانهها هدف تربیت افراد نخبه و
کارآمد را در دستور کار دارد، ابراز کرد: در حال حاضر مربیان این مدرسه تحت آموزش
هستند و به احتمال زیاد کلاسها با دو مربی اداره شود.
انتهای
پیام/
خبرنگار:
زهره میرعیسیخانی