کد خبر: 8392
1400/11/04 - 10:35


شهردار جدید را کمک کنیم

رضا قاسمپور

پایگاه خبری صدای زنجان

در این روزهای یخبندان زنجان که گوی سبقت را از طب شمال هم ربوده است باد صبا خبر خوشی از سوی زنجان زیبا به ترنم نشسته است:

دکتر فیروز فر شهردار زنجان شد

با دکتر فیروز فر یکی دو بار بیشتر گپ و گفت نداشته‌ام. اولین بار به دعوتم باکمال خضوع در هنرستان هنرهای زیبای زنجان حاضر شد و دوساعتی در چارسوق ایران و جهان سیاحت کردیم. بار دوم نیز برای تبریک ریاستش در دانشگاه آزاد حاضرشده و دیداری تازه کردیم.

"علیرضا فیروز فر"ی که می‌شناسم فردی معتدل، عمل‌گرا، دنیادیده، مردمی و بی‌ادعاست.

از سال‌های دور هر زمان بحث انتخاب شهردار زنجان پیش می‌آمد نام و نجوای فیروز فر هم به گوش می‌رسید و این بار به‌طورجدی با انتخاب شورای شهر زنجان، وی تکیه‌بر کاخ آرزوهای نافرجام و دورودراز همشهریان زنجانی زده است.

امیدواریم حمایت دکتر افشارچی استاندار، آقای منصور مرادلو رئیس شورا و همکارانش در کنار حمایت زنجانی‌های خونگرم از شهردار بومی، دوره درخشانی را برای شهر زنجان رقم زند.

زنجان در مسیر توسعه پایدار

نیک می‌دانیم که امروزه هر شکل و سطحی از توسعه شهری، و به هر قیمتی، توسعه نامیده نشده و قابل‌قبول اذهان متخصصان و مردم، و خصوصاً در تعامل برد_برد انسان با محیط‌زیست نیست. تنها توسعه‌ای موفق تلقی می‌شود که در یک شهر و مدیریت پایدار، با تکیه بر تولید روزافزون و رونق مالی (درآمدهای پایدار)، استفاده صحیح از منابع اقتصادی و پولی، کنترل و کاهش ضایعات شهری و صنعتی و بازیافت زباله‌ها، پذیرش سیاست‌ها و اصول همگام با طبیعت در درازمدت، الزام به رعایت حقوق شهروندی و اعمال توسعه فرهنگی با تکیه بر آیتم‌های بومی اتفاق بیفتد.

بنابراین در نگاه علمی، افتتاح چند پروژه ریزودرشت شهری لزوماً به معنای توسعه نبوده، و گاه ممکن است فارغ از تمامی شوهای تبلیغاتی، مفهومی کاملاً ضد توسعه، و یا تکیه بر پوپولیسم در مدیریت شهری باشد.

بر همگان مبرهن است که شهر عزیز زنجان، علیرغم موقعیت فوق‌العاده قرارگیری در کریدور حمل‌ونقل (آلتید) و (جاده ابریشم)، و توانایی ممتاز ترانزیتی_توریستی، و ده‌ها مؤلفه ساختاری، بافتاری و زیرساختی ازجمله توسعه روزافزون دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلات تکمیلی، و وجود نخبگان و نیروی انسانی تحصیل‌کرده؛ از مشکلات بزرگی چون نبود برنامه‌ریزی و چشم‌انداز درازمدت توسعه پایدار شهری، نبود درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها، نبود شبکه نوین آب و فاضلاب شهری و رها شدن پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در بستر طبیعت، توسعه ناموزون شهرک‌های اقماری (بدون ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی و ایمنی)، شلختگی فرهنگی و عدم توجه به عناصر بومی فرهنگی و هویتی، و ده‌ها نارسایی عمده ازجمله عدم اعتماد عمومی به برنامه‌های شورا و شهرداری، ضعف در جلب مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی؛ و از همه مهم‌تر زخم‌های دیرینی چون پروژه رهاشده سبزه‌میدان رنج می‌برد."

بااین‌حال "قوجا زنگان" امروز چشم به فرزند برومندش دوخته است تا علم ینگه‌دنیا را با تجربیات دانشگاهی تلفیق کرده و برای آبادانی شهر و دیارش راهی یافته و یا پلی استوار برپا نماید.

بدون شک با شرایطی که برای اعضای شورا و برخی از کارکنان شهرداری پیش‌آمده است مردم و کوچه‌بازار ناخودآگاه در کار شورا و شهرداری تشکیک ایجاد کرده و طبیعتاً به این مجموعه خدمات رسان به دیده شک و تردید می‌نگرند. دکتر فیروز فر یقیناً روزهای سختی را در شهرداری زنجان در عرصه اعتماد زایی و خدمات‌رسانی بی‌حاشیه پیش رو خواهد داشت. برای موفقیت زنجان و فرزند برومندش چاره‌ای جز حمایت عالمانه و نقد منصفانه و سازنده از دکتر فیروز فر نداریم.

امیدوارم در سایه تلاش و همدلی، زنجان نیز چون اصفهان و تبریز و... صادرکننده مدیر و تربیت‌کننده شهرداران قدر در اشل ملی باشد.

در این سحرگاهان که شبنمش یخ‌بسته و به قول زنجانی‌ها "شخته کسیر و قیروو باسیب یئر گویو" با خوانش این بایاتی برای زنجان و فیروزفرش آرزوی بهترین‌ها را دارم:

"قیروو باسیب حیاتی

اللر موازی قالدی

دیلده قالیب بایاتی

نفس یولو دارالدی"


انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

sedayezanjannews.ir/nx8392


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»