کد خبر: 8112
1400/08/11 - 15:59


هنر، سیاست و اخلاق زیر یک سقف

اسدالله درویش‌امیری

پایگاه خبری صدای زنجان

روز یکشنبه پانزدهم شهریور ماه روز زیبایی در حوزه ادب، اخلاق و هنر ایرانی بود. در این روز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور پرده‌برداری از دو اثر بزرگ و ماندگار استاد فرشچیان (شام‌غریبان  و آسمان چهارم) مراسمی در مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار می‌کند که این اقدام شایسته سازمان قابل تقدیر و ستایش و اهتمام به حوزه هنرهای سنتی و هنرهای زیبا ست، استاد بزرگ محمود فرشچیان چهره ماندگار و محبوب ملت ایران را همه ما خوب می‌شناسیم و عظمت آثار معنوی و هنری ایشان که برگرفته از اعتقاد و باورهای عمیق این استاد به عشق و معرفت وجود نازنین اهل بیت علیهم السلام است بر کسی پوشیده نیست؛ آثار به جا مانده از ایشان به درازای تاریخ بشریت در حوزه معرفت و معنویت باقی خواهد ماند و تاثیر خواهد گذاشت.

  با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به هنر، مراسم آغاز می شود. شیفتگان و علاقه‌مندان به این استاد در زیر درختان در فضای آزاد دور هم جمع و مسئولان برگزارکننده در تدارک اجرای برنامه بودند که ناگاه ولوله‌ای در بین جمعیت می‌افتد و استاد فرشچیان با سن بالای خود نیز برمی‌خیزد و به جمعیت نگاه می‌کند که از کنار آنان شاهد ورود مرد بزرگ عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی، چهره خندان دکتر ظریف وزیر محبوب وزارت امورخارجه را به همراه همسرش مشاهده می‌کنیم. ایشان برای تکریم و تجلیل از هنر و هنرمند و به احترام استاد به مراسم می‌آید و با تمامی عظمت و شجاعت در سیاست خارجی، ولی در مقابل استاد فرشچیان با اوج تواضع و فروتنی و خضوع رفتار می‌کند و با لبخند همیشگی استاد را به گرمی در آغوش گرفته و به هنر اندیشه او احترام می‌گذارد. مراسم شروع می‌شود آقای دکتر ظریف با اشاره به خاطرات ارزشمند استاد تأکید می‌کنند: «... از زمانی که مسئولیت وزارت خارجه را دارم مهم‌ترین هدیه‌ای که به سفرا و وزرای کشورهای مختلف هدیه کردم مجموعه آثار استاد فرشچیان بوده است.»

ظریف ادامه داد: «زمانی به فردی که لاف قدرت می‌زد‌، کتاب استاد فرشچیان را هدیه دادم‌ تا بداند با ایرانی که چنین هنرمندی را پرورش می‌دهد، نمی‌توان جز با اکرام و بزرگی صحبت کرد. این افتخار، غرور و احساس خودباوری که به همه ما اعطا کردند واقعا سزاوار است که همه ما به احترام این استاد بایستیم و از خداوند بزرگ برای او طول عمر و سعادت آرزو کنیم.»

آقای دکتر ظریف در حین سخنرانی خبر ورود روحانی سرشناس، انقلابی و اخلاق‌مدار و متواضع حجت الاسلام و المسلمین آقای سیّدمحمود دعایی را که در بین جمعیت می‌نشیند اعلام می‌کند از ایشان دعوت می‌شود همانند همه مسئولان به ردیف اول جمعیت حضور یابد لیکن آقای دعایی مثل همیشه امتناع می‌ورزد.

شاید این حرکت به ظاهر ساده و معمولی به‌نظر می‌آید اما مکرر شاهد بودیم که اگر در ردیف اول مراسم جایی برای عده‌ای از مقامات و مسئولان پیش‌بینی نشود موجب دلخوری و اسباب سرزنش برگزارکنندگان می‌گردد؛ عده‌ای از صاحبان منصب اداری همیشه اصرار دارند که باید پیوسته در ردیف اول مراسم مختلف حضور یابند تا شأن آنها رعایت شود غافل از آنکه شخصیتی چون دعایی هرکجا بنشیند به آنجا شأن می‌دهد. آقای سیّدمحمود دعایی شخصیتی که بیش از نیم قرن با امام، انقلاب و نظام بود و ۲۴ سال نمایندگی مردم شریف تهران را با کمترین حاشیه در مجلس شورای اسلامی به عهده داشتند. با تأکید و دعوت مجدد جناب آقای دکتر سلطانی‌فر و اصرار ایشان به ردیف جلو فراخوانده می‌شود، سیّدمحمود دعایی این مرد بزرگ که همیشه با قامت استوار و شجاعت وصف‌ناپذیر از حقوق، آزادی و استقلال این ملت دفاع می‌کند و در همه صحنههای تلخ و شیرین ۵ دهه کشور حضور فعال و موثری داشته و دارد و در لایه‌های اجتماعی و فرهنگی در بین آحاد جامعه در اوج عزت قرار دارد و یکی از خوش‌نام‌ترین روحانی سیاسی کشور بحساب می‌آید در نهایت تواضع و فروتنی، در محضر تاریخ و ملت ایران در مقابل یک استاد برجسته و بزرگ عرصه هنر قد خم می‌کند و ادای احترام می‌نماید و بر دستی که صحنه عاشورای حسینی و شام غریبان اهل بیت سیّدالشهدا را به تصویر کشیده، بوسه می‌زند و درس بزرگی به دیگران می‌دهد این بوسه هزاران پیام را به همراه داشت و اهلش می‌فهمد که این بوسه چه ارمغان اخلاقی، عرفانی در حوزه ادب و هنر داشته و دعایی خاضعانه و آرام مثل همیشه به استاد فرشچیان ادای احترام کرد و کناری نشست و نظارگر تجلیل از استاد فرشچیان و رونمایی از آثار این استاد فرهیخته شد.

انسان یکی هزار شود از افتادگی / هر دانه‌ای که خاک نشین گشت، خرمنی است (کاشانی)

صحنه ای که در مجموعه تاریخی سعد آباد خلق شد، زیبایی های شگرفی در آن نهفته بود. آنجا که تبلور هنر استاد فرشچیان نمایان می شود و محمود دعائی روحانی اعتدال گرا به عنوان سیاستمدار متدین نسبت به ایشان تواضع می کند و ظریف این وزیر محبوب از احساس غرور و خودباوری بدست آمده از آثار استاد در عرصه بین الملل می گوید، حلاوت همزیستی اخلاق، هنر و سیاست کام ملت بزرگ ایران را شیرین و آنها را به این عرصه امیدوار می کند.

انتهای پیام/



sedayezanjannews.ir/nx8112


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»