کد خبر: 8269
1400/09/28 - 10:15


گفت‌وگو با برگزیده زنجانی جشنواره خوارزمی 1400؛

بزرگترین سرگرمی من کتاب است

مجموعه شعر «شهر پشت در» اثر مائده شجاعی دانش‌آموز زنجانی سال دوازدهم در مرحله نهایی جشنواره ملی جوان خوارزمی، پس از ۵ مرحله داوری و از بین ۲۳۶۳ طرح، برگزیده نهایی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مجموعه شعر «شهر پشت در» اثر مائده شجاعی دانش‌آموز زنجانی سال دوازدهم در مرحله نهایی جشنواره ملی جوان خوارزمی، پس از ۵ مرحله داوری و از بین ۲۳۶۳ طرح، برگزیده نهایی شده است.

او متولد بهمن‌ماه سال 82 است و در رشته ادبیات و علوم انسانی تحصیل می‌کند و به گفته خودش از رشته تجربی وارد این رشته شده است.

با کتاب و ادبیات مانوسم

او می‌گوید: از دوران بچگی به واسطه علاقه‌ای که به شعر داشتم؛ با کتاب و ادبیات مانوس بودم به طوری که از 7 سالگی شروع به نوشتن یک سری متن‌های کودکانه کردم ولی به طور حرفه‌ای شعر را از سن 13 سالگی شروع کردم.

این دانش‌آموز اظهار می‌کند: از پنج سالگی عضو کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شدم و به همین واسطه در کارگاه‌های مختلف ادبی و فرهنگی شرکت می‌کردم و همین موضوع باعث شد که من یاد بگیرم دنیا را قشنگ‌تر از آن چیزی که غالب افراد می‌بینند؛ ببینم.

به گفته شجاعی، شرکت در کلاس‌های ادبی متعدد مقدمه ورود به جشنواره‌های مختلف شد و شرکت در شب‌های شعر و محافل مختلف ادبی زمینه را برای پیشرفت در این زمینه افزایش داد و به همین واسطه با انجمن‌های ادبی سپیدار و صراط آشنایی پیدا کنم و سایر انجمن‌های ادبی که با آن‌ها همکاری دارم.

بزرگترین سرگرمی من کتاب است

وی می‌افزاید: بزرگترین سرگرمی من کتاب است و هیچ هدیه‌ای به غیر از کتاب نمی‌تواند خوشحالم کند. پدر و مادرم هم از همان بچگی برایم شعر می‌خواندند و همین موجب علاقه من به این موضوع شده است و زمینه های رشد من را در این وادی فراهم آورده است.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: اسم کتابی که در جشنواره خوارزمی برگزیده شد «شهر پشت در» هست که اسم کتاب از یکی از شعرهایی که در مجموعه وجود دارد، الهام گرفته است.

شجاعی مدعی است: جشنواره خوارزمی یکی از جشنواره‌های علمی و پژوهشی است که از سال 1366 در حال فعالیت در بخش بین‌المللی است که بعدها بخش جوان و نوجوان هم به این قضیه اضافه شده است

وی ادامه می‌دهد: بخش جوان جشنواره خوارزمی که شامل بخش دانش‌آموزی هم می‌شود، زیر نظر سازمان پرورش استعدادهای درخشان و وزارت آموزش و پرورش است که در این جشنواره هر سال تعداد زیادی طرح از جاهای مختلفی (پس از اینکه توانستند تائید ناحیه و استان خود را کسب کنند)، شرکت می‌کنند و به بخش کشوری ارسال می‌شوند و سپس در بخش کشوری به رقابت می‌پردازند.

31طرح برگزیده نهایی جشنواره خوارزمی 1400

این دانش‌آموز با اشاره به اینکه این جشنواره در 14 محور برگزار می‌شود که زبان و ادبیات فارسی هم یکی از محورهای آن است، می‌افزاید: امسال در بخش کشوری 2 هزار و 263 اثر شرکت داشت که از این تعداد 241 اثر به مصاحبه حضوری دعوت شدند و در مورد بایستی طرحشان صحبت کردند و پس از مصاحبه حضوری نیز 71 طرح انتخاب و به بخش داوری وزارت علوم راه یافتند و در بخش وزارت علوم طرح‌ها توسط داوران ارزیابی و در نهایت 31 طرح برگزیده شدند.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر طرح اولیه این کتاب «شهر پشت در» برای این جشنواره  ارسال شده است و کتاب هنوز به چاپ نرسیده و اقدامی هم برای چاپ انجام نشده است. در رابطه با چاپش تصمیم دارم با کمک اساتید ایرادهایی که به کتاب وارد است را رفع کنم و و در فرصت مناسب آن را به چاپ برسانم.

شجاعی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه دانش‌آموزانی که در این جشنواره برگزیده می‌شوند علیرغم تمام تلاش‌هایی که دارند و زمان و هزینه‌ای که پای این کار می‌گذارند، نمی‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند و این قانون چند سالی هست که برداشته شده است و فعلا برگزیده شدن در این جشنواره تاثیر مثبتی در رتبه کنکور دارد. ضمن اینکه امیدواریم این موضوع اصلاح شود.

این دانش‌آموز با اشاره به اینکه آینده برای من و همه ما یک مفهوم مبهم است اگر چه می‌تواند سرشار از خوشی باشد و راه رسیدن به این خوشی جز از جاده تلاش نمی‌گذرد، می‌گوید: این جشنواره برای همه برگزیده‌هایش از جمله من یک تاثیر و انگیزه بزرگ است و در واقع یک محرک قوی به حساب می‌آید چون که یکی از جشنواره‌های معتبر ملی و بین الملبلی هست و قطعا پس از این اتفاق حتما در رابطه با این جشنواره و ادبیات بیشتر فعالیت خواهم داشت و یکی از اهداف بزرگم این است که ادبیات معاصرمان را بیشتر در عرصه جهانی بشناسانیم و به منصه ظهور برسانیم.

وی تصریح با اشاره به اینکه من در ابتدای این مسیر هستم و اساتید زیادی در این راه داشتم که از آنها استفاده خواهم برد، تصریح می‌کند: سعی می‌کنم در زمینه شعر بیشتر از هر زمان دیگری مطالعه داشته باشم و بنویسم چرا که از نظر من شعر ابزاری است که تا متوجه آن نشوی؛ نمی‌توانی به زیباییش پی ببری و به طبع زیباتر بنویسی.

این دانش‌آموز خاطرنشان می‌کند: شعر زیباترین پدیده هستی است و شاخه‌ای از ادبیات است که می‌تواند حتی افرادی را که از آن متنفر هستند، را شیفته خود کند به گونه‌ای که فقط آن را بفهمیم و درک کنیم.

در این زمینه فعالیت بیشتری خواهم داشت

وی اظهار می‌کند: من هر زمان که غمگین هستم و نمیتوانم حرفهایم را به زبان بیاورم، به ادبیات و شعر پناه می‌برم و همیشه شعری بوده است که من را آرام کند.

این دانشآموز پایه دوازدهم در پایان از اهداف خود می‌گوید و اذعان می‌کند که قطعا سعی می‌کنم که در این زمینه هم فعالیت بیشتری داشته باشم و امیدوارم که در این زمینه موفق باشم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمائده شجاعیجشنواره خوارزمی
sedayezanjannews.ir/nx8269


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»